Til bilsyn med en elbil

Så kom den dag, hvor min Tesla Roadster blev indkaldt til bilsyn. Den er jo fra 2009, så nu skulle det være. I brevet stod der, at bilen skulle være synet senest d. 6. december. Så jeg skyndte mig, at bestille en tid i den lokale synshal, og tøffede så spændt derhen – spændt på, hvordan de mon ville syne sådan en elbil.

Det blev en på mange måder spændende tur, og på nogle måder meget mere overraskende, end jeg havde regnet med. Men det fandt jeg først rigtig ud af, da jeg kom hjem og gennemså videoen (som du kan se nederst på siden) …

OBS: Se en ny og kortere version af videoen i bunden af siden

Bilsyn af en elbil

En elbil er jo på mange måder ligesom en almindelig bil – der er styretøj, bremser, lygter osv. Den væsentligste forskel er, at der sidder en elmotor i den i stedet for en forbrændingsmotor.

Så en stor del af det som der skal undersøges, når en bil skal synes, er ikke anderledes med en elbil end med en traditionel bil. De skal stadig undersøge lygter, bremser, styretøj, tjekkes for gennemtærring osv.

Men der er så også nogle ting, som de af naturlige årsager ikke kan undersøge - alt det som har med en forbrændingsmotor at gøre. Der er f.eks. ikke noget oliespild, at kigge efter og der er ingen udstødning, som skal tjekkes.

Hvordan syner man en Tesla Roadster

Det var meget tydeligt, da jeg blev viftet ind i synshallen, at synsmanden glædede sig til at skulle gennemgå bilen – og prøvekøre dem, som de jo skal. Det var vist første gang han skulle syne en Tesla Roadster – ja, jeg tror faktisk det var første gang, han skulle syne en elbil.

Den første udfordring var at finde stelnummeret. Jeg vidste ikke hvor det sad, og manden tvivlede på, om han kunne slå bilen op i deres database. Men det kunne han godt. Naturligvis – det er jo en serieproduceret bil. Så stelnummeret blev fundet og så kunne selve synet gå igang.

Første skridt var at teste bremser og lygter. Det gik fint. De virkede (naturligvis) som de skulle. Det regnede jeg også med, for jeg har ikke oplevet nogle problemer med det. Men man ved jo aldrig.

Næste skridt var, at få bilen op på liften og kigge på den i bunden. At få den op på liften var let nok, men undersøgelserne i bunden af bilen viste sig, at byde på lidt overraskelser …

Hvordan ser en Tesla Roadster ud i bunden?

Jeg har aldrig set en Tesla Roadster i bunden. Jeg har aldrig haft den oppe på en lift, og den er lidt for flad at kravle ned under (og nej, det er ikke fordi jeg er for tyk! :)). Så jeg var spændt på at se den – og det var synsmanden (og de ivrige tilskuere) vist også.

Jeg blev lidt overrasket, da jeg så bunden af bilen. For der var ikke ret meget at se. Hele bunden er dækket af en stor hvid plade. Det ser meget klinisk ud. Ikke meget at se på.

Synsmanden var temmnelig usikker på, hvad han egentligt skulle kigge efter, og han turde ikke rigtige placere de dertil indrettede løfte-dimser under den, for at løfte op omkring hjulene. Han kunne ikke rigtig gennemskue, hvor det ville være sikkert at løfte i den, uden at ødelægge bunden. Så det var nok godt han ikke gjorde det.

På trods af udfordringerne med bunden af bilen undersøgte synsmanden naturligvis om der var slør i hjulene og om der var tegn på gennemtærring.

Der var ingen slør. Det er nu heller ikke min oplevelse, at der skulle være det. Og gennemtærring, var der naturligvis ingen tegne på – det meste af bilen er jo lavet af alluminium og kulfiber, og det ruster som bekendt slet ikke. Så det havde været lidt mystisk hvis han fandt nogle problemer der.

Prøvekørsel af Tesla Roadster

Nu var det så ved at være tid til den sidste del af bilsynet – prøvekørsel af bilen. Det var tydeligvis noget synsmanden så frem til. Det kan jeg godt forstå. Det er også en rigtig dejlig bil at køre i.

Hele vejen, fra jeg kørte ind i synshallen, til jeg kørte hjem, havde jeg mit lille videokamera til at optage video. Det sidder fast i forruden. Jeg glemte helt at slukke det, da synsmanden skulle ud at køre, så det optog også hans prøvekørsel.

Da jeg kom hjem og gennemså videoen blev jeg mildest talt overrasket over, at se den del af videoen med prøvekørslen. Den foregik, mildt sagt, ikke helt som jeg havde  forventet …

Jeg var længe i tvivl, om jeg skulle vise videoen her eller ej. Jeg har jo ingen intentioner om, at hænge den konkrete synsmand ud. På den anden side, så er det jo formålet med denne blog, at dokumentere alle aspekter af en hverdag med sådan en elbil, så jeg synes heller ikke rigtig, at jeg kunne lade være med at vise denne del.

