Better Place: Batterier er ikke en del af en elbil. SKAT: Batterier hører med til en elbil

I et bindende svar fra Skatterådet d. 24. januar i år slås det fast, at bateriet til en elbil skal betragtes som en del af en elbil, når den skattemæssige værdi af fri bil skal beregnes. Af svaret fremgår det ikke direkte hvem det er som har spurgt, men det er ikke svært at se, at det drejer sig om Better Place.

Skatterådet bekræfter således det jeg hele tiden har sagt, omend med et skattemæssigt udgangspunkt i stedet for et forbrugermæssigt, at batteriet til en elbil naturligvis er en del af bilen – ligesom moteren i en benzinbil er det. Man kan ikke pille bateriet ud af en elbil og stadig påstå det er en bil!

Det bindende svar fra Skatterådet vi, såvidt jeg kan vurdere, få nogle alvorlige konsekvenser for hele den model som Better Place bygger på. Hidtil har de jo ikke ønsket at fortælle hvor meget man betaler for batteriet og hvor meget man betaler for strømmen, men solgt begge dele som en samlet srvicepakke. Nu bliver de i praksis tvunget til at opgive denne strategi, hvis de vil servicere elbiler der købes som firmabiler.

Det bindende svar fra Skatterådet, og ikke mindst argumentation fra Better Place, er meget langt og indeholder også stillingtagen til et par andre spørgsmål. Du kan læse det samlede dokument her – hvis du orker.

Kort fortalt forsøger Better Place i sit spørgsmål, at få Skatterådet til at acceptere, at batteriet i en elbil ikke skal regnes med når den skattemæssige værdi af bilen opgøres. Jeg synes Better Place skal have point for kreativitet i deres argumenter, men jeg forstår godt, at Skatterådet ikke køber dem.

Hele Better Place’s model bygger på, at folk køber en elbil uden batteri og så efterfølgende indgår en serviceaftale med Better Place som inkluderer både batteri, strøm, muligheden for batteriskifte og adgang til ladestandere.

I spørgsmålet fra Better Place skriver de, at køberne af elbiler uden batteri ikke er bundet til Better Place men erkender dog, at der p.t. kun er en leverandør på markedet. De påstår så, at der nok med tiden vil komme andre som man kan indgå tilsvarende aftaler med om leje af batteri. Det tvivler jeg meget på.

Ved mit første møde, sidste år, med Better Place var jeg meget kritisk overfor Better Place model. Grundlæggende set synes jeg det er underligt, at købe en elbil uden batteri. Det er altså en meget vigtig del af bilen. Som moteren i en benzinbil. Og så bryder jeg mig ikke om, at jeg ikke kan få at vide, hvor meget jeg betaler for de forskellige dele af den ydelse jeg får. Hvad koster batteriet og hvad koster strømmen?

Better Place argumenterede på mødet for, at det er lettere for forbrugerne bare at få en “total cost of ownership” pris. Jeg vil påstå, at den valgte model faktisk underminerer gennemsigtigheden – og dermed i praksis gør det meget sværere at sammenligne prisen for en elbil med en Better Place aftale med andre løsningsmodeller. Og måske er det endda formålet.

Med afgørelsen fra Skatterådet bliver det spøndende at se, hvad Better Place nu vil gøre.

Når man får stillet fri bil til rådighed – som en firmabil, så beskattes man af værdien af bilen, med 25% af de første 300.00 kr. og 20% derover. Alle drifts- og vedligeholdelsesudgifter betales så af arbejdsgiveren.

Med Better Place’s model er det et problem – set i lyset af det bindende svar fra Skatterådet. For nu kan serviceaftalen med Better Place ikke skattemæssigt anses for en ren driftsomkostning, som modtageren af den fri bil ikike skal beskattes af, med derimod delvist som en del af den skattemæssige værdi af bilen.

Better Place har derfor, såvidt jeg kan se, kun to muligheder: Enten må de acceptere, at folk beskattes af hele prisen for serviceaftalen med batteri og strøm – hvilket vil gøre en elbil med en Better Place aftale meget dyrere en alternativer fra konkurrenter, eller de må opsplitte aftalen i to: En med leje af batteri og en med salg af strøm (driftsmidler). Og dermed opnås så den gennemsigtighed jeg ønsker.

Men spørgsmålet er, om de vil acceptere den sidste løsning. For den underminerer jo hele deres koncept. Jeg tvivler på, at de vil kunne slippe afsted med at låse de to aftaler til hinanden. Men hvis man kun lejer batteriet af dem, hvad  så med batteriskifte? Her får man jo et batteri med strøm på.

