Ladestandere til elbiler på offentlige parkeringspladser skal være åbne for alle!

Better Place har tilsyneladende fået overbevist mange danske lokalpolitikere om, at det vil gavne udbredelsen af elbiler, hvis de får lov til at opstille deres ladestandere på offentlige pladser, og får reserveret parkeringspladser til elbiler. Andre selskaber er muligvis på vej med lignende løsninger. Jeg frygter, at resultatet vil blive det direkte modsatte!

Jeg synes det er meget farligt at overlade udbygningen af ladestander-infrastrukturen for elbiler til private selskaber, der øjensynligt ikke ønsker et åbent og konkurrencedygtigt netværk, men tværtimod en monopolisering. Det vil skade udbredelsen af elbiler.

Så vidt jeg kan gennemskue, kan Better Place ladestandere kun benyttes af Better Place kunder, eller kunder hos andre selskaber, som Better Place indgår aftaler med. Der er således i praksis tale om, at kommunerne er ved at forære det offentlige rum væk, til et privat selskab, der ikke ser ud til at ønske en bred udbredelse af elbiler, men som tværtimod satser på, at blokere for at andre, og bedre elbiler og producenter, kan komme til.

Det er en monopolicering af elbilernes plads i det offentlige rum og det vil, hvis mine antagelser er korrekte, få katastrofale følger for udbredelsen af elbiler.

Det er på tide, at få de danske politikere råbt op og få sat en stopper for denne udvikling!

Infrastruktur bør generelt set være åbent for alle. Ovenpå denne infrastruktur kan kommercielle selskaber så tjene deres penge.

Forestil dig hvis hele Internettets infrastruktur var ejet af f.eks. Microsoft, og at man kun måtte bruge det hvis man brugte en Windows maskine. Eller hvis vejnettet var ejet af Renault, så man kun måtte køre på vejene i dette franske bilmærke. Ja, det er naturligvis en helt absurd tanke, men det er så vidt jeg kan se det der er ved at ske i forhold til udbygningen af infrastrukturen for elbil-ladestandere.

Better Place sætter deres ladestandere og batteriskiftestationer op mange steder. Batteriskiftestationerne sættes, så vidt jeg forstår, op på private grunde. Kommunerne rolle er alene at give tilladelser til dette. Det har jeg intet imod. Hvad folk stiller op på deres egne grunde er op til dem selv. Det samme gælder de ladestandere, som Better Place opstiller hjemme hos folk eller på virksomheders private grund.

Det jeg har et problem med, er når Better Place ladestandere stilles op på offentlig plads. Hvis ladestanderne skal opstilles på vores alle sammens offentlige parkeringspladser, så må og skal det være et krav, at alle kan bruge dem, og at den strøm der forbruges afregnes til almindelige elpriser. Der må ikke være krav om, at der indgås abonnementer med bestemte firmaer for, at bruge den del af ladestander-infrastrukturen, som placeres på offentlig vej og grunde. 

Better Place påstår ganske vidst i deres salgsmateriale, at de arbejder for en åben struktur, som alle elbilister kan bruge. Men de har øjensynligt valgt ikke at benytte sig at de standarder der allerede findes for strømstik, og de forventer, at alle dem der skal bruge deres ladestandere har en abonnementsaftale med dem eller en partner. Det er i mine øjne absolut ikke et åbent netværk.

Min Tesla Roadster kan oplades med alle formaer for standard strømstik. Mange steder kan jeg i dag oplade helt gratis, men jeg betaler naturligvis gerne for den strøm jeg bruger. Jeg vil bare ikke bindes i abonnementer med bestemt selskaber – jeg vil heller ikke bindes til kun at kunne købe benzin fra f.eks. Shell. Og jeg vil kræve, at den strøm jeg køber ikke koster mere via en ladestander end det jeg betaler hjemme i min private stikkontakt.

Jeg har tidligere skrevet om Better Place forretningsmodel her på bloggen. Jeg bryder mig ikke om den, og vil naturligvis anbefale alle folk der overvejer at købe en elbil, at tænke sig meget grundigt om inden de hopper med på den vogn.

Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en bil uden motor – og det er i realiteten, det der sker, når man køber en elbil uden batteri, som så skal lejes af Better Place. Spørgsmålet er også, om der overhovedet er nogle finansieringsselskaber der vil yde lån til en bil uden motor. Og hvad sker der når man en dag vil sælge den?

