Offentlige ladestandere til elbiler i København er nedslidte – men de virker

Lad mig starte med at sige tak til Københavns Kommune. For godt nok er deres ladestandere meget nedslidte og temmelig ulækre, men de virker dog stadig. Og sammen med de reserverede og gratis parkeringspladser for elbiler udgør de, trods alt, et gode for os elbils-bilister, som jeg i hvert fald sætter pris på.

I går var jeg inde på mit kontor i København. I modsætning til tidligere, hvor jeg har parkeret og benyttet den gratis ladestander hos hos Q-Park på Nørreport, valgte jeg denne gang, at parkere elbilen på en af de offentlige og gratis elbil-parkeringspladser, som Københavns Kommune stiller til rådighed. Og det gik faktisk rigtig godt.

To af de reserverede parkeringspladser, som der findes i Københavns Kommune, og som har gratis elbil ladestandere alle kan oplade på (i modsætning til de lukkede ladestandere fra Better Place og ChoseEV), ligger på Nørrevoldgade. Det er meget tæt på mit kontor i Sankt Peder Stræde. Så det er jo godt.

Jeg har dog altid været lidt nervøs for, at parkere en dyr sportsvogn, som min Tesla, på gaden. Men nu tog jeg så alligevel chancen. De gratis åbne elbils-parkeringspladser, og Københavns Kommunes ladestandere skulle jo afprøves så jeg kunne skrive om dem her på bloggen.

Det gik heldigvis godt. Der skete ikke noget med bilen og ladestanderen virkede som forventet. I løbet af de 4-5 timer jeg var på kontoret fik jeg opladet ca. 13 kwh – hvilket var en anelse mere end jeg havde brugt på at køre ind til KLøbenhavn fra mit hjem i Ugerløse. Så det er nogenlunde den samme ladehastighed, som jeg har oplevet hos Q-Park.

Men, desværre er ladestanderne fra København temmelig nedslidte. Ja, de er faktisk direkte ulækker. Det ser ikke ud somom, der er nogle i Københavns Kommune der interesserer sig synderligt for dem. De ligner noget forladt slum. Jeg var faktisk meget overrasket over, at virkede. Men det var jo så, trods alt godt at de gjorde det.

Så tak til Københavns Kommune for gratis parkering og strøm. Jeg håber på, at I på et tidspunkt vil gøre lidt mere ud af vedligeholdelsen af jeres egne ladestandere – og får sat nogle flere op. Jeg håber virkelig ikke, at I helt har opgivet jeres egen, og åbne, ladestander infrastruktur til fordel for de, efter min mening, meget dårlige løsninger fra Better Place og ChoseEV.

For min skyld kan de to selskaber godt få lov til at stille deres ladestandere op, men I skal bare huske, at mange af os der ikke lige har valgt at bruge disse to selskabers dyre løsninger (og dårlige elbiler) også skal kunne lade op.

Så jeg vil meget anbefale, at I enten kræver at Better Place og ChoseEV i tillæg til deres lukkede systemer også sætter et almindeligt CEE ladestaik op (som ChoseEV faktisk har gjort hos Q-Park – så det KAN altså lade sig gøre), eller at I selv sætter jeres egne åbne ladestandere op ved siden af de to selskabers.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Michael Milo Schultz says

    Gratis er jo altid rart, men vi skal nok ikke forvente at strøm til el-biler forbliver gratis. Mon ikke du og andre el-bilister på et tidspunkt bliver nødt til, enten at ha’ et abbonement hos en udbyder eller betale kontant ved hver opladning? Jeg er ret overbevist om at det er den slags overvejelser, der er medvirkende grund til at offentlige ladestandere for tiden kan virke lidt nedprioriteret.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Naturligvis. Jeg har heller intet imod, at skulle betale for den strøm jeg oplader. Men jeg vil ALDRIG indgå i et abonnement til de ekstreme overpriser, som der p.t. tilbydes. Jeg vil gerne betale samme pris, som jeg betaler for el alle andre steder – men ikke en overpris.

      Jeg har som tidligere nævnt slet ikke behov for at oplade. Jeg kan sagtens køre til københavn og hjem igen på en opladning. Ja faktisk, kan jeg køre frem og tilbage to gange uden problemer. Så jeg vil naturligvis kun bruge ladestanderne, hvis prisen på el der ikke er dyrere end den er hjemme ved mit eget stik.

      • Jens Jönsson says

        @Mikkel: Men jeg vil ALDRIG indgå i et abonnement til de ekstreme overpriser, som der p.t. tilbydes. Jeg vil gerne betale samme pris, som jeg betaler for el alle andre steder – men ikke en overpris.

        Er det ikke fordi der skal betales for at etablere infrastrukturen ? Ligesom vi også betaler skat, som betaler for etablering og vedligehold af vejene ?
        Der er jo desværre ikke noget der er gratis at etablere i denne verden….

        • Mikkel deMib Svendsen says

          Det er jo derfor jeg argumentere for, at vi i fællesskab skal investere i en ladestander infrstruktur, ligesom vi har gjort med vejnettet. Det betaler du jo heller ikke abonnement for at køre på.

  2. Hvordan kan det være at københavns kommune ladestandere er nedslidte og ulækre?
    Jeg troede stadig at el-bilen og ladestandere var så nyt at alle standere var relativt nye og indbydende?

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jeg kan ikke svare på hvorfor Københavns Kommune har valgt at lade ladestanderne forfalde. Men de er nu ikke helt nye. Ladestanderne kom op for mange år siden, da fokus på elbiler begyndte at stige.

  3. Niels Henriksen says

    Betaling for strøm er jo nem nok…. sæt kablet i bilen, kør kreditkortet igennem og når man fjerner bilen får man en kvittering på den strøm man har fået mens den har stået der.

    Men kender jeg politikerne ret, så skal det gøres mere besværligt..

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Ja, du har helt ret. Det burde kunne gøres meget enkelt – lidt ligesom med en parkeringsautomat. Ja, måske skulle de simpelt hen bare udvide parkeringsautomaterne med ladestik. De står der jo i forvejen og har ført strøm ind.

  4. Induktiv opladning i parkeringspladser – er det noget man har rodet med?

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.