Morten Messerschmidt (DF) vil bekæmpe elbiler

DF har aldrig været kendt for, at være særligt vilde med alternativ energi, bedre miljø og elbiler – for nu at sige det mildt. Men i går blev jeg nu alligevel lidt overrasket over et af de absolut mindst intelligente forslag jeg længe har set fra DF: Morten Messerschmidt vil fjerne afgiftsfritagelsen på elbiler for at finansiere et forslag om at støtte, at højtuddannede flytter til Udkantsdanmark.

Udover at forslaget slet ikke hænger økonomisk sammen er det naturligvis en virkelig dårlig ide, at fjerne afgiftsfritagelsen på elbiler lige nu, hvor det endelig ser ud til at der kunne komme gang i den fremgang for elbiler, som de fleste politikere ønsker.

Morten Messerschmidt’s udtalelser falder i en artikel i Holbæk Amts Venstreblad i går (28.7), men som sagt virker det hverken særligt gennemgænkt eller hensigtsmæssigt.

Foreløbigt er der kun solgt 500 elbiler. FDM oplyser i artiklen, at hver af de 500 elbiler i snit har sparet ca. 100.000 kroner i afgifter via afgiftsfritagelsen. Det giver et totalt beløb på 50 millioner kroner. Så selvom samtlige elbiler i Danmark var blevet solgt med fuld afgift er der altså meget langt opå til den milliard, som Morten Messerschmidt vil afsætte til at støtte højtuddannedes etablering i Udkantsdanmark.

Men disse elbiler var nok slet ikke blevet solgt, hvis de havde været belagt med de almindelige afgifter for biler – for så var de simpelt hen blevet for dyre. Så de 50 millioner er altså ret teoretiske. Det svarer lidt til at sige, at vi kunne hente en masse milliarder hjem, hvis vi lagde 100 kroner på hver pakke cigaretter. Det ville heller ikke gå sådan, for så ville folk bare ikke købe dem – i hvert fald ikke her i Danmark.

Men hvorfor skal elbiler overhovedet være fritaget for afgifter?

Det er sådan set meget enkelt. Lige nu er elbiler stadig forholdsvist dyre at fremstille. Det skyldes hovedsageligt to ting: Der laves ikke så mange, og batterierne er forholdsvis dyre. Når produktionen stiger og batterierne bliver billigere, tror jeg de vil blive billigere at lave en traditionelle benzin- og dieselbiler, men der går nok nogle år inden vi er nået dertil.

Hvis vi gerne vil have folk til at skifte til elbiler er det derfor nødvendigt med en eller anden form for støtte. Ellers bliver det for dyrt til, at der er nogle som tør springe på vognen.

Mange af de nye elbiler der er på vej på markedet koster ca. 200-300.000 kroner uden afgifter. Den nye Tesla Model S koster ca. 500.000 kr. Det er en rimelig pris for disse biler, når de sammenlignes med andre biler i samme klasse.  Det tror jeg godt der er mange der vil betale for dem – også selvom der naturligvis er en lidt højere usikkerhed ved, at investere i ny teknologi.

Men hvis disse biler pålægges almindelige afgifter vil de blive næsten 3 gange så dyre og så er jeg ret sikker på, at salget af elbiler vil gå helt i stå. Der er ikke ret mange der vil give 600.000 for en lille familiebil, eller 1,5 million for en Tesla Model S. Det er ganske enkelt alt for meget i forhold til hvad sammenlignelige biler koster.

Jeg har da også hørt, at mange af dem der har forudbestilt disse nye elbiler har betinget sig, at afgiftsfritagelsen stadig gælder når bilen kommer. Falder afgiftsfritagelsen bort annuleres købsaftalen.

Ny teknologi kræver ofte lidt fødselshjælp. Det var også tilfældet med f.eks. vindmøller.  For år tilbage støttede den danske stat udviklingen af vindmøller med meget store beløb. I dag kan de fleste godt se, at det var en rigtig god investering. Nu har vi en milliardindustri, er førende på verdensmarkedet og er på vej mod at producere 30% af vores egen strøm med ren vindenergi.

Heldigvis kan jeg ikke få øje på nogen form for politisk støtte til Morten Messerschmidts forslag om fjernelse af afgiftsfritagelsen på elbiler fra de andre partier. DF står vist ret alene med deres holding. Både højre og venstre side af Folketinget vil gerne have flere elbiler på gaderne og de kan godt se, at det kræver noget støtte til at starte med. Så jeg er ikke så bange for, at dette forslag faktisk bliver til noget.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Gunnar Svendsen says

    Med Morten Messerschmidts måde at regne på ville det være uendelig nemt at løse Danmarks økonomiske problemer. Skal vi sige der mangler 40 milliarder. Så skal vi bare hæve prisen på en pakke cigaretter med 1000 kr og så sælge 40 millioner pakker. Så er den hjemme!
    Og husk. Der er mange der regner Morten Messerschmidt for at være et af Dansk Folkepartis bedste begavelser.

    Gunnar Svendsen

  2. Mikkel deMib Svendsen says

Skriv et svar til Gunnar Svendsen Annuller svar

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.