Om Elbil Bloggen – et år med en elbil
Indtil for ganske få år siden var elbiler udelukkende designet som en dårlig undskyldning for en bil. De var skabt til folk der i virkeligheden ikke rigtig ville have en bil – økoflippere, der grundet deres politiske observans og frelste miljørigtige profil i virkeligheden burde køre med de offentlige transportmidler, men som af en eller anden årsag – f.eks. fordi de bor på landet som mig, ikke kunne få det til at hænge sammen uden et personligt transportmiddel.
Staklerne blev nødt til at have en bil og så fik de sådan en der slet ikke lignede en rigtig bil. Det mindede mest af alt om en forvokset golfvogn og med stort set samme katastrofale køreegenskaber. Langt fra noget som alle os der faktisk godt kan lide en god bil gider, at sætte os op i.
Men så ændrede det sig pludselig. I 2008 dukkede Californiske Tesla Motors op med et bud på en elbil, der ikke alene var ligeså god som de bedste benzin- og diselbiler, men meget, meget bedre!
Tesla Motors havde fra starten af valgt, at gå den direkte modsatte vej af alle andre elbils-producenter i verden. I stedet for at starte fra bunden, og lave en lille simpel og relativ billig elbil, valgte de at starte oppefra med eliten. De ville vise verden, at elbiler ikke behøver, at være en dårlig undskyldning for en rigtig bil. De ville imponere alle os, der elsker en god bil, sætter pris på en fornuftig acceleration, rækkevide, komfort og ikke mindst at vi ser godt ud i den.
Hele verden måbede da Tesla Motors præsenterede deres første bil: Tesla Roadster. Aldrig havde vi set sådan en elbil! Ikke alene så den hamrende godt ud de tekniske specifikationer fik de fleste til at tabe underkæben. 0-100 på under 4 sekunder og en rækkevidde på næsten 400 km. Ikke alene er den ligeså god som de fleste benzindrevne super-cars – den slår næsten dem alle. Faktisk er det vist kun en Ferrari Enzo, som er hurtigere i optrækket.
For mit eget vedkommende var det kærlighed ved første blik!
Jeg har i mange år troet inderligt på elbiler, som den absolut bedste løsning på fremtidens behov for personlige køretøjer. Men det bras der indtil 2008 blev produceret – og fortsat produceres af de fleste, er bare ikke løsningen. Der er ganske enkelt ikke nok bilhadende hippier i verden til at det vil få nogen praktisk betydning i markedet, hvis der ikke kommer noget bedre. Og det er der så nu!
Siden 2008 har jeg drømt om at teste, hvordan et liv med en elbil vil være. Altså, en rigtig god elbil. Den eneste rigtig gode elbil der findes lige nu er efter min mening Tesla Roadster.
Der har været lavet mange tests med elbiler. Herhjemme har der kørt et større projekt, hvor hundredevis af familier over hele landet har fået mulighed for at køre 3 måneder i en elbil. Desværre er de elbiler der stilles til rådighed bare noget lort. De kører langsomt, de har en meget kort rækkevidde, de er pisse kolde om vinteren og så ligner man en idiot i dem.
Jeg vil gerne teste hvordan et liv med en rigtig god elbil vil være – fremtidens elbil. Og nu har jeg så, efter 3 års forberedelser, endelig fået muligheden i samarbejde med virksomheden Lease A Star – som er de eneste der tilbyder en attraktiv leasing af Tesla elbiler i Danmark i Danmark!
I de næste 12 måneder – et helt kalenderår, sommer og vinter, vil jeg køre land og rige rundt i en Tesla Roadster. Jeg vil afprøve hvordan en dagligdag i en god elbil kan fungere, hvordan det er at køre på ferie i den og besøge familien i den anden ende af landet.
For en ting ved jeg allerede nu – et liv med elbil er fundamentalt anderledes end et liv med en traditionel bil. Vi har haft over 100 år til at vende os de fordele og ulemper der er med almindelige biler. Det vil naturligvis tage lidt tid, at vende sig til et liv med elbil.
I løbet af det kommende år vil jeg løbende beskrive mine oplevelser på godt og ondt med verdens bedste elbil. Du vil få mulighed for at følge med, i tekst, billeder og video her på bloggen.
Når året er omme vil de bedste indlæg og historier blive samlet i en bog.