Elbil i snevejr – vinterkørsel i Tesla Roadster

Så blev det endelig snevejr! Jeg var næsten ved at frygte, at vi ikke ville få rigtig sne i år. Men nu kom det så. Også her hos os i det Vestsjællandske. Og det gav mig så lejlighed til at prøve, hvordan det er at køre elbil i snevejr.

Og lad mig starte med at sige, at det gik rigtig godt. Over al forventning, faktisk. Jeg var faktisk lidt bekymret for, hvordan en Tesla Roadster ville opføre sig på en glat vej, men det viste sig, at der slet ikke var grund til bekymring.

En lille video blev det også til. Sammen med min søn Hampus kørte vi en tur, snakkede lidt, og tog nogle flotte billeder …

Elbil-sportsvogn i snevejr

En sportsvogn som Tesla Roadster er lavet til sommerkørsel. Ingen tvivl om det. Der er da også langt sjovere, at fise op og ned ad strandvejen, med taget rullet ned på en solbeskinnet sommerdag. Det indrømmer jeg. Men det er fordi det er en sportsvogn – ikke fordi det er en elbil.

Når det så er sagt, så var der ikke de store problemer med at køre i snevejr med elbilen, som jeg havde frygtet. De udfordringer der var, var nok mest knyttet til, at en Tesla Roadster er en lav baghjulstrukket sportsvogn, og at den ikke har monteret vinterdæk. Tværtimod – det er nogle stramme lavprofil sportsdæk, som bestemt ikke er lavet til glatkørsel. Men det gik som sagt fint trods alt.

ABS-bremserne virker som de skal

En Tesla Roadster har (naturligvis) ABS-bremser. De virkede som de skulle. De larmede og bankede som alle andre ABS-bremser jeg har prøvet, og for dem der ikke har prøvet det før kan det godt overraske lidt. Men det virkede efter hensigten. Selv på en meget glat vej var der ikke antydningen af udskridning ved en hård opbremsning.

Traction control er en udfordring i snevejr

Jeg har aldrig før kørt i snevejr med en bil med traction control – men sådan en har Tesla Roadster jo. Til dagligt er det nok meget godt, for med en så kraftig motor som Tesla Roadsteren har kan man hurtigt komme galt afsted, uden traction control. Man kan ganske vidst godt slå den fra, men det er jeg blevet frarådet – og har aldrig gjort det.

I snevejr opfører traction control’en sig lidt spøjst. Jeg vil ikke sige, at den er dårlig, men det er helt bestemt en lidt spøjs oplevelse, at køre med i forhold til en almindelig bil.

Jeg er vant til i biler uden traction control at have en meget let fod på speederen, når jeg kører på glat vej. Faktisk er jeg ret god til det, når jeg selv skal sige det. Jeg plejer altid, når jeg kører en ny bil på glat vej, lige at træde speederen så langt ned, at den begynder at skride lidt. Kun lidt. Bare så jeg lige har fornemmelsen af, hvornår det sker. Men det kan man ikke med traction control’en på i Tesla Roadsteren. Den sætter ind før man selv kan gøre noget og forhindrer at baghjulene løber løbsk. Det er jo sådan set også det den traction control er der for, men som sagt virkede det bare lidt overraskende på mig.

Men alt i alt giver det jo faktisk en ret sikker kørsel i snevejr med bilen – for traction control’en gør at man ikke skrider ud med baghulene, og ABS-bremsen forhindrer at det går galt når man bremser.

Snevejr sviner

Det eneste problem jeg rigtig oplevede var det, som også gør sig gældende i regnvejr – bilen bliver virkelig snavset. Helt op under panelerne i døren. Forhjulene sprøjter vand og sne og sjap op ad bilen. Så efter sådan en tur i sneen trænger den virkelig til en ordentlig omgang vask.

Men det er som tidligere nævnt et generelt problem med den måde bilen er konstrueret på. Det bliver bare endnu mere tydeligt i snevejr.

Nedenfor kan du se den video jeg optog af min tur i dag. Videoen indeholder også nogle gode billeder udefra, så du kan se, hvordan den pløjer sig gennem sneen.

Elbil i snevejr from Elbil Bloggen on Vimeo.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Kim Petersen says

    Skal du ikke have vinterdæk på den? Dækeksperterne siger jo at der er op til dobbelt bremselængde ved sommerdæk i forhold til vinterdæk.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Da bilen er leaset er det lidt op til mit leasingselskab. Men da jeg ikke køre ret meget her i vintermånederne er det nok ikke så nødvendigt :)

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.