Tesla Model S – verdens fedeste elbil super sedan præsenteres i USA

I denne uge præsenterede Tasla deres nye Model S ved et stort arrangement i USA, hvor alle dem der allerede har forudbetalt for at få denne fantastiske super sedan elbil også var inviteret. Blandt gæsterne var også danske Carl Nielsen fra ClearDrive, som har bestilt ikke mindre end 50 stk Tesla Model S!


Jeg har allerede haft en del snak med Carl Nielsen fra ClearDrive om hans mange spændende elbil-projekter – og ikke mindst hans bestilling af de 50 Tesla Model S elbiler.

Jeg mødte Carl Nielsen første gang til Copenhagen Historic Grand Prix. Han har nemlig også en Tesla Roadster, som jeg. Så vi var begge inviteret ud til arrangementet af Tesla Danmark. Vi faldt hurtigt i snak.

Carl Nielsen er netop hjemvendt fra sin tur til USA. Han virker meget begejstret. Jeg skal mødes med ham indenfor de næste dage og snakke mere med ham om hans erfaringer med bilen og ikke mindst hvordan den var at køre i.

Jeg vil naturligvis vende tilbage her på bloggen med mange flere informationer om Tesla Model S og ClearDrive’s elbil-projekter. Indtil da må du nøjes med at nyde videoen ovenfor fra præsentation af Tesla Model S.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. KÆFT, den er lækker!!! IKKE nær så sporty som din – men meget fræk og stadig “familievenlig” :) Nu ved jeg ikke hvilken jeg helst vil have :S hehe

  2. Er der nogen ide om hvad den kommer til at koste på DK plader? (såfremt den nye “grønne” regering holder afgiften væk fra elbiler!)

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Det forventes at den kommer til at ligge på 5-700k på danske plader.

      Forlængelse af afgiftsfritagelsen frem til 2015 er skrevet ind i regeringsgrundlaget, så det bliver til noget. Men det havde den gamle regering nu også lovet.

      Prisen skal du så sammenligne med hvad en Audi 7, BMW 5 serie eller Mercedes E model ville koste. Og så skal du oveni dette huske at ejerafgiften (den gamle vægtafgift) er 0 kroner på en elbil og at omkostningerne til strøm er meget mindre end benzinen på de andre.

  3. Se, nu begynder det at ligne noget, nu er der tale om en ”rigtig” bil og ikke et golfkøretøj, hvis bilfabrikanterne fulgte denne linje, så ville der være flere der ville købe en elbil. Den model ser i hvert fald ud til at være på højde med tilsvarende traditionelle biler.

  4. Jeg kunne ikke være mere enig i ovenstående, wow hvor er den dog sprød den bil!!

    Alt for længe har producenter og designere af elbilerne partout fået det til at ligne et eller andet uhyre, en sær og underlig strategi hvis du spørger mig, da ingen indtil nu har været i tvivl om at det var en elbil der kom kørende, grim og afskyelig for at sige det på en pæn måde ;o)

    Men dén der Tesla, dét må jeg sige, den tænder sgu noget i en rigtig mand der elsker biler. Nu er jeg på ingen måde i tvivl om at inden for de næste 5 år er jeg den lykkelige ejer af en elbil, hvis ellers Tesla fortsætter den gode stil og får andre bilproducenter med på bølgen, blandt andet Audi og BMW der har gang i nogle heftige designs af deres elbiler, som kommer til at bygge på samme design og stil i karosseri som deres eksisterende bilmodeller.

    Så bliver der for alvor noget ved elbilerne, når man sammenholder det med lavere værkstedsregninger grundet mindre omkostninger på slitage, billigere km-forbrug ved el frem for fossil brændsel, ingen afgift og naturligvis ingen vægtafgift.

    Den eneste udfordring elbilerne stadig slås med i min verden, er rækkevidden. Når jeg til daglig skal tilbagelægge 180km. til jobbet fra Sydsjælland til København, bliver 3,5 times ladetid pludselig lang tid for at kunne komme ud på vejen igen, hvis der skal besøges familie/venner eller bare handles ind. Så hvis elbilerne for alvor skal få os der bor på landet til at overveje elbilerne, skal der forskes meget i rækkevidde eller batteri-skiftestationer mm.

    De Bedste Hilsner
    //Mads

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Mads, med en bil som Tesla Roadster vil du ike have problemer med rækkeviden i forhold til den dagligdag du beskriver. Jeg kan køre 400 km på en opladning. Og med en Tesla Model S vil du kunne køre over 500 km. Om natten står den så og lader op, og næste morgen er den fuldt opladet igen.

      Jeg har også langt ind til kontoret i København – ca. 175 km. Jeg kan køre frem og tilbage 2 gange uden at oplade. Men når jeg er derinde parkerer jeg som regel ved en ladestander og lader så det samme op som jeg har brugt på at køre derind. Så faktisk er bilen helt fuld, når jeg kører hjem.

      Problemet er de mange andre elbiler, som satser på meget små batterier, og så dyre bindende abonnementer til ladestander-infrastrukturer og batteriskifte. Det er en rigtig dårlig model, efter min mening. Og det må vi jo så, som forbrugere, bare sige til dem igen og igen indtil de fatter det.

      • Mikkel, hvordan bliver du afregnet ved køb af strøm på de offentlige ladestandere i København? Og er det markedsmæssige fornuftige elpriser de praktiserer der, for man kunne jo desværre godt se dette som en ny “afgiftsskrue” for alle kommende regeringer (røde som blå), når nu vi skifter til elbiler og de hverken får registreringsafgift eller vægtafgift ind i kassen.

