Nye, billigere og bedre hurtig-ladestandere på vej

ABB har netop annonceret en ny generation af hurtig-ladestandere, som er billigere, mindre og lettere at sætte op end hidtil. Det er rigtig godt, og viser med al tydelighed, at der er gang i udviklingen indenfor dette område.

Med billigere og bedre hurtig-ladestandere er der større chance for, at flere af disse vil blive sat op i parkeringshuse, på virksomheders parkeringspladser, indkøbscentre og andre steder, hvor os elbils-brugere kan få glæde af dem.

Som jeg har skrevet om mange gange tror jeg ikke, at der i praksis er så meget brug for en tæt landsdækkende infrastruktur af almindelige ladestandere. Der er brug for dem i forbindelse med lejligheder, hvor folk jo ikke kan opsætte deres eget stik, men ikke for alle os andre, der bor i private huse.

Det som der derimod er brug for er de særlige hurtig-ladestandere, som kan oplade en elbil 80% på helt ned til 15 minutter, og fuldt ud på under 1 time. Det er brugbart, når man en gang imellem har brug for, at køre længere end det er muligt på en enkelt opladning.

Den nye Terra SC hurtig-ladestander fra ABB er ikke lige så hurtig som de større hurtig-ladestandere de producerer. Til gengæld er det let at tilslutte – den kræver blot 3 x 32 amp. og den fylder ikke ret meget, og kan hænges på en væg eller stå frit udenfor. Den kan også leveres med integreret 16 amp AC ladning, hvilket er godt, så den også kan bruges af de elbiler der ikke understøtter hurtig-opladning.

Med bedre og billigere hurtig-ladestandere er der et håb om at de vil blive langt mere udbredt. Dette vil så stimulere elbilsproducenterne til i endnu højere grad at understøtte denne teknologi. Det er rigtig positivt.

Mon ikke tankerne om batteriskifte så snart kan dø helt ud …? :)



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Sofia Jensen says:

    Jeg er interesseret i en elbil. Derfor har jeg skrevet under på at købe en med Better Place som el og batteri udbyder. Deres pris var 10.000kr for en ladestander i deres salgs materiale, men kom op i 42.000kr for mig fordi Dong ifgl. Better Place insisterer på at jeg skal opsætte mit eget el-skab ved siden af et eksisterende. Dog kan Dong kompensere fra et nyt elskab hvis man trækker el fra et fjernere el skab (væk fra parkeringspladsen) men prisen bliver næsten den samme ca. 38.000kr idet Better Place så skal grave mere for at forbinde el og ladestander. Det er i mine øjne ikke kommet frem at Dong faktisk ikke tilbyder el-skabe som partner i projektet og at Better Place ofte tjener mange penge ekstra for at grave og føre ledinger som egentligt var beskrevet som del af opsætning af ladestander. Hos mig er det ikke over store afstande at der skal graves, jeg har skiftet parkeringsplads for at være tæt på elskabet, så det virker som en måde at supplere indtægterne. Jeg tænker at det ikke er helt fair ift. deres markedsføring. Jeg fik af vide fra Better Place at dette er tilfældet for mange af deres kunder.
    Har du en kommentar til dette?
    Mvh
    S. J.

  2. Mikkel deMib Svendsen says:

    Det lyder som en meget høj pris for at kunne lade din bil. Og hvis du så en dag flytter er pengene spildt.

    Det stik jeg satte op kostede kun 3-4.000 kroner og så skal jeg kun betale den almindelige strømpris for den strøm jeg bruger.

    Du skal naturligvis indregne den høje omkostning i regnskabet for driften af din elbil. Med en opstart på 40k er det spørgsmålet hvor meget gevinst der er tilbage.

    Har du, trods alt, valgt at holde fast i din løsning med Better Place?

  3. Jeg vil høre om der er andre som også er i denne situation, samt hvorvidt politikere og forbrugere ved at både Dong og Better Place skruer priserne helt vildt op, når man har sagt ja til en elbil. En pris som er meget forskellig fra den de fremsætter i deres reklame. Dong fremstår som en virksomhed der donerer penge til et godt formål men i virkeligheden så er det en pengemaskine, hvor man som individuel forbruger er tvunget til at købe eget elskab (16.000kr, (ved dette tilbud er det yderligere et ret dyrt gravearbejde fra Better Place til 15.000kr og 10.000kr for ladestanderen)) selvom der allerede eksisterer et elskab til brug ved vejen og parkeringspladsen. BetterPlace tjener også vældig mange penge på at grave unødigt da Dong kun vil kompensere for brug af eksisterende elskab hvis det står ret langt væk fra vejen (grave arbejdet og ekstra installations omkostninger koster 28.000kr samt 10.000kr for ladestanderen ) og dermed er de tilbud man kan opnå lige dyre, næsten… Det er helt uhørt. Er der andre som har samme oplevelser?
    Som svar på dit spørgsmål:
    Jeg har skrevet under hos Renault, så jeg kan sikkert blive tvunget da man kun kan komme ud af kontrakten hvis de ikke kan etablere el til bilen der hvor du ønsker at have bilen. Det kan de sådan set godt men det er meget dyrt.
    Vh
    S:J

  4. Øjvind says:

    Hej Sofia. Kunne du ikke komme ud af aftalen – de reklamere jo med at man kan sige fra hvis det bliver dyre end de 10.000.
    Har selv skrevet under igår – men har idag fundet ud af det ikke kan lade sig gøre til prisen – så jeg hopper altså fra og venter på de kommer op med en bedre løsning eller et netværk at batteristationer der virker…
    Eller køber en Zoe når den kommer…

  5. Jeg har oplevet noget lignende…

    En regning på 10.000 blev til 38000 kr.
    Meeeen Better Place er til at tale med det har jeg selv gode erfaringer med.

    Desuden har jeg skulle vente i rigtig lang tid fra både Renaul og Better Place, næsten 3 måneder fra jeg har bestilt…

    Er det noget andre har oplevet også?

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.