Jeg vil gætte på, at de sidder og klør sig alvoligt i hovedet hos Better Place i disse dage. Deres forretningsmodel er alvorligt udfordret. Som forbruger kan jeg kun være tilfred med det, for jeg mener som sagt at den grundlæggende set er meget problematisk.

Hvad der så kommer til at ske, må tiden vise. Hvad tror du?



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Dette er bestemt en spændende afgørelse, som helt indlysende vil få stor betydning for udbredelsen af Renault Fluence Z.E. som firmabil. Jeg kan ikke rigtig sige om jeg synes det er heldigt eller uheldigt. Jeg ønsker Better Place alt mulig succes, men kan da godt se dilemmaet. En elbil uden batteri… kan den sammenlignes med en traditionel bil uden benzin på tanken, eller bør man sammenligne den med en traditionel bil helt uden benzin tank? Rent teknisk er det sidste vel nok det mest korrekte.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jeg er enig med SKAT – batteriet er en del af en elbil, på samme måde som motoren er det i en almindelig bil. Og derfor skal den samlede værdi naturligvis bruges som grundlag for beregningen af den skattemæssige værdi.

      Ellers ville det jo være en smart fidus ved benzinbiler også – altså at sælge dem uden motor, og så leje den. Eller hvad med også at pille hjul, udstødning, tag og alt muligt andet af også – og så bare sælge rammen :)

      Som forbruger er jeg glad for afgørelsen, fordi den tvinger Better Place til, at fortælle os hvad batteriet faktisk koster, og hvad de så tager for strømmen.

  2. Nja…
    Batteriet er da ikke motoren – det er da drivmidlet, vil JEG mene.

    Man kan da ikke sammenligne elbilens drivmiddel med en benzinmotor – for hvad kører den på…? Benzin ikke?
    El-bilen har en elmotor som drives af et batteri.

    Benzinen sælges af olieselskaberne, dette sælger en ‘normal’ benzin-bils-sælger jo ikke med, når han sælger en benzin-bil MED motor.

    El-bils-sælgeren, sælger jo heller ikke strømmen med når han sælger en el-bil med motor. Her må bil-køberen vel ned og tanke strømmen i stik-kontakten.
    Man kan jo dog sige – at beholderen til at opbevare strømmen i (tanken) vel burde være en naturlig del af el-bilen, når man køber en.
    Men dette batteri (tanken) er åbenbart meget dyr – og her kommer Skattegalskaben jo så ind i billedet.
    Den mægtige opkræver, ser jo ikke den miljømæssige gevinst ved el-biler, men mere på hvormeget han (HUN) kan skrabe ind!

    Jeg er dog mere interesseret i, hvad det vil betyde for mig som privatperson, hvis det overhovdet har nogen betydning? Skal jo til pre-premiere på fredag på Fluenze Z.E.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Nej, batteriet er ikke drivmidlet – det er den største og mest centrale del af motoren i en elbil. Og det er så også det SKAt er enig i.

      Drivmidlet er strømmen, men det er ikke den SKAT tager stilling ti,l i denne sag.

      For dig som privatperson har det forskellig betydning, alt efter om du køber bilen selv, eler om du får den stillet til rådighed som firmabil. I det sidste tilfælde vil du som sagerne står nok blive beskattet af hele serviceaftalen med Better Place – og så bliver det en forbandet dyr bil. Som privatperson er dette ikke problemet. Der skal du “bare” leve med ikke at vide hvor meget (overpris) du betaler for strømmen. Hvis du gerne vil betale meget mere for strømmen til din elbil end det vi andre slipper med, så skal du jo bare gøre det :)

  3. Om det er overpris for strømmen vides jo naturligt ikke endnu. Kunne ha’ været interessant hvis denne (tesla) blog også havde belyst denne type problemstillinger ud fra en objektiv indstilling.
    Men det lader det desværre ikke til.
    Men jeg vil tro at man man kan få rigtig meget strøm for det, som en Tesla El-bil koster i indkøb. (plus hertil, strøm og vedligehold til denne)
    Og mon ikke, ligesom FDM svagt har belyst, at prisen for at drive f.eks. en meget mere praktisk – Renault Fluenze Z.E gennem Better Place, ligger meget tæt på hvad en normal benzin bil i samme klasse koster.

