Opsætning af CEE 400 Volt 32 Amp ladestik til opladning af min nye elbil

I dag fik jeg monteret et kraftigt ladestik i carporten til min nye elbil. Der sad allerede et almindeligt 220 Volt 16 Amp stik – og det er da også OK, men med et 5 benet CEE 400 Volt 32 Amp stik går det jo en del hurtigere at lade elbilen op.

Jeg ringede først til min kontakt på Lease-a-Star for at være sikker på, hvilken type stik  og ladespænding min nye Tesla Roadster understøtter. Jeg har ikke så meget forstand på strøm, så jeg havde brug for lidt hjælp. De var meget hjælpsomme, men for at være helt sikker satte de mig i forbindelse med Christian der arbejder for Tesla i Danmark. Han var også uhyre hjælpsom (tak Christian, hvis du ser dette!).

Jeg koblede Christian og min elektriker fra Eiland El-Installation direkte sammen på telefonen og de fik så fundet ud af helt nøjagtigt, hvilken stiktype, spænding og ampere der skulle bruges. Super godt, så slap jeg for lidt af nørderiet og var sikker på, at det helt rigtige kom op.

Jeg kan virkelig anbefale Eiland – de er virkelig flinke, laver en rigtig pænt stykke arbejde og så er det absolut rimelige med deres priser.

– og så har de sådan nogle pæne biler (omend de ikke er skiftet til elbiler endnu :))

Det jeg kunne forstå på Christian fra Tesla var, at Tesla ikke understøtter 3 faset strøm. Det er vist noget med, at de slet ikke kører med 3 faser i USA, hvor bilen er lavet. Det er jo lidt ærgeligt, for den kunne vist lade endnu hurtigere op, hvis de gjorde det. Men måske det kommer på et tidspunkt. Jeg har hørt rygter om, at den nye Tesla S, der kommer til næste år, vil understøtte 3 faset strøm i Europa, hvor den slags jo er meget udbredt.

De flinke mennesker fra Eiland El-Installation havde i forvejen tjekket hos min elleverandør, at der var kraft nok på den strøm der føres ind i mit hus til at understøtte det nye stik. Det var der. Der er ført hele 63 Amp ind i huset. Så det er jo alt rigeligt.

Det tog dem ikke ret lang tid at montere det nye stik. Det var klaret på en formiddag (inkl., nogle andre småting de skulle ordne, nu de var ude hos mig). Hurtigt, effektivt og rigtig pænt arbejde. Tak for det, Eiland!

Nu er jeg så klar til at modtage min elbil i næste uge. Det bliver godt, at have et ordenligt kraftigt ladestik fra første dag. Det kan jo godt være jeg får lyst til at køre lidt ekstra her i starten og så er det surt at skulle vente alt for længe på at bilen bliver ladet op.

Helt nøjagtigt hvor lang tid det kommer til at tage at lade elbilen op med det nye ladestik ved jeg ikke, men det finder jeg hurtigt ud af – og jeg skal naturligvis nok skrive om det her på bloggen, når jeg får lidt mere erfaring med det.

Så er der bare tilbage at vente. Det er svært. Jeg glæder mig som et lille barn til juleaften ….



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Det lyder godt Mikkel!
    Du ville nok heller ikke tænke på at få et større stik, hvis det ikke er fordi du glæder dig til at få den – og det er forståeligt. Jeg har lige set nogle film på youtube. Det er sgu en lækker maskine! Det er vildt at den er hurtigere end alle andre benzin/diesel super cars (udover Ferrari Enzo).

    Glæder mig til at følge med på bloggen. Det bliver spændende at høre mere om bilen!

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Tak. Og nej, jeg havde nok ikke lige brug for det stik hvis det ikke var fordi jeg fik en elbil – og fordi jeg regner med at have elbil i årene fremover også.

  2. Fedt projekt! Har selv fulgt en del med i Teslas fremtur på elbil markedet og den Tesla S bliver RIGTIG spændende, da den virker til for alvor at vise at en elbil ikke bare er en ellert.

    Har du nogen forventninger til prisen for en opladning?

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Ja, batteriet er på 53 kw/t og en kw/t koster lige omkring 2 kr. Så det er så godt 100 kroner – som jeg så kan køre et sted imellem 300 og 500 km på, alt efter hvilken hastioghed og acceleration jeg kører med. Jeg bør kunjne holde mig på et snit på under 200 w/t – altså 5 km på en kw, hvilket så vil svare til godt og vel 30 km literen, hvis vi omregner til benzin. Det får man sgu ikke ud af nogle andre sportsvogne i den klasse :)

      Jeg skal nok komme meget mere ind på denne og andre typer beregninger, der lidt tydeligere vil vise den faktiske økonomi med en elbil.

  3. 30 km/l det er godt nok vildt for en sportsvogn, eller i det hele taget for nogen biler overhovedet i praksis. Så er markedet måske endelig klar til el-biler, ihvertfald hvis de kan yde som her rent økonomisk – men anskaffelsesprisen skal måske lige lidt ned :)

  4. Jens Jönsson says:

    Se så begynder det jo at blive interessant. Når så også det bliver økonomisk fornuftigt med en vindmølle i haven, eller solceller på taget, jamen så er der virkeligt penge og CO2 at spare…
    Mikkel, du må lave noget seriøst lobbyarbejde i din kommune, sådan at de får ændret på lokalplanen, så du kan få den pokkers husstandsmølle sat op….

