Den rød-grønne regering nedprioriterer elbiler!

I dokumentarfilmen Who Killed The Electric Car beskriver instruktøren Chris Paine, hvordan det første store forsøg, i slut 80’erne, på udbredelse af elbiler blev slået ihjel af industriens mangel på vilje til, at kæmpe oprigtigt for sagen.

Siden dengang er bilproducenterne heldigvis blevet meget mere tændt på ideen om, at vi i den nære fremtid skal til at køre elbiler. I dag er de fleste store bilmærker på vej med nye elbiler.

Et momentum er på vej. Der er en optimisme omkring elbiler nu, som aldrig før. Flere og flere tror på det og teknologien er for alvor ved at være klar.

Men det er ikke nok. Desværre. Hvis det skal lykkes, at få en tilstrækkelig del af forbrugerne til at skifte til elbiler kræver det en god portion fødselshjælp nogle år endnu. Det kræver politisk vilje til at handle. Og den er tilsyneladende ikke til stede. I hvert fald ikke lige nu og det er nu der skal handles, ellers dør drømmen om, at få mange flere elbiler ud på de danske veje igen.

Efter at have fulgt med i den politiske udvikling herhjemme fra før valgtet, under valget, efter valget og gennem en langvarrig regeringsdannelse og en ny finanslov synes jeg, at det står skræmmende klart, at den nye “rød/grønne” regering ikke har tænkt sig at satse på elbiler.

Det er trist. Meget trist! Og det er dybt paradoksalt set i lyset af, at denne regering jo netop ellers gerne vil være så utroligt grønne. Men elbiler er åbenbart ikke en del af deres grønne plan.

Før valget snakkede de nye regeringspartier meget om elbiler. Jeg var glad for at høre. Men efter valget er snakken gået næsten helt i stå, og der er så godt som ingen praktiske handlinger i sigte.

I dag afholdt Dansk Elbil Alliance et møde hvor bl.a. Klima-, energi og bygningsminister Martin Lidegaard (R) og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) deltog. Ifølge rapporteringer fra mødet var deres svar fra elbilbranchen meget nedslående. Der er helt tydeligt ikke politisk vilje til at sætte handling og budgetter bag ved de mange fine ord om flere elbiler på de danske veje.

Ministrene sagde på mødet, at de meget gerne så flere elbiler på markedet, men sagde samtidig, at de ikke vil give elbiler særstatus, eller direkte støtte udviklingen. Det hænger ganske enkelt ikke sammen. Jeg synes det er uærligt overfor vælgerne og forbrugerne, at bilde dem ind, at det nok kommer af sig selv. Det gør det ikke.

De fleste af landene omkring os har da også indset dette. De støtter udbredelsen af elbiler i langt højere grad end vi gør i Danmark – gennem bedre skatteregler, støtte til ladestander infrastruktur osv. Danmark halterbagefter, som det land der gør absolut mindst.

Ministrene sagde også, at de ikke ville stå i en situation, hvor der skulle vælges mellem afgiftsfritagelse af elbiler eller hjemmehjælp. Det er første gang jeg har hørt en minister så direkte indrømme, at afgiften på biler bruges til at financiere det sociale område. Det er lidt skræmmende, men dog alligevel rart med lidt ærlighed der. Desværre synes jeg, at det er det eneste punkt, i forhold til elbiler, hvor regeringen er ærlige.

Jeg synes det er uærligt, at påstå, at regeringen ønsker flere elbiler på vejene, og samtidig ikke gør noget som helst af det, som faktisk skal til for at det sker. Der er mange ting de kunne gøre, men de gør i praksis intet. Det eneste de p.t. har gjort, og planlagt at gøre er, at forlænge afgiftsfritagelsen af elbiler til 2015. Men nu siger de så, at den måske ikke fortsætter. Det vil naturligvis gøre alle de private aktører meget bange for at lave langsigtede investeringer i det danske marked. De vil nok søge til andre lande, hvor regeringerne har lovgivet om et mere sikkert grundlag. Investorer er jo ikke dumme.

