Myter om elbiler bygger på dårlige elbiler

Jeg støder desværre ind i rigtig meget vrøvl og mange myter om elbiler, som tilsyneladende bygger på, at de fleste kun kender til – eller ønsker at kende til, de dårligste elbiler på markedet.

Dem der sælger de mindre gode elbiler ignorerer det faktum, at der findes bedre elbiler end dem de sælger. De journalister der dækker området ved ofte alt for lidt om elbiler, og de politikere der skal tage beslutninger der har betydning for elbilernes udbredelse, lytter desværre alt for meget på leverandørerne af de dårlige elbiler og de myter der følger.

Et af de vigtige formål med mit elbil-projekt og denne blog er, at rydde så mange af myterne om elbiler af vejen, så den offentlige dækning af området bliver så korrekt som muligt og så de vigtige beslutninger politikerne tager bliver taget på et korrekt oplyst grundlag.

Jeg synes dog at det ofte er en hård kamp op ad bakke. Udbyderne af de dårlige elbiler og dårlige løsninger på elbil-infrastruktur kæmper hårdt for at overbevise offentligheden og politikerne om, at deres “halve sandheder” er korrekte. Og de har mange midler at gøre det med. Jeg er bare en lille brik i den sammenhæng.

Men jeg giver ikke op! Det er kun godt et måned siden jeg startede denne blog og jeg lover, at jeg vil fortsætte min kamp mod de mange myter og usandheder om elbiler, der florerer – også efter det nuværende 1-årrige projekt slutter.

Jeg har dog også oplevet mange positive ting i Elbil Bloggens korte levetid. Journalister er allerede begyndt at ringe, for at få mit syn på specifikke elbils-spørgsmål, og politikere og andre interessenter er også begyndt at melde sig på banen. Det er godt. Det er jeg rigtig glad for. Og jeg står naturligvis glædeligt til rådighed for dem alle.

Når almindelige mennesker tror på myterne om elbiler er konsekvensen, at de bliver mere tilbageholdende i forhold til at overveje køb af en elbil – enten nu eller senere. Det er ærgeligt.

Når journalister lader sig overbevise af myterne er det med til at cementere dem – for det der står i avisen er jo sandt, ik?

Men værst af alt er det næsten, når politikerne ender med at tro på myterne om elbiler, for så er konsekvensen, at de tager forkerte beslutninger, som i værste fald kan skade udbredelsen af elbiler stik imod det de ellers har intentioner om.  

Der er bred politisk enighed i Danmark om, at det er en god ide at få mange flere til at køre elbil frem for benzin- eller dieselbil. Det er godt. Men det er ærgheligt, når politikerne f.eks. tror, at elbiler ikke kan køre mere end 150 km på en opladning. Det kan de sagtens. Min Tesla Roadster er et glimrende eksempel på, at man sagtens kan bygge elbiler – selv i dag, som kan køre meget længere. Men det kræver naturligvis at de andre elbilsproducenter tager sig sammen! Det kræver både et et politisk og et folkeligt pres.

Vi skal ikke finde os i dårlige elbiler, når meget bedre kan laves.  Vi skal ikke finde os i kun at spare 20% ved skift til en elbil, når man i virkeligheden kan spare over 50%. Det kræver, at vi presser producenterne og det kræver at vi stiller meget skrappere krav til både leverandører og de selskaber der forsøger at kuppe udviklingen af den nødvendige ladestander-infrastruktur. Det kræver både folkelig og politisk forståelse og opbakning.

Uanset om du selv er tæt på eller langt fra at overveje at skifte til elbil, så håber jeg du vil hjælpe mig i min – og vores, kamp for at få flere korrekte informationer om elbilerne og deres faktiske muligheder på bordet. Det kan du bl.a. gøre ved at deltage her, og i alle mulige andre sammenhæng hvor du støder på myter og misforståelser om elbiler, at henvise folk til Elbil Bloggen og mig.

