Myter om elbiler: Elbiler er alt for dyre

Denne myte er en af de få, som jeg desværre må indrømme der er noget om. De fleste elbiler er for dyre. I hvert fald som det er i dag. Sådan er det desværre ofte til at begynde med, med ny teknologi. Sådan var det også med vindmøller, computere og mobiltelefoner.

Men på lidt længere sigt tror jeg faktisk, at elbiler vil blive meget billigere end traditionelle benzin- og dieselbiler.

Der findes allerede i dag elbiler i mange forskellige prisklasser. Den elbil jeg kører rundt i – en Tesla Roadster Signature Model, koster 925.000 kr. Det er uden tvivl den mest kostbare elbil på markedet. I den modsatte ende af markedet kan man få en ellert for under 100.000 kr. Derimellem er der så kommet flere og flere mellemklassebiler til 2-300.000 kr.

En Tesla Roadster er faktisk billig, i sammenligning med andre sportsvogne i samme klasse. Hvis du skal have en Porsche, Ferrari eller Lamborghini slipper du ikke med 925.000 kr. Og dertil kommer så, at ejerafgiften (tidligere vægtafgift) er nul kroner på en ren elbil, hvorimod den kan koste op til over 20.000 kr. om året for en meget lidt økonomisk bil med forbrændingsmotor.

Men når man ser på mellemklasse elbilerne, så forholder det sig ikke helt så attraktivt. Uden at gå i detaljer med priserne på de forskellige modeller, der p.t. findes på markedet, så tror jeg de fleste kan blive enige om, at prisen for en sådan elbil er lige lidt for høj, sammenlignet med tilsvarende biltyper med forbrændingsmotor. Og dertil kommer så, at der er stor usikkerhed om, hvad brugtprisen bliver, når man skal skifte den ud.

Så selv med afgiftsfritagelsen skal man altså stadig være meget miljøorienteret for at investere i en elbil. Det kan groft sagt ikke betale sig lige nu. I en del andre lande har man derfor valgt at give mere direkte støtte til elbilerne bl.a. gennem momsfritagelse, bedre afskrivningsregler, lavere beskatning (for firma elbiler) og kontante tilskud.

På lidt længere sigt er jeg dog ret sikker på, at elbiler vil blive billigere end biler med forbrændingsmotor. Det skyldes det forhold, at elbiler er en langt mere simpel bil at bygge. De består af meget færre og langt mindre komplicerede elementer, end en benzinbil. Grunden til at benzinbilerne så stadig er billigere er, at de produceres i så store antal i modsætning til elbilerne, som stadig produceres i meget små serier og at batterierne fortsat er for dyre. Dertil kommer, at der fortsat er meget store udviklingsomkostninger i den nye teknologi, som naturligvis fyldes i elbilerne.

Hvis vi vil have flere elbiler på gaderne i Danamark indenfor de nærmeste år tror jeg ikke vi kommer udenom, at den økonomiske støtte skal øges – på den ene eller den anden måde. Ellers vil det kun være dem, som ser andre værdier i at have en elbil, end det rent økonomiske.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Comments

  1. Claus M says:

    Jeg tror man kan give mange incitamenter uden det behøver koste en bondegård. For bilisterne i Oslo er den største fordel faktisk, at de kan køre i kollektiv-feltet, og på den måde komme på arbejde på under den halve tid. Det er noget, der kan mærkes i hverdagen, og noget som for mange betyder mere end penge.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Helt enig. Mange incitamenter behøver ikke koste noget – eller noget særligt. Det gælder ogsdå den gratis parkering. Men når det så er sagt, så er de fleste elbiler stadig lidt i den dyre ende.

  2. Et minus er vel at et batteri til en EL-bil koster kassen, og man har vel ikke nogen egentlige statistikker på nedslidning af disse batterier endnu?

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Batterier koster stadig en del, ja, men man kender skam godt nedslidningen på dem. Tesla giver garanti på deres batterier, så der er man som kunde sikret. På deres nye biler er garantien 8 år, uanset antal kørte km.

      Hvis du så tager det antal km et moderne batteri kan holde og dividerer med prisen, så ender du, i værste fald, med et beløb som er lavere end det som det koster at holde en tradionel forbrændingsmotor kørende

  3. Kim Petersen says:

    Spændende at se om Tesla også giver 8 års garanti til en taxa der kører 100.000 km om året.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jeg kender en, der har købt 50 Model S til taxa brug og ifølge ham så holder garantien også for dem. Men de kører jo så også kun i 2-3 år som taxa – så sælges de, som med alle andre taxa-biler

  4. Kim Petersen says:

    Ja, men hvis der ikke kommer noget tilskud til elbiler der kører som taxa, så kan de ikke nøjes med at køre 2-3 år som taxa. Ved fra Martin, som arbejder hos Carl der har købt de 50 Tesla S’er, at de har en ansøgning ude hos Center for Grøn Transport, for at få noget tilskud til taxa.
    Det håber jeg bliver accepteret, og at der kommer en bevilling fri i Aabenraa kommune, for så er jeg klar som elektrisk taxavognmand.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.