Better Place er gået konkurs

Better Place har i dag, ikke overraskende, meddelt, at de lukker virksomheden. De er gået konkurs. Jeg er som sagt ikke overrasket. Jeg har hele tiden ment, at deres koncept, med batteriskifte og meget høje elpriser, var helt forkert.

Som læser af denne blog har du sikkert fulgt med i min kritik og dialog med Better Place. Hvis ikke kan du læse alle mine Better Place indlæg her.

Spørgsmålet er så hvad der sker nu og hvor stor skade på hele elbilmarkedet Better Place’s konkurs vil have …

Jeg er bange for, at Better Place konkurs på kort sigt vil få en del til at tro, at nu er det slut med elbiler. Men jeg tror hurtigt det vil gå over igen og så vil Better Place bare stå tilbage som en ligegyldig parentes i elbiludviklingen.

Jeg håber at denne konkurs vil få mange, og ikke mindst politikerne, til at overveje deres rolle i udviklingen meget mere nøje. Alt for mange politikere har haft tillid til Better Place og deres monopolistiske forretningsmodel. Og de kommunale politikere har været hurtigere til at overlade parkeringspladser og ladestander-investeringerne til Better Place. Det var dumt. Jeg håber de nu kan se det og hurtigt kommer på bedre tanker.

Men endnu værre er det for de, ganske vist meget få, der har købt en Renault Fleunce med batteriskifte. De er, for nu at sige det på godt danske, temmelig fucked! De har jo købt en bil uden batteri – batteriet ejer de ikke, det lejer de, af et firma der nu er lukket. Hvad der sker med det aner ingen lige nu, men det er ikke utænkeligt, at de tvinges til at skulle købe det – en udgift der godt kan ende på mere end 100.000 kroner. Har de ikke de penge, ja så er bilen ikke brugbar mere. Katastrofalt for dem. Jeg synes det er synd for dem.

Hvad der sker med Better Place kundernes private ladestander er også uvist. Vil den virker fremover? Det kan ingen svare på med sikkerhed lige nu. Og hvis den ikke gør hvem skal så betale for at fjerne den igen? Mit gæt er, at det kommer ejerne til selv at betale for. Det er uretfærdigt.

En ting er jeg dog rimelig sikker på: Batteriskiftestationerne lukker og slukker. Der er ingen der vil drive dem videre med det kundegrundlag der i dag findes. Og da ingen bilproducenter vil lave flere elbiler med batteriskifter kommer der nok heller ikke flere.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Kim Petersen says:

    Ja, du fik ret.
    Batteriskift er en død sild.
    Du mente at BP ville krakke i 2013, og andre mente at mange investorer og en israelsk rigmand ville holde BP kørende i flere år.
    Personligt syntes jeg at det er godt at batteriskift døde så hurtigt, for nu kan der satses 100 % på større batterier og QC.

  2. Anders says:

    Af hvad jeg har kunnet læse mig til, så er det Better Place og ikke Renault der er gået konkurs.

    De som har købt en Renault Fluence får nu mulighed for at fortsætte med at leje batteriet, som altid gennem Renault – det er bare uden Better Places strøm/km abonnement – dvs. kun leje af batteri, lige som Renaults andre elbiler – Kangoo og ZOE.

  3. Renault Fluence ejerne får nu tilbudt et nyt batteri som de kan leje af Renault… på en ZOE er prisen 599/mdr – men mon ikke at Fluence ejerne får lidt rabat? – Så de er ikke “fucked” uden Better Place, de kan bare vælge en anden el leverandør… dog uden mulighede for batteri skifte..

  4. Kim Petersen says:

    Ja, men hele konceptet med Fluencen er opbygget omkring batteriskift, så uden batteriskift er ejerne “fucked” uden batteriskift, såfremt de skal køre udover batteriet rækkevidde,
    Fluencen kan ikke Quick-lade.
    Ejerne kan derfor kun bruge Fluencen til korte ture.
    Ved lange ture skal der bruges en konventionel bil og derfor bliver Fluencen aldrig andet end bil nr. 2.
    Jeg har læst på et andet forum at der er ejere der kun har Fluencen som bil, og hvad gør de når de skal køre længere end 150 km???
    Venter 6-8 timer på at få batteiet ladet op igen???

  5. Anders says:

    Det var bare ikke det du skrev i artiklen, ang. at de er fucked. Du skrev at de formentlig skal købe batteriet for mere end 100.000 kr, og det er ikke tilfældet.

    Men du har ret i at de, når batteriskiftestationerne går ud af drift, ikke har mulighed for at køre længere end 150 km på en dag. Det er et væsentlig tab, da en del af de som har købt fluencen og ikke lejren, netop valgte fluencen grundet at de kunne få nye 150 km på 5 min.

  6. Anders says:

    Hov, ovenstående besked er til Kim – troede det var Mikkel der havde skrevet :-)

  7. Mikkel deMib Svendsen says:

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.