Tesla Roadster taber rækkevidde med tiden

Da jeg fik min Tesla Roadster for snart et år siden blev jeg positivt overrasket over, hvor langt den kunne køre på en enkelt opladning. Hvis jeg kørte rigtig økonomisk kunne jeg køre helt op til 400 km – svarende til et gennemsnitsforbrug på under 130 wh pr. km. Men det kan jeg ikke mere! Der er med tiden sket noget, som gør, at bilen ikke kan køre helt så langt på en opladning og tilsyneladende bruger mere strøm.

Hvad årsagen til dette, og den data der ligger til grund for mine oplevelser, vil jeg komme lidt nærmere ind på i dette indlæg og nedenstående video.

Måling af strømforbrug i en Tesla Roadster

Der er mange måder at måle hvor meget strøm en Tesla Roadster bruger, når den kører og når den lader op:

  • KW forbrug
    Hvis man nulstiller tælleren inden man påbegynder en køretur kan man se hvor meget strøm man bruger på turen. Jeg har i de seneste måneder konstateret, at de samme ture som jeg tidligere har kørt, under sammenlignelige forhold, har vist et noget større strømforbrug.
  • Charge history
    Når man lader bilen op kan man se hvor meget strøm det kræver. Disse målinger matcher meget godt de målinger jeg får på kørslen – de er således også steget tilsvarende.
  • Wh pr. Km
    Wh pr. Km kan man aflæse direkte på tre måder i en Tesla Roadster: Man kan se den i real time (opdateres med få sekunders mellemrum), man kan se den samlet (opdateres på baggrund af de sidste 10, 25 eller 50 km) og man kan se den samlet for turen (siden sidste nulstilling). Ved alle tre typer målinger har jeg konstateret, at de samme, sammenlignelige, ture forbruger mere strøm pr. km end tidligere.
  • Ideal range/estimated range
    Ideal range er en statisk beregning af, hvor meget længere man kan køre på den strøm der er tilbage på batteriet, baseret på den “ideelle” made at køre bilen. Hvis man kører mere økonomisk skulle man så kunne køre længere og omvendt kortere, hvis man køre lidt mere livligt. Estimated range er modsat dette en bergning der bygger på, hvordan man faktisk har kørt de foregående X kilometer. Jeg har desværre ikke kunne få oplyst hvor mange kilometer tilbage denne beregning laves på bagrund af.Tidligere kunne jeg stort set altid få bilen til at køre med en højere estimated range end ideal range – altså bedre end det som Tesla mener, er den ideelle måde at køre bilen på. Det har ændret sig. I de seneste 2-3 måneder er det kun lykkes mig en enkelt gang, ganske kortvarigt, at få estimated range op over ideal range.
  • KW meter
    Der er to Kw metre i en Tesla Roadster – et stort rundt meter (som ligner en omdrejningstæller til forveksling) i instrumentbrættet, og en udlæsning i tal i det lille display midt i bilen. Den sidste er naturligvis mest nøjagtig. Min oplevelse har været, at jeg nu, i forhold til tidligere, skal trykke meget mindre på speederen før end Kw målingerne ryger meget højt op. Det er naturligvis ikke en specielt præcis målemetode, men det er dog min meget klare oplevelse.
  • Amp meter
    Lige under det store Kw meter findes et lille display der viser hvor mange ampere, der trækkes. Jeg har på same måde, som med Kw meteret oplevet, at der skal mindre til, at få nogle høje udlæsninger end tidligere.
  • Elselskab måler
    Din måler fra dit elselskab er naturligvis den bedste måling du kan få af af, hvor meget strøm din elbil bruger, alt i alt (kørsel, ladetab osv). Det er jo i sidste ende lige meget hvad målingerne i bilen siger – det er det som elselskabets måler viser, som du skal betale.Jeg har ikke haft mulighed for at isolere min elbil. Der sidder jo mange andre ting på den elmåler. Det samme gælder nok for de fleste andre forbrugere. Men jeg har dog undret mig over, at mit elforbrug i de seneste måneder er steget en del, uden at de andre ting der trække strøm skulle bruge mere. Det er almindelige ting som køleskab, lys osv. Nogle dage har forbruget nok været op til 10-20 kwh højere end jeg kan finde andre forklaringer på.

