Elbil historier

Udover min løbende dækning af livet med en elbil vil jeg også dykke ned i særlige elbil-historier og -sager, som har politisk eller praktisk betydning, som er sjove, provokerende eller i det hele taget vigtige at få frem. Alle disse elbil-historier vil du finde samlet i denne kategori. Hvis du har nogle gode ideer til gode historier jeg bør skrive om er du meget velkommen til, at kontakte mig via kontaktformularen (link i toppen) eller via email: mikkel@demib.com

Elbil-taxi straffes økonomisk

Jeg har haft en del dialog med Carl Nielsen fra firmaet Clear Drive, som arbejder på forskellige innovative tjenester med elbiler. En af de meget spændende projekter de har arbejdet på er etableringen af Danmarks første rene elbil-taxi service. Men lige nu ser projektet desværre ud til at strande på tre ting – den ene er, at man straffes økonomisk, hvis man er så “åndssvag”, at ville lave et taxi-selskab, der udelukkende kører med elbiler.

[Read more…]

Better Place: Batterier er ikke en del af en elbil. SKAT: Batterier hører med til en elbil

I et bindende svar fra Skatterådet d. 24. januar i år slås det fast, at bateriet til en elbil skal betragtes som en del af en elbil, når den skattemæssige værdi af fri bil skal beregnes. Af svaret fremgår det ikke direkte hvem det er som har spurgt, men det er ikke svært at se, at det drejer sig om Better Place.

Skatterådet bekræfter således det jeg hele tiden har sagt, omend med et skattemæssigt udgangspunkt i stedet for et forbrugermæssigt, at batteriet til en elbil naturligvis er en del af bilen – ligesom moteren i en benzinbil er det. Man kan ikke pille bateriet ud af en elbil og stadig påstå det er en bil!

Det bindende svar fra Skatterådet vi, såvidt jeg kan vurdere, få nogle alvorlige konsekvenser for hele den model som Better Place bygger på. Hidtil har de jo ikke ønsket at fortælle hvor meget man betaler for batteriet og hvor meget man betaler for strømmen, men solgt begge dele som en samlet srvicepakke. Nu bliver de i praksis tvunget til at opgive denne strategi, hvis de vil servicere elbiler der købes som firmabiler.

[Read more…]

Københavns Kommune fritager igen elbiler for parkeringsafgift

I mange år har det været gratis for elbiler at parkere i København. Pludselig var der så nogle embedsmænd, der fandt ud af, at færdselsloven faktisk ikke giver lovlig mulighed for denne fritagelse.

Med meget kort varsel besluttede Københavns Kommune så at fjerne fritagelsen for parkeringsafgift for elbiler med virkning fra 1. december 2011. Temmelig åndssvagt, set i lyset af, at fritagelsen nu havde kørt så mange år uden at det havde fået juridiske konsekvenser for Københavns Kommune.

Nu ser det så ud til, at fritagelsen for parkeringsafgifter for elbiler genindføres i Københavns Kommune.

[Read more…]

Endnu et tiltage for at begrænse udbredelsen af elbiler – fritagelsen for parkeringsafgift for elbiler i København fjernes!

Det bliver mere og mere tydeligt, at den nye rød-grønne regering ikke ønsker at vi skal have flere elbiler på gaden i Danmark – tværtimod, de gør stort set alt hvad de kan for, at forhindre det.

Det seneste tiltag er, at fritagelsen for parkeringsafgifter i København fjernes fra og med 1. december 2011.

Nu mangler vi bare, at de fjerner afgiftsfritagelsen for elbiler – og evt. pålægger dem en særlig strafafgift (i stil med de nye fedtafgifter, der bl.a. har ramt rugbrød og de fedtfattige dele af svinekød), så er de vist ved at være i mål med deres øjensynlige ønske om helt, at uddryde enhver drøm om flere elbiler på de danske veje. Flot!

[Read more…]

Den rød-grønne regering nedprioriterer elbiler!

I dokumentarfilmen Who Killed The Electric Car beskriver instruktøren Chris Paine, hvordan det første store forsøg, i slut 80’erne, på udbredelse af elbiler blev slået ihjel af industriens mangel på vilje til, at kæmpe oprigtigt for sagen.

Siden dengang er bilproducenterne heldigvis blevet meget mere tændt på ideen om, at vi i den nære fremtid skal til at køre elbiler. I dag er de fleste store bilmærker på vej med nye elbiler.

Et momentum er på vej. Der er en optimisme omkring elbiler nu, som aldrig før. Flere og flere tror på det og teknologien er for alvor ved at være klar.

