Eletrisk fejl på min Tesla Roadster

Alle biler kan naturligvis opleve fejl. Dette gælder også for en Tesla Roadster. I fredags skete det så – der kom pludselig en meddelelse om en elektrisk fejl, med besked om at jeg skulle kontakte Tesla Motors.

Naturligvis kom fejlen lige lige midt i den mest komplicerede del af den Københavnske trafik. Jeg var på vej ind til Københavns Rådhus’ bagindgang for at hente en god ven. Og alle dem der kender til området ved, at det lige for tiden er uhyre svært at komme til der.

Mens jeg kæmpede med vejafspærringer, ensrettede veje og alt for meget trafik dukkede fejlbeskeden så op på det lille display. DING! sagde det. Man bliver altid lidt forskrækket når den slags sker. Jeg kiggede hurtigt ned, og så beskeden: “Eletrical Failure. Do no Charge the Car. Contact Tesla Motors Service”.

Man kunne så klikke på beskeden, for at få den væk, så det gjorde jeg. 5 sekunder efter dukkede den op igen. Jeg klikkede og fik den væk en gang til. 5 sekunder efter kom den tilbage. Argh! Det var mildt sagt en smule stressende – og nok også lidt trafik-usikkert.

Heldigvis sagde fejlmelddelelsen ikke noget om, at jeg ikke kunne køre videre, og da jeg havde rigeligt med strøm både til køreturen med min gode ven og til at komme hjem igen var jeg ikke så nervøs for at gå helt i stå. Men irreterende var det da, at blive afbrudt af et højt DINF hvert 5. sekund.

Så fik jeg den ide, at prøve at skifte “mode” – så jeg skiftede over til “range mode”. Det hjalp. Nu stoppede fejlmeddelelsen med at dukke op og jeg kunne så køre videre uden helt så meget stress.

Da jeg kom hjem kontaktede jeg så Tesla Motors for at finde ud af, hvad der mon var galt. Og her oplevde jeg så en af de rigtig fede ting ved Tesla Roadster og Tesla Service.

For det første var Tesla meget hurtige til at vende tilbage for at løse mine problemer. Det er altså dejligt med en ordentlig service. Men ikke nok med det – jeg behøvede faktisk slet ikke, at komme ind til dem, for at få det løst. De fleste problemer med Tesla’en kan de løse via “fjernbetjening”. Det er altså smart!

Normalt kan de tilgå bilens logs via GSM. Desværre var forbindelsen til min bil ikke så god, så de kunne ikke lige hente loggen den dag. Det var dog hurtigt løst. Jeg indsatte blot en USB stick i den indbyggede USB port, og så blev logfilen automatisk overført dertil. Den første USB stick jeg brugte virkede ganske vist ikke, men da jeg prøvede med en anden gik det fint. Så emailede jeg loggen til den venlige Tesla tekniker der havde skrevet til mig, og kort tid efter vendte han tilbage med en detaljeret forklaring. Det er satme top-service. Thumbs up til Tesla for det!

Fejlen viste sig ikke at være noget alvorligt, og det havde øjensynligt rettet sig af sig selv (eller rettere sagt, at Tesla computerens indbyggede systemer). Det var jo godt. Men det var rart lige at få det tjekket af Tesla – og dejlig smertefrit.

Så let går det altså ikke, når der skal laves service på en af mine benzinbiler :)



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Super service, og rart at vide, at man således godt kan bo langt væk uden altid at skulle køre helt ind til ved børnefejl på systemerne. Sk•de spændende bil efterhånden som vi følger din blog. :-)

    • Niels Henriksen says:

      Ja jo mere man læser om bilen så er man ved at ringe til banken og bede om et overtræk på 5-600k til Tesla Motor S modellen :)

  2. Michael Milo Schultz says:

    Sjovt som en lille smule service og imødekommenhed, kan vende en ellers ærgerlig situation til det stik modsatte. Det har Tesla Motors tilsyneladende indset, som nogen af de få.
    Men det er godt nok også smart med sådan et fjernbetjent servicetjek, :-)

  3. Det var da godt at høre de tilbyder så god service :) – Men det var nu alligevel hurtigt den første lille fejl kom ;)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Husk på, at det er en brugt bil fra 2009, så den er ikike helt ny. Og det var som sagt en meget lille fejl, som bilen oveni købet rettede selv. Så udover, at fejlmeddelelsen der blev ved at poppe op var lidt irreterende, så var det jo ikke så slemt :)

  4. Nårh okay, det har du jo ret i. Stadig mega fed bil ;)
    Håber som sagt at se dig i Lyngby med den en dag ;D

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.