Jeg synes også det er meget uærligt, at påstå, at ladestander infrastrukturen kan klares af private udbydere. Faktum er, at hvis det overlades til private infrastruktur firmaer som Better Place og ChooseEV, så bliver strømmen meget dyr. FDM har estimeret, at det med Better Place vil koste ca. det dobbhelt pr. km at køre elbil i forhold til en tilsvarende dieselbil. Andre jeg har snakket med mener at den rå strøm med disse leverandører vil blive op til 3-4 gange dyrere end det man normalt betaler for strøm.

Der findes en meget udbredt økonomisk tommelfingerregel, der handler om, at når prisen stiger, falder eftersprøgslen. Det princip hylder regeringen beviseligt allerede – det er jo derfor5 de har sat afgifterne op på fedt, sukker og cigaretter. Det er fordi de gerne vil have, at vi skal købe, og indtage, mindre af det.

Så når prisen på strøm til elbiler i praksis bliver dyrere ved at overlade infrastrukturinvesteringerne til private udbydere, så må det jo stå lysende klart – også for regeringen, at det vil betyde, at langt flere køber elbiler. En højere pris er jo en direkte besked til forbrugerne om at lade være.

Et andet punkt hvor os der “er så dumme” at købe elbiler straffes er, hvis vi køber en elbil som firmabil.

Så, det er altså virkelig uærligt, når regeringen påstår, at de gerne vil have flere elbiler på gaden, samtidig med, at de ikke alene undlader at yde den nødvende støtte og fødselshjælp, men at de direkte straffer de forbrugere der ønsker at skifte.

Må jeg bede om lidt ærlighed, tak!
Politikerne må altså melde klart flag nu: Enten ønsker de flere elbiler på gaden, og så må der handling og økonomi bag ved de fine ord – eller også øænsker de det ikke. Deres ord og handlinger lige nu er hykleriske!



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Mikkel deMib Svendsen says:

    Glemte at nævne, at ministrene på mødet også slog fast, at elbiler IKKE vil blive fritaget for at skulle betale nå¨r de krydser den kommende betalingsring omkring København.

    Københavnerne ønsker åbenbart ikke en renere by. Suk!

  2. Michael Nielsen says:

    Indtil at man kan få en elbil til 100 000 – 200 000 dkk, der kan køre 300-400km/opladning, og kan oplades på 5-10 minutter, er Elbilerne kun en luksus vare for de rige, eller dem som reelt ikke har brug for en bil (bor i en by, eller meget tæt på arbejde)..

    De eneste brugbare er hybrid biler, som ligger i 360 000 – 600 000 dkk klassen, med reducered afgifter.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Det mener jeg absolut ikke du har ret i. Der sælges masser af biler i de samme klasser, som man i stigende grad kan få elbiler til og flere og flere af dem kan tilfredstille det faktiske kørselsbehov, som folk har i løbet af et almindeligt år.

      Hybridbiler er efter min mening en meget dårlig løsning, da de er alt forkomplicerede teknisk, hvilket gør dem unødigt dyre at producere, meget skrøbelige i drift og meget dyre at vedligeholde – modsat elbiler, der kan produceres meget billigere (når volumen kommer op), er meget stabile, og billige i vedligeholdelse.

      • Michae ielsen says:

        Hybrid biler er komplicerede, og ikke en optimal løsning.

        Ja der sælges mange små biler, der har en rækkevidde på 800-1200km per optankning.. El blierne, kan ingen gang nå 8% af den afstand.

        Men det er kun folk der bor i det store byer, som aldrig køre uden for, som kan bruge dem, deres rækkevidde er ikke nok til at hvis du bor bare 10-20minutter uden for byen, så er du ikke sikker på at du kan komme hjem, og du kan ikke bare lige supplere op, så du kan komme hjem. Samt priserne (uden afgifter) er alt for høje for hvad du får, og når afgifterne kommer på dem, så er det så godt som sikker at kun de rigeste i landet har råd til dem.

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Du skal nok læse lidt mere her på bloggen for så vil du kunne konstatere, at det du skriver ikke er korrekt.

