Radioavisen cementerer myter om elbiler

I Radioavisen hørte jeg i går et indslag om elbiler. Det er i sig selv godt. Jeg er glad for, at der er stigende fokus på området. Desværre så lader både Radioavisen og de fleste andre større medier sig i al for høj grad påvirke ensidigt af nogle få af de kommercielle spillere på markedet, som ser en fordel i at fastholde visse myter om elbiler.

Den myte som jeg p.t. kæmper mest imod, er myten om, at elbiler kun kan køre 120-150 km på en opladning. Det var også den myte, som Radioavisen i går helt kritikløst fik fremført. Det er jeg rigtig ked af. For som sagt er det en myte. En myte som særligt to selskaber i Danmark har direkte interesser i opretholdes: ChoseEV og Better Place. For disse selskaber satser i høj grad på, at folk køber elbiler med en kort rækkevidde og så tilmelder sig (ret dyre) abonnementer hos dem, så de kan tanke strøm rundt omkring i landet på deres lukkede ladestander infrastruktur.

Men faktum er, som jeg tidligere har skrevet her på bloggen, at elbiler skam slet ikke behøver at have så dårlig en rækkevidde. Min Tesla Roadster kan køre 400 km på en opladning, den nye Tesla Model S kan køre 500 km, og så er der alle hybridbilerne. Ja, det er rigtigt, at nogle elbiler kun kan køre 150 km eller mindre på en opladning, men sådan behøvede det ikke at være, hvis bare alle elbilsproducenter gad at tilbyde modeller med større batterier. Det kan godt lade sig gøre. Når Tesla kan, så kan de naturligvis også.

Jeg kæmper en hård kamp for at få lidt kvalificeret modspil til dinne og andre myter om elbiler i de store medier. Men det er en hård kamp. Better Place og ChoseEV har mange folk og penge at gøre godt med. Jeg kæmper ene mand. Så jeg synes det kan være lidt svært at trænge igennem.

Jeg har derfor brug for al den hjælp jeg kan få – fra dig og alle andre, til at udbrede mere korrekte informationer om elbiler. Informationer der ikke er drevet frem af særlige kommercielle interesser med af fakta. Mit må er at skabe så god grubund som muligt for, at vi kan få mange flere elbiler på gaderne i Danmark. Det tror jeg der er størst sandsynlighed for, hvis forbrugere og politikere får de korrekte informationer om elbiler, det at køre elbil og de reelle udfordringer vi står overfor.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Niels Henriksen says:

    Få lavet nogle t-shirst hvor der står “Elbiler KAN køre mere end 150 km på en opladning” :) Jeg skal nok gå med en af dem.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Ja, det var måske en ide :)

      • jaja din Tesla kan køre 400 km på en opladning men nu vejer den jo heller ikke mere end 400 kg og er jo mere et stykke rigmandslegetøj end et egenligt bud på en elbil til masserne som feks. Fluence er det

        /Mikkel

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Det er ikke korrekt. En Tesla Roadster vejer ca. 1200 kg. Og ja, det er en sportsvogn, men den er billigere end de fleste andre sammenlignelige sportsvogne.

          Når Renault har valgt at smide et lille 24 kw batteri i deres Fluence så kan det næsten kun skyldes at de vil forsøge at tvinge brugerne over i en dyr abonnementsmodel med Better Place. De påstår ganske vist, at de ikke kan lave den med større batterier, men helt ærligt, hvem tror på at det lille nystartede Tesla har bedre ingeniører end Renault og de andre fabrikanter.

          Snart kommer så Tesla Model S – det er en ægte familiebil, med MEGET mere plads en Fluence. Og den kan køre knap 500 km på en opladning. Og der er flere på vej der også kan køre langt.

          Således ER det en myte, at elbiler kun kan køre 120-150 km, som Radioavisen og mange andre medier påstår. Dårlige elbiler og elbiler produceret af producenter der ønsker at bagbinde folk til urimelige aftaler laver kun den slags biler – men andre kan godt lave bedre og gør det.

          • Jeg opdagede min fejl, men du var for hurtig :) jeg ser din pointe, men igen hvad kommer den nye tesla så til at koste??.Det er jo ikke for den almindelige forbruger?!? Mht. batteriet er det da lidt underligt, men mon ikke det har noget med pladsen at gøre? batteriet i Fluence skulle så vidt jeg ved veje ca 300 kg.?

