Batteriskifte er en død sild

Der er nu ved at være flere, også blandt de seriøse analytikere, som er enig med mig i det, som jeg hele tiden har sagt: Batteriskifte er en død sild!

Batteriskifte er for mig at se stadig den absolut dårligste løsning – samlet set, på udfordringen med elbilers rækkevidde. Hurtigopladning og større batterier er langt bedre løsninger. Og selv hybridløsninger er bedre, omend det ikke er det jeg selv foretrækker.

Spørgsmålet er så om det, at batteriskifte nok dør helt i 2013 betyder, at Better Place også må dreje nøglen om. Det kommer helt an på, om Better Place i tide når at ændre deres koncept tilstrækkeligt meget og finder nogle andre, bedre og mere pris-attraktive måder, at servicere elbilejerne på. Og så afhænger det jo også meget af, om hvor mange elbilejer der faktisk kommer.

Læs også artiklen om den seneste analyse af batteriskifte på Ingeniøren:
http://ing.dk/artikel/135383-analytikere-batteriskifte-til-elbiler-er-en-doed-sild



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Ja det bedste er større/bedre batterier, men jeg er da glad for der var batteriskiftestationer da jeg have Fluence Z.E. til test. Jeg synes egentlig de er et fint supplement, men det er træls at skulle besøge dem så ofte.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Ja, men du skulle jo så heller ikke betale de høje priser det koster at have en bil med batteriskifte hehe

      Men selv hvis prisen hos Better Place blev reduceret med 75%, og det skulle til hvis jeg overhovedet skulle over veje at købe det, så er selve modellen med batteriskifte for mig at se alt for dårlig. Jeg vil ikke have en bil, der er låst til en enkelt leverandør på den måde.

      Ville du købe en benzinbil, som du kun kunne tanke op hos f.eks. Shell?

      • Et fremtidsscenarie kunne være at en batteriskiftestation kunne håndtere flere typer af batterier, samt der kom andre konkurrenter end BP som bruger samme teknologi.

        Så begynder det jo at ligne tankstationen som vi kender den i dag, med blyfri 92 og 95, samt diesel.

        Konkurrencen ville måske kunne få prisen ned i et mere normalt niveau.

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Der er ingen andre producenter end Renault, der har været villig til at understøtte batteriskifte teknologien – og de er foreløbigt kun kommet med en enkelt bil. Og jeg forstår dem godt. Jeg synes ikke det er en god løsning. Ikke engang deres søsterselskab Nissan gider understøtte batteriskifte. Det ER virkelig en død sild.

          • Jeg er ikke i tvivl om hvad din holdning er – det har du allerede skrevet ;o)

            Jeg siger blot at tanken om batteriskifte kunne eksistere hvis flere var enige om det – og der var de fornødne ressourcer og teknologi til at det kunne lade sig gøre – samt argumenterer for at batteriskiftestationer godt kan være ligesom vi kender tankstationer i dag.

            Om det nogensinde sker, ved vi ikke – men tvivler da lige som dig på at det vil kunne lade sig gøre, da som du også skriver, det kun er Renault der er gået med til det, og kun med én af deres elbiler. Så det er klart at Quick Charge lige nu fører i opladningsligaen.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Der er jo så meget der kunne ske, men pointen med dette indlæg er, at store analysefirmaer nu også laver samme vurdering som jeg hele tiden har gjort: Batteriskifte er en død sild.

            Det er det både fordi det grundlæggende er en rigtig skidt model, men jo også fordi det har vist sig i praksis, at de der er fortalere for denne model ikke har formået at overbevise hverken producenter, lande eller forbrugere om at det skulle være så godt.

            Og det forstår jeg som sagt godt, for det ER ikke en god model :)

        • Helge Lyck says:

          I sidste weekend kørte vi 600 km fra Kolding, via København til Helsingør og retur i vores Renault. En fed tur som man sagtens kan gøre et par gange i rap så længe det er en elbil, men det ved du jo alt om Mikkel, Sprød øse du holder dig der forøvrigt :-)
          Det var nu ikke mit indtryk at batteriskiftestationerne hvor jeg lige fik tanket kaffekruset op samtidig med 100% strøm under 10 min var særlig døde i det, de fungerer fortrinligt alle sammen, så vi må nok sige at infrastrukturen er ved at være på plads for Better Place. Det har været dyrt at få dem op at stå, men så er det jo godt det kun koster en brøkdel for dem fremadrettet at holde dem kørende, og at de lige har fået endnu et mega kapitalindskud fra en Israelsk rigmand, så jeg tror nu ikke de lige krakker på denne side af dette årti. Hvis de gjorde, var der jo nok også andre der ville overtage stationerne for en slik og drive dem videre for en billig penge. Jeg tror heller ikke SAS’es fly flåde bliver kasseret hvis de skulle dreje nøglen.
          Det jeg har oplevet de første 6000 Km. i min Fluence er at jeg til trods for et mindre batteri har haft en mindre gennemsnitlig batteriskiftefrekvens end mine Dieselpåfyldninger i min Yaris. Måske fordi mine gennemsnits ture ofte ligger på under 100 km. pr. tur og at jeg kan lade min bil selvom jeg også kan skifte batteriet ! Kender du andre elbiler på markedet med stor bagsæde til min langbenede søn og mine 2 Labradors til langt under 300.000 km hvor jeg kan køre 600 km i et ryk kun afbrudt af små tanke kaffe pauser ??? Nej vel, det gør jeg heller ikke, det er derfor jeg kører Fluence, for jeg siger dig, elbilen får de ikke trukket mig ud af igen ! Indtil jeg får sparet en lille million op, ER det min eneste mulighed hvis jeg vil bevare mit kørsels mønster.
          Mikkel ! Lad os blive enige om en ting, din bil er federe end min !!! :-) Ligeledes er Tesla S Performanse, men begge biler er over 4 gange så dyr som min, og jeg har ikke råd til at skifte det i nogen af modellerne når 100.000 miles garanti ophører, effekten er faldet til 85 % og et nyt koster mere end den bil jeg har nu :-)
          Jeg er ikke enig med dig i din mening om designet på Fluence, men det er jo nok en smags sag lige som musik og kunst :-)
          Jeg ved at batteri skiftestationerne netop er opbygget på en sådan måde at når en anden model batteristørrelse kommer på markedet, er det små softwware ændringer der skal til. Det er da smart !

          Hvad økonomien i et leje batteri abbonnement angår, synes jeg faktisk det er rimelig billig, taget i betragtning hvad batterier koster idag, sammenholdt med deres stadig begrænsede levetid. Udgiften til strøm er vel kun ca 40 % af mit abbonnement og skulle jeg komme til at køre lidt råddent er jeg ligeglad med forbruget for jeg har betalt for fast kilometer tal :-) Dertil kommer at min bil max kan tabe 200.000 Kr i værdi, det er en bedre garanti end mange andre ikke nær så lækre benzin eller dieselbiler.

          Hvad tager Clever for deres strøm ??? På trods af dette tror jeg bestemt også Clever har en fremtid, specielt hvis de sætter Mennekes op hvor de pladserer Hurtig ladning og roamer med de andre spillere på markedet, så ALLE nuværende og fremtidige elbilejere kan benytte deres opladere til fuld opladning, eller bare de 10 % man lige mangler i en given situation.