Jeg takker på forhånd for din hjælp :)



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Michael Milo Schultz says

    Hej Mikkel

    Jeg er fuldstændig enig med dig, og jeg gør allerede alt hvad jeg kan for at skyde myter og misforståelser ned, selvom jeg også selv kan ha’ lidt svært ved at genkende dem straks jeg ser dem.

    Jeg har dog en kommentar til det du skriver alligevel. Du refererer her og andre steder til hvad du kalder “dårlige el-biler” som kun kan køre 150 km på en opladning. I forhold til Tesla Roadster er det latterligt lidt, det er vi enige om . Men mener du ærligt, at man kan sammenligne den med kommende familiebiler? Hvis minimumkravet til en kommende familie el-bil er 400 km på en opladning, så er der virkelig langt endnu. Så får vi ikke gang i salget før der kommer en helt ny batteriteknologi på banen. Hvis en familie el-bil skal sælge, så skal den ligne en traditionel bil, den skal være mere end en halv meter høj, der skal være plads til 5 personer plus bagage og den må ikke koste mere end en traditionel mellemklassebil.

    Jeg ville ønske at vi kunne få gang i salget af store lækre el-biler, til den almindelige danske børnefamilie (med god smag). Hvis vi skal det, så er vi død og pine nødt til at leve med en rækkevidde i nærheden af de 150 km.

    Teslas model S kommer selvfølgelig “snart” på markedet, men den kommer til at koste meget meget mere, end en almindelig dansk familie kan overkomme.

    Hvis vi alle sammen bare sætte os ned og venter, risikerer vi så ikke at producenterne mister håbet og dropper videre udvikling? Den traditionelle bilbranche er så bagstræbende at jeg sagtens kan mistænke dem for at kunne sige “Så har vi prøvet det, det slog ikke igennem . Folk vil ikke ha’ el-biler”.

    Så godt som alle er enige om at el-biler er “det rigtige”, så har vi almindelige forbrugere ikke et ansvar for at hjælpe denne revolution godt igang? Det var et spørgsmål, læg mærke til det. Hvem tør komme med et svar på det? :-)

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Elbiler der kun kan køre 150 km på en opladning mener jeg er en lortebil. Det vil jeg holde fast i. Det er først når vi får elbiler der kan køre mindst det dobbelte at vi for alvor vil få gang i udbredelsen af elbiler.

      For en elbil der kun kan køre 150 km på en opladning kan sagtens bruges til nogle menneskers dagligdagsbehov, men de kan ikke køre i sommerhus, på besøg hos familien i Jylland eller noget som helst andet. Og derfor vil sådanne biler stort set kun tiltale folk der har råd til 2 biler – den kortrækkende lorte-elbil, og så en “rigtig” bil. Langt de fleste danskere har kun råd til – og lyst til, en enkelt bil.

      • Jeg forstår dit synspunkt, det kommer desværre til at tage mange år før en elbil kan kører 300 km på en opladning og koster det samme som en alm. bil.

        mvh

        Martin

        • Mikkel deMib Svendsen says

          Det tror jeg ikke du nødvendigvis har ret i – men det kræver at der lægges pres på producenterne fra forbrugernes side.

          Tesla Model S sammenlignes med en Audi 6 eller BMW 5 serie og i den sammenligning er den faktisk billig – og den kan levere 500 km på en opladning og vil kunne oplades på 45 minutter.

          Når man kan lave en luksus-sedan af den type til noget der ligner ½ million, så vil man også kunne lave en lidt mindre luksusiøs familiebil en del billigere – særligt hvis den masseproduceres i meget større antal, end de få tusinde som Tesla planlægger at lave hvert år.

          Der er intet der teknisk set forhindrer, at vi allerede om meget kort tid kan få elbiler til rimelige priser der kører 3-500 km pr. opladning og som kan lade hurtigt op. Det kræver som sagt bare, at vi – som forbrugere og politisk, stiller kravene til producenterne.

          • Det bliver spændende at se, jeg har studeret elbiler i flere år og jeg ser desværre ingen forventning i markedet der opfylder disse ønsker. Alene vægten af batterier er en stor hindring mange år frem i tiden.

