En gave til politikerne fra Elbil Bloggen: Et katalog over tiltag der kan sætte gang i udbredelsen af elbiler

De fleste politikere og partier bryster sig i dag af en grøn profil. Det er jo blevet så moderne. Ja, det er vel nærmest blevet politisk selvmord at sige det modsatte – altså, at man er ligeglad med det der miljø-pis. Så det gør næsten ingen.

En af de ting som de fleste af alle de nye og gamle miljøbevidste politikere ønsker er, at der kommer mange flere elbiler på gaderne. Det er også afgørende nødvendigt, hvis vi i Danmark skal kunne leve op til de miljømål og reduktion i CO2 udledning, som vi har lovet omverden. Og så er de jo i øvrigt også meget sjovere at køre i.

Men en ting er snak om et bedre miljø og flere elbiler – noget andet er, hvad der skal gøres for at det sker. Indtil videre er der desværre ikke sket ret meget. Det eneste som det offentlige har gjort er stort set at tilbyde en midlertidig afgiftsfritagelse for elbiler. Det er såmænd godt, at den er der. Det er bare langt fra godt nok.

I Norge har politikerne gennemført en omfattende stimuleringsplan for elbiler og resultatet taler sit tydelige sprog. Der er nu solgt over 7.500 elbiler i Norge – i Danmark har vi kun lige rundet 500.

I dette indlæg vil jeg give politikerne en gave – et samlet katalog over de tiltag, som jeg synes de skal gennemføre, hvis de virkelig mener det seriøst, at de ønsker mange flere elbiler på gaderne. Og de siger de jo at de gør.


Det er klart, at en så omfattende stimulerende pakke som jeg lægger op til nedenfor, ikke kan gennemføres som en permanent ordning. Samfundet får i dag næsten 50 milliarder ind alene på registreringsafgifter., De penge kan vi naturligvis ikke undvære i samfundsøkonomien.

Jeg vil derfor foreslå, at politikerne i Danmark gør som de har gjort i Norge og lader denne elbil-pakke gælde for de første 100.000 solgte elbiler. Herefter skal den så nedtrappes, så markedet normaliseres.
Men lad os se på mine forslag til en samlet elbil-stimulerende pakke …

 

1) Forlængelse af afgiftsfritagelsen

Det første der skal gøres er, at forlænge fritagelsen for afgifter på elbiler til minimum 2015. Det er katastrofalt for viljen til private investeringer i elbils-området, at denne  forlængelse – som den nuværende regering ellers har lovet, stadig ikke er gennemført. Få det gjort nu!

2) Fjernelse af moms på elbiler

I Norge har de, udover fritagelse af registreringsafgift, også fjernet momsen på elbiler. Det er en god ide. Elbiler er fortsat, selv uden registreringsafgift, lidt i den dyre ende. Hvis momsen også forsvinder, så nærmer de sig et rimeligt niveau.
For min Tesla Roadsters vedkommende ville prisen falde fra de 850.000 kr., som den starter på, til lige knap 700.000 kr. – som den også koster i Norge. Resultatet i Norge er tydeligt – nogle måneder har de solgt flere Tesla Roadster end der totalt set er solgt i Danmark.

3) Gratis parkering for elbiler i hele Danmark

En stor omkostning for alle os, der kører meget i byerne er parkering. Det vil derfor virke meget stimulerende, hvis al parkering med elbiler i alle byer blev gjort helt gratis. Og da det netop er i byerne vi aller helst vil af med de støjende og forurenende benzin- og dieselbiler giver dette forslag meget god mening.

Ved samme lejlighed bør der så indføres et centralt register, så man som elbil ejer kun skal registrere bilen et sted for at kunne parkere gratis med sin elbil.

Du kan læse lidt mere her om de nuværende udfordringer med at få lov til at parkere gratis med sin elbil i dag i de byer der tilbyder det.

4) Nedsættelse af beskatningsgrundlaget for firma-elbiler

Jeg har tidligere i detaljer redegjort for det faktum, at man i dag direkte straffes økonomisk, hvis man vælger at købe en firma-elbil, frem for en benzin- eller dieselbil.