          Nej jeg har ingen problemer med at leje mit batteri et sted med det fantastiske Service niveau der er hos Better Place, hvor de bærer en på hænder og fødder hele vejen, og skulle jeg blive træt af dem, og få mange penge, kan jeg jo bare købe et batteri til 70-90 tusinde, sætte det i min købte Fluence og opsige mit abbonnement hos Better Place. Så står jeg så bare tilbage med en helt almindelig elbil med begrænsninger i rækkevidden og ikke en super elbil med ubegrænset rækkevidde inden for Danmarks grænser :-)

          Til sidst, kanon blog du holder dig Mikkel ! Du ligger et stort arbejde i den, og på vegne af fremtidens Elbilfolk og klodens ve og vel Tak for det ! Tør du lade det her indlæg stå på din blog ? :-)

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Tak Helge – og jeg er da glad for, at du er glad for dit valg :-)

            Men faktum er nu stadig at:
            - Der er ikke opbakning til batteriskiftemodellen fra bilproducenterne’
            - Ingen andre lande end Danmark og Israel har taget den til sig og dermed er argumentet om, at man så kan køre på tværs af Europa med batteriskifte jo ikke eksisterende
            - Forbrugerne har ikke hoppet på modellen i Danmark. Der er jo næsten ingen Fleunce solgt
            - Prisen på strøm med batteriskifte modellen er 3-5 gange højere end når man køber strøm af sit almindelige elselskab – Better Place suger, med andre ord, besparelsen ud af elbilerne

            Jeg tvivler i øvrigt på din antagelse, at hvis Better Place lukker, at der så er nogle andre der vil overtage og drive batteriskiftestationerne. Med blot et par hundrede solgte Fluenze vil det jo aldrig kunne blive en forretning for nogle købere.

            Men en ting tror jeg vi er enige om: Der er brug for mange flere forskellige og meget bedre elbiler på markedet. Og hvis politikerne virkelig ønsker, at mange flere skal køre elbil, så er der også brug for en langt stærkere incitamentspakke i stil med det de har gjort i Norge.

          • Fuldstændigt enig Helge. Har lige været i jylland på første længere tur, og batterskifte fungerer fint… Ret præcist mellem 6 og 8 min pr. skift.
            Jeg synes faktisk det er lidt ærgerligt at Mikkel bruger så meget energi på det religøse had til Better Place modellen. Det er jo for pokker privat forretning, og det koncept der du’r overlever… Anderledes er det jo ikke!
            Din og min jyllandstur kunne jo ikke have været gennemført med Quick-charge uden pause på 30 minutter mindst een gang i timen (baseret på at andre biler end Tesla også har batterier på omkring 22kWh som Fluence) – men ‘vi’ bruger 6 minutter… Det er da pokker til forskel.

            Om bil producenter og kunder bakker op? Kunderne vil se løsningen først og at den virker – og nu er den der, og ‘vi’ kan fortælle om et helt års drift – inklusive langture med skift og vinterkulde!
            Samme gælder bilproducenterne – lad de andre betale lærepengene. Men tegninger fra flere producenter viser at alle bruger en af 2 batteri modeller: høj kompakt pakke (som fluence) eller lang flad pakke (som den nye Tesla) – og alle placeret lavt. Det betyder at det vil være forholdsvis enkelt at tilpasse bilmodellen til skifte nedefra. Helt bevidst valgt såvidt jeg ved…

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Lad mig blot gentage, og understrege, at dette indlæg er skrevet for at henvise til, at der nu, med den seneste analyse, er endnu mere mistro til batteriskiftemodellen end før.

            Jeg har skam intet had mod Better Place. Dem jeg har mødt derude er skam flinke folk. Men jeg kæmper forbrugernes sag – elbilforbrugerne, og der må jeg altså fastholde, at batteriskiftemoidellen er alt for dyr, ikke nok understøttet og alt for ufleksibel.

            Men hey, hvis I gerne vil betale 3-4 gange så meget for strømmen, som den fraktisk burde koste, så er det jo jeres valg :-)
            Jeg tror bare stadig ikke på, at den model noigensinde bliver en succes. Og så er jeg bange for, at dem som er hoppet på vognen kan risikere at stå i en skidt situation.

      • Michael says:

        Hej med jer
        Først super fedt Mikkel, at du har lavet denne blog…
        Jeg står og overvejer at min næste bil (og den skal købes senest i år), skal være en elbil. Jeg har set lidt på Project Better Place og forstår ikke helt den massive kritik. I diskuterer om hvorvidt de vil lukke eller ej – er I ikke klar over, at DONG ejer 20% af forretningen? Så nu når investeringerne er lagt, skulle de så lukke pga. lave kundetal? – Det er jo først nu kunderne kan se produktet.

        Og hvad er alternativet? En Tesla Model X – Jo tak, men den koster jo mindst 3 gange så meget, så det er jo ikke noget alternativ.

        Og så lige en kommentar til den undersøgelse der henvises til: Pike Rsearch, som er en underafdeling af Navigant er det amerikanske firma der har stået for denne undersøgelse. De har stået for en del urigtige oplysninger gennem tiden – jeg nævner blot: King-Harbor Accounting Scandal.
        Husk altid at checke op på hvilke interesser sådanne virksomheder har – for nej, de er ikke uafhængige.

        Mvh.
        Michael

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Michael, kritikken af Better Place skyldes mange ting – både det, at de så ensidigt, har satset på en løsning, som hverken bilproducenter, lande eller forbrugere har ønsket at bakke op om, samt at prisen for den strøm de sælger er uhørt høj. Jeg vil ikke betale, eller anbefale at andre gør det, 3-5 gange prisen for strøm, som i forvejen er alt for dyr i Danmmark.

          At Dong har investeret i Better Place er absolut ingen garanti for, at de ikke lukker. Jeg er helt overbevist om, at Dong hverken kan eller vil fortsætte med at understøtte en underskidsforretning, hvis det fortsætter sådan – og lige nu ser det jo ikke specielt lyst ud for Better Place.

          Alt i alt synes jeg en Renault Fluence Z.E. + Better PLace løsning er ALT for dyr i forhold til hvad man får. Hvis du kun har budget til noget i den størrelsesorden, så vil jeg nu og her anbefale, at du i stedet for køber en af de mest miljørigtige dieselbiler. Det tror jeg du vil blive gladere for.

