Ny rekord for økonomisk kørsel i elbil

Som jeg skrev om i vinters begyndte min Tesla Roadster pludselig at bruge meget meget mere strøm pr. kørt kilometer. Det lykkedes aldrig rigtigt at finde ud af, hvorfor det skete, men pludselig begyndte det at gå bedre med den og her forleden dag slog jeg så min egen all-time rekord! Det skete på en tur til København, hvor jeg skulle ind og prøve en helt ny version af Tesla Roadster, som min gode ven Carl Nielsen har købt – og ved samme lejlighed snakke lidt mere om elbil taxaer, elbilprolitik og iPhone apps til Tesla. Se min video fra dagen nedenfor …

Lad mig sige det med det samme – Carls nye sorte Tesla Roadster er absolut den lækreste version jeg til dato har set! Knaldsort og med cremefarvet læderindtræk. Virkelig eksklusivt look – i modsætning til min, som er sådan lidt mere drengerøvs-agtig i farverne. Begge dele er fedt, men Carls nye sorte version virker altså noget mere eksklusiv.

Udover at den nye version ser bedre ud, så var der også nogle markante forbedringer på den. Først og fremmest havde de fået isoleret den, så den larmer meget mindre invendigt. Det er fedt. Og så har de gjort noget ved dørene, så de ikke længere lyder som en 2CV når man smækker dem. Nu lyder de meget dyrere. Det er helt sikkert ikke tilfældigt. Og så har de gjort noget ved batteriet – eller i hvert fald strømforbruget, for den kan køre længere på en enkelt opladning end min Tesla Roadster. Og det er jo godt.

Og når vi snakker om rækkevidde, så¨må jeg jo hellere afsløre, hvor økonomisk det lykkedes mig at køre på denne tur til København …

119 wh pr. km!

Ja, du hørte rigtigt. På turen ind til København endte jeg på bare 119 wh pr. km – det er en hel del bedre end mine tidligere rekorder på en sådan tur, som jo mest består af motorvej. Jeg var virkelig overrasket. Positivt overrasket. Hvordan det kan være aner jeg ikke. Men godt er det jo.

Det der så er mindre godt er naturligvis ustabiliteten. Hvorfor den kørte økonomisk sidste år, så pludselig ikke gjorde det, og så nu gør det i endnu højere grad end før kan jeg ikke forklare – og Tesla i Danmark har heller ikke kunne forklare det. Det er ikke så godt. Og det er bestemt noget vi som elbilkunder bør forholde os til når vi skal købe elbiler. Jeg ved ikke om det er praktisk muligt, men jeg synes faktisk at det ville være rimeligt, at forlange en eller anden form for garanti fra elbil-leverandørerne på det forbrug som de opgiver at bilerne har. En så høj grad af ustabilitet som jeg har oplevet synes jeg ikke er acceptabel.

Og nu hvor vi snakker om strøm, så talte jeg lidt med Carl Nielsen om en ny og spændende teknologi, som er på vej i USA – opladning via induktion!  Det er virkelig interessant. Med induktiv opladning er det slut med kabler. Så kan man bare køre hen over en induktionsplade i vejen, og så oplade helt trådløst. Det er altså smart. Jeg håber virkelig at denne teknologi bliver udbredt. Det er lidt irreterende at køre rundt med alle de kabler i bilen.

En anden meget spændende ting, som Carl vise mig, er en ny iPhone applikation til Tesla Roiadster. Med denne kan man overvåge sin bil, hvor den er, hvordan den oplader, forbrug osv. Det er ret fedt. Desværre er denne app ikke lavet af Tesla selv og de er ikke så vilde med den modifikation af bilen, der skal til for, at få den til at virke. Men Carl har monteret den alligevel og det kan jeg godt forstå. For den er helt sikker rigtig lækker.

