Myter om elbiler: Elbiler forurener og udleder lige så meget CO2 som benzin-biler

Denne myte bliver ofte fremført af meget dedikerede benzin-entusiaster og motorjournalister. I programmet Top Gear, som jeg ellers holder meget af, er det efterhånden blevet en fast frase hver gang elbiler nævnes.

Problemet er bare, at det er en myte. Elbiler forurener bestemt ikke ligeså meget som benzin- eller dieselbiler og elbiler udleder på ingen måde ligeså meget CO2.

En elbil elmotor forurener i sig selv overhovedet ikke og den udleder ingen CO2. Det der kan forurene og udlede CO2 er produktionen af den strøm, som elmotoren drives af. Og det er det som jeg tror, er grundlaget for myten.

Det bliver ofte fremført, at hvis strømmen til en elbil produceres på kulkraft elværker, som vi også har en del af herhjemme, så forurener den ligeså meget som en benzinbil og den udleder ligeså meget CO2.

Fejlen i denne påstand er, at folk sammenligner forurening og CO2 udledning alene ved afbrænding af benzin eller diesel i en bil, med en vugge-til-grav beregning på kulkraft produceret el. Det holder naturligvis ikke. Hvis man laver en vugge-til-grav beregning af forbruget i en elbil, så skal man naturligvis også gøre det samme med en benzinbil – ikke kun afbrændingen i selve bilen. Ellers er det jo ikke en reel sammenligning.

Der er ikke ret mange, som faktisk har lavet en sådan vugge-til-grav sammenligning af CO2 udledningen i en elbil, når strømmen produceres med kulkraft, og så en benzinbil. En af dem der har fremskaffet en sådan beregning er Robert Llewellyn’s i hans TV-show Fully Charged.
Ifølge hans tal udleder en elbil ca. 40 gr. CO2 pr. km, hvis strømmen produceres på et kulkraftværk. Dette inkluderer udvinding af kul, transport, afbrænding og bortskaffelse af affaldet.

Hvis samme udregning laves på en benzinbil, så udleder den ca. 450-500 gr. CO2 pr. km. Altså mere end 10 gange så meget CO2!

Og det er så hvis så hvis strømmen til elbilen laves på et kulkraftfyret elværk. Det smarte ved en elbil er jo så, at man ikke behøver at fylde den med strøm fra et kulkraftfyret værk. Uden at lave noget som helst om på elbilen – ja, endda uden at spørge elbilejerne først, kan vi som samfund vælge at sende en mere miljøvenlig strøm ud i el nettet. Og så ser regnskabet naturligvis helt anderledes ud. Den mulighed findes ikke med benzinbiler.

I Danmark produceres allerede 20-30% af strømmen via vindmøller og vi får strøm fra de andre nordiske lande der er lavet på vandfald. Hvis politikerne gad kunne de i morgen vedtage en lov, der nedsatte prisen for strøm om natten. Der har vi nemlig et kæmpe over skud af vindmøllestrøm. Os med elbiler ville så, naturligvis, oplade vores biler om natten, for der kører vi jo normalt ikke i dem. Og så ville resultatet blive at elbilerne slet ingen CO2 udleder.

Så, uanset hvordan man vender og drejer det er og bliver myten om at elbiler skulle forurene ligeså meget som benzin- eller dieselbiler altså en myte.

Nedenfor kan du se hele det TV-show af Robert Llewellyn, hvori han også gennemgår vugge-til-grav CO2 beregningen (den del kommer ca 6 minutter inde i programmet).



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Michael Milo Schultz says

    Den der myte må jeg også rigtig tit aflive, når jeg taler med folk om el-biler.
    En anden myte er at det er meget miljøbelastende at fremstille selve batterierne. Nogen tror det sviner mere end at fremstille de over 10.000 liter benzin, som minimum svare til et batteris levetid (omregnet i km).
    Det kan være helt overvældende hvad man af og til skal lægge øre til.
    :-)

    • Jens Jönsson says

      At det er miljøbelastende at lave benzin bør der absolut ikke være nogen tvivl om. Se bare på Exxon Valdez og Deep Water Horizon ulykkerne.
      Jeg mindes ikke at have hørt om farlige uheld af den kaliber mht. batteri produktion.

  2. Selv hvis at elbilen og benzinbilen skulle forurene lige meget – så er der den anden fordel ved elbilerne at de ingen partikler udleder når de kører. Det betyder at vi flytter den normale forurening i byerne ud til kraftværkerne. Så på alle tænkelige måde er elbiler bedre for vores samfund.

    Færre partikler i luften i større byer giver færre sygdomstilfælde og dermed koster det samfundet mindre.

  3. Giver dig fuldstændig ret! Man tænker ikke hele regnskabet helt igennem.

    Men i forhold til hvis nogen siger at den producerede strøm skaber lige så meget CO2, så skal du jo bare sige at du er klar til at tage imod en vedvarende energi kilde :D

  4. Nogen der ved hvor rapporten han refererer til kan findes?

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.