Jeg vil foreslå, at man gør som i Norge og nedsætter beskatningsgrundlagt til 40% af elbilens pris. På den måde kompenseres for de åbenlyse urimeligheder der er i firmal-bil beskatningen i dag, hvis man vælger en elbil – og lidt til, som en ekstra stimulerende effekt.

Jeg har snakket med mange iværksætter-kollegaer, som meget gerne ville gå over til firma-elbil, men de gider ikke blive straffet for det, som vil blive i dag. Jeg tror der er basis for en meget stor vækst i elbil-salget alene med denne ordning.

5) Tillad elbil-kørsel i bus- og taxabanerne

I Norge har de også tilladt at elbiler kan køre i bus- og taxabanerne i de store byer. Dette er naturligvis en lille ting i det store regnskab. Men jeg tror alligevel, at det kan være med til at stimulere endnu flere i byerne til at skifte til elbil. Man kommer trods alt temmelig meget hurtigere frem i byen, hvis man må bruge bus- og taxabanerne.

6) Laver strømpriser ved opladning af elbiler om natten

I Danamark producerer vi mere og mere vindenergi. Det er godt. Problemet er bare, at meget af vindenergien produceres om natten, hvor der ikke er brug for den. Og da problemet er det samme i vores nabolande kan den ikke sælges til andre.

De fleste af os kører bil om dagen og sover om natten. Det er derfor helt oplagt, at elbiler kan fungere som et decentralt lager for den overskydende vindmøllestrøm. Alle de elbiler jeg kender til er i forvejen udstyret med en timer, så det er ikke noget problem, at sætte den til at lade f.eks. mellem 21 og 06 – eller hvornår det nu lige passer bedst.

Den bedste måde at stimulere os elbilsejere til at gøre det på er, at sænke prisen for el, til opladning af elbiler, om natten. Og det vil ikke koste spor at gøre det – for der er som sagt masser af overskydende vindmøllestrøm om natten allerede. Strøm som hverken elselskaber eller skat får nogle penge for. Så enhver pris vil være en ekstra indtægt.

Jeg vil foreslå, at prisen for el om natten, til opladning af elbiler, nedsættes til det halve. Det vil virke tilstrækkeligt stimulerende til, at jeg tror langt de fleste vil vælge denne mulighed. Prisnedsættelsen skal naturligvis gælde for den samlede elpris – strøm, afgifter, abonnementer osv.

Mange steder, som her hjemme hos mig, er der allerede sat elektroniske elmålere op, så teknologien til at gennemføre det er der allerede. Det er bare at lave loven.

7) Udbygning af offentlig ladestander infrastruktur

Selvom min personlige oplevelse er, at offentlige ladestandere faktisk slet ikke er så afgørende for, om man kan få en hverdag til at fungere i en ordentlig elbil (altså en elbil med et stort nok batteri – i modsætning til de mange lorte-elbiler, der kun leveres med ganske små batterier), så tror jeg alligevel at det har en meget stor psykologisk effekt, at folk ved at de altid lige kan lade lidt op på bilen.

Socialdemokratiet og SF har ved flere lejligheder, mens de har været i opposition, anbefalet at det offentlige bruger 2-400 millioner på at opstille 8-10.000 ladestandere. Det synes jeg er en rigtig god ide. Hvis de efter valget får regeringsmagten vil jeg naturligvis holde dem op på det. Det er jo let nok at stile den slags forslag, når man ikke har magten til at gennemføre det. Nu må vi se om de holder ord, hvis de får magten.

2-400 millioner kan naturligvis lyde af mange penge. Det er det også for dig og mig. Men det er det ikke når vi snakker infrastruktur. Herude hvor jeg bor har de lige afsat over 2 milliarder til at udvide et stykke af motorvejen lidt. I den sammenhæng er 2-400 millioner altså peanuts.

Som jeg tidligere har skrevet om her på bloggen, synes jeg det er en meget dprlig ide, at overlade infrastrukturen til private selskaber som Better Place og ChoseEV. Infrastrukturen skal, ligesom med vores vejnet, være ejet af os alle sammen i fællesskab, så det sikres at alle kan bruge det og at prisen holdes nede.