        Nå man nu som mig er udstyret med en stor familie, blandt andet bestående af 41kg. schæfterhund, og kører rundt i et miljøuhyre af en Audi A4 V6 stationcar, så tror jeg faktisk ikke at jeg kommer til at savne de 175HK så meget, men pladsen er jo dér hvor jeg ville have et evigt problem med en Tesla Roadster eller en hvilken som helst anden elbil.

        Jeg forventer mig meget af Tesla og de andre bilproducenter, at vi snart kommer til at se nogle rummelige stationcars som elbiler, for ellers er det klart for enhver, at alle mennesker på 3+ familiemedlemmer og behov for at kunne smide en barnevogn/hund ind bag i bilen vil blive snydt alvorligt for at kunne skifte til et miljørigtigt alternativ.

      • Mikkel, hvordan bliver du afregnet ved køb af strøm på de offentlige ladestandere i København? Og er det markedsmæssige fornuftige elpriser de praktiserer der, for man kunne jo desværre godt se dette som en ny “afgiftsskrue” for alle kommende regeringer (røde som blå), når nu vi skifter til elbiler og de hverken får registreringsafgift eller vægtafgift ind i kassen.

        Når man nu som mig er udstyret med en stor familie, blandt andet bestående af 41kg. schæferhund, og kører rundt i et miljøuhyre af en Audi A4 V6 stationcar, så tror jeg faktisk ikke at jeg kommer til at savne de 175HK så meget, men pladsen er jo dér hvor jeg ville have et evigt problem med en Tesla Roadster eller en hvilken som helst anden elbil.

        Jeg forventer mig meget af Tesla og de andre bilproducenter, at vi snart kommer til at se nogle rummelige stationcars som elbiler, for ellers er det klart for enhver, at alle mennesker på 3+ familiemedlemmer og behov for at kunne smide en barnevogn/hund ind bag i bilen vil blive snydt alvorligt for at kunne skifte til et miljørigtigt alternativ.

        • Mikkel deMib Svendsen says

          De offentlige ladestandere, som Københavns kommune har sat op er foreløbigt helt gratis at bruge. Så gratis strøm :)

          Det samme gælder de ladestandere som står i f.eks. Q-Parks parkeringshuse.

          På sigt vil jeg tro, at de offentlige ladestandere vil blive betalings-standere, men hvis prisen ikke er god nok, så vil jeg bare undlade at bruge dem. For jeg HAR faktisk ike brug for dem i en Tesla – rækkevidden er rigelig til at jeg kan nøjes med at lade derhjemme til almindelige elpriser. Og endnu billigere bliver det, hvis (når!) jeg får opsat solceller.

          Med den nye Model S er der en bil som jeg tror selv du vbil kunne bruge. Det er den sedan med absolut mest plads, og den vil uden tvivl køre fra din Audi. Du kan læse mere om den her: http://www.teslamotors.com/models/features#/performance

          • Ingen tvivl om at den trækker godt igennem, og automatgearet er jo med til at give det sidste skub, så jeg tror bestemt ikke jeg kan følge med den når nu den går 0-100 på 5-6 sekunder.

            Men pladsen er altså stadig det store problem i elbilerne, de SKAL se at få gang i nogle stationcars, da jeg tror samtlige dyreværnsaktivister ville komme efter mig hvis jeg forsøgte at mase min hund ned i bagagerummet på sådan en sedan, og så tage 2 timers køretur til Nordsjælland i sommerhus ;-)

            Jeg er jo stor fortaler for miljørigtige tiltag, jeg elsker vindmøller og påregner selv at få bygget solceller ind i mit nye tag nu vi går i gang med at energi-renovere huset gennemgribende her til foråret, og jeg følger ligesom dig Mikkel tæt hvad der sker indenfor hybridbiler og elbiler. Dermed sagt, jeg håber virkelig på at der kommer én, for så skal jeg være den første til at skifte, uden bekymring!

            Men det ér ganske enkelt ikke praktisk muligt for mig, hvis ikke de begynder også at tænke i at få dem gjort brugbare for de hundredtusindvis af mennesker der ligesom mig har brug for den megen plads en st.car. giver.

          • Mikkel deMib Svendsen says

            Mads der er ikke automatgear – der ER slet ingen gear! :)
            Grunden til at elbiler som Tesla’s kan køre fra dig er, det helt ekstremt høje moment en elmotor har. Der er jo fuld trækkraft fra første omdrejning, i modsætning til en benzinmotor der først yder maksimalt når den kommer op i omdrejninger. Model S sport vil få en acceleration fra 0-100 på ca. 4,7 sekunder – den almindelige model bliver 5,6 sekunder. Det er satme en rap familiebil!

            Tesla Model S er den sedan i verden med mest plads, så at sige, at elbiler som den skal være større er nok et lidt urealistisk ønske. I Model S baggagerum, er der både plads til 2 bagudvendte børnesæder og bagage, så der er garanteret også plads til en hund. At du ønsker en elbil-station car er helt fair, men det er altså noget andet end en sedan, eller tilsvarende type, som trods alt er det de fleste danskere kører rundt i.

            Tesla har rodet med planer om en el-SUV, Toyota kommer med deres RAV4 med Tesla elmotor, og så findes der en ombygget Mercedes ML på det Amerikanske marked (som iøvrigt også kan købes af en forhandler på Island. Kender en der har prøvekørt den og han siger den er rigtig god. Den ville kunhne sælges i DK på hvide plader for ca. 700k).

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.