            Tesla S kan oplades på 45 min, men det bliver med høj strømstyrke der ikke er mulig i private hjem.

          • Mikkel deMib Svendsen says

            Du har ikke brug for 45 minutters opladning derhjemme. Det er meget sjældent man har brug for at køre 500 km 45 minutter efter man lige er kommet hjem efter en 500 km tur :)

            De fleste private hjem kan som jeg har gjort sætte et 32 ampere stik op. Det går rigeligt hurtigt med dette.

            Teknikken er her. Producenterne kan lkicensere den af Tesla hvis de ikke selv kan hitte ud af det. Vi mangler blot et øget pres på producenterne, så de laver nogle ordentlige biler til os. Og når tekniken bliver endnu bedre i løbet af de kommende år bliver det blot endnu mere oplagt at skifte.

            Vi skal absolut ikke finde os i, at de spiser os af med lortebiler der kun kan køre 150 km på en opladning. Det holder ikke og det er en alvorlig bombe under udbredelsen af elbiler.

  2. Hej Mikkel,

    Jeg tror du har fået denne Myte galt i halsen :-)

    Der er flere fantastisk gode elbiler på vej med rækkevidde omkring 150 km. Der er mange i DK der er rigelig dækket af 150 km pr. opladning med mulighed for hurtigladning, når man en gang i mellem skal køre langt. Der er ikke mange i DK der kører mere end 150 km hver dag.

    Det er rigtigt at det ville være dejligt hvis en elbil kan kører 300 km eller mere pr. opladning. Som du oplever med Teslaen. Det er teknisk muligt, men kun økonomisk muligt i meget dyre biler, husk Teslaen er uden afgifter og alligevel koster den 800.000.

    Elbilen bliver først interessant, når den er økonomisk konkurrence dygtig med de nuværende biler. Det bliver den ikke foreløbigt, specielt ikke hvis den skal have lang rækkevidde.

    Et godt eksempel på en spændende familie bil med ca. 150 km rækkevidde er Nissan Leaf, der kommer til salg senere på året i DK til 295.000,- Den er hurtig og er den mest stille elbil jeg har kørt i. Den lidt større end en VW Golf.

    Mvh

    Martin

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Nej, myten er skam rigtig nok. Elbiler der kun kan køre 150 km på en opladning er og bliver noget lort. Det er som jeg forklarer ovenfor kun brugbart for dem der er så velhavende, at de har råd til 2 biler.

      Jeg er bange for, at vi er ved at lave “ellerten-fejlen”, hvis der fortsat satses så meget på biler, som ikke kan bruges af den brede befolkning. Så bliver elbilerne ikke så udbredte som de skal, for at skabe det momentum der skal til, for at få finansieret udbygningen af ladestander-infr astruktur osv – og så vælter hele korthuset igen, som det før har gjort.

      Ambitionsniveauet må og skal op!

      300.000 kr. for en bil der kun kan bruges til lokalkørsel er helt ude i hampen. Det vil jeg ikke betale for sådan en – det er et gangstativ på strøm. Jeg vil have en rigtig bil, der kan opfylde både mine daglige og månedlige behov. De behov jeg kun har med mange års mellemrum (som f.eks. en flytning eller en langtur til Sydeuropa) kan jeg godt leve med at leje en bil til, men jeg kan ikke leve med at have en bil, som ikke engang kan køre mig over og besøge min mor i Jylland eller i sommerhuset.

  3. Anders M. Toft says

    Du har sådan set ret i at 150 km på en opladning er for lidt, hvis vi skal have danskerne til at gå 100% ind i elbils teknologien. At du mener at teknologien er der til at kører 400 – 500 km på en opladning og det bare er at sætte den ind i en iMiEV og så kan den kører 500 km giver ikke mening. I forvejen koster den knap 200.000 og til sammenligning koster en benzin bil i den klasse det halve. Så hvis man tager et dyrere og tungere batteri så vil prisen blive alt for meget, og så får du alligevel ikke danskerne til at skifte benzin bilen ud, selv om den kan kører 500 km.