Det absurde er, at denne model ikke tillades på nogle andre områder. Der er lavet lovgivning som forhindre telefonselskaberne i, at binde folk til mere end 6 måneder. Herefter skal de frit kunne tage deres telefon med over i et andet selskab.

Tidligere forsøgte bilproducenter også at binde folk til kun at bruge deres værksteder til service og reperation af deres biler – ellers ville garantien bortfalde, sagde de. Men det er heldigvis slået fast, at de ikke kan kræve dette mere.

Men på elbilsområdet er der foreløbigt ingen love, der forhimndrer Better Place i at lave en tilsvarende binding. Det synes jeg er underligt. En mobiltelefon koster en brøkdel af en bil og her mener politikerne at det er nødvenigt med lovgivning. Hvorfor så ikke yde samme beskyttelse af forbrugerne, når det handler om elbiler?

Når det så er sagt, står det naturligvis Better Place frit for, at kæmpe for deres forretningsmodel. Det hverken kan eller vil jeg forhindre dem i. Men jeg vil naturligvis gøre mit til, at folk der overvejer at købe en elbil gør det på et så oplyst grundlag som muligt.

Til gengæld vil jeg kæmpe stærkt imod, at den danske ladestander-infrastruktur monopoliseres af private selskaber – uanset om det som nu er Better Place, der forsøger, eller andre. Og jeg vil kæmpe for, at forbrugere ikke lokkes ind i urimelige bindinger.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Indtil videre er det heldigvis ikke noget monopol. Hérovre har Trekantområdet Danmark, elselskabet TRE-FOR og seks kommuner taget initiativ til at stille 30 gratis ladestandere op på offentlige parkeringspladser hen over sommeren.

    Det bliver så “spændende” om det ender med at blive erklæret ulovligt ligesom kommunernes gratis P-pladser til elbiler tidligere på året…

    /Allan

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Ja, der ER heldigvis offentlige ladestandere. Det er godt. Men hvis du ser dig omkring i de forskellige byer, så vil du ligge mærke til, at flere og flere parkeringspladser for elbiler er blevet udrustet med en Better Place ladestander alene. Mange pladser i København er allerede ramt af det.

      Det jeg argumenterer for er, at ALLE ladestandere, der placeres på (vores) offentlige parkeringspladser SKAL være tilgængelige for alle uden at skulle tegne abonnementer med bestemte firmaer, eller betale overpris for strømmen.

  2. Niels Henriksen says

    Det er vanvittigt det som “Better”-Place gør. Det er kommunen der burde sætte de ladestandere op og lave noget kortbetaling så man kører sit kort ind og når man forlader stedet eller bilen er fuld så bliver man trukket for det man har ladt op.
    Jeg er blevet hooked på sådan en elbil (nok mere deres anden model) især efter beregningerne på hvad strømmen kontra benzin koster.
    Og når man kan lade op alle steder så der er ikke meget der kan være grund for IKKE at købe sådan en el-bil. Det med opladning har nok været min største frygt – at køre ned igennem europa og ikke kunne lade bilen :D

  3. Da jeg var inde og tale med Better Place var jeg også lidt skeptisk med den del om hvem der kan bruge deres standere – og der var de meget sikre på at ladestander for fremtiden vil blive lige som ved mobilsignalet, hvor man låner hinandens signal master.

    Således at hvis man har et Better Place abonnement så vil man kunne “tanke” på ChoosEV’s standere og omvendt samt alle andre aktøres standere. Sker dette ikke vil jeg dig ret i at det er et stort problem, og at der bør sættes ind over for det!

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Det er sådan set hele “abonnementsordningen” jeg er stærkt imod. For resultatet er meget tydeligt – det bliver enormt dyrt at tanke strøm. Hos Better Place koster strømmen over det dobbelt af hvad den koster i min egen stikkontakt. Dermed æder de størstedelen af den store besparelse der ellers ville være for elbils-bilisterne. Det er stærkt hæmmende for udbredelsen af elbiler.

      Dertil kommer det faktum at der IKKE findes aftaler mellem Better Place og andre selskaber i dag. Om det kommer er rent gætteri. Så nu og her ERR der altså tale om, at Better Place kupper vores offentlige parkeringspladser til direkte skade for alle os der kører elbiler som ikke er leveret af dem. Vi udelukkes fra den del af det offentlige rum – og det er helt ude i hampen.