8) Bedre regler for opsætning af solceller

Solceller har naturligvis ikke noget direkte med elbiler at gøre – og så alligevel. For det er oplagt for alle os, der bor hvor det kan lade sig gøre at købe en kombination af elbil og solceller. Og så bliver kørslen lige pludselig ekstrem grøn – og med absolut ingen CO2 udledning til følge!

Problemet med solceller i dag er bare to ting – dels er de stadig lidt for dyre, og dels er den tilbageløbsordning der i dag findes alt for begrænset. Lad os se på det sidste først.

Tilbageløbsordningen fungerer på den måde, at din elmåler løber baglæns når der produceres for meget solcellestrøm – og forlæns når der produceres for lidt. På den måde sikres man i praksis samme pris for den strøm man laver, som den man køber – eller man kunne sige, at man bruger det fælles elnet som en strømbank.

Det er i princippet en god ordning. Problemet er bare, at den er begrænset til 6 kw anlæg og at ordningen ikke gælder for erhverv. De 6kw er ok i forhold til hvad de fleste husholdninger bruger, men hvis der kommer en elbil eller to oveni er det langt fra nok. Dertil kommer så det faktum, at mange – særligt herude på landet, bruger deres hus til både privat og erhverv.

Tilbageløbsordningen bør således udvides til at dække både privat og erhverv og dertil bør begrænsningen på de 6kw helt fjernes, eller i hvert fald hæves væsentligt – f.eks. til 20 kw.

Jeg tror at dette alene er nok til at mange flere vil vælge at sætte solcelleanlæg op. Ønsker politikerne at det skal gå endnu stærkere kunne de udover dette indføre et skattefradrag for investering i solcelleanlæg på private bygninger. Det kunne f.eks. være en ordning, hvor man kunne afskrive anlægget over en årrække på sin selvangivelse.

 

Hvis ovenstående forslag gennemføres er jeg helt sikker på, at der nok skal komme meget mere gang i salget af elbiler. Hvis det udvandes for meget falder effekten. Så jeg håber på, at vi får et nyt folketing, med nogle handlekraftige politikere, der ikke bare snakker om bedre miljø og flere elbiler, men som faktisk også er villige til at gøre noget ved det.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Jens Jönsson says

    @Mikkel: Jeg tror at dette alene er nok til at mange flere vil vælge at sætte solcelleanlæg op.
    Ønsker politikerne at det skal gå endnu stærkere kunne de udover dette indføre et skattefradrag for investering i solcelleanlæg på private bygninger. Det kunne f.eks. være en ordning, hvor man kunne afskrive anlægget over en årrække på sin selvangivelse.

    Problemet er desværre at politikerne ikke ønsker det skal gå stærkere. Så var det jo sket for længe siden.

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jo, mange politikere ønsker det, der har bare ikke været et flertal for det. Men det ser ud til at det kommer efter valget :)

  2. Eli søderlund says

    Hej!

    Der blev faktisk allerede ved årsskiftet lavet en lov hvor private kan afskrive VE anlæg.
    Man afskriver 25% af hele investeringen hvert år ( efterfølgende år af restværdien ).
    Ved at “udnytte” ordningen kan tilbagebetalingstiden på et solcelleanlæg komme ned på 8-10 år.

    Se vedhæftede link http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1790985.
    Udover dette link har jeg fået et skriftligt svar fra SKAT hvori det bliver bekræftet…. Så det er bare at komme igang – der er ingen undskyldniger længere :-)

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Det bindende svar du linker til er fra nov. 2008, så det kan ikke rigtig have noget at gøre med en evt. lov vedtaget ved årsskiftet :)

      Dertil kommer, at det bindende svar handler om en virksomhed der ønsker at investere i et støre solcelleanlæg med det formål at sælge strømmen. Det er således ikke en aktuel sag for hverken private eller mindre virksomheder, som primært skal bruge strømmen selv.

      Når strømmen skal bruges selv er det afgørende at tilbageløbsordningen virker – og det gør den som sagt kun for anlæg under 6kw og slet ikke for virksomheder.

      Jeg kender heller ikke til lov der giver mulighed for skattemæssig afskrivning af anlæg til private eller mindre virksomheder, der skal bruge strømmen selv.