Men det er ikke nok. Desværre. Hvis det skal lykkes, at få en tilstrækkelig del af forbrugerne til at skifte til elbiler kræver det en god portion fødselshjælp nogle år endnu. Det kræver politisk vilje til at handle. Og den er tilsyneladende ikke til stede. I hvert fald ikke lige nu og det er nu der skal handles, ellers dør drømmen om, at få mange flere elbiler ud på de danske veje igen.

[Read more…]

Verdens hurtigste elbil – ny rekord for hurtige elbiler under 500 kg

En elbil bygget af BYU (Brighton Young University) engineering studenter har netop sat en ny verdensrekord for hurtige elbiler under 500 kg. Ikke mindre end 175 mph nåede de op på – svarende til lige godt 280 kilometer i timen, med den elbilen af den såkaldte streamliner type!


[Read more…]

Et nyt grønt regeringsgrundlag – men uden de store ambitioner for elbiler

Så blev Danmarks nye regering endelig færdige med udarbejdelsen af deres regeringsgrundlag, der har fået titlen: “Et Danmark der står sammen”. Det tog sin tid. En af de ting, som den nye regering har sagt at de vil have fokus på er et bedre miljø og mere vedvarende energi. Det er jo godt, hvis ellers de flotte ord bliver omsat i noget praktisk og ikke mindst, at det følges op af de love og den økonomi der skal til for at det sker.

Jeg har kigget det nye regeringsgrundlag igennem. Elbiler optræder 2 gange i teksten – begge på side 30. Thats it. Og det der skrives i den forbindelse virker ikke alt for opløftende, må jeg sige …

[Read more…]

Roaming af strøm fra ladestandere bør reguleres ved lov!

Ing.dk skrev i går om lanceringen af det første danske roamingsystem til ladestandere med navnet Edison. I praksis betyder det, at abonnenter hos f.eks. Better Place også vil kunne oplade på ChoseEV eller Siemens ladestandere og stadig kun modtage en regning, fra deres eget selskab.

Roaming kendes også fra bl.a. mobilbranchen. Og netop når vi ser på mobilbranchen, står det også meget klart, at roaming kan gå hen og blive meget, meget dyrt for forbrugerne, hvis det ikke regulereres ved lov. Og selv da, kan det forekomme alt for dyrt.

[Read more…]

En gave til politikerne fra Elbil Bloggen: Et katalog over tiltag der kan sætte gang i udbredelsen af elbiler

De fleste politikere og partier bryster sig i dag af en grøn profil. Det er jo blevet så moderne. Ja, det er vel nærmest blevet politisk selvmord at sige det modsatte – altså, at man er ligeglad med det der miljø-pis. Så det gør næsten ingen.

En af de ting som de fleste af alle de nye og gamle miljøbevidste politikere ønsker er, at der kommer mange flere elbiler på gaderne. Det er også afgørende nødvendigt, hvis vi i Danmark skal kunne leve op til de miljømål og reduktion i CO2 udledning, som vi har lovet omverden. Og så er de jo i øvrigt også meget sjovere at køre i.

Men en ting er snak om et bedre miljø og flere elbiler – noget andet er, hvad der skal gøres for at det sker. Indtil videre er der desværre ikke sket ret meget. Det eneste som det offentlige har gjort er stort set at tilbyde en midlertidig afgiftsfritagelse for elbiler. Det er såmænd godt, at den er der. Det er bare langt fra godt nok.

I Norge har politikerne gennemført en omfattende stimuleringsplan for elbiler og resultatet taler sit tydelige sprog. Der er nu solgt over 7.500 elbiler i Norge – i Danmark har vi kun lige rundet 500.

I dette indlæg vil jeg give politikerne en gave – et samlet katalog over de tiltag, som jeg synes de skal gennemføre, hvis de virkelig mener det seriøst, at de ønsker mange flere elbiler på gaderne. Og de siger de jo at de gør.

[Read more…]

Gratis parkering med elbiler på Frederiksberg er meget, meget svært

Som jeg skrev om for snart et måned siden er det i praksis meget svært at få lov til at parkere gratis med en elbil i de byer, der ellers  praler så meget med at man kan det. I København gik det let nok, men både på Frederiksberg og i Odense var det langt mere besværligt.

Frederiksberg Kommune lovede dog til sidst, at sende mig den påkrævede licens, så jeg kan parkere gratis med min elbil. Nu er der som sagt gået næsten et måned og jeg har stadig ikke modtaget en licens. Jeg besluttede mig derfor til, endnu en gang, at ringe til dem for at rykke for licensen.

[Read more…]