          • Michael says:

            Der tror jeg du misforstod mig lidt. Jeg har været den glade ejer af en porsche carrera, så det drejer sig mere om prioritering. Efter jeg har fået nogle børn, er der meget andet jeg hellere ville bruge 700.000, kr på :-)

            Jeg vil jo gerne skåne miljøet – så det er derfor jeg vil købe en elbil. 200 – 300.000 lyder mere som en pris jeg vil bruge på en bil pt. Jeg tror jeg springer ud i det, og køber en renault fluence, så har de jo en kunde mere i butikken :-)

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Hvis du kan leve med at betale overpris for både strøm og bil, så skal du da bare gøre det :-)

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Michael, som du kan læse i Børsen i dag, så har DONG ikke tænkt sig at kaste flere penge efter Better Place: http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/39208/artikel.html

          • Michael says:

            Hej Mikkel…Har læst artiklen. De er dog stadigvæk medejer af Better Place…

            Jeg har ombestemt mig mht. køb – jeg tror jeg køber en model x og en fluence…så får vi at se….jeg kan se at Better Place barsler med en ny model i nær fremtid – den skal jeg også prøve…

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Better Place har “barslet” med nye modeller meget længe – problemet er vist bare, at de ikke rigtig kan få overbevist producenterne om at lave dem hehe

            Men det er nu heller ikke så underligt, for der er som sagt ingen andre lande, end Danmark og Isreael, der har valgt at satse på batteriskifte – alle de andre satser på hurtigopladning. Og at producere biler til bare Danmark og Israel er der jo ikke så meget mening i …

          • Michael says:

            Hmm…det er nu ikke hvad jeg har læst mig frem til…De er i gang både i Holland, Californien og Kina.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Det er vist mere en våd drøm hos BP end virkelighed :-)

          • Michael says:

            …og så lige nået der intet har med elbiler at gøre….du må hilse Thordal – han er en gammel ven af mig :-) Dejligt at se, at han har det godt med sin musik – Det var mig der fik ham til at starte med at spille klaver :-))

          • Helge Lyck says:

            Som besvaret af BP her er det jo faktisk en gammel nyhed der blev genbrugt af pressen, da de ikke lige kunne finde på mere negativt nyt om Elbilen :-)
            https://www.facebook.com/betterplacedanmark/posts/120993258072326?notif_t=notify_me

            Til gengæld er der jo også forslag fremme om helt at forbyde dieseler i København når smog niveauet er højt, hvilket jo er genialt, specielt nu hvor der er andre muligheder så lidt positivt er der da også :-)

  2. Du har skam ret, men det koster jo også at være first-movers. I min egen test anbefaler jeg skam heller ikke ligefrem Fluence Z.E. og måden at gøre det på – jeg tror ikke de er langt nok med batteriteknologien.

    Man skal dog iflg. min mening lease sin Fluence Z.E. under en samlet kontrakt på strøm og bil – hvis strømmen iflg. aftalen lige pludselig så ikke kan leveres, så må det jo være en væsentlig misligholdelse.

    Ja, men ikke hvis det var OK-benzin, hehe ;-)

  3. Mikkel deMib Svendsen says:

    Udover, at jeg aldrig selv ville købe en fransk bil, så synes jeg ikke Renault Fluenze Z.E. er en særlig god bil – den er kæmpe stor udenpå og ganske lille indeni. Det er absolut ikke en familiebil, som de ellers påstår. Der kan jo ikke engang ligge en barnevogn i baggagerummet.

    Virkeligheden har vist, at der ikke er ret mange der gider betale en uhyrlig overpris for at være first movers når det handler om noget så dyrt som en bil. Det er måske OK, når det handler om mobiltelefoner eller andet der koster ca. 100 gange mindre end en bil. Men ikke med biler.

  4. Martin Bech says:

    Den måde det er løst i Fluence ZE, er også helt tabt. Alt vægten sidder bagi, i en forhjulstrukket bil, og man opgiver 80% af baggagerummet..

    Jeg forstår heller ikke better places, forretningsmodel, de forsøger at sælge strømmen dyrt, som jo burde være der du spare penge med en elbil.

  5. Hvis man kunne få en Tesla S til 300.000,- med batteriskifte, så er jeg sikker på vi ville se RIGTIGT mange af dem :-)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Det tvivler jeg stadig på. For jeg tror ikke i længden der er så mange, som vil betale 3-4 gange så meget for strømmen, som de behøver

    • Martin Bech says:

      Man bliver nød til at regne sit forbrug med i en finansiering af en bil, hvis på prisen 300.000,- + batteriskifte og el aftale med better place, så skal du lægge flere tusind kr til side til el, i forhold til alm. el priser.

      Derudover så er det faktisk meningen, at den bil Tesla laver efter Model X, skal ramme en pris omkring de 300.000,- i Europa.

      Full disclosure, jeg er Tesla aktionær.

      • Mikkel deMib Svendsen says:

        Ja, helt enig – driftsomkostningerne på en bil er bestemt en meget vigtig del af den samlede pris for at eje den.

        Og netop derfor er det forbandet ærgerligt, at elselskaberne forsøger, at “kuppe” så stor en del af den økonomiske fidus ved elbiler ved at opkræve el til fuldstændigt uhørte priser under påskud af mere eller mindre fantasifulde forklaringer, som ved nærmere eftersyn ikke holder vand.

  6. Fin side Mikkel.

    Er helt enig mht. franske biler. Det er noget værre skidt! :)

    Når det så er sagt, så synes jeg ellers det lød skide smart i praksis. Det var jo en hurtig løsning, bare lige at kører ind forbi en “batteri skifte station” – vente nogle minutter – også ha´ et fuldt opladt batteri der er kørerklart.

    Men som du selv er inde på, så skal der jo være tilstrækkelig mængde modeller og muligheder i blandt bilerne. Det dur simpelthen ikke at det kun er 1 producent, der står bag. Jeg så nyheden i et blad, da en af vore minister sprang champagnen til åbningen af den første Better Place station. Der læste jeg også det med Renault var den eneste, og jeg er noget forbløffet over der ikke er kommet flere. Selvfølgelig er det pisse dyrt at stille sådan en station op, og hvis vi skal købe en el bil, og gide og kører i den, ja så skal de faste rammer ikke ændres på.

    Nu hvor vi er vand til at ha´ den afstand der nu er til den nærmeste tank station, jaså skal det samme jo gøre sig gældende med de hersens lade stationer, eller batteri skifte stationer.

    Mvh. Michael Bay

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      I tyeorien lyder det rigtignok meget fint. Desværre holder det ikke i praksis. Og da slet ikke, når ingen andre lande end Danmark har valgt denne model og når ingen andre bilproducenter har valgt batteriskifte – og kun med en enkelt bil.

      Med hensyn til om der er brug for ladestandere, så er det faktisk lidt en myte. Læs mere her: http://www.elbilbloggen.dk/myter-elbiler/elbiler-ladestander-infrastruktur.html

      • Jeg kan 100% godt følge dig Mikkel. Det er jo skide nemt bare at putte et 220 volt stik i, også står den bare og lader. Men jeg må indrømme, at jeg godt kan li tanken omkring batteriskift. Hele tanken bag, synes jeg er genial – HVIS der vel og mærket var et udvalg! For det er jo korrekt. Det går ikke med kun 1 forhandler.

        - Men en Tesla koster jo også liiidt mere end den traditionelle el bil ;) Eller er jeg også helt gal på den her?