      • Eli Søderlund says

        Hej Mikkel!

        Som skrevet ovenstående er der allerede en lov vedtaget – jeg vedhæfter svaret som er modtaget fra SKAT :

        Kære Eli Søderlund

        Det er korrekt at du kan afskrive solcelleanlægget.

        Vælger du at anvende den regnskabsmæssige metode, så bliver du erhvervsdrivende. Det vil sige, at du skal udfylde en udvidet selvangivelse fremover. Du skal lave et regnskab over dine indtægter, udgifter, afskrivninger m.v. Underskuddet i virksomheden skal selvangives i rubrik 112.

        Du skal som indtægt i dit regnskab medregne hele din produktion af el til 60 øre. Det vil sige både eget forbrug og overproduktion. Du skal altid medregne indtægten til den pris som overproduktion bliver afregnet til.

        Indtægten skal ikke indberettes som lønindkomst i rubrik 15. Det skal være en del af dit regnskab, og indtægten skal nedsætte dit underskud.

        Du kan både afskrive på anlægget og anvende nettomålerordningen.

        Når du vælger den regnskabsmæssig metode, så skal du udfylde den udvidet selvangivelse indtil du enten vælger at overgå til den skematiske metode, sælger huset eller anlægget. I alle tilfælde kan det være at du skal beskattes af genvundne afskrivninger.

        Så det er efterhånden en rigtig god investering… hvad angår virksomheder ved jeg intet om..

  3. Eli Søderlund says

    Fandt lige dette link – som understøtter ovenstående…

    http://www.bolius.dk/alt-om/energi/artikel/solceller-kort-og-godt/

  4. Mikkel deMib Svendsen says

    Det er noget helt andet end det bindende svar fra SKAT der først blev linket til. Og jeg tror ikke du helt har regnet det igennem.

    For hvis du benytter virksomhedsordningen skal du jo svare skat af elroduktionen og det går så stort set i nul – og det gør det også med den skematiske metode. Der er således ikke tale om at du en skattemæssig fordel ved investering i et solcelleanlæg. Du undgår bare, netto at skulle betale skat af produktionen af EL.Formålet med denne lov er ikke at give støtte.

    Det der skal til er en model, hvor man NETTO får et skattefradrag for investeringen i VE anlæg – eller at der ydes kontant støtte til det. Sådanne ordninger fandtes før den nuværende regering kom til for 10 år siden, men de fjernede det hele, da de jo som bekendt ikke er så vilde med vedvarende energi. Det er DET der skal til, hvis der skal sættes mere gang i private VE anlæg.

    Derudover bør der laves permanente løsninger for skattefradrag og tilbageløbsordningen. Problemet i dag er jo, at du INGEN garanti har for at tilbageløbsordningen bliver ved med at eksistere i de 25-30 år som dit anlæg kan holde. Og fjernes denne ordning efter f.eks. 5 år, så braser hele økonomien i anlæget sammen.

  5. Eli Søderlund says

    Hej igen!

    Jeg kan love dig for det er regnet igennem – og der vil være en stor klækkelig skatterabat, det er IKKE til diskussion :-)

    Se vedhæftede link : http://www.vivaenergi.dk/solcelleanl%C3%A6g-afskrivningsregler-91.aspx

    For mit vedkommende vil jeg spare ca. 15.000 kr netto efter 30 års produktion,
    Endvidere kan der via boligjobplan fratrækkes håndværkerudgifter på op til 20.000 kr.

    Vi har købt et 2,3 KW CIS tyndfilmsanlæg til 72.000 kr

    Men du har ret i at hvis der ikke laves en permanent løsning vedr. Nettomålerordningen vil økonomien i projektet være endog meget tvivlsom..

  6. Mikkel deMib Svendsen says

    Nej, det er bestemt ikke noget god ordning. Den er langt fra så attraktiv og enkel som de regler der var forud for denne regering, og som jeg mener der bør være hvis der skal sættes mere skub i opsætningen af private VE anlæg.

    Den skematiske ordning giver i bedste fald et nul – altså hverken skatteudgift eller fradrag.

    Virksomhedsordningen kan, i bedste fald, give et lille skattemæssigt overskud, men det er forbundet med meget store risici – herunder udviklingen i elpriser, omkostninger til revision osv.