Så jeg har valgt, at sløre synsmandens ansigt på videoen. Så kan du se hvad det var der foregik – uden at man kan genkende synsmanden. Du kan se den samlede video nedenfor …

Nu er min Tesla Roadster synet!

Bilen gik rent igennem syn. Det havde jeg nu også regnet med. Der var ingen bemærkninger. Så efter jeg havde betalt gik turen hjemad igen …

Nedenfor kan du se den video der kom ud af turen.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til mine oplevelser er du meget velkommen til at smide en kommentar  …

 
Jeg har klippet en kortere, lidt strammere version af videoen som du kan se nedenfor. Udover at den er en del kortere, så forklarer den også bedre noget af det, som jeg ike så godt fik forkkaret i den første version – herunder, at bilsynmandens ophold hos vennerne faktisk varede i ca. 5 minutter.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Føj, der er altså skub i den dyt :-P

    Næste gang, så mener jeg altså godt du må køre med på deres prøvetur. Det ville jeg ihvert fald insistere på, hvis jeg skulle lade en eller anden ukendt person køre i min dyre sportsvogn.

  2. Tillykke med synet ;)
    Det var da meget sjovt at se synsmanden prøvekøre den. Der var ikke meget tvivl om at han lige skulle prøve accelerationen, og vise den til gutterne.
    Nu sker der ikke så meget i min 7 personers familie container, men har man en rap lille bil, så tror jeg mange vil få sig en overraskelse hvis de filmede synsmanden eller mekanikerens prøvetur.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Hmm, ja, du har nok ret – omend det jo ikke burde være sådan. Man overlader jo bilen i deres varetægt og så har de altså bare at passe rigtig godt på den

  3. Damn, det var ikke så heldigt – Men heldigt at vennerne stod linet op og klar til at se dyret. Gad vide om det var planlagt på forhånd?

  4. Umiddelbart ligner det en klodset blanding af “se mit grej” og viralforsøg. Ingen siger “Vi ses på grillen, drenge”. :)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Videoen er på ingen måde konstrueret – jeg har blot ladet videokameraet køre (sidder fast i forruden og en rød diode lyser når det optager), som jeg næsten altid gør, når jeg kører rundt i bilen.

  5. Jeg kan godt forstå synsmandens fascination af bilen. Det er noget utydeligt hvad der bliver sagt, men ingen tvivl om at den indre drengerøv vækkes af det orange vilddyr. Dyb respekt for din blog – altid læseværdig når jeg husker at tjekke dine indlæg. :-)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Tak :)
      Og ja, jeg forstår skam også godt bilsyn-mandens fascination. Og havde det bare været det, så var alting jo også helt fint.

  6. Imponerende, at den gode bilsynsmand når at bryde så mange trafikregler på så kort tid. Tak, fordi du lige nåede at dele det – et meget relevant indblik i dagen med en elbil og de mennesker, man støder på, og deres fascination af samme..

    Vælger du et nyt bilsynsværksted til næste gang?

  7. “Vi ses på grillen”:)

  8. Mobiltelefon, ingen sikkerhedssele og klart over hastighedsgrænsen, det er altså under al kritik.
    Vil helt sikkert følge Sørens råd og køre med på prøveturen næste gang.

    Du skriver i dit indlæg “Og gennemtærring, var der naturligvis ingen tegne på – det meste af bilen er jo lavet af aluminium og kulfiber, og det ruster som bekendt slet ikke. Så det havde været lidt mystisk hvis han fandt nogle problemer der.” Min oplevelse er dog, at aluminium ganske rigtigt ikke ruster, men det korrodere til gengæld og i denne sammenhæng vil det nok blive opfattet som det samme ved et syn.

    Har selv set en Range Rover – som i stor udstrækning er lavet af aluminium – forsvinde på rekord tid på grund af korrodering af aluminium.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Thomas, det lyder somom du har mere forstand på det med metallerne end jeg, så du har sikkert ret. Havde bare fået den opfattelse, at aluminium blev nedbrudt mindre af vind og vejr. Men i forhold til Tesla’en er den nok mere lavet sådan fordi det holder vægten nede :)

  9. Jeanette says:

    Bare en tanke! Er det lovligt at filme uden du har oplyst synsmanden om dette? man kan nemlig ikke høre du siger det til ham på noget tidspunkt, men fed bil.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg er ikke jurist, men jeg vil bestemt ikke mene der er problemer med det. Dels er det jo min bil det foregår i, og dels hænger kameraet helt tydeligt i forruden og en rød diode lyser op, som tegn på at der optages. Derudover har jeg så sløret mandens ansigt og stemme – for min pointe med videoen er sådan set ikke at hænge ham personligt ud, men at vise hvad der skete og sætte spørgsmålstegn ved det generelle problem, at jeg ikke synes bilen bliver behandlet forsvarligt under prøvekørslen. I sidste ende er det jo noget bilsyns-firmaet må tage ansvaret for.