Hvis du vil høre mere om alt det elbilnørderi vi fik snakket om, så se nedenstående video …



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Kim Petersen says:

    Jeg vandt en tur i Carl’s Tesla her til elbilsdag i Fredericia i lørdags.
    Jeg valgte den sorte Tesla, da den så mere lækker ud, og da jeg ydermere fik at vide at den var mere lydløs end den mørkerøde. Det var så Martin, Carl’s teknisk ansvarlig, der kørte på min tur, da vi har talt en del sammen på Facebook.
    Jeg er jo meget interesseret i en elbilstaxa i fremtiden, og et godt valg kunne være Tesla S med 85 kW batteri, men prisen fra ny bliver nok i den for høje ende.
    Håber at Claerdrive får motiveret politikerne til at elbilstaxaer skal have et tilskud.
    Ellers bliver det alt for dyrt for den fattige vognmand.
    Men ellers var det fedt at prøve at køre fra 0 – 70 km/t på godt 2 sekunder.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Der ligger et forslag nu, som der er tegn på kommer igennem, som vil stille de vognmænd der køber elbil-taxi ligeså godt økonomisk som dem der køber en dieselvogn. For som det er i dag har du helt ret i, at det ikke dur.

      • Kim Petersen says:

        Det kunne være så fedt, så det håber jeg meget, at det lykkes.
        Ihvertfald er jeg jævnligt på samtale med Martin fra ClaerDrive, så når der kommer nyt, så hører jeg det nok.

  2. Martin Bech says:

    Mht. iPhone app, så troede jeg faktisk der var en officiel app til Roadsteren.

    Når det er sagt, så ved jeg at der kommer en officiel app til Model S, hvor man kan se batteriet, styrer klima, låse/åbne bilen og meget mere.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Ja, man kunne godt mene at Tesla selv burde lave sådan en. Jeg forstår ikike helt hvorfor de ikke gør det …

  3. Martin Bech says:

    Her en video med gennemgang af instrumentpanelet i Model S, og til sidst en kort gennemgang af den kommende iPhone app http://www.youtube.com/watch?v=DZaaDSKkagA

  4. Nicolai D says:

    Hej Mikkel
    Hvilke fordele er det som Carl fra Clear Drive prøver at få indført til elbiler som taxaer?
    Hvordan skal man gøre det mere attraktivt for vognmænd at købe en elbil fremfor dieselbil? Dieselbilerne får jo en nedsættelse i registreringsafgiften, sådan bilen kan “køres fri” efter 2-3 år. Men elbilerne har jo ingen registreringsafgift.
    Er det evt. noget med at fjerne momsen eller hvad? :)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg har ikke nærlæst forslaget, så jeg må blive dig svar skyldig i forhold til de tekniske detaljer. Men pointen er, at de har fundet en eller anden model, som vil sidestille det at købe en elbil taxa med køb af en taxa med forbrændingsmotor – og det skal jo også til, hvis vi ønsker elbil taxaer på vejene, for man kan jo ikke forvente, at de enkelte vogmænd skal bøde (i så alvorlig grad) for vores fælles ønsker om et bedre miljø

  5. Som du nævner kunne det da være super fedt, også for miljøet hvis der kom el-taxa’er.
    Tror det selskab der først skifter over til elbiler kan score kassen på det, fordi der nok også er rigtigt mange kunder som gerne vil prøve sådanne en elbil :-)

    • Kristian says:

      Ærligt talt tror jeg ikke jeg vil bekymre mig særligt meget om, hvorvidt jeg vil blive transporteret hjem på el eller diesel, når jeg står med en god brandert på klokken fire om natten. Det skulle da lige være hvis det var billigere…

      • Mikkel deMib Svendsen says:

        Hvis taxibranchen levede af at køre med fulde folk kunne du måske have en pointe, men det udgør en ekstrem lille del af deres kørsel. For alle andre,. ædruelige og tænkende mennesker, og ikke mindst de mange virksomheder der bruger taxi, der vil det uden tvivl have en betydning.

        • Men jf. sidste sætning i min kommentar, så tror jeg i sidste ende at det handler om økonomi. Jeg tror nemlig også at det er en ekstremt lille del af befolkningen, der reelt bekymrer sig om miljøvenligheden, hvis ikke denne miljøvenlighed kan betale sig for én nu og her. Så skal man i hvert fald tvinges til at tage et valg, allerede når man kontakter vognmanden hjemmefra. Og nede i taxa-køen får man jo som regel bare den forreste ledige.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Det er absolut ikke min oplevelse, at danskere ikke interesserer sig for, at skabe et bedre miljø. Det samme gælder i øvrigt det meste af resten af verden. At nogle få, som du, så ikke gør det, ændrer ikke på det.

