Gratis parkering for elbiler? – i teorien ja, men i praksis næsten umuligt!

Elbiler kan i flere byer i Danmark parkere gratis. Det er jo godt, synes jeg. Det er stimulerende for, at flere mennesker begynder, at køre i elbil til byerne – og det er godt for de ellers forurenings- og støjfyldte byer.

Problemet er bare, at det mest er i teorien, at det kan lade sig gøre. Det er vist mest noget de har fundet på i disse byer for at få en mere grøn profil, for i praksis viser det sig at det er temmelig svært, at få lov til at parkere gratis. Det er i hvert fald den sørgelige konklussion jeg må drage efter selv, at have forsøgt at få de nødvendige tilladelser …

Gratis parkering for elbiler kræver individuelle tilladelser for hver enkel by

Den første udfordring i forhold til, at få lov til at parkere gratis med sin elbil i de byer der tilbyder det er, at det kræver en særlig tilladelse for hver enkel by man gerne vil pakere i. Der findes heller ingen samlet oversigt over, hvilke byer der giver denne mulighed.

Kommunerne har foreløbigt ikke været så smarte, at lave en fælles oversigt og et fælles system, hvor man kan registrere sig et sted så man kan parkere gratis med sin elbil i alle tilsluttede byer. Dertil kommer, at hver enkel by har deres egne regler og procedure for, hvordan man skal registrere sig og hvem der kan gøre det. Det er altså ikke særlig smart.

Det kan da ikke være så svært, at lave en fælles løsning, hvor man registrere sig et enkelt sted, evt. får udleveret en licens, og så dur den i alle de byer der tilslutter sig den gratis parkering for elbiler. Det virker ganske enkelt ikke somom kommunerne for alvor ønsker, at den gratis parkering for elbiler skal udnyttes.

Jeg har forsøgt, at få tilladelse til at parkere gratis med min elbil i tre af de byer jeg ved tilbyder ordningen: København, Frederiksberg og Odense. Nedenfor kan du se hvordan det gik …

Gratis parkering for elbiler i København

Den første kommune jeg tjekkede var København, hvor jeg kommer mest. Det skulle vise sig, at være den kommune, hvor det gik absolut lettest at få tilladelse til at parkere gratis med min elbil. Det skal de have ros for.

Jeg ringede til deres parkeringskontor. Damen der tog telefonen var ganske vist lidt usikker på reglerne, men vendte kort tid efter tilbage og sagde, at de bare skulle bruge bilens registreringsnummer. Efter at hun havde tjekket nummeret fortalte hun, at min bil nu var registreret i deres system som elbil og at jeg således frit kunne parkere i København.

Jeg spurgte om jeg ikke skulle bruge et skilt, en licens eller lignende dokumentation, men det sagde hun ikke var nødvendigt. Det er jo fint. Nu håber jeg så bare at det virker, og at parkeringsvagterne faktisk kan se i deres systemer, at min bil er en elbil med ret til gratis parkereing i København. Vi får se …

Gratis parkering for elbiler på Frederiksberg

Så ringede jeg til Frederiksberg kommune, der også reklamere på deres hjemmeside med at alle elbiler kan parkere gratis i byen. Det tog temmelig længe at komme igennem på telefonen. Den blev ved med at sige, at jeg var nummer 1 i køen. Jeg ventede, og ventede …

Til sidst kom jeg igennem. Damen der tog telefonen var endnu mere forvirret end hende fra København. Først forstod hun vist slet ikke hvad jeg snakkede om. Til sidst forstod hun det, men sagde så, at jeg skulle møde op personligt på Frederiksberg Kommunes borgerservice med bilen.

Hvad? Sagde jeg. Jeg kan da ikke tage bilen med ind på borgerservice kontoret. Nej, nej, sagde damen så, du skal bare møde op personligt og tage registreringsnummeret med. OK, det er da lidt besværligt, svarede jeg. Jeg bor jo ikke på Frederiksberg, men kommer der bare en gang imellem.

Og så var det bomben faldt, da damen sagde, at hvis jeg ikke bor på frederiksberg, så kan jeg slet ikke parkere gratis der med min elbil!

Så på Frederiksberg er det altså tilsyneladende kun deres egne borgere der kan parkere gratis med elbiler. Det er ellers ikke sådan det er formuleret på deres egen hjemmeisde, og jeg har da også set dem prale offentligt af deres grønne profil med henvisning til netop den gratis parkering for elbiler. Men det er så bare halvtom luft, eller hvad?. Alle dem der ikke lige bor på frederiksberg vil de åbenbart hellere have kører derind i forurenende og larmende benzin- og dieselbiler.

På Facebook skrev jeg: OK, hvis det er det de vil have, så tager jeg en Hummer derind næste gang. Jeg vil så kører rundt og rundt om Rådhuset, mens jeg gasser op og skriger MILJØSVIN ud ad vinduet :)

Et par timner efter ringede damen fra Frederiksberg Kommune tilbage. Jeg havde ikke givet hende mit nummer, for hun havde ikke spurgt efter det under vores første samtale. Blot konstateret, at jeg ikke kunne få tilladelsen. Om hun ringede tilbage fordi hun havde fundet ud af hvem jeg er, set mit besked på Facebook og hvor meget ballade jeg kan lave ved jeg ikke, men ringede, det gjorde hun i hvert fald.

Og nu havde hun så pludselig fundet ud af, at jeg godt kunne få en licens til gratis parkering med min elbil på Frederiksberg. Tak, sagde jeg. Det var da dejligt. Så manglede vi bare lige det formelle.