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg orker ikke rigtig at tage kampen med kommunen. Og belært af andre, der har kæmpet samme kamp i andre kommuner, tager det mindst et år og koster en masse i advokat. Og så er det for sent i forhold til dette projekt.
      Så devsærre må jeg i denne omgang bare konstatere, at Holbæk Kommune er miljø-fjendtlige …

      • Solceller skulle være væsentlig lettere at få lov til og har du mark på m246 kan du sætte en op der drejer efter solen. det giver 20% mere
        ¨

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Ja, solceller kræver vist ingen godkendelser for opsætning – men der er så bare en række andre problemer med dem. Først og fremmest er prisen stadig lidt for høj, man kan kun køre med 6kw anlæg hvis man skal bruge tilbageløbsordningen, og ordningen gælder slet ikke for erhverv – som er over 50% af min forbrug. Så der går nok også lidt tid med deet.

  5. Jens Jönsson says:

    I øvrigt, er du en dag på røven pga. fladt batteri, så kør hen til den nærmeste campingplads. Der kan du altid finde sådan et CEE 400 stik…. Der er så bare lige det der med 3 faser. Da jeg ikke er elektriker, så ved jeg så ikke om den går. Men det kunne da være sjovt at alle campingpladser i DK blev de første el-bil tankstationer ;-)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      God ide! Der findes også ladestik på næsten alle havne. Så faktisk har vi allerede mere infrastruktur end mange forestiller sig – der skal bare etableres nogle aftaler, der gør at elbilister kan bruge dem. Foir naturligvis kan man ikke bare køre hen og tanbke uden en eller anden aftale :)

  6. Hej Mikkel,

    Spændende blog du her har sat i søen! Jeg overvejer en el-bil, men der er noget jeg har tænkt meget på. Alt (stort set) der kører på batterier, som kan genoplades, oplever med tiden at batterilevetiden bliver kortere og kortere. Der opstår “døde celler” i batteriet, og det betyder at f.eks. min iPhone nu efter et par år nærmest kun holder strømmen halvt så længe som da jeg fik den.

    Er dette også et emne for de batterier der sidder i el-biler? Bliver de sløve med tiden? Hvis du ikke allerede er klar over om det er et “problem”, kunne det være interessant at læse om du bemærker en forringelse over det næste år.

    Og har du nogen idé om hvad det koster at skifte et sådant batteri, hvis tilfældet er, at de rent faktisk bliver sløve med tiden?

    På forhånd tak, og god fornøjelse med bilen :-)

    Mvh
    Peter

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      En af de ting, som Tesla har gjort smart er, at batterierne er placeret i sådan en slags “kuvøse”. Det betyder i praksis, at de altid holdes ved den helt rigtige temperatur og luftfugtighed. Computeren styrer meget nøjagtigt hvor hårdt de lades og aflades. Alt dette gør, at disse batterier holder meget bedre end f.eks. et mobiltelefonbatteri, der jo udsættes for lidt af hvert.

      Når det så er sagt, så holder ingen batterier jo evigt – heller ikke Tesla’s. De giver 7 års garanti eller 100.000 miles. Man kan så betale €10.000 ved køb og være sikker på, at få de nyeste og bedre batterier til udskiftning når de gamle dør. De vil med al sandsynlighed være mange gange bedre end dem man køber i dag.

      • Tak for svaret – det sporede mig lidt ind på hvad det koster løbende.. Hvis vi nu antager at det er en familiebil i den lidt lavere ende af prisskalaen man har investeret i, så er en udgift svarende til 75.000 kroner måske lidt vel rigeligt at investere i den efter syv års kørsel.

        Går ud fra at afskrivningen på elbiler ligner den for de benzindrevne? I givet fald vil bilens værdi måske være mindre end udgiften til batterierne når vi når så langt… det kan godt blive et problem for værdien ved gensalg af elbiler der er 4-5-6 år gamle.

        Lige i Teslaens tilfælde er det måske knapt så relevant det heftige prisskilt taget i betragtning ;-)

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Ja, der er ingen tvivl om at betterierne i elbiler lige nu og her er den store usikkerhedsfaktor. Men jeg er til gengæld 100% sikker på, at de vil blive meget bedre og billigere meget hurtigt. Se bare på hvad der skete med mobiltelefonerne.

          Jeg snakkede lige med Tesla – deres egen vurdering var, at batterierne vil blive mindst 3 gange billigere, for samme kapacitet, indenfor de næste 5 år – altså inden man får brug for at skifte.

          Så ja, nu og her er det et sats, men meget snart er jeg overbevist om, at de problemer bliver løst.

  7. Kim Sørensen says:

    “Jeg snakkede lige med Tesla – deres egen vurdering var, at batterierne vil blive mindst 3 gange billigere, for samme kapacitet, indenfor de næste 5 år – altså inden man får brug for at skifte.”

    Holdt det stik?

Skriv et svar til Lars Meyer Annuller svar

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.