      • Det vil jeg bestemt give dig ret i. Kommuner bør ikke kunne give tilladelse til at opsætte ladestandere på offentlige P-pladser hvis ikke ladestanderne er tilgængelige for alle uanset om man har abonnement hos en udbyder eller ej.

  4. Mikkel deMib Svendsen says

    Jeg har lige snakket med Better Place og det mest groteske er, at de ladestandere de har sat op faktisk slet ikke kan bruges til opladning af en eneste af de elbiler, der p.t. kan købes på det danske marked – herunder min Tesla. Uanset om der betales eller ej! Den eneste bil der understøtter deres stik er den kommen de Renault. 1 bil!

    Det gør jo sagen endnu mere grotesk og endnu mere kritisk, at København har foræret så mange offentlige parkeringspladser væk til dem.

    Jeg vil forsøge at få fat i nogle af de ansvarlige i Københavns kommune, for det her kan da ikke være rigtigt. Hvordan kan de have tage en så tåbelig beslkutning?

  5. Vend endelig tilbage med hvad du finder ud af – evt. med et nyt blog indlæg. Vil meget gerne hører Kbh Kommunes grunde til at give Better Place ret til at sætte standere op.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Ja, jeg håber jeg kan få fat i nogle af de ansvarlige i København. Ikke for kun at hænge dem ud, for mange andre kommuner i landet er også hoppet med på den vogn, men blot for at eksemplificere problemet og finde ud af hvorfor kommunerne har valgt denne dumme løsning.

      Min mistanke er, at der er to grunde til det …

      1) Kommunerne har ikke selv penge til at opsætte ladestandere, men de vil gerne være grønne, og derfor er de blevet overbevist at Better Place om, at det er en god ide, at lade dem stå for udbygningen af ladestandere.

      2) Kommunerne er blevet overbevist af Better Place’s snak om, at deres ladestandere skal være åbne for alle. De har så bare “glemt” at se på detaljerne, for som sagt ser det ud til, at en del elbiler slet ikke vil kunne bruge deres ladestandere, samt at dem der kan kommer til at skulle betale en ekstrem overpris for strømmen i forhold til hvad strøm ellers koster. Begge dele vil naturligvis skade udbredelsen af elbiler mere end den gavner, og det tror jeg ikke de ansvarlige i kommunerne har tænkt godt nok over.

  6. Better Place skriver sådan på deres side:

    “Elbilindustrien er langt i arbejdet med at standardisere strømstik, kabler med mere til ladestandere. Et vigtigt arbejde, der vil gavne og glæde elbilister på tværs af landegrænser. Med standarderne på plads er det muligt for elbiloperatører at gøre egne offentlige ladestandere tilgængelige for andre operatørers kunder gennem såkaldt ”roaming”. Det betyder, at du som del af abonnementet hos Better Place også kan oplade din elbil på andre offentlige ladestandere. Nøjagtigt som vi kender det fra mobilnettet, hvor du nogle gange oplever, at din telefon skifter operatør, hvis du er uden for din egen operatørs rækkevidde.” – http://danmark.betterplace.com/loesningen/ladestandere/

    På den måde vil man kunne tanke på deres standere – men det er stadig en fremtidstanke, og virkeligheden lige nu ser ikke sådan ud.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Problemet er som sagt, at det stadig bygger på en abonnementsordning. Det er en meget dum løsning. Det bør fungere på samme måde som parkeringsautomater, hvor man kører sit Dankort igennem og så betaler for dem strøm man tanker. Og så skal prisen være nogenlunde den samme som for den strøm jeg tanker derhjemme. Med Better PÅlace’s løsning – og de tal der eksisterer lige nu, vil strømmen fra dem koste over det dobbelte.

      Forestil dig hvis parkeringsautomater eller broafgifter også kun kunne købes som abonnement?

      • Ja, selvfølgelig vil jeg mene at man også skal kunne betale uden at have et abonnement – lidt lige som taletidskort ved mobil tlf. Men hvor mange bruger lige det i dag? De fleste har en eller anden form for abonnement på deres mobil, og det er billigt nok. Sker dette på ladeinfrastrukturen og der kommer flere aktører på banen som blot sælger abonnementer også bruger Better Place standere, så vil du få en konkurrence som giver dig den billiste strøm. Så kan du formentlig afhængig af abonnement vælge at betale for det du bruger eller betaler 249,- pr. mdr. og så får du så og så meget strøm for det.

