Renault dropper batteriskifte på deres nye elbil Zoe

Better Place-modellen med batteriskifte har fået endnu et alvorligt “dødsstød” efter at Renault har valgt, at lancere deres nye, og billigere, elbil Renault Zoe uden mulighed for batteriskifte. Bilen er ganske vist bygget, så der kunne tilføjes batteriskifte, men indtil videre har Renault sagt at de ikke vil producere den med mulighed for batteriskifte.

Vurderingen er, at det nok skyldes at markedet er for lille. Reelt set er det nemlig kun i Danmark og Israel der satses på batteriskifte-stationer. I stort set alle andre lande satses der i stedet for på hurtigopladninjg (quick charge) teknologien. Det mener jeg også er en langt bedre løsning. Og den understøttes i øvrigt af langt flere bilproducenter og leverandører på markedet. Det giver større konkurrence og dermed en større sandsynlighed for gode priser til os forbrugere.

Situationen er derfor stadig, at der kun findes en eneste bil på markedet, som understøtter Better Place’s batteriskifte-teknologi. Renault ser ud til at have fået kolde fødder og ingen andre bilproducenter – ikke engang Renaults søsterselskab Nissan, har valgt at lancere flere biler med batteriskifte lige nu.

En enkelt bil, som oven i købet er en første generations ombygget fransk benzinbil, er absolut ikke nok til at understøtte hele batteri-skifte konceptet, som Better Place satser så kraftigt på. Forbrugerne ønsker naturligvis flere, og bedre, valgmuligheder.

I løbet af de næste år er det manges vurdering, at elbiler som standard vil kunne køre mindst 400 km på en opladning, som det også er muligt i dag med f.eks. en Tesla Roadster. Når det sker, og det er jeg ret sikker på kommer, så vil batteriskifte blive endnu mere overflødigt end det kunne være i dag.

På baggrund af Renaults nye strategi, og mangel på flere elbiler med batteriskifte, kan jeg godt have min personlige tvivl om, o0m Better Place gennemfører deres planer om, at opføre de mange batteriskifte-stationer, som de ellers har annonceret – og lovet dem der har bestilt en Renault Fluence Z.E. Hvordan det så kommer til at stille de forbrugere ved jeg ikke. Men godt er det naturligvis ikke. Det er selvfølgelig bare mit eget gæt, men som sagt tvivler jeg på, at Better Place kan få forretningen med batteriskifgte-stationer til at hænge sammen uden et meget større udbud af batteriskifte-elbiler på markedet.

Jeg kan naturligvis godt synes det er lidt synd for Better Place. Jeg har ikke noget personligt imod dem. På den anden side, så er jeg glad for, at der satses mere på hurtigopladning for jeg tror det er en bedre løsning, når man skal køre langt i en elbil.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Kim Petersen says

    Man er låst fast med en Fluence.
    Den kan kun batteriskifte og lade normalt.
    Ikke Quick-charge.
    Og hvad så hvis Better Place lukker.
    Så har man kun en elbil der kan lade normalt.
    Så tager det godt nok langt tid at køre fra Sjælland til Jylland.
    Og så er den usælgelig.
    Eller sælgelig med stort tab.
    Og hvad med batteri hvis Betterplace lukker?
    Kan man købe det, eller skal det afleveres?
    Nej, der er for stor risiko med Betterplace.
    Jeg tør ikke.

  2. Hånden på hjertet, er Better Place ikke bare en hybrid i en udvikling, der vil tage fart over de næste mange år, og hvor batterilevetiden vil forlænges i takt med udviklingen af bedre batterier med væsentligt længere kørselstid på en opladning.

    Det kunne være sjovt at høre hvor mange abonnenter, der bruger deres service på nuværende tidspunkt.

    Hvis man tager udgangspunkt i det antal elbiler, der kører i øjeblikket, så skal der smides mange penge i projektet før det bare går i nul.