Jeg fortalte, at i Københavns kommune registrerede de bare mit bils registreringsnummer og så var det fikset. Men så nemt skulle det åbenbart ikke være på Frederiksberg. Her kræver de en licens, der skal ligge i forruden. Så selvom de to kommuner ligger lige op ad hinanden – og de færreste faktisk kan gennemskue hvor bygrænserne går, så kan de ikke blive enige om en fælles løsning.

Damen ville gerne have jeg kom ind på deres Borger Service for at hente licensen. Hun var ikke meget for bare at sende den, selvom hun havde fået oplysningerne om min bil og tjekket i motorregistret, at det er en elbil. Til sidst sagde hun dog ja til det. Så nu venter jeg bare på at få licensen med posten. Skønt.  

Gratis parkering for elbiler i Odense

I Odense kommune gik det endnju værre. Jeg ringede også til deres parkeringskontor for, at få udstedt den nødvendige licens. I Odense kræves der nemlig også en licens. Denne udstedes for blot et år ad gangen. Hvorfor de har valgt den så absolut tungeste model i landet fik jeg ikke noget svar på. Ja, faktisk fik jeg ikke ret mange brugbare svar fra dem – og heller ingen licens.

Jeg ringede til deres parkeringskontor. Manden der tog telefonen var nok den mest forvirrede jeg har snakket med om gratis parkering for elbiler overhovedet. Han vidste absolut intet om det. Først påstod han at, der da ikke var sådan en regel. Da jeg så kunne henvise ham til Odense kommunes egen hjemmeside, hvor de skriver det og, at man skal ringe til netop parkeringskontoret for at få den nødvendige licens, undskyldte han sig med, at der var ferie i afdelingen.

Jeg ved altså slet ikke noget om det, sagde manden. Jamen, kan man så ikke parkere gratis med elbiler i Odense om sommeren, spurgte jeg? Det vidste han heller ikke, men sagde blot at jeg måtte ringe efter sommerferien. Hvornår den slutter i Odense kommune blev jeg aldrig helt klar over. Åbenbart ikke her i første del af august.

Om det på et tidspunkt vil lykkes for mig at få licens til at parkere gratis med min elbil i Odense kommune ved jeg ikke. Men nu og her må jeg altså ikke. Så det lugter også fælt af, at politikerne blot har vedtaget den gratis parkering for elbiler for at kunne blære sig med en grøn profil. Hvis de virkelig mente det alvorligt, havde de dels gjort det meget lettere at få licensen og ikke mindst instrueret medarbejderne i, hvordan de udsteder dem.

Fælles regler for gratis parkering med elbiler, tak!

Det var så 3 byer, men jeg kommer jo løbende i mange andre byer. Jeg er dog ikke sikker på, at jeg orker at ringe rundt til dem alle og kæmpe med at få en gratis parkeringlicens der også. Jeg ved ikke engang hvilke byer der tilbyder det. Det skal man ind på hver enkel kommunes hjemmeside for at finde ud af. Det er altså lidt tungt, for nu at sige det mildt.

Jeg efterlyser derfor, at kommunerne finder en fælles løsning. Det kan da ikke være så svært. Lav en fælles hjemmeisde, hvor elbilejer kan få et overblik over, hvilke kommuner der tilbyder gratis parkering for elbiler med mulighed for at registrere bilen – og evt. få tilsendt en licens. En licens! Ikke en for hver eneste kommune, og ikke forskellige systemer for dem alle.

Det kan altså ikke være så svært. Hvis kommunerne virkelig mener det her med den grønne profil, og hvis de virkelig gerne vil have flere elbiler i byerne, så burde de altså gøre det her. Sådan en hjemmeside kan bankes sammen for ganske få tusinde kroner.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Hér i Kolding var det i et års tid gratis at parkere med elbiler på offentlige pladser – tilsyneladende uden nogen dikkedarer (jeg smed for en sikkerheds skyld en udskrift af oplysningen på kommunens hjemmeside i ruden når jeg benyttede mig af lejligheden, men har aldrig haft problemer).

    Tidligere på sommeren meldte kommunen så pludselig ud at den har fundet ud af at det er ulovligt at tilbyde gratis parkering til elbiler, og derfor dropper ordningen igen. Det sidste jeg hørte var at andre kommuner også er i gang med at stoppe deres ordninger, men jeg håber da godtnok at regeringen i stedet ændrer reglerne…

    Se også http://ing.dk/artikel/120461-gratis-parkering-for-elbiler-kraever-lovaendring eller http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/06/29/230637.htm :-(

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      København har ike droppet det endnu – de er bare ved at undersøge det nærmere. Men da alle, både de kommunale og Folketings-politikere ønsker flere elbiler i byuerne og denne form for incitamenter, så er jeg ret sikker på at loven justeres, hvis det skulle vise sig at være ulovligt.

      At Kolding handler som de gør virker lidt latterligt.

      • Michael says:

        Tjae, det burde være Odense der droppede ordningen, sålænge elforsyningen stammer fra et kulfyret værk som nu også brænder halm, Så forurener min gamle volvo mindre.

        • Mikkel deMib Svendsen says:

          Det er ikke korrekt. Læs dette indlæg og se videoen:
          http://www.elbilbloggen.dk/myter-elbiler/elbiler-forurener-co2.html

          Hvis du laver en korrekt sammenligning, så udleder en benzinbil stadig ca. 10 gange så meget CO2, som en elbil, selv hvis strømmen laves på ren kulkraft. Og i Danmark er en stigende procentdel af strømmen jo lavet på vindkraft.

          Der findes mange af den slags myter, som du desværre er faldet for. Men prøv at se på hvem der spreder dem og spørg dig selv hvilken interesse de har i det :-)

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.