        Men igen, der er vi ikke lige nu, og hvis man ikke kan oplade på de standere der stilles op med mindre du har et abonnement hos et bestemt firma og har købt elbilen gennem dem, så er det et problem og det bør der gøres noget ved.

        • Mikkel deMib Svendsen says

          Man kan ike helt sammenligne et mobil abonnement med et ladestander-abonnement. For de fleste elbilejer vil tanke langt det meste af deres strøm derhjemme i deres egen stikkontakt, hos venner, eller på arbejdspladsen. Ladestanderne på offentlige pladser er kun et supplement. Men et vigtigt et.

          Har du set de priser Better Place vil have? De kræver som minimum 1.500 kroner pr. måned for et abonnement – og det er så kun hvis du kører under 10.000 km om året. Det giver en km pris på 2 kr. Det er langt over det dobbelte af hvad det koster mig at køre i Teslaen INKL. omkostninger til batteriet, når det skal udskiftes en gang.

          • Ja jeg har set det, og det er noget af nogle priser i forhold til hvad det koster når der lades op der hjemme, så det må de ændre hvis de vil have mange kunder. Tror stadig på at konkurrence vil kunne rette op på det, men det kræver flere markante aktører!

  7. Mikkel Linnet says

    Hej Mikkel

    Som repræsentant for Better Place kunne jeg ikke være mere enig i overskriften på dette indlæg. En række andre ting du nævner, er jeg dog ikke enig i – for vi mener det bestemt alvorligt, når vi siger at vi arbejder for et åbent netværk og en roaming-aftale mellem aktørerne på det danske og europæiske elbilmarked. Vi har en formuleret mission om at accelerere udviklingen inden for elbiler – så ingen kunne være mere interesserede i et åbent netværk baseret på internationalt anerkendte standarder end os. Det handler både om brugersikkerhed og -venlighed.

    Derfor synes jeg det er vigtigt at skelne mellem hvad der er muligt nu, hvad der er muligt når vi lancerer vores kommercielle løsning senere på året, og hvad der er muligt når de relevante aktører når på plads med en fælles roamingaftale.

    Desuden ærgrer det mig, at du sidestiller prisen på et Better Place-abonnement med prisen på en kilowatttime fra stikkontakten. Foruden strøm giver vores abonnement jo adgang til en række andre services, herunder leasing af batteriet og sikker opladning ved ladestanderen. Dertil kommer fri mobilitet i hele landet via vores batteriskiftestationer. Du kender selv problemet med at skulle oplade på de lange ture. Synes du ikke der er en værdi i at slippe for dette som elbilejer – at kunne køre videre med friskt batteri fra batteriskiftestationen på under fem minutter?

    Jeg skal være den første til at medgive, at elbiler er et komplekst emne. Derfor har vi åbnet Better Place Center i Hellerup. Her forklarer vi vores løsning i detaljer og man kan køre en tur i Renault Fluence Z.E. Jeg vil gerne invitere både dig og alle andre interesserede i dette forum til et særarrangement i centeret, hvor vi efter den normale rundtur kan sætte os ned og snakke mere i dybden i forhold til fx standarder, roaming, sikkerhed i opladning ved stikkontakt vs ladestander, abonnement til biler uden udskifteligt batteri eller andre emner, som I ønsker at berøre.

    Jeg kan se af denne og tidligere tråde, at der stadig ikke er fuld klarhed over fx disse dele af vores løsning og tror, at et sådant arrangement vil være en god måde at skabe overblikket på – ellers ville dette nemt blive en meget lang tråd…

    Hvis der er interesse for det så kan man skrive til mig på nedenstående mailadresse – så vil jeg forsøge at finde en dato, hvor flest mulige kan deltage.

    Ellers skal du have stor tak for din blog og dit engagement med at sætte elbiler på dagsordenen. Det værdsætter vi højt også her i Better Place.

    Mvh
    Mikkel Linnet
    Better Place
    email: mikkel.linnet@betterplace.com

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Tak for kommentaren, Mikkel :)

      Jeg vil fastholde min kritik af, at jeres ladestandere dels benytter en stiktype, som ingen biler p.t. understøter og dels at det kræver et abonnement at benytte dem. Det fastlåser ladestander-infrastrukturen på en meget uheldig måde. Forestil dig hvis det krævede et abonnement at køre over storebæltsbroen, eller at parkere i f.eks. København. Nej vel, det dur naturligvis ikke, og det gør en ensidig abonnementsmodel for ladestandere heller ikke.

