Elbil historier

Udover min løbende dækning af livet med en elbil vil jeg også dykke ned i særlige elbil-historier og -sager, som har politisk eller praktisk betydning, som er sjove, provokerende eller i det hele taget vigtige at få frem. Alle disse elbil-historier vil du finde samlet i denne kategori. Hvis du har nogle gode ideer til gode historier jeg bør skrive om er du meget velkommen til, at kontakte mig via kontaktformularen (link i toppen) eller via email: mikkel@demib.com

6 løsninger på elbiler der kan køre meget langt

I det daglige er en elbil, som min Tesla Roadster, med sine ca. 400 km rækkevidde glimrende. Jeg har som tidligere nævnt endnu ikke oplevet situationer, hvor rækkevidden var et problem.  

Men hvis man skal på bilferie i Sydeuropa er det naturligvis ikke nok. Det tager mindst 6-8 timer at lade den op, så det vil tage lige lovlig lang tid at komme til f.eks. det sydlige Italien – og hjem igen.

Der findes grundlæggende set 6 forskellige bud, lige nu, på hvordan man kan lave en elbil der kan køre meget langt – uden at man bliver afbrudt i mange timer af genopladninger.

I dette indlæg vil jeg gennemgå de 6 forskellige bud på løsninger til at lave elbiler der kan køre længere end de bedste nuværende batterier kan klare …

[Read more…]

Elbil økonomi: Pendlere kan spare over 6.000 kroner pr. måned ved at skifte til elbil

Mange folk har en forestilling om, at det er dyrere at køre i elbil end en traditionel benzin- eller dieselbil. Elbilerne koster rigtig nok mere end traditionelle biler og så er der omkostningen til batterierne. Og ja, det er bestemt et problem, at anskaffelsesprisen på elbiler fortsat er i den høje ende og at batterierne er så kostbare.

Men næsten ingen har indtil nu sat sig ned og regnet på de besparelser der er ved, at skifte til elbil – hvad man faktisk sparer ved at bytte det stinkende og larmende benzinbil-monster ud med en ren, støjsvag og økologisk elbil. Det har jeg. Og resultatet er overraskende for de fleste.

Mine beregninger viser, at pendlere kan spare over 6.000 kroner pr. måned ved at skifte til elbil. Hvis man bruger de penge på et almindeligt 6-årrigt billån giver det næsten 400.000 kroner kontant, som man så kan putte i elbilen. Det er rigeligt til at dække både merudgiften til selve elbilen og de ekstra omkostninger, der på et tidspunkt kommer til udskiftning af batteriet.

[Read more…]

Gratis parkering for elbiler? – i teorien ja, men i praksis næsten umuligt!

Elbiler kan i flere byer i Danmark parkere gratis. Det er jo godt, synes jeg. Det er stimulerende for, at flere mennesker begynder, at køre i elbil til byerne – og det er godt for de ellers forurenings- og støjfyldte byer.

Problemet er bare, at det mest er i teorien, at det kan lade sig gøre. Det er vist mest noget de har fundet på i disse byer for at få en mere grøn profil, for i praksis viser det sig at det er temmelig svært, at få lov til at parkere gratis. Det er i hvert fald den sørgelige konklussion jeg må drage efter selv, at have forsøgt at få de nødvendige tilladelser …

[Read more…]

Skattebegunstiget firma-elbiler ville kunne øge udbredelsen af elbiler hurtigere!

Jeg har for nyligt valgt at gå over til firmabil. Fordelen ved en firmabil er, at det administrativt er meget enkelt at have med at gøre – firmaet betaler køb af bilen og alle udgifterne til bilens drift og vedligeholdelse, og jeg beskattes så af en fast procentdel af bilens pris.

Den firmabil jeg har er en Mercedes A160 CDI på diesel. Hvis jeg i stedet for havde købt en elbil som firmabil havde den økonomiske fordel for mig, som lønmodtager i firmaet, ikke været nær så stor.

Jeg vil derfor stærkt anbefale, at politikerne overvejer, at give en særlig skattebegunstigelse til dem, der vælger at gå over til elbiler som firmabil. Det tror jeg for alvor kunne være med til at sætte skub i udbredelsen af elbiler i Danmark.