        Mvh. Michael

        P.S – Lidt offtopic. Hvordan op snapper dette kommentar system avatar billede? Jeg kan se at den ikke tager fra Google, da jeg prøvede og indtaste min gmail konto. Bare lige for nysgerrighedens skyld :P

        God weekend

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Jeg synes kun det er på overfladen at tanken om batteriskifte er smart – for når man dykker mere ned i og ud i hjørnerne af denne model, så synes jeg der er alt for mange mulige problemer med den. Så det undrer mig ikke, at batteriskifte-modellen ikke er blevet rullet ud i andre lande end Danmark og Israel og at der ikke findes flere batteriskiftebiler.

          Og man kan i hvert fald ikke sige, at forbrugerne i Danmark har taget modellen til sig. Det mener jeg mest af alt skyldes at økonomien er for dårlig. Det er kun når Better Place i deres beregninger, sammenligner deres Renault Fluence Z.E. med en dieselbil til næsten 300.000 kr, at det begynder at se rimeligt ud. Men jeg mener så bare slet ikke, at en Renault Fluence Z.E. kan sammenlignes med en bil til næsten 300k. Jeg har prøvet den og jeg synes at den på mange måder mere minder om det man ellers skulle betale 130-150k for og så ryger Better Place’s regnestykke.

          Og alt det tror jeg faktisk godt de fleste nilkøbere kan regne ud. Selvom mange i Danmark er ret miljøbeviste, så køber de ikke en så dyr ting som en bil uden at de får mindst ligeså meget bil for de samme penge. Det samme så vi jo med soceller, her for nyligt. Folk hoppede først rigtig på dem, da pris, effekt og afskrivningsmuligheder ramte et niveau, hvor det økonomisk var attraktivt. Så slog folk til – men ikke før. Jeg tror det samme kommer til at gælde elbiler.

          • Helge Lyck says:

            Mikkel, du glemmer Hawaii Holland og Australien :-) – Jeg har prøvet at finde en bil med lige så bred, lang og rummelig bagsæde og kabine, både indvendig og udvendig. Med flerzonet klimaanlæg, stor navigations og multimedie anlæg indbygget, Elektronisk bakspejl, regnsensor visker, baksensor, højdeindstillelige sæder, del eller hel læder, minimum DSG gearkasse, rimelig kvik acceleration, indbygget varmepumpe/oliefyr osv osv, til de 130K-150K du omtaler. Det er ikke lykkedes mig endnu :-) Hvor sælges de til under 300K ?

            Hvilket mærke man kan lide er vel en smags sag, lidt lige som farver, f.eks synes jeg Orange er rigtig fed, pokkers at jeg skal nøjes med sort så :-) Havde for nylig en Ford med 2,2 CDTI Diesel motor. Den døde efter 3 år da den havde kørt 56.000 km. Det kostede 45.000 Kr. Hvad definerer kvalitet ? Km. Frekvensen og Prisen på servicebesøg ? Tror man kan finde fejl og skavanker ved BMW Mercedes og kinesiske Volvo også.

            At BP skulle tage 3-5 gange hørere for strømmen kan jeg heller ikke regne frem til. 2 eksempler:
            Hvis du skal ha ladet en elbil med f.eks. et 56Kwh batteri op og ikke er BP abbonent koster det 100 Kr. for en fuld opladning ifg oplyst. Det synes jeg da ikke er overpris ? Dette kan også foregå i min indkørsel i Kolding gennem BP, den er lagt ud på ladestik.DK. Du skal være hjertelig velkommen hvis du kommer på de kanter Mikkel :-)
            Hvis du kører 20.000 km i en Fluence om vinteren og møgsviner med acceleration, 140 km/t og godt med varme på den inbyggede Varmepumpe bruger du måske. 24Kwh pr 100 Km. / 4800 Kwh pr 20000 Km. a’ 2,1 Kr med afgift (TREFOR pris) altså 10080 Kr. årlig.
            22740 Kr årlig for abbonement ved BP 20000 Km-årlig minus 10080Kr. for strøm = 12660 Kr årlig for leje af et batteri til 70K til 80K Kr. Det er da ikke speciel dyrt ? Det er vel meget rimelig taget i betragtning at man måske alllerede næste år får det byttet til et der er 50% bedre, og at man ikke skal bekymre sig om slitage på det ?

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Helge, jeg må blot konstatere, at dine regnestykker og vurderinger på ingen måder hænger sasmmen med det, som jeg kan regne mig frem til. Og jeg er åbenbart ikke den eneste – både FDM og et stort flertal af forbrugerne regner åbenbart som jeg og vores konklusdsion er, at en Renault Fluence Z.E. med et Better Place abonnement er en alt for dyrog dårlig løsning.

            Forbrugerne er heldigvis ikke så dumme, at de bare lade sig lokke af flotte reklamer. Når man sætter sig ned og regner igennem, prøver bilen og sammenligner med andet, ja så tager BP modellen altså stort. Så det er ikke underligt, at deres salg går så dårligt.

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Avatar billedet kommer fra Gravatar

          • Michael says:

            Jeg har set et regnestykke (foretaget af netop FDM), hvor de når frem til en km pris på ca 4, kr. Det svarer jo også meget godt til hvad det koster at køre i min firmabil…og så skal man jo huske på, at det ikke kun er strømmen man betaler for hos BP men også – batteriskifte mulighed, 24 timers service mm.

            Jeg synes konceptet lyder godt, og er 100% sikker på, at der kommer flere kunder i butikken i år.
            Desuden bliver det jo også muligt, at quick charge fra deres ladestandere rundt om i landet – lur mig om der ikke i fremtiden kommer en pakke med batteriskift og en uden fra BP.

            Som du kan høre, bliver jeg mere og mere lun på idéen…og en ting vi alle kan blive enige om er:

            Elbilen er kommet for at blive!!

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Der mangler mange ting i dit regnestykke, men det finder du jo nok ud af når du kommer lidt længere :-)

            Elbilen skal nok overleve, jeg er mere i tvivl om Better Place. Indtil nu har de skadet udbredelsen af elbiler mere end de har gavnet den, med deres høje priser og ikke mindst med usande påstande om elnettet og opladning.

  7. Michael says:

    Jamen det kan meget vel være…Nu har jeg aldrig været en person der kørte efter den billigste tankstation, men går langt mere op i komfort og “easy access” – derfor tiltaler projekt BP mig rigtig meget. Når der er tilstrækkelig mange Quick Charge steder rundet om i Danmark, kan jeg jo overveje at købe en Tesla – men så bliver det Model X, som passer bedst ind i vores families behov…

  8. Mogens B. says:

    Jeg er fuldstændig enig med dig, Mikkel.. Utroligt, at der skulle gå så længe før analytikerne kom med på den!!

  9. Mette Marie Knudsen says:

    Hej,
    Super interessant blog – og interessante holdninger til Fluence og batteriskift.

    Og rigtig rigtig rigtig fed bil, den der Tesla! Gad godt prøve engang :)

    Jeg står for et elbilsinitiativ hos et biludlejningsselskab, hvor vi lige er begyndt at udleje Renault Fluence – både korttidsleje og langtidsleje. Så jeg har lidt input til Fluence og batteriskift.
    Jeg kan ikke sige om konceptet med batteriskifte er langtidsholdbart, men når tænker på den relative store efterspørgsel vi har haft på bilerne, så ser det ud til at det det rammer et behov lige nu. Grunden til den store efterspørgsel er nok primært det, at mange ikke tør binde sig til noget som er usikkert. Her tænker jeg på at investere i Fluence/elbil selv – eller lease den, som typisk er min. 36 mdr. og et stort opstartsgebyr.