    Hvis man kigger på deres regnskabstal, så er det til at få gåsehud over. Netto resultatet var i 2010 et minus på næsten 53. mio kroner.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Da Better Place har lidt under, at Renault stadig ikke har kunne levere den første bil med batteriskifte har Better Place naturligvis heller ikike haft nogen mulighed for at tjene penge. Så det skal jo lige med.

      Spørgsmålet er så OM de kommer til at tjene penge og om det er nok til at de overlever. Det kan jeg så godt have min tvivl om.

  3. Kim Petersen says

    Jeg kunne ikke få at vide hvor mange abonnementer de har solgt indtil videre, men fik dog at vide at der skulle sælges 20.000 – 30.000 abonnementer for at det kunne give sorte tal på bundlinjen.
    Jeg har hørt at underskudet i 2011 er over 100 millioner.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jeg synes som sagt ikke, at der er noget underligt i, at en virksomhed der skal ud og investere så kraftigt i infrastruktur forud for lanceringen af deres services naturligvis kommer til at starte med nogle år med store underskud. Det er planlagt og det har deres investorer naturligvis også forstelse for. DEet kan ikke være anderledes.

      Det er anden del af projektet der er den store udfordring.

  4. I 2009 var underskuddet på ca. 21 millioner kroner, i 2010 ca. 51 millioner kroner, hvilket sammenlagt med 2011 som jeg ikke har det officielle tal på, så er der tale om meget store tab på noget der ikke rigtigt er kommet i gang endnu.

    Men der er penge i kassen endnu, men om investeringen giver frugt er efter min mening tvivlsomt.
    Alene forrentningen af disse tab vil kræve mange abonnenter til denne post..

    Når jeg ser på konceptet batteriskiftestationer kan jeg ikke lade være med at tænke tilbage på gamle dage og Danmarkshistorien.
    Fra 1940 og helt frem til 1970 havde mange familier ikke køleskabe og frysere, men der havde man en boks i et lokalt frysehus. Byer havde lokale frysehuse, hvor folk kunne have en boks med deres madvarer, som var frosset ned.
    I dag griner alle af det når de hører at familien skulle suse af sted når trangen til frikadeller opstod og der skulle mad på bordet. I dag er frysehuse kun en del af Danmarkshistorien.

    Jeg tror det at oprette et netværk af batteribyttestationer kun er et skridt på vejen, og at teknologien overhaler konceptet indenom. Disse stationer bliver overflødige og bliver en fodnote i Danmarkshistorien.

  5. Hej Mikkel
    Har du en ide om hvor mange elbiler der pt. er indregistreret i Danmark.
    Better Place har en vision om at der vil være ca. 400.000 elbiler i 2020, men ifølge de tal jeg kan finde, så er der indregistreret omkring 270 elbiler (2011 tal)

  6. Mikkel deMib Svendsen says

    Jeg mener det er lige omkring 500 elbiler der er solgt i Danmark – alt i alt. Så der er et stykke vej igen for at nå Better Place’s mål :)

  7. Kim Petersen says

    Ja, med de 270 elbiler registerede i primo 2011, og de få Nissan LEAF der er blevet solgt i 2011/2012 samt nogle hundrede af Fluence, så er der meget langt op til ca. 400.000 elbiler 2020.
    De elbiler der kommer frem de næste par år er heller ikke ligefrem familiebiler, bortset fra Tesla, men de koster jo, indtil videre, kassen, så den er ikke for de fleste.
    Hvis man ser de elbiler der var på Geneve biludstilling, så er de fleste konceptbiler, eller elbiler med alt for små batterier og placeret i bagagerummet, eller plug-in-hybrid som bliver alt for dyre i både indkøb og drift.
    Jeg satser på at købe Nissan LEAF.
    Den passer fint til de 1500 km jeg kører om måneden.

Skriv et svar til René Madsen Annuller svar

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.