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Tesla har valgt at starte oppefra med top-biler, der kan skaffe opmærksomhed om elbiler. Og det er den grad lykkedes! Herfra bevæger de så så ned. Model S kommer til at koste 5-700.000, hvilket igen er mindre end de biler den sammenlignes med (Audi 7, BMW 5, Mercedes E osv).

            Næste skud på stammen bliver nok Model X, der bygger på samme drive train som Model S og som nok kommer ned i halv pris af Model S.

            Elbiler er stadig dyrere at producere end traditionelle biler – først og fremmest fordi der er tale om ny teknologi og fordi der produceres meget færre enheder. Det er også derfor mange lande, udover fuld afgiftsfritagelse, giver direkte støtte til dem. Det bør vi også gøre på samme måde som andre samfundsgavnlige teknologier har været støttet m- f.eks. vindmøller.

            Men pointen er fortsat den samme: Det er en myte at elbiler kun KAN køre 120 km. Om bilen koster det ene eller det andet ændrer ikke på det faktum. Det ville svare til at sige, at benzinbiler ikke kan bruges som flyttebiler, fordi ikke alle benzinbiler er lastbiler.

            At nogle elbiler ikke kan køre så langt på en opladninmg betyder ikke at man ikke KAN køre længere – det betyder bare, at nogle producenter har valgt at lave dem på den måde.

          • Jeg er helt med på at elbiler sagtens kan køre rigtigt langt på en opladning. Men man får jo næppe familien danmark til at købe elbiler i den prisklase som Tesla nuværende ligger i, så selv om man “kun” kan køre de 180 km Renault lover på en opladning, er det jo stadig rigeligt til at dække langt de flestes kørselsbehov og til en pris hvor langt de fleste kan være med. Det er jo tiltag som disse der virkelig får budskabet om at elbilen er for alle ud, ikke at man kan købe el-racerbiler (lige undtaget den nye model S
            og kommende model X :) ) til mellem 500-750.000 kr.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Du blander tingene sammen. Radioavisen og andre medier siger, at elbiler ikke KAN køre mere end 150 km på en opladning. Det er faktuelt forkert. Det er en myte.

            De siger jo ikke at elbiler til under XX kroner kan kun – de siger det sådan helt generelt, somom det var et videnskabeligt faktum, at elbiler ikke KAN køre længere på en opladning. Og det er og bliver altså en myte.

            Billigere elbiler end Tesla kunne også sagtens køre meget længere på en opladning, hvis producenterne gad lave dem – med mindre man altså køber den der forklaring om at Tesla er de eneste i verden som har dygtige nok engienører ansat og samtlige andre bilfabrikanters folk er nogle amatører. Men den tror jeg ikke på.

  2. Mikkel deMib Svendsen says:

    RIGTIGE MÆND KØRER ELBIL
    – og kan køre 400 km på en opladning

    :)

  3. Ramon Harud says:

    Jeg tror, der er langt mere magtfulde selskaber, der har en interesse i at holde liv i myten end Better Place og ChoseEV. Det er jo blandt andet en myte som den, der holder folk helt fra elbiler.

  4. Jeg blander ikke noget sammen, men jeg har måske skrevet under det forkerte indlæg :)

    Pointe: Man får ikke den danske bilpark udskiftet med elbiler hvis en bil koster en halv mil.

    Ellers tror jeg vi er enige, det er underligt at det tilsyneladende kun er tesla der har et 54 kw batteri :)
    Man kan jo håbe der er prisen der har fået dem til at bruge de mindre på 24kw som ikke er så væsenligt når de har opsat skiftestationer i det ganske land så man max er 70 km fra en, hvis det da ikke bare er propaganda og ender i et flop som GM “satsning” EV1 som bekendt var en stor succes.

    Fed blog du holder dig, men nu må du ikke spolere mine spæde drengedrømme om at have råd til en ordenlig elbil (læs jeg har ikke råd til en tesla men kun en fluence :/ )

    /Mikkel

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg forsøger at holde hver tråd til det emne som er udstukket, så ja – det er den forkerte tråd, hvis du vil argumentere for prissætningen af elbiler. For myten vi snakker om her, er at mange medier påst¨år at elbiler kun KAN køre 150 km på en opladning. Og det er vi vist engige om netop ER en myte :)

      Jeg kan ikke anbefale dig at købe en bil uden motor (eller batteri) og så gøre dig afhængig af et dyrt abonnement fra et enkelt firma, som du ikke kan skifte fra. Så må du hellere vente med din drengedrøm om en elbil, til der kommer nogle andre du har råd til … eller spare op.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.