Mulige årsager til det højere elforbrug

Der kan være mange årsager til det højere elforbrug, som jeg har oplevet – herunder:

  • Udskiftning af PIM
    I december måned blev PIM’en – den centrale box med al styring af elektronikken i bilen, udskiftet. Det var herefter, at jeg begyndte at opleve det højere elforbrug. Det har derfor været nærlæggende for mig at mistænke denne.
  • Software opdatering
    Softwaren i bilen er ved samme lejlighed også blevet opdateret. Om denne version giver en dårligere kørsels-økonomi kan jeg ikke vide, men det ville naturligvis undre mig hvis det er tilfældet.
  • Mekaniske forhold
    Det højere elforbrug kan naturligvis også skyldes mekaniske forhold – slid på dæk, rustansamlinger mv.
  • Slidt batteri
    Jeg tror ikke så meget på at det er batteriet. Et slidt batteri bude ikke resultere i et højere forbrug ved kørsel – og bilen har kun kørt ca. 20.000 km.
  • Vind og vejr
    Jeg har tidligere konstateret, at en Tesla Roadster er meget følsom overfor vind. Når det blæser meget bruges der en del mere strøm. Måske op til 10-20%. Det gælder nok også andre elbiler og skyldes sikkert, at de som udgangspunkt er så økonomiske i drift, at selv små påvirkninger kan føre til store udsving.Kulde kan også have en indvirkning. Nåpr det er koldt bruger jeg jo varmeblæseren i bilen, som også trækker strøm. Men som jeg tidligere har gjort rede for kan det kun forklare op til ca. 5% ekstra forbrug i en Tesla Roadster.

    Slud, vand og dårlig vejbelægning kan også spille ind. Så de dage jeg har kørt med sne kan det naturligvis også være en faktor. Det har der bare ikke været så meget af i år.

    Vind og vejr kan ikke være hele forklaringen, for mange af mine tests har jeg kørt i fint, tørt vejr.

Uden at have videnskabeligt belæg for det hælder jeg nok mest til, at det nok er en blanding af elektroniske ”fejl” og mekanisk slid.

Tesla kan ikke forklare det øgede forbrug På trods af en lang dialog med Tesla i Danmark om de problemer med et højere strømforbrug jeg har oplevet, har de ikke kunne finde en troværdig forklaring eller en løsning. De har indtil nu fastholdt, at jeg ikke kan stole på de udlæsninger jeg får i bilen, og at deres indsamling af data fra bilen viser, at den kører ligeså økonomisk nu, som før.

Det tror jeg ikke på. Det kan ikke passe, at samtlige metoder til måling af strømforbruget – undtagen den data Tesla kan hente fra bilen, pludselig skulle være forkert. Særligt ikke når man medregner mit elselskabs måler. Jeg er 100% sikker på, at den bruger mere strøm nu end før.

Det er naturligvis meget ærgerligt, at Tesla ikke har kunne forklare det øgede forbrug – og blot afviser at det er tilfældet. Hvis de kunne have peget på f.eks. konkrete mekaniske eller elektroniske fejl, så kunne de jo have været rettet – uanset hvis skyld det så er. Jeg er på ingen måde ude efter en syndebuk, men blot en forklaring og en løsning.

Jeg ved ikke om det samme problem eksisterer med andre elbiler – at de over tid bliver mindre og mindre økonomiske at køre i. Hvis det er tilfældet er det naturligvis noget vi, som forbrugere, skal være yderst opmærksomme på og måske kræve nogle garantier for den drifts-økonomiske stabilitet. Ellers så holder de regnskaber vi laver, og ligger til grund for vores valg af elbil, jo ikke.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Det er jo nu det bliver endnu mere spændende, for det er jo nu det bliver spændende for dem som overvejer skift til elbil. Hvis det økonomiske perspektiv skifter voldsomt i den negative retning gør det et skift langt mindre økonomisk attraktivt end dieselbil omdannet til raps.
    Tak for en god blog. Altid en fornøjelse. :-)

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Selv med det lidt højere forbrug nu er det stadig økonomisk attraktivt, og dertil kommer så der miljømæssige fordele. En elbil er jo fortsat den eneste type bil som bliver mere og mere milørigtig i takt med at vi gør den nationale elproduktion bedre. Alle andre biltyper skal der laves individuelle justeringer på eller udskiftninger af

  2. Kan det ikke forklares med at du kører meget hurtigere nu hvor du har vænnet dig til bilen ;)?

  3. Sporing af forhjulene? Bremser der hænger? To typiske energi forbrugere, der kommer snigende som man ikke mærker :-)

  4. Har du forsøgt at måle dæktrykket? Det er ikke unormalt at dæktrykket falder over tid og hvis der bare er en smule mindre bar i dækkene nu, vil det resultere i at der skal bruges flere kræfter for fremdrift. Kunne være en mulighed :-).

  5. Jesper Andreassen says

    Jeg tror svaret findes i softwareopdateringen. Jeg har oplevet det samme med Renault Fluence. I starten var det realistisk med et gennemsnit forbrug på 16-18 Kw pr. 100 km. Efter en software opdatering steg dette til ca. 20-21 Kw/100 km og efter endnu en softwareopdatering faldt det igen til et mere normalt niveau. Tallene er nok ikke helt retvisende da vinteren grundet behovet for kabinevarme også øger forbruget. Som jeg har fået forklaret det handler det om måden hvorpå bilen udnytter batteriet.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Ja, det er også der min hovedmistanke ligger, men som sagt vil Tesla ikke anderkende det. Det synes jeg er lidt trist.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.