    Må dog konstatere, at der er danskere som lige præcis har drømt om en Fluence og batteriskifte.

    Det jeg hører fra dem, som vi har ude at køre i bilerne nu er, at Fluence kan det hele: Der er mulighed for batteriskifte til lange distancer, opladning via offentlig/privat ladestander og ”mormor-kabel” til steder, hvor der ikke er en ladestander tilgængelig.

    Det er en fin bil til familier – og der er sågar nogle, som syntes den er rigtig fed med aut. gear, navigation, baksensor mm. Det er smag og behag. Har lige fået en ny leverance af biler i går – Dynamique, sorte og koks…og jeg syntes de er ret lækre…specielt indvendigt.

    Så om Fluence og batteriskiftestationer holder, det ved jeg ikke. Jeg er dog næsten sikker på at der er kommet mere run på batteriskiftestationerne rundt omkring i DK, siden vi begyndte at sende Fluence’r ud på gaden for et par uger siden. Så jeg håber ikke de lukker lige nu, for det er en kæmpe fordel, at kunne få fuldt batteri på 6 min., som jeg ser det.

    Under alle omstændigheder, er det positivt med den store interesse for elbiler, som jeg oplever. Om det bliver den ene eller anden teknologi, vil fremtiden vise. Det vigtige er at flere og flere prøver elbiler eller køber dem (har en lille gruppe kunder, som har lejet en Fluence, mens de venter på deres egen) – og således sætter et elbils-momentum i gang, som ikke lige kan stoppes.

    Mvh
    Mette Marie

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      > Må dog konstatere, at der er danskere som lige præcis har drømt om en Fluence og batteriskifte.

      Ja, men det er tilsyneladende et meget lille antal. Eller også har de bare, når de har set bilen og økonomien i den, valgt den fra. For foreløbigt er der jo kun solgt et par hundrede af dem – meget langt fra de ca. 20.000 der skal til for at få Better Place’s forretning til at løbe rundt (og det er med den nuværende ekstreme overtaksering af strømmen, hvilket jeg er ret sikker på ikke kommer til at holde ret længe).

      > Det er en fin bil til familier

      Ikke hvis de har små børn. Har du prøvet at få en barneovgn ned i baggagerummet? :-)
      Og ikke hvis de skal på ferie, for der er jo ikke meget plads til baggage.

      Bilen er stor – udvendigt, men indvendigt minder den mere om en af de meget mindre biler på markedet.

      Den eneste grund til at nogle, men meget få, folk falder for batteriskifte er fordi de lider af en psykologisk betinget frygt for rækkevidde.

      Som jeg har sagt mange gange, så tror jeg ikke på folk vil købe en bil, der ikke kan tilbagelægge de strækninger de har brug for i løbet af et almindeligt år, uden at skulle tanke el undervejs, eller skifte batteri. Og hvis bilen kan det har man ikke brug for batteriskifte.

      En væsentlig grund til at der så ikke sælges flere elbiler nu er, at netop rækkevidden er alt for dårlig på dem. Det er lige nu kun Tesla der holder fast i store batterier.

  10. Hej Mikkel

    Som jeg skrev for et stykke tid siden, så er Better Place nu kommet med en km pakkeløsning til biler med fast monteret batteri.

    905,- kr pr mdr. for 15.000 km Det er godt nok billigere en min Mercedes 220E fra 2004 pr km. Så deres strøm er jo ikke ligefrem dyr i min bog.

    Model X here we come :-)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg synes BESTEMT ikke det lyder billigt!

      Med en Tesla Roadster kunne jeg køre med ca. 103-140 wt pr. km – så lad os bare runde op til 150 for regnestykkets skyld. Det svarer så til 6,6 km pr. kwt. En kwt koster ca 2,20 kr., så det bliver 33 øre pr. km.

      Løsningen fra Better Place koster til sammenligning knap 73 øre pr. km – altså næsten 3 gange så meget!

      Og det er så KUN, hvis du udnytter dit abbonnement 100% – og det er jo praksis så godt som umuligt. Hvis du f.eks. kører lidt mindre, så stiger km prisen. Hvis du skal på sommerferie i et måned, hvor du ikke kører, så skal du alligevel betale.

      Lad mig spørge: Ville du på samme måde gerne indgå et benmzinabbonnement med f.eks. shell hvor du var forpligtet til at betale 30 kr. literen for benzin for et forudbestemt antal km? Nej vel. Hvorfor skulle man så vælge den her løsning fra Better Place? Ja, jeg hopper sgu ikke på den.

  11. Jeg forstår ikke helt at du sammenligner en bil til næsten 1 million med en bil der koster 200.000, kr. Selvfølgelig er der fordele ved at købe en Tesla. Jeg tænker at batteriskift pt er den eneste løsning, hvis man skal kører elbil over hele DK. Den gennesnitlige familie i DK har jo ikke råd til at købe en Tesla – jeg ville også gere se dig pakke en barnevogn ned i en Roadster :-) Så eneste alternativ er jo en Fluence, da det ikke giver mening med quick charge (20 min for ekstra 100 km), hvis jeg skal besøge min familie i Aalborg, eller andet sted i DK hvor mit batteri ikke rækker (her taler jeg om fastmonteret batteri).

    Vi har sommerhus i Nordsjælland – der har vi en ladestander, så der er intet problem med at komme rundt med en Fluence.

    At der ikke skulle være så stor køreglæde i den, mener jeg er noget vrøvl – jeg har både haft Porsche og Mercedes og optrækket i denne bil er pænt hurtigt, og frem for alt “rent” (ingen gearskift). Stille som “graven” og dejlig lugtefri.

    Det betaler jeg gerne 73 øre/km for…no problemo :-)

    Når jeg får min Model X bliver jeg en glad mand, men indtil da er jeg rigtig glad for en Fluence.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Du blander tingene sammen, Michael.
      Du skriver at du synes det er billigt, at betale 3 gange prisen for strøm, og være fastlåst i et månedligt abbonement. Det svarer jeg på og det synes jeg bestemt ikke det er. Jeg synes det er en dyr og ufleiksibel løsning.

      Det har intet med valg at bil at gøre. Det har at gøre med, at det er absurd urimeligt, at Better Place og Dong vil sælge strøm til 3 gange den normale pris – særligt når strøm i Danmark i forvejen er dyrere end i de fleste andre lande. Den hopper jeg sgu ike på!

      Og jeg er jo tilsyneladende ikke den eneste. Hvis det var så billigt og attraktivt, som du skriver, ville folk stå i kø for at skifte til elbil. Men jeg kan altså ikke få øje på nogen kø. Tværtimod – det har været pokkers svært for Beter Place at få solgt deres overprissatte løsning til ret mange. Det forstår jeg godt. Vi er mange der godt kan regne.