    Så jo, nogen vælger at leve med, at betale af på en dyr bil (f.eks. en Tesla), mens andre en mindre dyr en (Renault Fluenze Z.E) der så ligger i området af en normal bil, også vedligeholdelses mæssigt.
    Hertil er der jo så også væsentlige bedre servicemuligheder, da mærket jo er mere udbredt b.la. i form af forhandlere og værksteder m.m. til denne renault-bil.

    Og så skal man jo heller ikke bekymre sig om, hvis det udskiftelige batteri går i stykker, da man jo her blot får et nyt uden beregning (en del af den md. “overpris”), det er jo – “den største og mest centrale del af motoren i en elbil” – og også en af de dyreste. Så slipper vi andre for den bekymring.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Enten tager Better Place en meget høj pris for batteriet, eller også tager de en meget høj pris for strømmen. Eller en kombination heraf. Det er i hvert fald rigtig dyrt, at betale 1500 kroner pr. måned for 10.000 km pr år sammenlignet med alle andre elbiler. Selv når afskrivning på batteriet (som alle andre producenter iøvrigt giver ret gode garantier på – Tesla giver 7 år/200.000 km) regnes med.

      Du har ret i, at det ikke er til at vide om det er batteriet eller strømmen der er for dyr – men for dyr er Better Place. Og når de indtil nu ikke har ville fortælle os forbrugere det må vi jo bare gætte. I sidste ende kommer det dog ud på et: Den store besprelse der ellers kan være ved at skifte til elbil bliver langt mindre med Better Place, end den er med andre løsninger.

      Dette er et objektivt faktum. Så dine beskyldinger om det modsatte er lidt svært at tage helt alvorligt.

      Sammenlugningen mellem en Tesla Roadster og en Renault Fluence er lidt dum for det er to helt forskellige biler. Det ene er en super sportsvogn, der ligner andre sportsvogne til flere milioner. Renault Fluence er en mellemklassebil i den lave ende.

      Testa har valgt at starte med at lave det bedste de kan og ud fra det så lave billigere og mere folkelige biler. Det er en anden strategi end de fleste andre, men den ser ud til at virke godt. Næste model – Model S, koster det halve og modellen efter det halve af den. Og så er vi nede i mellemklasse prisniveauet – men med en 3. generations elbil, der er skabt som elbil fra grunden og bygger på suværen elbilsteknologi. Den strategi tror jeg, som forbruger, langt mere på.

      Service på Tesla fungerer i øvrigt rigtig godt. De kører med on-site service, så hvis der er noget kommer de ud til dig. Det synes jeg, som forbruger, er en super fed service – bedre end den jeg får med mine andre biler.

      Men tilbage til sagen: Batteriet ER en del af en elbil. Det er slået fast nu. Og det bliver Better Place så nødt til at indrette sig efter.

  4. Der kan jo ikke være nogen tvivl om, at et elbilsbatteri er dyrt, uanset om det sidder på en Renault, Tesla eller andre.
    En el- bil ER en elbil og herefter må der så komme de forskellige meninger om hvorvidt noget en mellemklasse og om det så er i den høje eller lave ende. Budskabet må vel være at få udbredt kendskabet til el-bilen og det miljømæssige herunder (især) også. Strøm er strøm, men til forskellige priser. Her findes der så forsk. Muligheder at for det puttet ind i sin elbil på.
    Den samlede pris (omkostninger) som jeg også fornemmer du sætter de omtalte biler op imod hinanden
    på, er der jo for begge biler.
    Jeg sammenligner ikk på perfomance (det slet ikke interessant i denne sammenhæng), for her vinder Tesla jo selvklart, men på pris og omkostninger, som du også indleder med.
    Men Tesla er jo ikke billig, den er jo ikke en dyt billigere en end nogen af de andre alternativer.
    Den starter ved 803.000 kr for den model du kører rundt i og godt 1 million kroner for sporten. Tvivler på at model S bliver billigere. En Renault koster 205.000 kr.
    Allerede her, har jeg så for godt 600.000 kr. At købe strøm/leje batteri for. Dvs godt 3 stk ekstra renault-biler, uden bekymring for om f.eks det dyre batteri går itu. Så kan man jo synes om betterplace, hvad man vil. (måske mere her skoen trykker?)

    Tager vi de andre Tesla S modeller som er mere i nærheden af fluenze, starter de med et reservationsbeløb på 30.000 og op til 255.000 kr. Bare i reservation.
    Så om hvad der er dyrt her eller ikke dyrt , og uanset om det er upraktisk sportsvogn eller alm familiebil, så er en bil med fast batteri, hvor prisen ligger i millionklassen, væsentligt dyrere i det samlede regnestykke.