  6. Jeg ved ikke helt hvordan du er kommet frem til, at jeg ikke interesserer mig for miljøet. Men jeg deler nok ikke den samme optimisme hvad den jævne danskers miljøhensyn angår – når nu vi specifikt taler om hyrevognskørslen. Dermed ikke sagt at jeg ikke bakker op om idéen om el-taxaer, for hvem kan være i mod det?

  7. Jeg var også til elsbil dag i fredericia i juni, og hvor var det spændende. Man kan jo ikke andet end gå 100% ind for de lækre biler og det gør bestemt ikke noget at det også gavner miljøet.

  8. Dan Frederiksen says:

    Har du fået målt hvor meget strøm bilen bruger på standby ladning?

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Nu har jeg ikke bilen mere, men nej, jeg fik ikke mulighed for at måle det – det ville have krævet at jeg slukkede for alle andre strømforbrugende ting på min elmåler – altså i praksis lukkede hele mit hus ned :-)

      • Dan Frederiksen says:

        At slukke for ting i dit hus burde ikke være så svært. Det ville have været interessant information selvom designet ikke har direkte relevans for fremtiden men vigtigt at undgå et så ringe design igen.
        Jeg estimerer at bilen dræner stikkontakten mellem 150 og 200watt konstant døgnet rundt hvad end den er koblet til eller ej for når den ikke er koblet til dræner den bare batteriet der så skal fyldes når den kobles til igen.

        I nabolaget af 3000kr årligt i strøm som rent spild.

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Du tager fejl. Det ER praktisk umuligt at slukke for alt andet på min måler. Jeg har mad i fryser og køleskab, min virksomhed har servere og computere stående, varmeforsøgningen bruger strøm og jeg skal bruge lys osv. Så nej, det kan man ikke.

          Jeg ved ikke lige hvad du bygger dit estimat på – det lyder mere som en gæt ud af det blå. Men uanset hvad der så bruges, så er det afgørende for mig som forbruger hvad den samlede energiomkostning er på min bil, og der er det fortsat MEGET mindre med en elbil.

          Iøvrigt endte mit samlede strømforbrug i det år jeg havde elbil med at være MINDRE end de tidligere år. Jeg havde i det år gjort lidt for at spare på strømmen der hvor jeg kunne. Og jeg synes det er bemærkelsesværdigt, at jeg alene ved at være lidt mere fornuftig med min almindelige strømforbrug faktisk kan spare mere end jeg forbrugte et helt år med elbil.

          • Dan Frederiksen says:

            Jeg tager generelt ikke fejl.
            Mit estimat er baseret på afladningstal fra Teslas manual. Jeg mindes et tal på 7% dræn per dag af pakken.
            Din fryser kan selvfølgeligt fint klare sig i et par minutter uden strøm og om dagen har du sku da ikke brug for lys. Udfra de irrationalle argumenter forventer jeg at dit serverbehov er ligeledes søgt. Og selv hvis de skulle køre så kunne du kigge på måleren med og uden teslaen koblet til og trække dem fra.
            Jeg fornemmer tydeligt at din benægtelse af dette problem med teslaen beror på en malplaceret loyalitet overfor elbiler, sikkert forstærket af den defensive position vi elbilsfortalere hele tiden befinder os i overfor de tåbelige modstandere. Prøv at forstå at jeg er større elbilsfan end du er og jeg er ikke interesseret i det her data for at svine elbiler til generelt. Jeg vil have det frem så det aldrig sker igen for når vores elbiler ikke lever op til deres potentiale så går overgangen meget langsommere. Elbiler skal være slående eksempler på effektivitet og Teslas sløsede design skader vores sag. Ikke nok med at det spilder en masse strøm men det er så gralt at hvis man lader bilen stå i et par måneder så brænder den batteriet af der koster over 300.000kr at skifte ud.
            At Teslaens forbrug kan forsvinde i dit strømforbrug siger mere om hvor lidt du har haft styr på dit strømforbrug førhen.
            Vi vinder ikke kampen ved at benægte sandheden som du har gjort. Elbilens potentiale er så meget større end Tesla Roadsteren. Den kan koste 1/4 og være dobbelt så effektiv i kørsel og bruge 0 watt når den står så man kan efterlade den i årevis uden problemer og være klar til kørsel med det samme.
            Der er ikke behov for at skjule Teslaens fejl.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Det er temmelig arrogant, at påstå at du ved noget om min husholding. Det gør du helt tydeligt ikke. Jeg kan som sagt IKKE slukke for alle andre strømforbrugende enheder på måleren og hvis du så vælger ikke at tro på det må du jo selv om det.