          Jeg bor 75 km fra mit kontor og jeg kan køre derind, hjem igen hele 2 gange på blot en enkelt opladning – og stadig have 100 km tilbage i “tanken”. Jeg har også kørt på ferie i elbilen til vores sommerhus i Sverige, der ligger 300 km væk.

          Men det er nu meget udbredt, at folk som du tror på de myter om elbiler der findes. Det er derfor jeg skriver om dem her og tilbageviser dem som ikike passer :)

    • Michael Nielsen, jeg forstår ikke din pointe. Hvorfor er elbilen et “luksusprodukt for de rige” hvis rækkevidden er under 300km? Hvor mange mennesker kender du, der har et dagligt kørselsbehov i den klasse, uden en naturlig pause, der er lang nok til at lade bilen?

      Vi ville enormt gerne have, at vores næste bil skulle være en Nissan Leaf. Den kan NEMT klare et dagligt pendling-behov på 100km hver vej, som nok dækker langt de fleste danskeres behov? Den har plads til 5 prs. og kan køre motorvejshastighed. De få gange vi skal køre længere, ville 30 min. kaffepause med opladning være nok til at krydse Danmark.

      En Leaf ville ikke være et luksusprodukt for os (4 prs familie i Vestdanmark med middelindkomst), og den VILLE blive vores næste bil, hvis vi boede i Holland, Portugal, Norge eller UK. Desværre bor vi i Danmark, hvor prisen af uforståelige grunde skal ligge mere end 30% over de øvrige EU lande (nå ja, deres politikere støtter køb af elbil, hvilket forklarer noget af prisforskellen). Den danske pris flytter Leaf’en fra “i overkanten af vores budget” til “udenfor økonomisk rækkevidde”. Desværre.

      • Michael Nielsen says:

        Mette du har selv svaret på hvorfor jeg mener el biler er en luksus for de rige.

        De er langt dyrer end almindelige biler, og det ændre sig ikke forløbigt. Selv i lande hvor der ikke er afgifter, tjener folk også forholdsvis mindre, og derfor har heller ikke råd til disse biler.

        Kørsel begrænsingen til under 300km, er ikke altid et hverdags problem, men feks jeg har familie der bor over 250km væk fra hvor jeg bor, og jeg ville ikke kunne regne med at kunne bruge bilen til at besøge dem, derfor er det urealistisk at en bil der skal lade i over 8 timer, kan dække folks behov.

        Vi har brug for biler med rækkevidder på ca 500-1000km på en optankning, eller har mulighed for hurtig (under 15 minutter) optankning, dette kan el biler endnu ikke levere.

        i mit tilfælde har jeg et kørsels behov på min 115km, så længe der ikke er omkørsler m.v. Da min arbejdsgiver ikke har ladestationer tilrådighed, kan jeg ikke lade op, derfor skal jeg kan køre mindst 230km på en optankning om dagen, hvis jeg ikke skal handle, eller andre ting den dag, ellers kan det nemt blive et krav på 300km.

        Det andet problem er, at har du glemt at sætte bilen til opladning, så er du virkeligt på den, eller er der røget en sikring som du ikke lige bemærkede, igen er du på den, du kan ikke komme på arbejde.

        Under idelle situationer (som er de eneste situationer som folk der er fortaler for el biler forholder sig til), så er det korrekt at du kan LEVE med det, men det er ikke optimalt.

        Forstil dig, du kommer hjem en sen aften, bilen er næsten udtømt, dit barn er kommet galt af sted, nu skal du til skade stuen, men du kan ikke bruge din bil, fordi du har ikke nok tilbage i “tanken” og du kan ikke nød optanke. Du kan så håbe på du kan få en ambulance – reelt var det unødvendig hvis din bil kunne tankes op. Så du ringer efter en ambulance for en mindre skade, som kan betyde at en person i liv fare, ikke kan få en ambulance pga dit lille uheld. Eller du skal nu betale for en dyr TAXA regning, oven i de afgifter på næsten 400% på strøm registering m.v.

        Der findes 100’er er scenarier hvor disse biler ikke kan levere varen, men hvis man tager de rosenrøde briller på og kun ser på idel situationen hvor alt går godt, så kan man leve med dem, men kigger man lidt ud over dette, vil man finde at der er langt flere problemer.