    Og at Fluenze er i den lave ende af en mellemklassebil, synes jeg nok er en grov overdrivelse. Men det viser jo nok igen at du er farvet af, at køre i Tesla og derfor ryger objektiviteten jo forståligt nok også nemt i din vurdering af andre el-biler.

    Men ellers er det da interessant at følge din blog om El-bilen Tesla.

  5. Mikkel deMib Svendsen says

    Tesla’s 54 kw batteri til en Roadster koster 100.000 kr. inkl moms. Det er garanteret at kunne køre 200.000 km. Det er 50 øre pr. km. Det synes jeg ikke er dyrt. Og det kan køre mere end de 200.000 der er garanti på. De få der er nået derop siger de kun har mistet 5-10% af kapaciteten.

    Forskellen på en Tesla Roadster og de andre elbiler på markledet er ikke bare performance – det er forskellen på en læker sportsvogn, og en almindelig familiebil., Det er som forskelen på en Porsche og en Renaul Megane. Lækre sportsogne koster mange penge uanset om de er på benzin eller el. Dette skyldes mange ting, men ikke mindst at de benytter top-teknologi, og at de produceres i meget mindre oplag.

    Den model jeg kører rundt i koster iøvrigt 925.000 kr – det er den særlige Europæiske Signature model, der svarer til sportsmodellen (2.0).

    Jeg har ikke noget imod Better Place, men jeg har, som forbruger, noget imod deres forretningsmodel, hvor man bliver bundet til dem som servicepartner og får en bil uden “motor” – og dertil skal betale en alt for høj pris for driften. Så vil jeg langt hellere have en Nissan Leaf, som jeg kan tanke alle vegne, med el til dagspriser.

    Min fokus her på bloggen er som forbruger. Jeg er ikke ansat af nogle producenter. Min sponsor – Lease A Star, leaser alle mulige biler ud. Men de har, som det er almindeligt med den her type sponsorater, ingen indflydelse på hvad jeg mener eller skriver.

    Batteriskifte er en død sild. De fleste andre lande og bilproducenter har sagt nej, og satser i stedet på fast charge – som også Nissan og Tesla med Model S understøtter.

    Min erfaring med at køre elbil, og den erfaring jeg har fået gennem andre der har gjort det samme er, at man skal have en elbil der kan køre den afstand på en opladning som man har behov for i løbet af en almindeligt år – det vil sige frem og tilbage på arbejde, i somnmerhus (hvis man har sådan et), på familebesøg der hvor de nu bor i landet osv. Særlige ting, som en tur til sydeuropa eller en flytning kan man så leje en bil eller en flyttevogn til. Men det daglige behov skal kunne klares. Og kan det det, så har man ikke brug for offentlige ladestandere eller batteriskifte.

    Jeg har kørt i både Renault Fluence og Nissan Leaf – og mange andre biler på benzin og diesel af samme klasse. Det ER mellemklassebiler. Og kun lige knap og nap. For specielt Renault’en har så lille et baggagerum, at den ikke rigtig kan bruges til en familie med børn.

    At du ikke tror på at Model S bliver billigere må du jo selv om. Dem jeg ken der der har købt den, og får den i 1. kvt. 2013 har betalt ca. det halve for den i forhold til Roadsteren. Med det helt store batteri (90kw) koster den så lidt over det halve. Det er nu engang fakta. I USA er den prissat til $50k – Radsteren til 100k

    Denne blog handler IKKE om Tesla. Den handler om hvordan en hverdag er, hvis man kører elbil. At jeg valgte at køre denne 1-årrige test i en Tesla Roadster skyldes, at det er den eneste elbil på markedet, som lever op til de krav jeg har til en elbil – IKKE at det er en sportsvogn. Havde Model S været på markedet havde jeg nok valgt den. Mine krav er en bil der kan køre min. 300 km på en opladning (for jeg har sommerhus i den afstand og familie i Jylland) – Ellers kunne jeg ikke afprøve hvordan et almindeligt år med bil ser ud for mig, og som kan lade op alle vegne. Det er der stadig ingen andre der kan.