            Men lad os sdroppe denne diskussion her, for jeg kan da tydeligt se, at du slet ikke er interesseret i den, men blot at provokere til noget jeg ike helt forstår hvad er. I alle fald hører diskussionen slet ikke til i dene tråd. Jeg må bede dig om at holde dig mere konkret til tråden, hvis du vil kommentere her.

  9. Kim Petersen says:

    Skal du have en Tesla model S når den kommer til DK?

  10. jacob hansen says:

    Du mener at elbiler er godt, da de ikke larmer og forurener, som almindelige biler. Det er rigtigt.
    Men derudover, er privatbilisme stadig en kæmpe udfordring, af flere grunde, som du ikke udrydder, ved at køre i elbil (som hører under privatbilisme). Her er 7 gode grunde til at begrænse privatbilisme:

    1. Privatbilisme kvæster, og dræber stadig mange mennesker (modsat cyklisme)
    2. Privatbilisme er ikke sundt og godt for dit helbred (modsat cyklisme)
    3. Privatbilisme optager sindssygt meget plads i byen (modsat cyklisme)
    4. Privatbilisme tæller negativt på Danmarks betalingsbalance, da vi jo importerer biler
    5. Privatbilisme er en asocial adfærd, hvor du er afskærmet fra offentligheden (modsat cyklisme)
    6. Privatbilisme medfører byspredning, som er det omvendte af byfortætning (som er grønt)
    7. Privatbilisme medfører et større materialistisk forbrug qua bagagerummet (modsat cyklisme)

    Som du kan se, medfører privatbilisme en lang række groft oversete bivirkninger, som totalt forstummer i debatten. Almindelige danskere tænker måske ikke så langt. Hvis man fremover begrænser privatbilisme – ikke kun i København, men også i Danmarks andre større byer, og samtidigt gør det mere attraktivt at transportere sig på anden vis, helst på cykel – vil det bl.a. medføre:

    1. Færre drab og kvæstelser (godt for økonomien)
    2. En langt bedre almen sundhedstilstand for hele befolkningen (godt for økonomien)
    3. Langt mere plads til andre ting (boliger, parker, legepladser etc.)
    4. Et endnu større overskud på betalingsbalancen (ja, også godt for økonomien)
    5. En styrkelse af fællesskabet, og sammenhængskræften (godt for økonomien)
    6. Byfortætning, medfører en lang række positive egenskaber, der igen er godt for økonomien
    7. Mere kvalitet, mindre kvantitet – mere bæredygtighed, mindre udledning af CO2

    Jeg håber, at du kan følge mig, og jeg takker dig for din blog. Jeg synes også at biler er smukke og seje, og jeg elsker at køre stærkt, men det er alt sammen – på den lange bane – skidt for mig, for andre, for økonomien, og helt overordnet medfører det rent faktisk et fattigere samfund jvf. ovenstående.

    Jeg støtter de ledere, der går ind for mindre privatbilisme – og jeg tror på, at det går den rigtige vej. I al fald i København, og det gør mig stolt, og glad, at læse om de tiltag der sker i KBH.

    VH. Jacob Frank Hansen, Svendborg.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      For den del af befolkningen der bor udenfor storbyerne, eller som har brug for transport på tværs af byer, der er privatbiler stadig det absolut bedste.

      jeg mener det er en utopi, at forestille sig, at det individuelle transportmiddel helt kan erstattes af noget andet. Privatbiler er kommet for at blive. Spørgsmålet er derfor mere hvordan de kan gøres bedre – og her er elbilen det bedste bud lige nu.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.