        Men hvis man ikke vil kigge på virkelige situationer, og køre på tro og håb, så er elbiler gode nok for mange..

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Michael, det lyder ikke somom du faktisk har prøvet en hverdag med elbil, for mange af dine betragtninger bygger på myter om elbiler – ikke på en praktisk virkelighed.

          Det var netop på grund af sådanne myter, at jeg startede dette projekt – for at finde ud af, hvor mange af dem der holder i virkeligheden. Og min erfaring – nu hvor jeg er næsten halvejs igennem projektet er, at næsten ingen af dem holder vand.

          Men lad mig svare på dine kritikpunkter …

          1) Al ny teknologi starter med at være uforholdsmæssigt dyrt. Hvis man ønsker en hurtigere udbredelse af det, så fordelene hurtigere kan udnyttes og priserne falde, så er det nødvendigt med en form for støtte. Dette var også tilfældet med f.eks. vindmøller – i dag er det en stor og sund industri. Danmark er det land i Nordeuropa der p.t. giver den ringeste støtte til udbredelsen af elbiler og derfor sælges der da også færre her end i de andre lande.

          Så du har ret i at det stadig er lidt for dyre, men det er et politisk valg, om man vil ændre på det – som mange andre lande har gjort, eller om vi i Danmark vil være de sidste der får glæde af elbiludviklingen.

          2) I en Tesla Roadster kan du køre ca. 400 km. Med den nye Model S kan du komme op over 500 km. Jeg tror der kommer mange flere elbiler med tilsvarende stor rækkevidde. Selv med den rækkevidde er det dog klart, at der er nogle få mennesker, som ikke kan klare sig med det. Men de er få og jeg synes ikke det er en god undskylding for, hvorfor de mange – det store flertal, skal vente med at få glæde af elbilerne.

          3) Hurtigopladning af elbiler findes allerede – og det er netop den teknik, som det meste af Europa satser mest på at udbrede. Med den kan du oplade en elbil 80% på de 15 minutter du ønsker. Testals nye Model S understøtter også denne teknik.

          4) Forkert betjening af din bil – el eller ej, synes jeg ikke er en god undskylding for at fravælge elbiler. Det samme gælder jo hvis du fejlbetjener en benzinbil, eller hvis den går i stykker, ikke vil starte osv. Det er undtagelsen at det sker – ikke reglen. Hvis du kun ønsker 100% fejlfri teknik, som ikke kan fejlbetjenes, så går du glip af mange ting :)

          Faktum er og bliver, at en ekstrem stor del af den Danske befolkning allerede i dag fint kan få en hverdag til at fungere mindst ligeså godt med en elbil, som med en benzinbil. Ikke alle, men det er heller ikke nødvendigvis målet. Hvor mange der i de kommende år får lyst til at skifte til elbil er et politisk spørgsmål og i den sammenhæng har den nuværende regering udmærket sig ved at gøre det så lidt attraktivt som muligt. Det synes jeg er rigtig dumt, og temmelig paradoksalt set i lyset af, at de jo gerne vil fremstå meget grønne.

        • Michael,

          Jeg giver dig 100% ret i, at prisen er et problem. Det er netop, som Mikkel skriver om i bloggen, et problem som vores nye regering kunne have valgt at gøre noget ved – i lighed med de andre EU lande, hvor Nissan Leaf er på markedet. Det har de så valgt ikke at gøre.

          Jeg voksede op i en børnefamilie på landet, hvor bil nr. 2 var en ellert, så elbiler skræmmer mig nok som udgangspunkt mindre end folk, der ingen erfaring har med el. Der er sket meget teknologisk siden elbilen. Jeg har også familie mere end 250km væk, og besøger dem relativt ofte, men vi har godt nok aldrig gjort det til én-dags-ture. Det ville både være ret stresset, og ikke ret sjovt. Skulle den slags uventede akutte behov for at køre meget langt på ÉN dag, uden f.eks. en kaffepause ved en ladestation, hvor man kunne sjat-lade nok til at dække resten af turen, tja, så tror jeg vi f.eks. kunne finde ud af at bytte bil for en dag med familie eller naboer.