      Det er fint nok, at I tilbyder et abonnement til de af jeres kunder der måtte ønske dette. Man kan også købe et månedskort til parkering i København. Det koster iøvrigt 2.730 kr/md. Men hvis man kun parkerer derinde nogle få gange om måneden, som jeg ofte gør, så er den pris alt for høj. Det er derfor godt, at man også bare kan betale på timebasis.

      Better Place burde gøre det samme. Og jeg mener helt sikkert, at det er nødvendigt at I gør det, hvis det skal forsvares, at I optager pladser i det offentlige rum med jeres ladestandere. Hvis I fastholder et rent abonnementsbaseret system mener jeg I må nøjes med at opsætte ladestandere på private pladser, hvor dem der ejer dem jo kan gøre hvad de vil.

      Prisen har jeg svært ved at se jeg har regnet så meget galt på. I har selv skrevet at det koster 1.500 kr. pr. måned ved op til 10.000 km om året. Så hvis man benytter dette fuldt ud, så giver det en pris på 1,80 kr. pr. km. Til sammenligning koster det under det halve for mig at køre i min Tesla Roadster når prisen på batteriet og strømmen regnes sammen. At betale det dobbelte hos jer, synes jeg er alt for voldsomt. Det ville jeg aldrig selv acceptere. Og jeg mener at I derved spænder ben for udviklingen af elbilmarkedet. I tager jo ganske enkelt en meget stor del, af den fortjeneste, der ellers ville være ved at skifte til elbil.

      Jeg har regnet ud, at jeg kan spare ca. 50% ved at gå fra min gamle benzinbil til elbil. I skriver man kan spare 20%. I æder således over halvdelen af besparelsen. Det vil naturligvis gå alvorligt ud over motivation til at skifte. Stordrift er åbenbart ikke så effektivt :)

      Batteriskifte synes jeg generelt set er en dårlig løsning – og den har, selv hvis man kan lide den, alt for lange udsigter. Der vil fortsat gå mange, mange år, før der både findes et pan-Europæisk netværk af samme standard, samt et tilstrækkeligt udvalg af forskellige typer biler der understøtter det.

      At dele batteri med andre er som at køre i en delebil. Det gider jeg ikke, for så ved man aldrig hvilken stand bilen er i. Folk kører forskelligt. Jeg passer på min batteri, men hvad gør andre? Delebiler tiltaler nogle, men absolut ike et flertal.

      Og så kan jeg bestemt ikke lide tanken om, at købe en bil uden “motor”. At leje batteriet, som er en væsentlig del af en elbil, kunne jeg aldrig selv finde på, og jeg vil absolut anbefale alle andre at holde sig fra den model. At binde sig til en bestemt “tankstation” på den måde er virkelig skræmmende. Det ville svare til at købe en bil, hvor man kun kunne tanke benzin hos f.eks. Shell.

      Jeg mener fortsat, at elbiler der kun kan køre 150 km på en opladning er en meget dårlig løsning. Med min Tesla kan jeg køre 400 km og derfor oplader jeg hovedsageligt derhjemme og i f.eks. sommerhuset i Sverige. Jeg har kun sporadisk behov for at supplere via ladestandere. Derfor vil jeg kun betale for den strøm jeg faktisk henter fra dem og det skal være til en pris der ligner den jeg selv betaler for strømmen. I Danmark betaler jeg ca. 2 kr./kwh – og i Sverige betaler jeg ca. 1,40 kr/kwh.

      Jeg kommer meget gerne forbi til et arrangement hos jer, hvis du inviterer, men jeg tror sådan set, at der er meget godt overblik over jeres løsning – vi er såmænd bare nogle der er meget uenige i, at den løsning er god :)

  8. Mikkel Linnet says

    Hej igen

    Jeg afventer lige om andre herinde er interesserede, Mikkel. Ellers kontakter jeg dig senere på måneden – så kan vi under alle omstændigheder selv tage en snak.

    Fra mit synspunkt skal snakken især handle om fordelene ved, at der findes operatører på elbilmarkedet – og dermed at abonnementsmodeller og standardiserede ladestandere er at foretrække frem for stikkontakten. Det gælder i forhold til fx klimadagsordenen, hvor en operatør er en forudsætning for at udnytte fordelene ved koordineret intelligent opladning af mange biler og det gælder – ikke mindre væsentligt – i forhold til sikkerheden for elbilister og det danske elnet.