  12. Jeg ved ikke helt hvad jeg blander sammen – jeg synes i hverttilfælde ikke du kan sammenligne en Tesla med en Fluence, da en Tesla er 3-4 gange dyrere….Ellers er jeg enig i at elpriser generelt er for dyre i DK, men det laves der forhåbentligt om på, i løbet af nogle år.

    Når, jeg fandt en beregning fra Renault, hvor de sammenligner den bil der ligger tættest på en Fluence…
    Interessant regnestykke :-)

    http://www.bilia.dk/EPiUpload/DK/Kampagner/Prissammenligning%20el%20vs%20benzin.pdf

    mvh
    Michael

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg har iøvrigt godt set den sammeligning du linker til før – og det er helt ude i hampen. Der er mange ting i den som ikke passer. Lad mig bare nævne:

      1) De to biler er på ingen måde sammenlignelige. Prøv f.eks. bare at kige i baggagerummet, så ser du den første kæmpe forskel.

      2) Etableringsomkostningen er forkert – de glemmer at medregne tilslutningsafgiften, som kan løbe op i 50.000 kr., som nogle læsere her på bloggen har fortalt om.

      3) Der er ikke angivet i beregningen hvor mange KM’s kørsel der er tale om. At udelukke en så væsentlig faktor i en beregning er useriøst.

      Når alle andre end Better Place selv regner ud, hvad en løsning med dem koster i forhold til en konventionel bil, så er det dyrere med deres løsning. Og det er temmelig absurd, set i lyset af, at det samlet set burde være meget billigere. Men Better Place æder hele fortjenestenb – og lidt til, op på deres ekstremt dyre model.

      Jeg vil stadig fastholde, at Better Place skader udbredelsen af elbiler mere end de gavner den. Jo før de lukker jo bedre.

  13. Mikkel deMib Svendsen says:

    Det du blander sammen er prisen på biler og prisen på strøm. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Uanset hvilken elbil du køber skal der strøm til den, og at give 3 gange prisen for den er dumt, uanset hvilken elbil du har.

    Det er kun Better Place der binder valg af bil og strøm sammen, og det er jo bl.a. derfor det er sådan en idiotisk model de sælger.

    Hvis Better Place’s model virkelig var sådan et godt tilbud, så ville mange flere nok hoppe på det. Men så dumme er folk heldigvis ikke.

  14. Jamen selvfølgelig synes du ikke beregningen passer – hvorefter du bl.a. bruger bagagerummet som forklaring – hvad det har med økonomi at gøre ved jeg ikke – det er jo det sammenligningen går ud på. Jeg fandt den på Renaults hjemmeside – så måske er det ikke better place der har lavet den.

    Jeg kan bare konstatere, at det er billigere pr. kørt kilometer, at køre i en Fluence med abb. hos better place, end det er at køre i min mercedes.

    Forresten er etableringsomkostningerne lige faldet til 0,- kr. – Det er ganske gratis at få sat en ladestander op på sin bopæl. Dette betyder dog, at salget af Fluence er steget markant i 2013 og jeg derfor må vente lidt endnu med at få min fra fabrikken.

    Godt for better place – godt for miljøet – godt for Danmark :-)

    Men Mikkel, du har jo for længe siden set dig sur på Better Place, og din holdning har jeg ikke i sinde at prøve at ændre – så det bliver nok min sidste post her på din blog. Det kan jo være jeg skriver igen, når jeg har modtaget min model x, som ja, også skal lades op via Projekt Better Place.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      At sammenligne biler, der er helt forskellig i størrelse i en prisbregning kan de fleste nok godt se er useriøst.

      At ingen andre end Better Place og Renault kommer frem til det resultat, du så vælger at stole på, er mindst ligeså useriøst.

      Når jeg snakker etableringsomkostninger for ladestanderen, så skal du også medregne det som elselskabet tager og der har flere som sagt oplevet regninger på op til 40-50.000 kr. det er ikke medtaget i beregningen.

      At du fastholder, at det er fornuftigt at betale 3 gange så meget for strømmen, som den koster når man trækker den ud af en almindelig stikkontakt forstår jeg slet ikke. Det er da rimeligt dumt, i min bog, at lade Better Place sætte en ladestander op hjemme hos dig selv, når du kan få din almindelige elektrikker til at sætte et almindeligt stærkstrømsstik op og købe srømmen for 1/3-del – eller faktisk helt gratis om natten hvis du skifter til Modstrøm, eller halvdelen, hvis du selv har solceller. Mulighederne er mange – men den så ABSOLUT dyreste er en ladestander og et abbonnement fra Better Place, og det mener du så er den bedste løsning.

      Jeg tror godt de fleste kan regne ud hvem det er der er usmart her.

      Og ja, jeg har set mig sur på et selskab der i den grad forsøger at undergrave en udviklinmg, som ellers kunne være god for landet med løgnagtige påstande om, hvad det er som elbilforbrugerne har brug for, hvad der er teknisk muligt, forsvarligt osv.

      Men hvis du vil hoppe på den, så vær så god. Jeg vil fortsat, på vegne af forbrugerne, argumentere for fornuften.
      Jeg kan så bare ikke lige regne ud, hvorfor du så gerne vil agere som lobbyist for Better Place.

      • Mette Marie Knudsen says:

        @Michael: Hvor har du hørt/set at etableringsomkostninger er sat til 0 kr.?

        @Mikkel: Hvordan kan det være at du er så kritisk over for BP? Har du haft dårlige oplevelse tidligere? Jeg er selv sådan neutral og positiv for at der findes udbydere på market. Jeg er bare nysgerrig på, hvor du har din kritiske holdning fra? Er det bare vedr. batteriskifte?
        Grunden til at jeg siger at Fluence er en fin børnebil, er at der er 3 seler bag i. Tænker ikke på langture. De fleste elbiler er små, med to seler. Har selv 2 børn på 4 og 7 år (altså over barnevognsstatiet) og der er en ret god, når vi skal have venner med hjem fra fritter og skole. Det savner jeg i de små biler. Jeg er også næsten sikker på at der kan ligge en Bugaboo, som er den barnevogn, som mange bruger i KBH. Den kunne være i min gamle Ford KA.

        God dag.

        Mvh
        Mette Marie

  15. Mikkel deMib Svendsen says:

    Mette, der er mange grunde til at jeg er kritisk overfor Better Place – de fremgår alle her af bloggen og er gentaget flere gange. Men du får da lige en hurtig opsumering:

    1) Batteriskifte er en meget dårlig løsning
    2) Deres priser er bevidst ugennemsigtige
    3) Det er en dårlig model at købe energi på fast månedspris – ingen ville gøre det med en benzinbil
    4) At tage 3-5 gange så¨meget for strøm, som den koster når den sælges via en almindelig stikkontakt er absurd
    5) Jeg synes det er MEGET kritisabelt, at BP bilder kommuner og private ejere af parkeringsanlæg ind, at det er farligt, at oplade elbiler via almindelige strømstik og at deres skulle værer sikrere. Det er ikke korrekt og de har ingen dokumentation på deres påstande. Det er gangster-metoder, som jeg virkelig ikke bryder mig om.
    6) Jeg bryder mig generelt ikke om en løsning, hvor samfundet (vi) tillader opsætning af private, lukkede, ladestandere på offentlige steder. Det er en monopil-model som skader den fri konkurrence. Der burde i stedet for opsættes et net af offentlige ladestandere, som alle via roaming kunne sælge strøm på i fri konkurrence med hinanden. Det ville skabe et frit marked med reel konkurrence – og dermed i sidste ende bedre service og pris.