  10. Torben Linnemann says:

    Jeg havde for en del år siden en Ellert som skulle synes. Synsmanden bannede og svovlede for det eneste han kunme var finde stelnummeret og køre en prøvetur. Ellerten passede ikke til nogle af alle hans fine instrumenter

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Hehe, ja det kunne jeg godt forestille mig. Men Ellerten var jo en godkendt bil og så MÅ bilsynmanden altså bare acceptere det og så behandle synes ligeså professionelt som alle andre. Sådan er det.

  11. Jeg kan huske der engang var noget i Tv, med en som havde optaget en anden køre, og simpelthen melde det.. Det er jo et super bevis. Farten kan ikke dokumenteres, men med de nye bøde priser, er det alligevel 1500,- for selen & 1500,- for mobilen, samt sikkert også et par klip :) Det bliver han nok ikke så begejstret for :)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Farten kan faktisk godt dokumenteres, hvis der er nogle (politiet f.eks.) som ønsker det. Dels kan man se nogle punkter i baggrunden, ud igennem vinduet, og så er det jo bare at måle tiden på videoen, gange og dividere lidt og så har man farten. Derudover findes der en GPS log i bilen, som jeg også mener man kunne trække ud og derved dokumentere farten.

      Det er bare ikke noget jeg gider bruger en masse tid på. Men hvis politiet henvender sig, så får de naturligvis det materiale jeg har.

  12. Jon Bertelsen says:

    Haha, ja selv en synsmand har en indre blærerøv i sig! Men ganske tankevækkende at det hele var linet op, publikum osv. Og ja, fartgrænsen var helt sikkert overskredet!

    Vil du gøre mere ud af den sag?

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      I første omgang vil jeg som nævnt lade det være lidt op til mit leasingselskab – Lease A Star. Det er trods alt deres bil

  13. Hej Mikkel
    Tak for et spændende indlæg og video som altid.

    Da synsmanden er ude og køre i bilen, kommer der nogle forfærdelige lyde fra bilen. Jeg ved ikke om det blot er mikrofonen der vælter rundt, men min sarte mave frygter han skraber bunden over bump m.m.
    Har du tjekket bilen efterfølgende, og er den ok?

    Og til hans kørsel, kan man jo kun sige RESPEKTLØST!

    Mvh Kenneth Boysen

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Ja, jeg bryder mig heller ikke om de lyde der kommer. Men jeg har ikke haft mulighed for at tjekke den nedenunder efter syn. Den er som sagt for flad at kravle ind under, og jeg har ikke selv et værksted, lift osv.
      Lydene bliver dog lidt ekstra grimme med scrambleren på mikrofonen

  14. Ja han fik en oplevelse som han sikkert kan leve højt på i et stykke tid.
    Men han falder nok ned på jorden igen når det kommer ham for ører, at han er blevet filmet.
    Iøvrigt finder jeg det bekymrende at han “sparker” sådan til den, når det er en bil han ikke kender og derfor ikke ved hvordan den reagerer i spids-situationer.

  15. Det er simpelthen noget svineri det han gør. Ved godt det må være mega svært, at lade være med at prøve Tesla roadsteren af. Det dur bare ikke når det ikke er ens egen.
    Håber hans chef ser dette og han får et ordentlig hak i tuden.

    Hvis det havde været min bil, havde jeg muligvis meldt ham til politiet. Havde som det mindste konfronteret det med ham og hans chef.

    Frank

  16. Så nåede nyheden også Ekstra Bladet, hvor de pudsig nok har valgt at slørre dit vandmærke for bloggen..

    http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1689138.ece

    Var det sket for en af mine videoer ville jeg straks tage kontakt til Ekstrabladet eftersom de ikke har ret til at ændre i din video, dit materiale, din ophavsret.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      EB henvendte sig selv og spurgte faktisk om de måtte bruge videoen og redigere lidt i den. Det gav jeg dem lov til. Så de har ikke forbrudt sig mod mine rettigheder.

  17. Det er sku grotesk, er da spændt på og høre hvad leasing selskabet siger…
    Mon ikke også TV2 synes det kunne være en sjov historie i nyhederne :-)

    Mvh Kristian

  18. Michael says:

    Ved godt det lyder vildt og ser vildt ud den måde synsmanden køre dytten på, MEN synsmænd SKAL presse bilen under et syn for at teste diverse ophæng/bremseydelse/mislyde. Men når det er sagt så er jeg HELT enig i at der er blevet kørt for vildt i den i forhold til syn af andre biler som jeg har overværget.