    Så mingen af ordninger kommer bare i nærheden af det jeg efterlyser. Hvis du synes de er gode nok til dig er det jo fint nok, men det ændrer ikke på, at der ikke opstilles NÆR sså mange VE anlæg i Danmark som i lande med bedre skatteregler, eller i forhold til hgvad der gjkorde med de regler vi havde under den forrige regering.

  7. Eli Søderlund says

    Jeg mener ikke du læser mit indlæg omhyggeligt nok….et lille skattemæssigt overskud – tja 15.000 lige ned i foret synes jeg nu er ok – det skal jo heller ikke være en ren gavebod at investere i et VE anlæg.

    Hvilke ordninger havde den tidligere regering som åbenbart har været så attraktive ?

    • Mikkel deMib Svendsen says

      De 15.000 kroner over 30 år er meget lidt, og dem opnår du jo kun HVIS tilbageløbsordningen fortsætter alle 30 år, og HVIS elpriserne udvikler sig som du har beregnet, og HVIS du ikke bruger en krone på revisor osv.

      De penge kan hurtigt ædes op og blive til et underskud.

      Og se på resultaterne? Vi sakker bagud i forhold til de fleste andre lande, når de handler om opsætning af private VE anlæg – lande som giver meget bedre støtte til opsætningen. Så hvis politikerne vil have flere VE anlæg op, så SKAL det gøres bedre – og i tillæg til elbiler, som er det det handler om her, er det en rigtig god ide.

  8. Eli Søderlund says

    De 15000 kr. er jo kun nettoværdien af afskrivningen – derudover er der en besparelse på de forbrugte KWH – det er jo her besparelsen ligger…

    Men nok om det – der ligger masser af regneeksempler på nettet – jeg har lavet egne beregninger og ved en 4% fremskrivning vil der være en besparelse på 275.000 over 30 år. ( her skal anlægsprisen self fratrækkes )

    Er da ked af at du har så lidt tillid til systemet – jeg vælger at anskue det med ja hatten på :-)
    Fortsat god aften…

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jeg synhes du snakker udenom. Først påstod du at der var en stor skattemæssig fordel. Det er der så ikke. Så snakker du om en stor besparelse på strømprisen. Men den er bare ret usikker.

      Besprelsen er afhængig af at bl.a. tilbageløbsordningen løber i alle 30 år. Men det er der ingen garanti for. I f.eks. Spanien har de givet en sådan garanti. Det er et af de punkter der kan forbedres på herhjemme.

      Derudover er det altså et faktum, at der tidligere har været bedre fradragsregler for VE anlæg og at dette betød at flere investerede i dem. Så hvis dette ønskes af politikerne – og det siger de at de gør, så er det nødvendigt med bedre regler.

      Om du lige synes det er godt nok er, med al respekt, ret lige gyldigt. Det handler om hvad det store flertal mener. Og de investerer desværre ikke i VE anlæg idag bl.a. fordi reglerne er for dårlige og alt for usikre.

  9. Eli Søderlund says

    Jeg forholder mig til fakta som de er d.d. – der er jo ingen som kan spå om fremtiden. Som tidligere skrevet er der for mit vedkommende en skattemæssig nettogevinst på 15000 kr. + besparelsen på min elregning.

    Tror desværre ikke vi kan blive enige om dette – men det gør heller ikke noget :-)
    Ellers synes jeg det er rigtig spændende at følge din blog – bliv endelig ved med det….

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jeg forstår ikke rigtig hvorfor du ikke ønsker bedre regler, som f.eks. i SPanien, hvor der er garanti for at de forudsætning som du regner med holder i dit anlægs levetid. For som de er nu, kan en ny regering til næste år fjerne tilbageløbsordningen og alle fradrag, og så bliver dit anlæg en hamrende underskudsforretning.

      Det er bl.a. den kæmpe risiko som afholder mange fra at investere i VE anlæg. Jeg forstår slet ikke at man kan være FOR opsætning af flere anlæg men IMOD at de forudsætninger folk skal investere på holder.

