Endnu et tiltage for at begrænse udbredelsen af elbiler – fritagelsen for parkeringsafgift for elbiler i København fjernes!

Det bliver mere og mere tydeligt, at den nye rød-grønne regering ikke ønsker at vi skal have flere elbiler på gaden i Danmark – tværtimod, de gør stort set alt hvad de kan for, at forhindre det.

Det seneste tiltag er, at fritagelsen for parkeringsafgifter i København fjernes fra og med 1. december 2011.

Nu mangler vi bare, at de fjerner afgiftsfritagelsen for elbiler – og evt. pålægger dem en særlig strafafgift (i stil med de nye fedtafgifter, der bl.a. har ramt rugbrød og de fedtfattige dele af svinekød), så er de vist ved at være i mål med deres øjensynlige ønske om helt, at uddryde enhver drøm om flere elbiler på de danske veje. Flot!

Du kan læse annonceringen af det nye elbil-fjendske tiltag på Københavns kommunes hjemmeside her.

Der kan ikke være nogen som helst tvivl om, at dette vil få en negativ indflydelse på, hvor mange mennesker, som kører ind og ud af København, der gider at skifte til elbil – eller tage deres elbil derind, hvis de allerede har en. Nu er den smule motivaton, der trods alt var, jo fjernet.

Årsagen til fjernelsen af den tidligere fritagelse for parkeringsafgift for elbiler skal nok findes i, at nogle embedsmænd tidligere på året fandt ud af, at det nok var i strid med Færdelsloven, at København, i lighed med andre kommuner, tilbød denne afgiftsfritagelse. Men jeg mener, at det er en lam undskylding.

For det første kunne lovgiverne – altså den rød-grønne regering, så let som ingenting have ændret de små detaljer i Færdselsloven, som skulle til for at sikre en lovliggørelse af fritagelsen for parkeringsafgifter for elbiler. Hvis de altså gad. Men det har de så ikke gidet. Det ville ellers ikke koste dem en krone. Så det må jo skyldes, at de simpelt hen ikke mener det er vigtigt med flere elbiler. For jeg kan ikke tro, at de er så dumme, at de ikke godt kan gennemskue at det naturligvis har negative konsekvenser for udbredelsen af elbiler.

Det hænger så iøvrigt meget godt sammen med, at regeringen også har nægtet, at fritage elbiler for at skulle betale for at køre igennem den kommende betalingsring (Berlinmuren) omkring København. Jeg synes signalerne fra regeringen er ganske tydelige.

Med de sidste to tiltag udmærker Danmark sig nu, som den nation i Nordeurope der uden tvivl har den så absolut mest elbils-fjendtlige politik. Alle andre lande omkring os har, trods endnu mere krise end os, formået at indføre mange  elbils-stimulerende ordninger. Danmark er gået den modsatte vej.

Jeg savner svar. Jeg savner svar fra Overborgmester Frank Jensen (S) på, hvordan han vil nå de ambitiøse mål, om at køre København til verdens første CO2 neutrale hovedstad, når han og regeringen gør alt hvad de kan for at forhindre udbredelsen af elbiler, som jo er en meget vigtig kilde til CO2 udledningen.

Og jeg savner svar fra regeringen og regeringspartiernes miljøordfører på, hvorfor de på den ene side snakker så meget om at være åhh så skide grønne, og på den anden side i praksis gør alt hvad de kan for at bekæmpe elbilernes udbredelse.

Jeg savner svar. Det gør jeg virkelig…



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Jeg kan ikke være mere enig med dig!!!

  2. Jakob Garde says:

    Så må borgerne jo vise politikerne at de tager fejl, ved at købe elbiler alligevel:)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Ja, det kunne man da håbe – men mekanismerne er jo enkle nok: Hvis man stimulerer til bestemte handlinger eller køb øges de, og hvis man gør det modsatte falder de.

      Disse mekanismer kender regeringen jo godt nok – det er jo derfor de har indført f.eks. fedtafgifter og vil øge afgifterne på cigaretter. Det overraskende er så bare, at elbiler er smuttet med ned i samme kategori, og vil naturligvis få samme konsekvenser, uanset at du og jeg måske trodser intentionerne i lovgivningen :)

  3. Regeringen har gang på gang pointeret at, merudgifter for den enkelte forbruger, er et godt redskab til at styre hvad vi smider vores penge efter. Så hvis de efter dette (parkering og betalingsring), påstår at de gerne vil ha’ os til at købe flere elbiler… ja så er de da vist fulde af løgn.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Der er vist ingen fornuftige mennesker der mener, at det ikke har en effekt at hæve afgifterne på en vare. Det er helt fundamental økonomisk logik. Det ved regeringen også godt. Så når de gør det dyrere og mere usikkert at købe, eje eller bruge en elbil ja så er det jo helt klart at færre vil gøre det.