          Du synes mine kørselsbehov er beskrevet meget som idealer, jeg synes til gengæld de situationer du ridser op ligger milevidt fra en normal hverdagssituation. Glemme at sætte bilen til opladning? Det ville jo blive rutine, lige som at slukke lygterne, når man parkerer, lukke dørene så kabinelyset slukker etc. Jeg har prøvet to gange at (fossilbrændstof-) bilens batteri var fladt pga. den type forglemmelser, men ved et utroligt sammentræf faldt det heldigvis ikke sammen med, at mine børn skulle på skadestuen…

          Der er færre sliddele, der kan gå i stykker på en elbil end en brændstofmotor-bil, så måske kan vi endda undgå at sidde i vejsiden og vente på vejhjælp – selvom det, ligesom dine scenarier, heldigvis ikke er en hverdagssituation selv mens vi venter på vores elbil…

          • Jakob Garde says:

            Der er vel også den fordel ved elbiler, at brændstof prisen er mindre (som beskrevet andre steder på denne blog).

            En helt vild tanke: Benzinpriserne kan stige i fremtiden.
            Hvorfor? Fordi der er begrænset med olie, og fordi den er steget indtil nu.

            En anden, helt vild tanke: El-prisen til elbiler kan falde i fremtiden.
            Hvorfor? Bl.a. fordi vi en dag får et “smart-grid”. Dette betyder at energi selvskaberne får mulighed for at af/oplade din bil når de vil i løbet af natten, og derfor kan gøre det billigere.

            Kort sagt: Benzin-bilen bliver dyrere i drift, mens el-bilen bliver billigere i drift.

            (Men hvad ved jeg, det kunne jo være at benzin priserne i stedet falder, og at vi aldrig får det smart-grid. Hvem ved:))

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            > En anden, helt vild tanke: El-prisen til elbiler kan falde i fremtiden.

            For os der har mulighed for det kan den faktisk falde meget allerede nu, hvis man vælger at sætte en solcelleanlæg op. Med sådan et anlæg kan du fastfryse elprisen i de næste 30 år på ca. det halve af hvad du betaler hos forsyningsselskaberne. Og så bliver det for alvor billigt at køre i elbil.

            Problemet lige nu er så bare, at der er et loft på 6 kw for solcelleanlæg, hvis man skal bruge tilbageløbsordningen. Et 6kw anlæg er godt nok til en families almindelige elforbrug, men det er ikke nok hvis man også skal forsyne en elbil i daglig drift. Dette er endnu et af de punktrer, som regeringen sagtens kunne ændre på, hvis de gad.

  3. Jakob Garde says:

    Hej Mikkel, tak for denne blog – super projekt syns jeg. Jeg håber politikerne prioriterer om hvis populariteten af elbiler stiger. Men vil du stadig anbefale “almindelige” forbrugere at anskaffe en elbil, trods den tvivlsomme fremtid for elbiler i dk? Er det en god løsning hvis man tænker økonomi og fremtid ind, udfra dagens forhold?

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Tak Jakob :)

      Om du skal købe en elbil nu og her afhænger meget af, om de elbiler der p.t. findes på markedet kan tilfredsstille dine behov. Hvis du f.eks. er ude efter en 2-personers sportsvogn, så kan jeg klart anbefale en Tesla Roadster, frem for de fleste andre sportsvogne. Og hvis du kan klare dig med en forholdsvis fort rækkevidde, så kan en Renault Fluence eller en Nissan Leaf måske bruges. Og hvis du er ude efter en luksus sedan så komjmer Tesla Model S til næste år.

      Men der mangler helt sikkert flere modeller på markedet. Det er ikke sikkert, at de få der er kan tilfredsstille dine behov, og så skal du naturligvis vente.

      Problemet er så bare, at ingen endnu ved, om regeringen vil forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler efter 2015. Men gør de ikke det, så vil salget af elbiler uden tvivl gå helt i stå – og Danmark vil så, iøvrigt, stå helt isoleret, som den mest elbil-hadende nation i nordeuropa. Spørgsmålet er om en rød-grøn regering kan leve med det.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.