  6. Jimmy Nielsen says

    Hej
    Tesla model s med det lille batteri er pris sat i Danmark til 225000 kr så vi skal nok forvente 200000 kr mere for det store batteri som kan køre op til 480 km
    Men det er ikke dyrt nå man se på hvad en normal 4dørs sedan koster i dag
    Så glæder mig vildt til den kommer til Danmark i 2013 den bil blive helt sikkert den alle bil mærker skal
    forsøge at leve op til frem over for det med at skifte batteri er en mega dårlig løsning
    Så better place kan godt pakke sammen og finde et better place smil
    better place er en penge maskine for dem selv som det se ud i dag
    for hvem vil køre rundt med 1000 kg extra vægt i batterier for at kommer fra kbh til den jyskevestkyst
    næ tesla model s 85 KWh er en sikker vinder pt på el bil market så vi må jo se hvad de andre bil mærker kommer med de næste pr år kan bare sige at et normalt stik er vejen frem og så giver det ingen mening at man ikke kan lade sin bil op via solceller derhjemme som man kan med en tesla
    Har ikke set en anden bil model som kan det en tesla model s kan derfor skal jeg have mig en selv
    for nu kan selv jeg se det kan lade sig gøre at få den frihed en via el bil som jeg har ved en normal bil

  7. Egentlig sjov overskrift på denne tråd. “Skat: Batterier hører med til en en elbil” ;-D
    Det sjov, for når jeg køber en el-legetøjsbil til knægten i BR, så skal jeg betale extra for batterier til den.

    Jeg synes at der er fantastisk at enTesla model S og de andre, med et batteri på ca. 535-556 kg kan kører så meget længer en andre el-biler. Det er sgu da ikke så underligt :-D – når der samlet set er ca 500 kg. mindre vægt at bære på i forhold til de andre.

    Og meget kan man sige, Tesla kommer helt sikkert først til Skagen fra København og måske et par kilometer tilbage, men en her stopper festen jo så og kæden ryger helt af. For “pengemaskinen” bag betterplace (dem med de udskiftelige batterier) – deres biler kører blot ind og ‘tanker’ nyt batteri og kører videre samme dag med blot 5 min. batteriskiftertid. (ca. samme tid det tager at tanke benzin). Altså ligesom at fylde benzin på som en alm. benzin/dieselbil.
    Hvorfor er det så underligt og dumt / “en død sild” med udskifteligt batteri? Det er jo blot som at tanke en normal brændstof bil. Er det så også dumt?

    Jeg fornemmer da også at Tesla, som nu også laver andre biler end sportsvogne, ønsker at tjene penge? Altså, de er også en pengemaskine, på en eller anden måde. For koster en Tesla virkelig så meget at producere, som de tager for dem? Fra 500-600.000 og op over 1 million kroner.

    Så jo, Udskifteligt Batteri er helt klart det Bedste, hvis man har sin bil kært og ønsker at køre i den i lang tid.
    Bemærkede svagt et indlæg her på siden om el-forbruget på en Tesla, kontra det man oplader – ikke stemte overens.
    Jeg siger blot – hvem har ikke prøvet at have en eller set andre med en bærbar pc, hvis batteritid blev kortere og korte og kortere, for tilsidst slet ikke at virke mere?
    De jo fordi, at batteriet er slidt og færdigt! Kaput og slut! Præcis lige som der er ved at ske med de biler der har fast batteri – eks. Teslaen fra indlægget. Batteriet er ved at blive træt – det er første indikator.

    Men da heldigt for de PC’ejere, at batteriet kunne skiftes nemt og relativt billigt. :-D

    • Jimmy Nielsen says

      Hej Jacob
      Et batteri på en el bil er det sammen som benzintanken er på en benzinbil
      Vil meget gerne vide hvor du har de priser fra ang en tesla model s
      og vil også meget gerne vide hvor du lige køre ind og skifter et batteri på 280 kg på 5 min
      har haft model elbiler og kørt mange race med dem men det du siger om batterier er ikke
      sandt for husk lige at en batteriet på en pc er lavet til ikke at leve for længe
      dog er der garanti på et batteri hos tesla har du det på din pc’s batteri ????
      men køre du bare med better place og betal til dem så kan vi andre gøre som vi tror på er bedst og lad os så se om 10 år hvem der har kørt længest og billigst og hvem der har kunne lade via solceller på sit hus og sommerhus Better place er en penge maskine sorry for det er ikke dem som bygger bilerne så din sammenligning er lidt mærkeligfor det er klar bilfabrikken skal tjene på sin bil så de kan udvikle nye og bedre biler men kan ikke se hvorfor man skal betale til et firma som kun er lavet til at tjene på el biler vil nu heller betal for den strøm jeg skal bruge og vil dog meget heller at staten/kommunerne sætter stander op
      hvor vi så betaler en lidt højere el pris for at lade op der da de penge så kommer samfundet til gode end et privat ejet firma

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jakob, legetøjsbiler har inbtet skattemæssigt at gøre med rigtige biler og firmabiler. Så din sammenligning der er ikike rigtig relevant.