    Jeg synes du overser nogle vigtige ting her – nemlig, at det er én ting hvordan situationen er i dag med 500 elbiler på vejene, og noget andet i den fremtid vi begge arbejder for, hvor der er tusindvis af elbiler på vejene. Hvis der fx var 10 Tesla-ejere på din villavej – og 8 af jer valgte at lade op samtidig i stikkontakten, så ville det potentielt kunne få store konsekvenser for jeres lokale elnet, hvis der ikke var operatører med et samlet overblik til intelligent at koordinere en forskudt opladning.

    Desuden vil jeg gerne slå en ting fast:
    Vores offentlige ladestandere kan oplade andre biler end Renault Fluence. Hvis du mener at have hørt noget andet fra os, så må det bero på en misforståelse. Vores netværk er åbent for alle elbiler, der lader i det såkaldte “mode 3”. Det vil i praksis sige alle de moderne elbiler, som er begyndt at komme på markedet her i 2011. Det er fx Nissan Leaf og de såkaldte “trillinger” baseret på Mitsubishis iMiev-model. Disse biler anvender også det såkaldte “Mennekes-stik”, som alt tyder på bliver standarden på ladestanderstikket til elbiler i Europa. Derfor kræver det også denne stiktype at lade ved vores ladestandere – da vi jo til enhver tid vil følge den europæiske standard.

    Vores ladestandere i det offentlige rum er iøvrigt åbne for gratis opladning for alle moderne elbiler med mode 3 og opladningskabel med Mennekes-stik frem til vi går kommercielt i luften i efteråret… Det kan man læse om i presserummet på vores hjemmeside.

    Din Tesla understøtter Mode 3-opladning, men anvender en amerikansk stiktype som ingen i Europa arbejder med. Det er grunden til at din Tesla ikke understøttes pt. af vores ladestander og det er selvfølgelig en skam. Af samme årsag håber vi snart at se Tesla-kabler med Mennekes-stik til ladestandersiden og vi har også en udmærket dialog med Tesla om det her i Danmark. Så forhåbentlig kan også du snart lade ved vores offentlige standere

    Hvad angår priser, så sammenligner du din pris på batteri og at lade i stikkontakten med vores abonnementspris på en løsning, der blandt andre services inkluderer fri mobilitet gennem adgang til batteriskiftestationer og batterileasing. Det bliver meget hurtigt en diskussion om æbler og pærer – både hvad angår abonnement vs stikkontakt, men også fordi vi kigger på hhv. en familiebil, der koster 205.000 og i samlede omkostninger er 10-20% billigere end en tilsvarende brændstofdrevet bil og så din elektriske Roadster, som er cirka 4 gange dyrere end en Renault Fluence og en helt anden biltype.

    Men jeg vil gøre opmærksom på, at vi hele tiden har meldt ud, at vi også kommer på markedet med et abonnement til biler med et fast batteri. Her vil prisen selvfølgelig blive en anden, da kunder med faste batterier selvfølgelig ikke skal betale for batteriskift og leasing af batteri. Så når vi kommer på markedet med det produkt, vil vi kunne komme din sammenligning lidt nærmere.

    Mvh
    Mikkel

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Du ringer eller skriver bare hvis du vil mødes – det er jeg altid frisk på.

      Men jeg tror aldrig vi bliver enige om det grundlæggende spørgsmål, om lad estander-infrastrukturen skal være privat eller offentlig. Jeg mener, at det er virkelig vigtigt at ladestander infrastrukturen bliver offentlig og fri for alle aktørert. På samme måde som vores vejnet er det. Jeg synes bestemt ikke det klæder det danske samfund at privatisere hele ladestander-infrastrukturen og jeg mener det er stærkt skadeligt for udbredelsen af elbiler.

      Jeg synes du snakker lidt udenom i forhold til stiktyper, sikkerhed og priser.

      32 amp. 400 volts 3 faset stik er en glimrende og helt sikker standard, som egner sig fint til opladning af elbiler. At I har valgt ikke at understøtte denne synes jeg er utrolig dumt. Hvis du mener den er så farlig, hvordan kan det så nvære at den f.eks. findes overalt i bl.a. havne, virksomheder og i private hjem? Her fungerer det altså fint.

