Better Place kører Tesla Roadster

Efter mit første møde med Better Place aftalte vi, at vi skulle mødes igen for at lege lidt med elbilerne. De ville, forståeligt nok, rigtig gerne prøve en tur i min Tesla Roadster, og jeg ville gerne prøve deres Reault Fluence Z.E.

Det blev til en rigtig huggelig eftermiddag i elbilerne og et par meget lange snakke om Better Place, Tesla Roadster og Renault Fluence Z.E. Jeg optog naturligvis det hele på video og redigeret det hele sammen til ialt 3 videoer. De første 2 kan du se nedenfor.

Den første video er en kort introduktion til dagen – på min vej derud. Den anden video er lidt længere, men den er absolut værd at se til ende, hvis du synes det her med elbiler er spændende, og hvis du gerne lidt bedre vil forstå hvad Better Place’s planer er og hvorfor de gør som de gør.



Jeg bliver nok aldrig helt enig med Better Place om hvilke forretningsmodeller og elbiler der er de bedste. Men vi havde en rigtig god snak i gensidig respekt. Mikkel og Michael fra Better Place er et par flinke fyre.

Der hvor vi nok er mest uenige er i spørgsmålene om hvor langt en elbil bør kunne køre på en opladning og hvad det skal koste at oplade den.

Jeg synes grundlæggende set, at elbiler der kun kan køre 150-200 km på en opladning er noget lort. Dette er Better Place naturligvis ikke enige i. Men nu har de jo så også en forretningsmodel, der bygger på, at folk skal blive afhængige af deres ladestander- og batteriskifte infrastruktur.

Better Place synes at deres priser er meget gennemsigtige og rimelige. Det synes jeg ikke. Jeg synes det er irreterende at de ikke vil fortælle hvor meget jeg skal betale for hver Kwh og når jeg regner på deres abonnementer, så synes jeg det virker meget dyrt. Det er der i øvrigt flere motorjournalister og FDM som giver mig ret i. Senest var FDM ude med en udtalelse om, at det vil koste ca. det dobbelte at køre i en elbil fra Better Place i forhold til en sammenlignelig dieselbil. Og så grønne tror jeg trods alt ikke folk er, at ret mange gider det.

Og så synes jeg naturligvis det er lidt dumt, at Better Place i første omgang kun vil sælge strøm på abonnementsbasis – og til at starte med kun inklusiv batteriskifte. Det gør det ubrugeligt for alle elbilejere, som ikke lige har en Renault Fluence Z.E. – som I øvrigt lige er blevet forsinket igen, så den nok først kommer i starten af næste år.

Min erfaring med brug af elbil er, at langt det meste ladning foregår derhjemme. Derfor bliver det for dyrt for mig med en abonnementsordning. Jeg vil kun betale for den strøm jeg har brug for, når jeg har brug for den. Og prisen skal nogenlunde matche den pris jeg giver for strøm derhjemme.

Men hvad mener du?



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Fedt at I fik byttet et par prøveture, det tror jeg er godt for debatten. Men Mikkel, hvad med din tur i Renault Fluence Z.E? Den ville jeg gerne se lidt video fra. Mikkel og Michaels mening om Roadsteren ku’ jeg godt ha’ forudset (kærlighed ved første tur), men hvad med dig? Mener du stadig at stort set alle andre elbiler er noget l…? ;-)

    Hvis vi lige skal runde spørgsmålet omkring vedligeholdelsesudgifter på elbiler igen, så er der i mit sind ikke tvivl om at de danske bilimportører har en stor udfordring omkring elbiler, i det faktum at det eneste de i dag reelt tjener penge på, er vedligeholdelse af biler. Hvis de fremover skal sælge elbiler (næsten uden fortjeneste), og de pokkers biler så efterfølgende heller ikke kræver nogen vedligeholdelse, hvor pokker skal pengene så komme fra? Jeg kunne godt foranledes til at mistænke Renault for at sætte deres skøn mht. vedligeholdelsesudgifter på Renault Fluence Z.E. i den høje ende, i håb om at de i det mindste kan tjene en lille smule penge, efter salget af elbilen. Men det er ren spekulation som står helt for min egen regning. Nu har jeg endnu ingen elbil, men det er helt sikker et jeg ikke på forhånd er bange for tårnhøje værkstedsregninger. De bliver sjældne og af en overkommelig størrelse, er jeg overbevist om. Men lad os være fair, hvis det forholder sig som jeg antyder, så skal Renault og de andre “firstmoovers” da bare ha’ et ekstra skulderklap for også at påtage sig denne udfordring.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.