  4. Fjernelsen af fritagelsen af parkeringsafgift for elbiler er kun én blandt desværre mange grunde til jeg for længst har meldt mig ud af partiet. De får et meget svært valg næste gang, for deres løfter holder ikke alligevel. Der er ingen tvivl om, at fremtiden netop ER elbiler, så hvorfor de nu stritter imod kan bestemt kun undre os borgere – der ydermere får lov til at betale for de tåbeligheder der bliver vedtaget inde i Folketinget.

  5. Mikkel deMib Svendsen says:

    Nu ser det så ud til at København vil genindføre fritagelse for parkeringsafgift for elbiler. Men det er altså lidt to skridt tilbage og et skridt frem for tiden …

  6. Jakob Garde says:

    Hvis man følger lidt med i debatten omkring olie selvskaberne så ved man hvor meget de store olieselvskaber gør for at forhindre ethvert tiltag henimod klime-rigtige reguleringer. Der giver mig en dårlig følelse hver gang jeg kører ind på en benzinstation (i en lånt benzin-bil).

    Der er ingen tvivl om at min første bil bliver en el-bil:)

    Og skal vi nu ikke give regeringen mere end et par måneder inden vi dømmer deres insats for hårdt? De har trods alt været travlt beskæftiget med oppositionens uendelige kritik. Hvorfor arbejder politikerne ikke lidt mere sammen henover midten? Det er let at angribe regeringen for ikke at gøre nok, men tænk på hvad man kunne udrette hvis man fik arbejdsro. Der er kun gået et par måneder siden valget.

  7. Mikkel deMib Svendsen says:

    Problemet med regeringen er, at de ingen nedskrevne visioner, planer eller økonomiske dispositioner har for elbiler. Så der kommer såvidt jeg kan se ikke til at ske en skid i 2012 i Danmark. Og det er katastrofalt, for der er et momentum lige nu, som skal udnyttes. Den slags kan man ikke udsætte. De investorer, der gerne vil i gang nu venter ikke – de smider bare deres penge i andre lande, som har en mere progressiv politik på området.

    Faktum er, at Danmark er det land i Nordueropa med den så absolut mindst ambitiøse politikm for elbiler – og det er sgu noget underligt, set i lyset af at den nuværende regering forsøger at markedsføre sig på, at være særlig grøn. På elbilområdet er det altså den mest kulsorte regering vi længe har haft. Trist.

  8. Jakob, jeg forstår godt de som vil give regeringen mere tid, men de har haft masser af tid. De bruge tid i helvedestårnet, de brugte tid på forberedelser, aflysninger m.v. Selv Kristian Thulesen Dahl havde jo ret da han forundret spurgte hvorfor reformforslagene ikke stod i kø frem til vedtagelse hvorimod regeringen holdt pause.
    Der var en krise, som regeringen ikke formåede at kickstarte. Det eneste der kommer er forslag om at skjule cigaretter, lidt fjolleri om småting, og så det helt store fokus på formandskabet af EU. Det sidste er kransekage-diskussion i forhold til fine fornemmelser. Vi må til at kæmpe for indflydelse i stedet for at tro det kommer ned fra himlen bare vi venter længe nok… ;-)

    • Jakob Garde says:

      Hej Henrik. Jeg ville ønske at man kunne blive en smule mere konkret – hvilke forslag, ændringer er der tale om og hvor kan man finde referencer til disse? Hvis reformforslagene udebliver, hvor udebliver de fra? Jeg ville gerne undersøge disse ting nærmere. Hvilket parti meldte du dig ud af? Det er ikke alle der kender det politiske system ud og ind.

      • Mikkel deMib Svendsen says:
        • Jakob Garde says:

          Tak for links til bl.a. regeringsgrundlaget og din tolkning af situationen for elbiler:)

          Ok, jeg giver jer ret i at regeringsgrundlaget er uambitiøst på elbiler, helt konkret set. Men på den anden side skriger det danske el, varme og transport system på en samkøring. Man kan optimere rigtig meget hvis man planlægger for flere sektorer samtidigt. F.eks. er elbiler blot et led i en smart-grid implementering, som regeringsgrundlaget jo opstiller målsætninger for.

