På ferie i en elbil – kan man køre på ferie i en Tesla Roadster?

I morgen, søndag, tager jeg på ferie. Jeg skal op til vores families sommerhus i Sverige sammen med konen og børnene. Og naturligvis vil jeg benytte lejligheden til at teste, hvordan det er at tage på ferie i en elbil.

Mange har den opfattelse, at man ikke kan tage på ferie i en elbil. Jeg vil bevise, at de tager fejl (håber jeg …).

Nu er en Tesla Roadster naturligvis ikke den mest oplagte elbil at tage på ferie i. Dels er der kun plads til to personer og dels er baggagerummet meget lille. Jeg har derfor snydt lidt, for det er nu engang den elbil jeg har – og den elbil, som kan køre længest på en opladning og derfor alene af denne grund den elbil der egner sig bedst til at tage på ferie i.

Mit ”snyd” består i, at vi kører derop i to biler. Konen tager en af vores Mercedes A160 med vores søn, og så kører jeg i Tesla’en med min datter. Havde Tesla Model S været på gaden i dag, og havde jeg haft sådan en i stedet for Roadsteren, kunne vi naturligvis snildt have været i den alle sammen inklusiv baggage.

Så mit ”ferie i en elbil” eksperiment er i denne omgang begrænset til, at teste hvordan det er at køre sådan en længere tur, og hvordan det er at klare dagligdagen i sommerhuset med en elbil.

Turen op til vores sommerhus er på lige knap 300 km. Så langt har jeg aldrig før kørt i bilen. I teorien burde det ikke være noget problem, hvis jeg sætter den i ”range mode”.

Jeg har ikke tidligere opladet eller kørt i ”range mode”. Så i går gik jeg for første gang i krig med at teste, hvor meget jeg kan presse ud af bilen, i denne langdistance-mode.

Efter den første range-opladning stod måleren på 370 km ”ideal” range. Det vil sige, at hvis jeg kører sådan nogenlunde gennemsnitligt, vil jeg kunne køre 370 km. Det burde jo være rigeligt. Også selvom jeg skulle køre lidt forkert. Hvis jeg kører meget forsigtigt, burde jeg kunne få den til at køre mere end de 370 km.

Det undrede mig dog lidt. Jeg burde i princippet kunne få den lidt højere op i ideal range. Tættere på de 400 km. Jeg gik derfor i gang med at læse lidt.

Det viser sig så, at batterierne i sådan en Tesla kan komme ud af balance. Jeg forstår ikke helt alle de tekniske detaljer i dette endnu, men det har noget at gøre med, hvordan de mange celler i det sammensatte batteri er optimeret. Når de op- og aflades mange gange i normal måde kan denne ballancering åbenbart skride lidt. Resultatet er, at batteriet ikke kan udnyttes 100%, som jo ellers var tanken ved at skifte til range mode.

Heldigvis kan ballanceringen af batterierne åbenbart rettes op ved at oplade nogle gange i range mode. Så det er jeg nu i gang med.

Allerede efter den første range opladning og en efterfølgende køretur på godt 30 km oplevede jeg de første forbedringer. I normal mode kunne jeg nu pludselig opnå 299 km i normal mode, hvor jeg normalt ”kun” har fået 288 km. Så der har jeg altså forbedret rækkeviden med 11 km. Det er jo fint. Nu venter jeg så bare på at se, hvor meget jeg kan få presset den op på i range mode.

Jeg er dog ikke så nervøs for resultatet lige i første omgang. For som sagt er de 370 km rigeligt til, at jeg nok skal nå derop. Det håber jeg i hvert fald. For det er jo lidt surt, at løbe tør med en elbil. Så skal man ind og vente en del timer ved en stikkontakt på f.eks. en tankstation. Strøm skal jeg nok få, men det vil jo så nok være 220 volt, og så kan det jo godt tage et stykke tid at få strøm nok til at komme videre.

Men som sagt, det regner jeg heller ikke med vil ske.

Jeg vil naturligvis lave lidt video og blogging undervejs. Selvom huset ligger midt ude i skoven er jeg ikke helt afskåret fra omverden. Jeg bruger 3 som teleoperatør. Det smarte med dem for mig er, at man ikke betaler roaming når man er i Sverige og benytter 3’s netværk. Og så har de lige indført en meget smart ting: Man kan nu få 3 sim-kort på samme abonnement.

Så på den måde kan jeg være online med både telefon, Ipad og notebook uden at skulle betale 3 gange for det. Det er altså meget smart. Og 3’s dækning i Sverige er ret god – selv ude i skoven i vores hus kan jeg få en rimelig forbindelse. Ikke lynhurtig, men absolut god nok til at blogge. Videoerne kommer dog nok først på, når jeg er hjemme igen.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Nice.
    Hvilken by ligger sommerhuset ved?
    Kan du lade der?

  2. Mikkel deMib Svendsen says:

    Sommerhuset ligger i nærheden af Ryd – sådan ca. mellem Tingsryd og Vexö, lige ved Åsnen søen.

    I sommerhuset har vi et udendørs stærkstrømsstik, så det er ligeså hurtigt at lade som herhjemme. Men selv hvis vi ikke havde det kunne jeg jo altid bruge et almindeligt 220 volts stik. Det finder man alle vegne. Det tager så bare lidt længere tid at lade op, men det gør ikke så meget når man er i sommerhus, for her skal jeg jo ike pendle frem og tilbage hver dag.

  3. Anders says:

    Hej
    kan du ikke li forklare det der med range mode opladning m.m.? Er det langsommere at oplade i range mode?
    Troede kun at der var forskellige mode at køre i.
    Takker
    Mvh
    anders

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jo … Det er ikke langsommere at oplade i range mode, men der skal oplades lidt mere, da den i range mode udnytter de sidste 10% af batteriet. Så det tager lidt længere tid – men det er ikke langsommere pr. Kwt.

      Når man kører i range mode kan hele batteriet udnyttes – både de øverste og sidste 10%, så ca. 20% mere end i normal mode. Derudover sættes bilens kraft ned, så man ikke kan køre helt så vidlt (dog stadig vildt nok til at sparke røv til de fleste andre bilister hehe)

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.