    Havde det været min dyt, havde jeg taget kontakt til selve synsmanden og netop brugt den tid å at hive logfiler ud af GPS og gøre ham opmærksom på problemet som minimum.

  19. Lars K. says:

    Hold kæft hvor er i snævert synet , jeg synes det er respekt løst at vise den video , og især videre give den til EKSTRA BLADET , hvis det var mig havde jeg kontaktet synshallen direkte , det er usmageligt og hensynsløst at hænge folk ud på den måde , du siger at DU havde “glemt” at slukke for kammeraet , hvorfor kører du så ikke med , det er der intet problem i , nej for så var du kommet med på filmen og det går jo ikke som passager . Men nej nu har du fået REKLAME for din bil og leasing selvskabet, ved at lave dette medie stunt, føj siger jeg bare . jeg synes at det er dig og ikke synsmanden der skulle undskylde , hvad det med tlf. og uden hænder på rattet ,er synsmanden stadig inde på synspladsen og ikke på offenlig vej , og fej lige for ejen dør har set en video på youtube hvor du køre med din datter uforsvarlig da SELEN SIDDER FOR HØJT, og hun faktisk kan kvæles ved ved et sammenstød , og DU køre på offenlig vej UDEN hønder på rattet og enda holder dem for øjnene , tænk dig dog om .
    Jeg tror du ville ha godt af at se hvordan de syner andre steder , jeg ser intet galt i kørselen den er vel ikke lavet af glas???????
    jeg vil til slut sige at jeg synes det er en flot bil men lad være med at lyde som den er lavet af glas.
    jeg kan kun sige godt om netop denne synshal , flinke og dygtige synsfolk.
    Mvh. Lars K. Holbæk

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg blev ikke tilbudt at køre med og havde ingen anelse om, at det var en mulighed. Det ved jeg nu og vil da bestemt benytte mig af det en anden gang. Det vil jo nok ligge en naturlig dæmper på en lidt for ivrig synsmand.

      Jeg er med på de fleste videoer jeg har lavet i bilen – og da også på den lange version her på siden. Så jeg har skam intet imod at optræde på videoerne selv.

      Der var iøvrigt ingen tvivl om, at der var et videokamera i bilen – det sidder midt i forruden, og at det optog – jeg snakkede til kamera, og en rød diode midt i kameraet lyste op.

      Jeg dokumenterer løbende min dagligdag med en elbil – på godt og ondt. Og derfor måtte dette naturligvis også med.

      Ekstra Bladet kontaktede mig selv og spurgte om de måtte bruge videoen. Da den i forvejen lå på YouTube var der ikke rigtig nogen pointe i at nægte dem det – de kunne jo alternativt bare have vist YouTube versionen, eller downloaded den fra Vimeo.

  20. sven jensen says:

    Først vil jeg sige flot bil , dernæst vil jeg sige magen til afgant opførsel fra dig skal man lede længe efter , nu stod jeg selv på det givende tidspunkt og beundrede din bil og han holdt der ikke i 5 min . hvis du er så øm ved din bil hvorfor så ikke køre med , jeg var dagen før selv nede med min gamle MG og KØRTE med på turen , og jo den fik også gas men han skal jo teste bilen om den er i orden .
    jeg synes dette er grebet helt forkert an især med at lægge det på nettet . det er ikke pænt .
    jeg vil fortsat køre min bil der ned , de har de flinkeste folk og bedste service
    Sven, holbæk

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jo, han holdt der faktisk i de ca. 5 minutter jeg skriver i videoen. Der er som sagt videodokumentation på det, så det er der nu ret god dokumentation for.

      Jeg var som sagt ikke klar over at man måtte køre med. Det oplyste synsmanden ikke noget om.

      Alle de videoer jeg laver i forbindelse med dette projekt ligges på Nettet. Naturligvis.

  21. Torben Linnemann says:

    Ikke for at pegefingre, men kom de 2 indlæg ikke lidt tæt på hianden? Nå men det er nok mig der ser spøgelser ;-)

    http://screencast.com/t/nvhfoUnB

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Tjoo, og de kommer fra samme IP – så de sidder jo nok lige ved siden af hinanden, eller er den samme person, med to navne :)

  22. Haha – jeg elsker hvordan lige netop det her indlæg har fået så meget omtale. “Tillykke” med omtalen på EB også.

    Det er lidt forståeligt manden reagerer sådan.. Det sker nok ikke så meget i hans liv, og når han får sådan en lækkerhed er der jo ikke så meget at sige.
    Om det så på nogen måde er OK er en HELT anden historie.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.