  10. Eli Søderlund says

    Selvfølgelig vil jeg da gerne have en garanti – men mener at kunne huske et vist efterlønsforlig…. resten af historien kender vi alle vist!!!
    Folketinget kan jo også pludselig beslutte at beskatte benzin med 200%, det er der ingen som kan gøre noget ved. Der er ingen som kan spå om fremtiden.

    Synes du er meget sort/hvis i dine betragtninger…

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Fakta: I spanien har de fundet en løsning på en garanti der holder. Når de kan, kan vi også.
      Fakta: Tidligere var der bedre fradrags- og støtteregler for VE anlæg – og derfor blev flere sat op
      Fakta: Vi sakker bagud i forhold til mange andre lande i forhold til udbredelsen.
      Fakta: Vi har underskrevet nogle mål for CO2 reduktionen som ikke kan nås uden der sker alvorlige ændringer på persontransportområdet

      Så jeg ved altså ikke lige hvem det er der er sort/hvid her. Jeg synes du alt for stædigt holder fast i at det vi har er godt nok, nå al fakta taler imod det.

      Dette indlæg blev skrevet som et katalog af forslag til de politikere der siger de ønsker flere elbiler på gaden. Andre lande har mange flere. Hvis de vil følge deres ord op af handling der virker, så skal de gøre nogle af de ting jeg siger, og absolut ikke bare gøre som du siger og være tilfreds med de regler vi har, som vi ikke giver den ønskede effekt.

      At bede om forandringer, der kan skabe de mål politikerne selv siger de har har altså intet med at være sort/hvid at gøre. Se på resultaterne. Fakta taler for sig selv. Reglerne SKAL forbedres hvis de ønskede mål skal nås. Det er ikke sort/hvidt – det er fakta.

  11. Eli Søderlund says

    Du kommer med mange postulater om fakta – men ingen kildehenvisninger!!
    Må indrømme vi er kommet lidt væk fra kernen – som jo var afskrivningsreglen!!!

    Resten orker jeg ikke at argumentere for i dette forum

    Du skriver i dit ellers udmærkede indlæg : “Ønsker politikerne at det skal gå endnu stærkere kunne de udover dette indføre et skattefradrag for investering i solcelleanlæg på private bygninger. Det kunne f.eks. være en ordning, hvor man kunne afskrive anlægget over en årrække på sin selvangivelse.”

    Det mener jeg at have anskueliggjort efterhånden mange gange i mine tidligere indlæg…

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jeg forstår ikke helt – mener du at der ikke er indgået aftaler om seriøs nedsættelse af CO2 uslippet, eller at der tidligere var bedre fradrags- og støtteregler (som den borgerlige regering fjernede da de kom til, og så har genindført i stærkt reducerede versioner senere) eller at vi er kommet bagud i forhold til mange andre lande (I Norge er der f.eks. solgt 7.500 elbiler – i Danmark 500).

      I de sidste 10 år har det være al for tom snak, når det kom til miljøet. Vi har ikke brug for at acceptere tingenes tilstand hvis det skal forbedres – vi har brug for forbedreinger.

      Ovenstående katalog er nogle gode bud på hvor der kunne sættes ind. I stedet for at argumentere imod dem, skulle du hellere finde på flere – hvis du altså mener, at det er vigtigt med et bedre miljø og herunder flere elbiler på gaden.

      Resultatet af stædigt at argumentere for at de regler der er skam er gode nok er jo, at tingene IKKE bliver bedre. Og det er bestemt ikke min agenda. Hvis det er din, så må du jo kæmpe for stilstand. Jeg kæmper for udvikling og forbedringer. Og det synes jeg, at jeg gør meget klart.

  12. Eli søderlund says

    Vi er fuldstændig enige i det meste du skriver – og selvfølgelig skal den danske regering igangsætte alle de tiltag som kan fremme VE i DK.

    Du skriver at det ikke er muligt at afskrive på VE anlæg i Dk og det er ikke korrekt. Men lad nu det ligge – det var mest for at oplyse andre som læser denne blog at det faktisk er muligt :-)

    Jeg forholder mig kun til fradragsreglerne på opsætning af solcelleanlæg – og ikke alt det andet du nævner..

Skriv et svar til Jens Jönsson Annuller svar

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.