    Jeg har været ude at køre Renaul Fluence. Du kan se min anmeldelse her på sitet. Jeg er ikke imponeret – og mindst af alt, af den måde de har ædt det meste af baggagerummet. De har gjort en stor bil meget lille. Det er ikke en bil jeg gad at købe. Og da slet ikke til den pris.

    • Hej Mikkel.

      Nu har jeg læst flere gange at batteriskifte er en dårlig løsning !

      Jeg har en lille uges tid kørt rundt i en lejet Nissan Leaf og ud fra en pæn del læsestof på internet har jeg hurtigt dannet mig et indtryk.
      Da jeg bor i lejlighed, betyder det derfor meget hvordan batteri kan blive opladet. Det er tidskrævende at trække et kabel ned af trappen, ud af vinduet og tværs over fortov. Det tager cirka 10-11 timer hvis batteri er næsten tomt og kun en nødløsning. Der blev brugt cirka 20 kWh = 43 kroner.
      En hurtig opladning hos Clever tager cirka 60+ minutter. Med den dyreste løsning bliver prisen 110 kroner og den billigste 70 kroner plus 99 kroner per måned i abonnement.
      Som vejret er nu, vil blandet kørsel give cirka 80-90 km.

      Ved batteriskifte lejer man et batteri og det er ikke svært at gennemskue hvad der betales for elektricitet.
      Eksempel for 10000 km:
      Udskiftelig batteri 1495 kroner
      Fast batteri 895 kroner
      Der betales således 600 kroner for elektricitet med et udskiftelig batteri og det er jo mindre end hvis batteri er fastmonteret på eksempelvis en Nissan Leaf.

      Jeg kan godt se, at du er glad for at din Tesla kan køre langt, men batterikapaciteten er også 2-3 gange højere end hos Nissan og Renault. Er batteri til gengæld ved at være tomt, tager det naturligvis også 2-3 ekstra tid at oplade det igen.
      Ud over det koster en Tesla jo også 3-4 gange mere end en “standard” elbil, men selvfølgelig er det et dejligt køretøj ;)

  16. Finn Olav Hansen says:

    Hej.
    Er netop blevet ejer af en Flunence ZE og indrømmet, det er et sats at binde sig til BP. Derfor er det fint at læse om erfaringer og synspunkter fx. her på bloggen. Jeg er heller ikke dybt imponeret endnu af Fluence og BP men jeg vil gerne være med til at skabe et grønnere miljø .
    Hvordan går det med den gratis parkering for elbiler i byerne?
    Og svigten til bedre udskifteligt batterier?
    Hilsen Finn, Kolding

  17. Må indrømme, at jeg er helt enig. Dette forslag er langt nemmere.

  18. Frederik A N says:

    Hej Mikkel

    Hvad siger du til det sidste nye i USA??

    http://www.teslamotors.com/batteryswap nu gør selv din elsked Tesla det.

    Mvh
    Frederik

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg tror stadig ikke på batteriskifte som en praktisk model. Men det virker nu også mere somom det er et PR stunt fra Tesla’s side, for at overbevise nogle skeptikere.

      Sagen er jo, at de forsøger at løse et problem som stort set ikke er der. Det ved vi, som har prøvet at have en hverdag med en god elbil :-)

  19. Michael says:

    Du glemmer vist lige de ret store afstande der er i USA – Har man først boet der (jeg har selv boet der i over 10 år), ja så er det da godt med mulighed for batteriskifte – ganske ligesom det er DK, når du kører rundt i en elbil med et 22kWh batteri.

    Jeg var selv til langseringen af “skriftestationen” og de mener det bestemt alvorligt, og er bestemt ikke kun et PR stunt, som du påstår…

    Så er batteriskift en død sild? Bestemt ikke…

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Faktum er, at 95% (faktisk lidt mere) af alle Amerikanere kører under 100 km om dagen. Så ja, der er en ganske lille procentdel, som teoretisk set kunne have glæde af batteriskifte. De fleste af dem, vil dog have meget mere gavn af fast charge, som jo allerede nu er ved at blive ret udbredt i USA og Europa.

      Batteriskifte er og blive den absolut dårligste løsning til at køre elbil over meget lange strækninger. Og de lange strækninger, er det kun meget, meget få, som faktisk har brug for. Mange drømmer om det, men næsten ingen gør det. Og det er lige præcis derfor det kun er en psykologisk faktor – ikke en praktisk. Det kan både jeg og alle andre, både i DK og USA, som har prøvet en hverdag i elbil skrive under på.

  20. Michael says:

    Det kommer da an på hvor man skal hen…Hvis jeg kører fra Boston til New York, ville det da være rart med et batteriskifte undervejs – det tager 90 sekunder!! Prøv at finde en quick charge der kan lade et 85 kWh batteri op på 90 sekunder – så jo batteriskifte er bestemt en god løsning til længere stræk…

    • Michael says:

      For slet ikke at tale om afstanden fra San Francisco til Los Angeles – men disse afstande kan man nok bedre forstå, når man bor her :-)

      • Mikkel deMib Svendsen says:

        Kun en meget lille procentdel kører de afstande du taler om i egen bil. Det gælder både i USA og Danmark. Så for over 95% er der slet ikke behov for offentlig opladning. Det er en myte, som er opstået blandt dem der IKKE har prøvet en hverdag med en elbil. Både jeg, alle dem jeg har snakket med, og alle dem jeg har læst om, som har haft en hverdag med elbil siger det samme som jeg. De eneste der taler imod er folk som dig, der ikke har haft en hverdag i elbil – eller den ganske lille procentdel, som har kørselsbehov, der er meget anderledes end det store flertal.

        Der er mange grunde til at batteriskifte er den dårligste løsningsmodel. Men dem har jeg gentaget så mange gange her på bloggen, at jeg ikke ser noget formål med at gentage dem igen.

        • Michael says:

          Så må jeg lige komme med lidt info. Jeg kører selv i en model S (lånt af en af mine venner) mens jeg venter på at få leveret min model X – så jo jeg ved alt om at køre i elbil over store afstande – hvilket du åbenlyst intet ved om (der findes jo ikke store afstande i DK). Så jo batteriskifte er en god ting, når man kører langt. Hvorfor tror du ellers Tesla har lagt penge i denne teknologi?

          Når jeg er i DK – kører jeg i en Fluence Z.E. hvilket kræver offentlig ladestandere og batteriskifte stationer – eksempelvis når jeg skal kører fra København til mit sommerhus ved Vesterhavet. Desuden har jeg en lejlighed i københavn, og skal derfor lade min Fluence op på offentlig vej, for at bruge den i dag-timerne.

          Det ville da være ærgeligt, at det kun var dem med mulighed for privat opladning, der kunne oplade deres biler – på den måde udelukker man jo en masse kunder.