      Man kan komme med alle mulige bortforklaringer om prisen – det jeg ser på som forbruger er, hvad jeg skal betale pr. kwh og hvad det koster at køre en kilometer. Ud fra de tal i selv har offentliggjort må jeg bare konstatere, at jeres priser ligger på over det dobbelte af hvad de burde. Det forholder jeg mig til. Hvis I helt radikalt ændrer de priser er det da fint, men det har jeg – eller de kommuner, der p.t. forærer vores alle sammens offentlige pladser væk til jer jo ingen garanti for. Derfor vil jeg tillade mig stækrt at kritisere de kommuner der gør det (og jeg ved iøvrigt allerede nu, at der i løbet af efteråret vil blive stillet stærkt kritiske spørgsmål om denne sag i flere byråd).

      En sportsvogn er kostbar – det er en Tesla Roadster også. Men snart kommer model S (og andre, der hurtigt vil blive en langt billigere fornøjelse at køre i, end de mindre mellemklassebiler, da de kan køre langt og klare sig uden fordyrende abonnementer.

  9. Jimmy Storck says

    Jeg kan ikke være mere enig med Mikkel.
    Jeg været i Hellerup til en prøvetur med introduktion af Better Place konceptet, og jeg spurgte netop til nogle af de ting du nævner her.
    De fleste af mine spørgsmål blev bevidst ikke besvaret, man var mere interesseret at sælge konceptet og henvist til at man kunne spørge senere. Så jeg ventede til sidst med at spørge, men da jeg begyndte at spørge til bla. andre stik og abonnement og hjemmeladning fra egen produktion(solceller på taget), fik jeg stort set bare en sludder for en sladder, med den begrundelse at deres koncept var det eneste rigtige og fik ovenikøbet at vide, at nu var tiden gået og de nu skulle have lukket for et helt kvarter siden. Så jeg vil sige at det vil være spild af din tid, at møde op til en introduktion af konceptet.
    Det kan da kun være Better Place der synes det er den smarteste løsning. Det er monopolisering af energi, som ovenikøbet er temmelig dyr sammenlignet med de gældende elpriser på markedet.
    Man har fuldstændig overset de boligejere der selv producerer Elektricitet, (solceller,vindmøller samt andre energikilder). Det burde jo netop være en en opfordring til boligejerne om at sætte flere solceller op på hustagene og på den måde sikre mere Grøn energi, samt på den måde at decentralisere elproduktionen og aflaste El-nettet. Men ved at sætte faste priser på antal kørte kilometer, kan dette ikke lade sig gøre. Så selvom jeg ville lade med den strøm jeg selv har produceret bliver det ikke billigere for mig, tværtimod. En anden ting er også at i tilsyneladende også er ligeglade med hvor mange Kilowatt timer der bruges på at køre disse henholdsvis 10-15-20-30-40.000 km samt ubegrænsede batteriskift, kan jo osse undre mig lidt, da det jo ikke ligefrem opmuntrer folk til at spare på energien, men jo bare kan lade og skifte batteri hele tiden uden at tænke på at spare på energien.
    Det burde jo være det antal kilowatt timer man brugte og ikke kilometer der talte, sådan er det alle andre steder man forbruger energi. At sammenligne det med et mobil abonnement er fuldstændigt ude i skoven, og har ikke noget med Grøn energi at gøre, men snarere et smart salgstrick, som den uvidende ikke kan gennemskue.
    Jeg synes det er helt i orden at i gerne vil have finanseret batterierne og vedligeholdelsen af disse, men at vi ligefrem skal være med til at finansere alle lade stationerne og batteri-bytte stationerne, vil jo være det samme som,at alle Benzin og diesel bilejere skulle betale for at opføre tankstationer og kun kunne tanke op der hvor man havde oprettet et abonnement. Nej,,,lad os få en pris på hvad det koster at leje og vedligeholde batterierne samt en fast pris på et batteriskifte afhængig af hvor meget energi der er tilbage på batteriet. På ladestationerne kan man jo så betale dagsprisen på EL. Det vil være en mere fair løsning for dem der gerne vil have mulighed for at oplade hvor som helst der er en stikkontakt og ikke skal ud på en omvej for at få ladet sin bil op. Der findes Ladestik til bilen både 230V og 400V (dette bliver du bevidst IKKE oplyst om på Better Place) og hvis du spørger til dette bliver der svaret at bilen kun kan lades op via Better Place abonnement og deres ladestik. Det vil jeg tillade mig at kalde monopolisering af udbud til ladning af sin bil. Det er på vej til at blive landsdækkende og hvis du har tænkt dig at købe en EL-bil kan du se frem til at blive tvunget til deres abonnement system, hvis du vil have ladet din bil op på ladestationerne der bliver sat op i hele danmark.

