Dansk verdensrekord for elbiler indenfor rækkevidde!

Lige siden jeg fik min Tesla Roadster har jeg overvejet om ikke det var muligt, at slå verdensrekorden for, hvor langt man kan køre i en (serieproduceret og tilgængelig) elbil. Og hvis ikke det er muligt, så i det mindste lave en dansk rekord.

Verdensrekorden er p.t. på 347,2 miles – svarende til 558,76 km på en enkelt opladning, og rekorden er (naturligvis) sat med en Tesla Roadster.

I går aftes lavede jeg den første test og til min store tilfredshed viste det sig, at jeg godt kunne presse min Tesla ned på det energiforbrug der skal til for at slå verdensrekorden. Se dokumentationen nedenfor … men først en lille glædesvideo fra i går aftes :)

OBS: I videoen får jeg vrøvlet lidt om rekorden, kilometer og miles. Jeg var så glad at jeg glemte at tænke. Rekorden er som sagt 347,2 miles – eller 558,76 km.

Du kan se alle detaljer om den nuværende rekord her.

Jeg lavede min første test her til aften under absolut ufordelagtige forhold. Jeg kørte på almindelig vej i Holbækområdet, det gik lidt op og ned ad bakke, der var ujævnheder flere steder på vejen, der var et par lyskryds og rundkørsler jeg måtte stoppe i, det var om aftenen med fuld lys på og jeg havde ikke tømt bagagerummet for indhold.

Ikke desto mindre opnåede jeg, at køre 10,9 km med et elforbrubrug på bare 1,07 kwh – svarende til blot 98 watt timer pr. km. Hvis jeg kan holde samme gennemsnit svarer det til, at jeg vil kunne tilbagelægge 571 km på en fuld opladning på 56 kwh, som er det der kan være på Tesla batteriet.

De forhold jeg kørte under var som sagt slet ikke optimale. Jeg er derfor forholdsvis sikker på, at jeg vil kunne opnå mindst samme gode resultat, som det jeg opnåede i dag – måske endda bedre, på en bedre bane.

Jeg leder p.t. efter et sted, hvor jeg vil kunne lave det rigtige rekordforsøg. Jeg har følgende optimale krav til stedet:

  • Vejen skal være af god kvalitet, så gnidningsmodstanden bliver så lav som mulig
  • Vejen skal helst være blød/cirkulær, så jeg undgår skarpe kurver og sving
  • Der må ikke være anden trafik på vejen, som forhindrer mig i at køre med en stabil fart omkring 30-40 km/t
  • Stedet skal helst ligge i nærheden af Ugerløse/Holbæk, så jeg ikke skal køre for langt 
  • Der skal være adgang til en stikkontakt lige ved banen, så jeg kan sikre, at batteriet er helt ladet op inden jeg starter (jeg oplader det naturligvis også hjemmefra)

Hvis du kender et sådan sted, eller måske selv har adgang til det – og du synes det kunne være sjovt at være med til at sætte en verdensrekord for elbiler, så må du meget gerne kontakte mig via kontaktformularen eller email: mikkel@demib.com



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Bliver virkelig spændende at følge dit rekord forsøg Mikkel, lyder til i videoen at det godt kan gå hen og lykkes at slå den gamle rekord. Vil være ret sejt hvis du slår den.

    Held og lykke med forsøget.
    Mvh
    Morten

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Ja, hvis jeg kan holde 98 watt timer pr. km så burde jeg kunne slå den. Selve testkørslen kan nok godt blive lidt kedelig, men det bliver sgu sjovt hvis det det lykkes at slå verdensrekorden! :)

  2. Mikkel deMib Svendsen says

    Jeg vil lige bemærke, at der er lavet rekorder for elbiler, som er længere end de 558 km med Tesla’en, men det er for alles vedkommende med testbiler, som ikke er i produktion og kan købes. Om de nogensinde kommer på gaden vides ikke.

    Den rekord jeg ønsker at slå er således rekorden for hvor langt en elbil der faktisk produceres og kan købes kan køre

  3. Rune Gjersvik says

    Hvad lavede du på en tankstation, det var måske dig der skulle tankes? ;)

  4. Hvad vejer din Tesla Roadster? Har du mulighed for evt. at vægtreducere den og evt. skifte dæk, for at få endnu højere ydeevne?

    • Mikkel deMib Svendsen says

      En Tesla Roadster vejer 1.235 kg uden last og personer. En meget stor del af vægten er batteriet. Resten er bilen er ret skrabet og hele overdelen er lavet i kulfiber. Så jeg kan ikke rigtig gøre den lettere :)

  5. Kim Petersen says

    Hold da op det er flot. Kørte du kun 30-40 km/t? Det må have været trættende og kedeligt at køre 100 km så langsomt. Det skal vel også være så vindstille som muligt og temperatur over minusgrader, eller hvad?

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Rekordforsøg ER kedelige – men det er sjovt at komme i mål :)

      Og ja, den optimale hastighed med en Tesla Roadster, hvis man skal opnå en rekord, er lige omkring 30-40 km/t.

Skriv et svar til Kim Petersen Annuller svar

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.