[Read more…]

Morten Messerschmidt (DF) vil bekæmpe elbiler

DF har aldrig været kendt for, at være særligt vilde med alternativ energi, bedre miljø og elbiler – for nu at sige det mildt. Men i går blev jeg nu alligevel lidt overrasket over et af de absolut mindst intelligente forslag jeg længe har set fra DF: Morten Messerschmidt vil fjerne afgiftsfritagelsen på elbiler for at finansiere et forslag om at støtte, at højtuddannede flytter til Udkantsdanmark.

Udover at forslaget slet ikke hænger økonomisk sammen er det naturligvis en virkelig dårlig ide, at fjerne afgiftsfritagelsen på elbiler lige nu, hvor det endelig ser ud til at der kunne komme gang i den fremgang for elbiler, som de fleste politikere ønsker.

[Read more…]

Ladestandere til elbiler på offentlige parkeringspladser skal være åbne for alle!

Better Place har tilsyneladende fået overbevist mange danske lokalpolitikere om, at det vil gavne udbredelsen af elbiler, hvis de får lov til at opstille deres ladestandere på offentlige pladser, og får reserveret parkeringspladser til elbiler. Andre selskaber er muligvis på vej med lignende løsninger. Jeg frygter, at resultatet vil blive det direkte modsatte!

Jeg synes det er meget farligt at overlade udbygningen af ladestander-infrastrukturen for elbiler til private selskaber, der øjensynligt ikke ønsker et åbent og konkurrencedygtigt netværk, men tværtimod en monopolisering. Det vil skade udbredelsen af elbiler.

[Read more…]

Dansk verdensrekord for elbiler indenfor rækkevidde!

Lige siden jeg fik min Tesla Roadster har jeg overvejet om ikke det var muligt, at slå verdensrekorden for, hvor langt man kan køre i en (serieproduceret og tilgængelig) elbil. Og hvis ikke det er muligt, så i det mindste lave en dansk rekord.

Verdensrekorden er p.t. på 347,2 miles – svarende til 558,76 km på en enkelt opladning, og rekorden er (naturligvis) sat med en Tesla Roadster.

I går aftes lavede jeg den første test og til min store tilfredshed viste det sig, at jeg godt kunne presse min Tesla ned på det energiforbrug der skal til for at slå verdensrekorden. Se dokumentationen nedenfor … men først en lille glædesvideo fra i går aftes :)

OBS: I videoen får jeg vrøvlet lidt om rekorden, kilometer og miles. Jeg var så glad at jeg glemte at tænke. Rekorden er som sagt 347,2 miles – eller 558,76 km.

[Read more…]

Life With Tesla – dokumentarfilm om et liv med Tesla Roadster

Mike Koenigs er en Amerikansk internet iværksætter, der ligesom jeg kæmper for en verden med flere elbiler. Og ligesom jeg er han også faldet for Tesla Roadster. I modsætning til mig har Mike Koenigs dog været igang med hans projekt lidt længere tid – godt og vel et år.

Mike Koenigs har brugt en del af året på at producere en dokumentarfilm om hans liv med Tesla. Filmen er netop lige blevet færdig og du kan se den nedenfor. Den er bestemt værd at bruge 40 minutter på.

Du kan også følge med i Mike Koenigs projekt på hans website: lifewithtesla.com

[Read more…]

Elbil økonomi: Kør 48 km pr. liter i en elbil

Som lovet er jeg begyndt, at lave nogle forskellige beregninger, der kan være med til at belyse, hvordan økonomien i en elbil fasktisk ser ud.

Den første beregning jeg vil præsentere i dag har fokus på, hvor “langt på literen” en elbil kan køre på  – det vil sige, hvis man omregner strømforbruget til det, som det ville svare til i liter pr. km i en elmindelig benzinbil.

Jeg blev selv lidt overraksket, da jeg tastede de faktiske data ind i mit regneark og så reseultatet: 48 km pr. liter ved almindelig blandet kørsel. Det er satme godt – ikke mindst set i lyset af, at det jo faktisk er en sportsvogn!

[Read more…]

Better Place’s udskiftning af batterier til elbiler er en dyr og dårlig løsning

Better Place logoI dag slog Better Place dørene op for den første robotstyrede station til udskiftning af batterier i elbiler. Miljøminister Lykke Friis var ude og klippe snoren over. Flot.

Foreløbigt er der bare ingen biler til salg på det danske marked, som understøtter den enlige batteri-skifte-station. Men det gør ikke så meget, for hele modellen med udskiftning af batterier er både dyr og dårlig.

[Read more…]