Myter om elbiler: Elbiler bruger for meget strøm på opvarmning, når det er koldt

En meget udbredt myte er, at elbiler bruger alt for meget strøm på opvarming, når det er koldt – og dermed reducerer rækkevidden betragteligt om vinteren. Jeg troede faktisk også, til dels, at det forholdt sig sådan. Men mine egne erfaringer, og en nærmere beregning af de faktiske forhold, viser at myten faktisk er en myte.

Det er en meget lille del af strømforbruget der går til opvarming af en elbil – langt den største del bruges på fremdrift. I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på, hvad der ligger til grund for mine resultater – og denne myte.

Lad os starte med at se på, hvor meget strøm jeg bruger i min Tesla Roadster til fredrift af bilen. Hvis jeg kører en blanding af landevej og motorvej, kan jeg komme ned på ca. 140 wh pr. km med en gennemsnitsfart på ca. 80 kmt. På en time bruger jeg således 11,2 kw.

Spørgsmålet er så, hvor meget strøm varmesystemet i en Tesla Roadster – eller en anden elbil, bruger.

I en almindelig benzin- eller dieselbil er det kun omkring 20-30% af energien, der omsættes til fremdrift. De resterende 70-80% omsættes hovedsageligt i varme i motoren. Om vinteren, når det er koldt, kan man så udnytte denne spildvarme til at opvarme bilen. Om sommeren går det bare til spilde.

I en elbil er det typisk over 90% af energien der bruges til fremdrift. Kun en meget lille del bliver til varme i elmotoren og batterierne – så lidt at det ikke rigtig kan bruges til noget. Så når det er koldt, og en elbil skal opvarmes, skal der derfor bruges ekstra energi på det. Spørgsmålet er så hvor meget.

Min egen erfaring fra kørsel i Tesla’en her i de kolde måneder har været, at det er meget lidt energi, der bruges på at opvarme bilen. Men det er bare en fornemmelse, og det er jo ikke godt nok. Så jeg har forsøgt, at dykke lidt mere ned i det.

Der findes to måder at opvarme en Tesla Roadster: Sædevarme og varmeblæser. Tesla oplyser desværre ikke direkte, hvor meget strøm der bruges på de to ting. Heldigvis var Tesla’s teknikere i Danmark endnu engang meget behjælpelige, og hjalp mig med, at teste det for mig. De nåede frem til følgende:

Kabinevarme maximalt 1000 Watt … typisk nærmere 3-500 Watt

Kabine blæser maximalt 140 Watt (trin 3 på blæser). Trin 1 og 2 bruger hhv. ca. 50 og 90 Watt

Sædevarme på max ca 26 Watt per sæde, min ca 12 Watt per sæde

Hvis vi tager et gennemsnit, kabineblæs på trin 2, kabinevarme på ½ til forruden, førersæde på max bruger vi cirka 500 – 600 Watt / time. Eller med andre ord, det tager 4 døgn at køre batteriet fladt :-D

Ovenstående stemmer meget godt overens med mine egne erfaringer. Et gennemsnit på 500 Watt pr. time lyder helt rigtigt. Skruer man helt op for blæser, varme og sædevarme kan man måske nå op på 1200-1300 Watt, men så er der altså virkelig meget blus på, og det kan jeg ikke forestille mig, at man nogensinde får brug for at køre med ret længe – selv i bidende frostvejr. Men det vil jeg naturligvis teste i praksis, når vinteren sætter ind.

Så at gå ud fra et gennemsnit på 500 Watt pr. time er nok ikke helt ved siden af.

Hvis vi tager udgangspunkt i ovenstående beregning af mit strømforbrug til fremdrift på 11,2 kw pr. time ved 80 kmt og 140 wh pr. km, går der således 4,46% til opvarmning af bilen.

Under 5% af enerigien til opvarming af en elbil kan vist næppe betegnes som et reelt problem!

Jeg har i sommermånederne bevist, at jeg uden problemer kan køre 400 km i min Tesla Roadster på en enkelt opladning. Hvis vi så trækker 5% fra dette, kan jeg således køre ca. 380 km når det er koldt – 20 km bliver ædt op, til opvarmning. Det tror jeg godt, de fleste kan leve med.

380 km er stadig en rigtig fin rækkevidde, og ville i lighed med i sommers, sagtens kunne bringe mig på arbejde i København og hjem igen, op til sommerhuset i Sverige, på besøg hos familien i Jylland og alle de andre ture rundt i Danmark jeg ellers tager i løbet af et almindeligt år – på en enkelt opladning.

Så myten om, at elbiler ikke kan køre ret langt når det er koldt, at alt for meget strøm bruges til opvarming, er en myte. I hvert fald i elbiler, der har en elopvarming der er ligeså effektiv som Tesla’ens – og jeg kan ikke se, hvorfor andre producenter skulle have svært ved at leve op til det. Elopvarming er jo ikke ligefrem rocket science.

Nu glæder jeg mig endnu mere til at komme ud at køre i vinterkulden :)



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Hej Mikkel
    Enig, dit forbrug af el til at opvarme elblien udgør ikke det store problem. På alle biler er der kilder som kan reducere rækkeviden med 5% (forkert dæktryk – ikke skifte gear på rette tidspunkt – eftermonteret hækspoiler etc.) for ikke at tale om det meget populære aircondition (hvordan klare Tesla’en sig i forhold til at køle bilen, er det kun med toppen nede det sker?).
    Et stort problem som rammer alle Danske bilejere hver vinter er, at effekten af deres startbatteri rasler ned når det pludselig er minus 10-15 grader uden for. Hvordan står det her til med batteriet i en Tesla, vil det stadig have fuld kapacitet ved minus 10-15 grader, eller vil temperaturen her have en indflydelse på rækkeviden?

  2. Mikkel deMib Svendsen says

    En af de rigtig smarte ting som Tesla har opfundet til deres biler er den “kuvæse” som batterierne er placeret i. Den sikrer, at de altid opererer ved den optimale temperatur og luftfugtighed. Dette er medvirkende til, at de altid fungerer optimalt og det forlænger levetiden væsentligt.

    Tesla Roadster er testet i stærke frostgrader og fungerer fint. Jeg snakkede lige med en der har kørt i en nord for polarcirklen, i bidende frost, uden problemer, og med en glimrende rækkevidde.

    En fordel med elopvarming af bilen, i modsætning til forbrændingsmotor biler er jo også, at varmen er der med det samme – man skal ikike vente på at motoren bliver varm.

  3. Jesper Andreassen says

    Jeg har det seneste 4 måneder kørt Renault Fluence Z.E. Dejlig bil. Jeg kan heller ikke genkende FDM’s ellers udødeliggjorte myte om at rækkevidden på en elbil reduceres markant i koldt vejr. Typisk sætter mig om morgenen ind i en fuldt opladet – og oftest – når jeg har husket at sætte kabinevarmeren til – lun bil. Min erfaring er at bilen på korte ture bruger relativt mere strøm end på lange så måske kan det tilskrives øget strømforbrug til opvarmning de første km, men kørselsmønstret er typisk også anderledes på en kort tur end en lang. Din vurdering på ca. 5% svarer meget godt til min erfaring i Fluencen.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.