          Så jo, jeg har prøvet det hele (modsat dig selv) – både at have mulighed for privat opladning af min Tesla og skulle oplade på offentlig vej (min Fluence).

          Jeg er ikke klar over hvor du får tallet 95% fra – det gælder ihverttilfælde ikke USA!! hvor folk ofte kører 400 km for en kop kaffe…måske du kunne bringe lidt dokumentation, istedet for en masse påstande?

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Jo, de 95% gælder NETOP USA. Her kan du se en omtale af en af undersøgelserne, der dokumenterer dette: http://www.greencarreports.com/news/1071688_95-of-all-trips-could-be-made-in-electric-cars-says-study

            Faktum er, at langt de fleste, hverken i USA eller Europa, kører de lange afstande du så åbenbart gør. Like it or not.

            Jeg har opholdt mig længe i flerer forskellige dele af USA og det er, i lighed med statistikkerne, også min oplevelse, at folk gør som i Danmark: De snakker meget om de lange tuirer de kører, men de GØR det bare ikke i praksis.

            Jeg synes bestemt, at der på sigt skal findes en løsning så dem der bor i lejligheder også kan lade, men jeg synes IKKE det er en god løsning, at overlade dette til private udbydere. De suger hele den økonomiske gevinst ved elbiler ud af markedet ved at tage alt for høje elpriser. Better Place tog 5-8 kr/kwt og så er det for dyrt at køre elbil.

            Så lad os da starte med det vi har – en masse hustande, som godt kan lade derhjemme. Det gælder både i USA og Danmark. Faktum er, at de med en god elbil, der kan køre 3-400 km, aldrig i praksis har brug for offentlig opladning – i hvert fald ikke de 95% af bilisterne. Lad os starte med dem.

            Det er godt at Better Place lukkede. Så kan vi glemme batterskifte – for det er en dårlig løsning. At Tesla laver et PR-stunt på det nu er jeg 100% sikker på blot er for at overbevise de sidste få tvivlere. Det bliver ikke den udbredte model. Aldrig.

  21. Michael says:

    Deres supercharge kan lade min model S halvt op på 30 min mens en skiftestation kan lade den helt op på 90 sek. Ikke et svært valg :-)

    Nu er det jo ikke alle der kører Tesla – specielt vel ikke i DK? Hvorledes kommer man så rundt i landet (DK), hvis man skal vente 30 min. (eller mere) for hver 150 km kørt? (eller hvor meget de andre biler nu kan køre på en opladning). Det må da gøre andre typer af elbiler til “kone” bilen – eller en rigtig dejlig bybil. Det var det jeg godt kunne lide ved Better Place konceptet – her var det muligt at køre længere end 60 km (man skal jo også hjem igen) på en opladning, og kunne således køre rundt i hele Danmark – jeg har flere gange kørt til Vesterhavet…men det kan nu kun lade sig gøre i en Tesla. Skal man så hjem igen samme dag, ja da er man lidt på den, da en opladning af et 85k batteri via 110 V vel tager et døgns tid :-)

  22. Mikkel deMib Svendsen says:

    Når du har betalt +200k for dit batteri, passet godt på det, kører ind og skifter det ud, og får et halv-gammel misbrugt crap batteri med 70% capacitet tilbage, så kommer du nok på andre tanker :-)

    Med mindre du lejer dit batteri, som folk gjorde med Better Place – og ender med at betale dobbelt pris for batteriet. Vil du gerne betale så meget mere?

    Selvom du nægter at se virkeligheden i øjnene, så ER faktum altså, at rigtig mange mennesker aldrig køre mere end 100 km på en dag, nogle kører maks 300 og ganske få lidt mere. Meget, meget få tager de der lange ture du snakker så meget om og ja, de må så bare vente med at få elbil. Lad os da for pokker ikke lade udviklingen bremse af de 5%, men lad os udnytte at 95% kan bruge de elbiler der laves i dag. Det er da direkte ånssvagt, at lade sig begrænse, at problemer der kun findes i teorien for de fleste og slet ikke i virkeligheden.

    For mit eget vedkommende SKAL en elbil kunne køre mindst 300 km – som jeg kan med en Tesla Roadster, Model S eller X. Så de andre biler der er på markedet kan jeg ikke bruge. Men det er der mange andre der kan – det kæmpe store flertal, som aldrig kører de ture du mener så mange tager.

    Vi bruger ikke 100 V i Danmark, men 220 volt, og 400 volt 32 amp er ganske udbredt (både privat, i virksomheder, på alle havne og campingpladser). Og du skal jo stort set aldrig lade 85 kw op – men kun det du har brugt siden sidste opladning – dagens tur.

    På kort sigt er elbiler for det store flertal som kan klare sig med under 500 km kørsel om dagen. Det STORE flertal. På længere sigt skal vi nok få løsninger, der kan bruges ved længere kørsler, så de sidste 5% kan komme med på vognen, men det bliver ikke i form af batteriskifte.

    En batteriskifte model er alt for dyr. Det viser alle beregninger. Dertil kommer, at det vil kræve en standard på tværs af alle fabrikanter, hvis det skal du i praksis – og der er på ingen måde grundlag for at danne sådan en standard i dag – eller de næste mange år. Og inden det så måske kunne lade sig gøre HAR vi fået mange endnu bedre løsninger til langdistance-kørsel.

    Men hvis du er så sikker på batteriskifte er en god fremtid, så står der 17 stationer klar i Danmark, som jeg tror du kan købe billigt. Det må jo blive en guldrandet forrretning, hvis dufår ret :-)

  23. Michael says:

    Batteriskifte ejer er næppe min boldgade – jeg tjener mine penge på en anden måde :-)
    Jeg har dog stadigvæk svært ved at se, hvordan Hr. og fru DK, skal kunne besøge familie, venner eller for den sags skyld LEGO-land, hvis de bor mere en ca 70 km derfra. Men hvad, en overnatning hos tante oda i Slagelse på vej til LEGO-land er da fint, hvis ellers jeg har tiden til det :-) det kunne jo også være, at mine børn synes det var lidt kedeligt, når nu jeg har sagt vi skal til LEGO-land :-)

    Når, spøg til side – selvfølgelig kan man da klare sig med en elbil, der har en rækkevidde på ca 130 km. så kan man jo bytte/låne sig frem, når man skal køre længere. Derfor forstår jeg heller ikke, hvorfor der ikke kører flere på de danske veje – det må da være den perfekte pendlerbil….hvis ellers man kan finde en offentlig ladestander der virker :-)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Hvis du har fulgt med her på bloggen vil du vide, at jeg bestemt ikke synes at elbiler med en rækkevidde på blot 70 eller 130 km er gode nok. Vi skal op på min 300 km – og gerne de 500 km, som tilbydes med de nye Tesla modeller. Med en sådan rækkevidde er langt de fleste mennesker fuldt dækket ind i forhold til de kørsler de FAKTISK laver i løbet af et år – muligvis ikke dem de drømmer om (turen til Paris), men som de alligevel aldrig får taget afsted på.

      Så hvis folk kan venne sig til at købe biler til det de faktsk bruger dem til – i stedet for det de drømmer om at bruge dem til, så er vi der :-)

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.