    Ambitionsniveauet skal op, som du også siger, og det synes jeg egentlig også at det er. Tror bestemt på at inden for et par år, så har batteriteknologien rykket sig så markant at vi vil kunne kører 500 km på en opladning, hvor batteriene vil være lettere og billigere. Først når teknologien kan levere sådanne biler vil benzinbilerne for alvor få konkurrence.

    Det betyder selvfølgelig stadig at vi skal udrydde alle de myter som der er omkring elbilen – mange mener stadig at en elbil er det samme som ellerten, og det er en stor fejl. Alle dem jeg snakker med som prøver at kører i en elbil for første gang er meget imponeret (Selv i “lorte bilerne” som du selv siger, der kan kører 150 km), og det tror jeg er fordi de kan se potentiale i den, den er perfekt som nummer 2 bil i øjeblikket, og det er det der skal op i medierne. Når så de kan kører de 500 km til en overkommenlig penge, så kan vi tage fat i bil nummer 1!

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Der er en lidt underlig konflikt i, at Danmark af mange elbils-producenter er udset til testland, og at der så i så høj grad satses på elbiler der, som du også slår fast, er mest velegnet som 2. bil – set i lyset af, at langt de fleste familier netop i Danmark kun har en bil. Dette skyldes naturligvis at biler i Danmark er ekstremt dyre at købe i forhold til stort set alle andre lande. Havde vi ingen registreringsafgift på biler ville langt flere familier nok have 2 biler – som f.eks. i Tyskland, og så ville det være mere oplagt med elbil som bil nummer 2.

      Men det er ikke kun rækkeviden, der er for dårlig i de fleste elbiler, efter min mening. Det er også det faktum at mange af dem kører for langsomt (særligt op ad bakke, i modvind osv), og de har det for svært når det bliver koldt. Det er ikke tilfældet med Tesla’en.

      Hvis man var konspirationsteoretiker kunne man godt mistænke store dele af bilindustrien for, at forsøge at lave samme nummer som GM gjorde i USA i 80/90’erne, hvor de bevidst forsøgte at lave elbiler som ingen ville have for at de kunne bevise overfor myndighederne, at der faktisk slet ikke var efterspørgsel på elbiler (se filmen: Who Killed The Electric Car).

      Jeg tror dog ikke så meget på den slags bredspektrerede konsirationer, men det lugter lidt …

      At få de elbiler der i dag kører 150 km på en opladning til at køre noget længere behøver ikke koste så meget mere. De små biler har typisk et batteri på 25 kwh. Teslaen har 56 kwh. Jeg vil gætte på det koster ca. 50.000 mere (halvdelen af prisen på Tesla’ens batteri oveni de 25 kwh de små allerede har).

      Dertil kunne man sagtens lave støtteordninger, der gjorde det mere attraktivt – f.eks. gennem billigere nattestrøm, eller lavere beskatning på firma-elbiler (som jeg komer med et indlæg om senere i dag).

      Men det afgørende er, mener jeg, at vi som forbrugere kræver dette. Vi skal fastholde vores krav til producenterne om, at vi vil have elbiler der kan køre mere mere på en opladning end de 150 km.

      For mit eget vedkommende kan en elbil der kører 150 km på en opladning slet ikke bruges. Jeg har knap 150 km frem og tilbage på arbejde, så hvis der er blot den mindste forsinkelse på vejen, omkørsler eller andet, så kommer jeg ikke hjem igen. Det dur naturligvis ikke.

      • Hej Mikkel,

        hvad er det for nogle elbiler der kører langsomt op ad bakke og i modvind?

        Der har været nogle ombyggede biler som ikke kunne kører mere end 90 og have mange tekniske problemer og kunne ikke varme. De må ikke sammenligne med de biler der kommer nu fra Renault, Nissan og andre.

        • Mikkel deMib Svendsen says

          Det er bl.a. nogle af de offentlige tilbagemeldinger, der har været fra brugerne på TestEnBil – og andre tests af elbiler rundt omkring i landet. Mange siger, at de er kolde om vinteren, ikke kører så stærkt og er lidt svage i det.