          På side 28 står der bl.a.:

          - Det er regeringens mål, at Danmarks udslip af drivhusgasser i 2020 reduceres med
          40% i forhold til niveauet i 1990. Regeringen vil i 2012 fremlægge en klimaplan, der
          peger frem mod dette mål, og som også fastsætter et mål for reduktion af
          drivhusgasser fra ikke-kvotesektoren.

          - Der skal udarbejdes en ny samlet strategi for etablering af smarte elnet i Danmark.

          En reduktion på 40% i forholdt til 1990 er for mig at se ambitiøst – meget ambitiøst. Jeg har svært ved at tro at det sker. Men HVIS det skal ske må vi hellere gå over til at køre i elbiler. Om man har tillid til at regeringen gør noget er self. en anden snak.

          Jeg syns det er modigt at de holder fast i en betalingsring, på trods af massiv kritik fra stort set alle, og projektet kostede dem ednda adskillige mandater op til valget.

          Man får på fornemmelsen at klima-venlige løsninger ikke er populære i DK. At det er befolkningen der skal lære at køre i el-biler, og ikke politikerne.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Der er ingen grund til at vente på et smart grid, for at sætte skub i udbredelsen af elbiler – det er blot en dårlig undskylding for ikke at gøre noget. I både Norge, Tyskland og England har man sat fuld tryk på uden smart grid – og i f.eks. Norge er resultatat, at der er solgt ca. 15 gange flere elbiler end i Danmark.

            Om man kan lide betalingsringen eller ej er en smagssag – men det er i alle fald komplet idiotisk, at de ikke vil fritage elbiler for afgift på den. For der er 3 store problemer med de mange personbiler i byerne: De lamer, de fourener og de fylder. De to første problemer løser elbilerne, blot ikke det sidste. At man har gjort betalingsringen til et spørgsmål om trængsel alene er åndssvagt.

            Både politikerne og befolkningen har brug for mere viden om elbiler for begge parter danner i denne tid helt klart deres holding og politik på baggrund af myter om elbiler. Det katastrofale ved at dette også gælder for politikerne er, at den politik de så laver – som er grundlaget for om befolkningen vil købe elbilerne, er helt forkert. Jeg ser det igen og igen.

            Her på bloggen har jeg en særlig sektion om elbil myter, hvor jeg forsøger at komme så mange af dem til livs som muligt. Jeg oplever næsten dagligt, hvordan politikerne – også i den nye “grønne” regering, stadig er opslugt af disse myter og tror de er sande. Det er katastrofalt.

  9. Jakob, der er så mange, at jeg slet ikke vil belaste læserne her på bloggen med dem. Men ét konkret punkt har selv DF bagefter undret sig over, for det viser sig, at tilbagetrækningsreformen rammer skævt i forhold til de mange som er i en alder hvor de før kunne gå på efterløn, men ikke nødvendigvis er “nedslidte” nok til at kunne opnå seniorførtidspensionen. Det var en reform som både S, SF og Enhedslisten IKKE ville stemme for, men som de – som bekendt – endte med at stemme for da den kom til afstemning fordi man ellers ville opleve, at regeringen fik et flertal imod sig.

    Så hvorom alting er, så er Socialdemokratiet mindst ét medlem mindre – og jeg ved jeg ikke var den eneste som har meldt mig ud siden valget…
    Godt nytår. :-)

  10. Interessant diskution….

    Jeg er dog bare bange for at man glemmer hvad bilafgifterne er der for.
    Over 15% af Danmarks afgifter kommer fra billister, de er en integreret del af Danmarks nationaløkonomi. Ingen partier i Danmark er så grønne, at de har tænkt sig at give afkald på disse 15% ekstra :o) Det samme gør sig gældende for den nu kommende lov for privat-ejede solceller fra 2013. Lige så snart gode ideer begynder at koste penge for statskassen , så lukker kassen i :o(
    Det grønne aspekt rykker desværre ingenting i dette billede…
    Der er ingen tvivl om at elbiler er vejen frem mht. reduktion af forurening og støj, men de giver altså underskud i statskassen, for billisterne (altså dem som kører i benzin/diesel-biler) er en kæmpe økonomisk gevinst, det er os miljøglade el-bils ejere ikke og det er altså derfor os som taber.
    Så regn med at alle de fordele som der er for el-bils-købere, helt sikkert vil forsvinde igen. For hvordan skal man ellers lukke hullet på 15% af statsindtægterne?

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Man kan jo bare gøre som i Norge – lave en mere omfattende støtte som begrænser sig til f.eks. de første 100.000 elbiler. Så er “skaden” til at overse og det vil sparke det hele igang. Når først der er skabt momentum vil flere købere komme til.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.