      • Jakob I says

        Haha… ja det er jeg ganske klar over – læs evt. mellem linierne.

        Troede der kunne være en bred debat på dette site når debatten udviklede sig ,dette er ikke tilfældet så. Pænt ensporet forum må man sige, bærer den også præg i andre indlæg her på siden.

        Jeg finder et andet sted at debattere så. Bevares…
        Slet gerne mine indlæg og Brugeroplysninger, Tak.

        • Jakob I says

          HAHA….
          “Din kommentar venter på at blive godkendt”
          – har skrevet her før, nu er man sat på hold – i guder!

        • Mikkel deMib Svendsen says

          Dette er ikke et forum, men en blog. Jeg skriver oplæg som folk så kan kommentere på. Det er ikke det samme som et forum, så hvis det er det du søger skal du nok lede et andet sted :)

  8. Mikkel deMib Svendsen says

    Der er mange gode grunde til at batteriskifte er en skidt ide i almindelighed, og særligt med Better Place, men denne tråd handlæer bare ikke om det, men om det faktum, at SKAT har underkendt Better Place’s ønske om, kun at beskatte værdien af fri bil for bilen uden batteri. Og dermed har de i praksis tvunget Better Place til at “afsløre” hvor meget man reelt betaler for batteriet og hvor meget der så går til strømmen – hvis de altså vil sælge elbiler som firmabiler. Og det tror jeg rigtig gerne de vil (hvilket jo også er oplagt).

    Så hold jer venligst til det som tråden handler om. Der er andre indlæg her på bloggen der handler om bl.a. forskellige løsninger til at kunne køre længere i elbil, så kommentarer der relaterer sig til det hører til der.

    • Kim Petersen says

      Nu har jeg set at Better Place har lavet abonnement til elbiler med fast batteri.
      Bestiller man det abonnement så er man godt nok for DUM.
      Ved 20.000 km koster det 1.195 kr.
      Abonnement ved udskifteligt batteri koster 1.895.
      Det er en forskel på 700 kr. for at lease det udskiftelige batteri.
      De har nok gjort det så billigt for at firmabiler kan få en skattemæssig fordel.
      1.195 kr. ved 20.000 km er en pris på 71,7 øre pr. km.
      Når jeg køber en elbil vil jeg tanke hjemme på bopælen til en pris fra 25 øre per km.
      Alt andet er for dumt.
      Better Place siger at så kan man også tanke ude i byen, men hvor tit vil man gøre det i hverdagen, selv hvis man har en elbil med kun 24 kW batteri.
      Better Place skriver selv på deres hjemmeside at 80 % af ladningen for de fleste vil foregå hjemme.
      Betterplace er bare et fordyrende mellemled.

  9. Kim Petersen says

    Ligesom forbrændingsmotoren er en del af bilen og brændstoffet er drivmidlet, så er batteriet en del af bilen og drivmidlet er strømmen.

  10. Steen Petersen says

    Hej.
    Hvis vi ikke gør noget ved CO2 udledningen skal vi danskere slet ikke køre i biler om 100 – 200 år. Til den tid vil en stor del af Danmark være oversvømmet. Smelter Grønlands is stiger verdenshavene 8 m og smelter isen ved antarktis tillige taler vi om 80 m. Et realistisk mål om 200 år er 15 – 20 m. Verdenshavene stiger konstant (også mens du læser dette – med ca 0,005 mm/ per dag). Alle tiltag som kan nedbrige CO” udledningen skal bydes særdeles velkommen – Betterplace har en løsning som faktisk burde gøres lovpligtiig over tid. Alle jer mare-sure, forkælede og skeptiske høveder: Gå ud og få et skræl fisse og køb dernæst en ro-båd..

  11. Kim Petersen says

    Betterplace er ikke løsningen.
    Det er bare et fordyrende mellemled der ikke er nødvendigt.
    Gør det så simpelt som muligt.
    Lav et batteri på alle elbiler der er så stort så man kan køre 500 km på en opladning.
    Så kan man opretholde sit kørselsbehov 99,9 % af gangene.
    Så skal man kun Quick-charge de andre 0,01 % af gangene.
    Hvor tit kører man over 500 km om dagen.
    Ikke engang en taxachauffør gør det.
    I fremtiden vil 99% af ladningerne foregå hjemme når elbilen holder stille.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.