    • Jimmy Storck says

      Jeg er fuldstændig enig i, at vi skal have råbt alle politikerne op, du har min fulde støtte. De har jo gang i verdens fedeste forretning nogensinde, hvis dette koncept bliver til virkelighed i hele verden.
      Og Ja, der skal ikke sættes private ladestandere med tvungen abonnement ordning, ud på offentlige P-pladser og ovenikøbet, stillet gratis til rådighed af de forskellige kommuner. Jeg tror faktisk ikke kommunerne er helt klar over hvad det hele går ud på. De tænker nok bare, at det er da dejligt at kunne bidrage med noget grøn energi, uden helt at sætte sig ind i, hvad det er, der egentlig foregår..
      PS: den forrige kommentar var rettet til Mikkel DeMib ;-)

  10. Mikkel deMib Svendsen says

    > hvis du har tænkt dig at købe en EL-bil kan du se frem til at blive tvunget til deres abonnement system

    Det er nu ikke helt rigtigt – man skal bare lade være med at købe en Renault Fluence :)
    Jeg har som du ved en Tesla Roadster, og den kan jeg oplade via alle almindelige strømstik. Så jeg er ikke tvunget til at tegne abonnement med Better Place eller andre. Hvis de vil have mig som kunde må de tilbyde et klippekort eller en pris pr. kwh som kan matche den pris jeg betaler hos andre el-pushere.

  11. Jimmy Storck says

    Ja, jeg havde ellers valgt Renault Fluence ze som et godt alternativ til en ELbil, men det har jeg så ikke mere.
    Har nu fået øjnene op for Nissan Leaf, som heldigvis ikke er bundet af Better Place, og ydermere tilbyder forskellige ladestik, så man kan lade op hvor og når som helst. Er dog lidt dyrere, men så er batteriet også mit eget og jeg kunne jo istedet begynde at lægge 1000 kr. til side hver måned til et nyt batteri i stedet for at lægge alle mine penge hos Better Place. Der er 5 års garanti på batteriet, så til den tid er der penge til et nyt og mon ikke osse et bedre og billigere batteri.

  12. Jimmy Storck says

    Har lige regnet ud hvad det koster hvis jeg skal køre 40000 km om året, hvilket jo er langt for de fleste.
    Man kan få et abonnement til 1795 kr. pr. md. for 25000 km og derover..for EL-biler med fast batteri (Dette inkluderer IKKE batteriskift, kun ladning ved Better Place standere) og så har jeg ikke regnet de 10000 kr med for at få installeret en stander derhjemme. Hvilket jeg egentlig godt vil kommentere, da den jo selvfølgelig i det tilfælde du ikke kan låse denne inde et sted på din bopæl, vil være tilgængelig for alle der har et abonnement. Feks. hvis du bor i lejlighed. Så det vil sige at naboen som lige har købt en El-bil kan sætte sit stik i og tage på ferie i 14 dage, og da ledningen er låst fast under opladning, Tjaa hvad så?
    Altså skulle man tro at det regnestykke ville blive rimeligt godt, da jeg jo kører mere end 15000 km over max. antal km. og det jo sådan set er gratis at køre de sidste 15000 km.
    Men ak….desværre, min regnemaskine siger det bliver til ca. 45 øre pr. km
    Men hvis jeg bruger de samme værdier og istedet indsætter dagsprisen for EL. bliver det ca. 29 øre pr. km.

  13. Jimmy Nielsen says

    http://www.teslamotors.com/models/features#/performance

    Her er en rigtig el bil som kan køre 480 km og ikke behøver en speciel stand til opladning
    så må sige at de biler vi kan få i dag kun er til storbyen
    Men nu kommer der en bil som koster det samme som en normal bil i samme klasse
    så better place i er så meget bagud med jeres biler og ladestander skift af batteri osv

  14. Jimmy Nielsen says

    Er begyndt at spare op for min næste bil bliver en Tesla model s 85 KWh
    For den giver mig frihed og kan lades op uden jeres stander samt også oplades via solceller fra mit hus
    Igen en ting i ikke tilbyder kan køre så langt at man ikke behøver at skulle lade op i byen men kun der hjemme så igen jeres ide er alt for kostbar sorry

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.