          • Det er desværre en af de stor misforståelser.

            De biler har intet med rigtig elbiler at gøre, de var ombygget af et Engelsk firma og var en katastrofe.

            De rigtig elbiler der kommer nu er en helt anden oplevelse og produceret af de store producenter. De er hurtige og med varme :-)

          • Anders M. Toft says

            Bilerne i test-en-elbil er fabriksbygget elbiler og ikke ombyggede biler.

            Vi er ved at lave et forsøg i Fredensborg Kommune, hvor vi har fået 5 elbiler, med Energistyrelsens hjælp. Disse elbiler skal kører i nogle år i blandt andet ældreplejen som har stor kørsels forbrug. Derfor bliver det spændende når vinteren kommer, så vi kan få be- eller afkræftet de myter der findes. Har allerede hørt fra andre der kører i disse fabriksbygget biler at der ingen problemer er om vinteren, som der var i de tidligere ombyggede elbiler.

            Når jeg kører i de små Mitsubishi iMiEV biler synes jeg der er massere af kraft i dem – ja, motorvejen er måske ikke det bedste for dem, mest på grund af strømforbruget, der er så også kun 16 kWh på iMiEV’s batteri.
            Det samme gælder Better Place’s Renault til 205.000 som kan kører 185 km på en opladning. Lækker bil med nok kraft, kan kører 135 km/h, mere har man heller ikke brug for i DK.

            Det er stadig ikke nok til at få alle til at skifte, men det er et skridt på vejen. Siger ikke at vi så må være tilfredse med det, men som jeg kan se det, når man søger lidt på nettet om elbiler, så er der mange teknologier på vej, hvor familiebiler vil kunne kører 250 km og hvor der spås om elbiler der kan kører mere end 1000 km.

          • Mikkel deMib Svendsen says

            Det er da rigtig godt at selv de mindre elbiler er ved at blive bedre. Det som jeg bare er bange for er, at politikerne på kort sigt vil tage alt for mange beslutninger baseret på de tests der er lavet i lortebilerne. Det er derfor jeg synes det er så vigtigt at vise HVOR fedt det faktisk kan være at køre elbil, hvis det ellers sker i en god elbil. Jo flere der komer jo bedre. Vi er jo alle forskellige og ønsker forskellige biler.

          • Mikkel deMib Svendsen says

            Anders, jeg ved ikke om det er fordi de andre elbiler – i modsætning til Tesla, ikke er så gode til at styre energiforbruget, men jeg oplever faktisk ike at energiforbruget i min Tesla Roadster er så meget højere når jeg kører motorvej i forhold til landevej og by. Ja, den bruger da lidt mere, men da jeg her i sommers kørte til sommerhuset i Sverige var langt det meste af turen på motorvej, turen var 300 km og da jeg kom frem var der stadig 100 km tilbage i “tanken”. Mit gennemsnit var ca. 140 wh/km – det er kun ca. 10 wh/km mere end når jeg kører blandet landevej og by.

  4. Test en elbil startede med Citroen C1 som er en vanlig C1 so er ombygget! De er her de dårlige historier stammer fra.

    Nu er de ved at blive skiftet ud med rigtige fabriksmonteret biler: Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroen C-ZERO. Alle disse biler giver de gode historier.

    • Ja okay.. det er dem jeg tænker på :)

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jeg glæder mig til der kommer nogle flere tyske elbiler for vi er vist ret mange der aldrig ville købe en fransk bil – el eller ej :)

  5. Michael Milo Schultz says

    De tyske bilfabrikker hænger gevaldigt i bremsen, når det kommer til el-biler. Der findes et tysk dokumentarprogram fra ZDF, som ser meget kritisk på netop dette, og som mere end antyder, at det handler om at tysk industri er alt for afhængig af salget af reservedele til traditionelle biler. Penge, penge, penge… de kan gøre meget godt, men de kan også komme i vejen for meget godt.

    Se evt. udsendelsen her:
    http://www.zdf.de/ZDFmediathek/hauptnavigation/startseite/#/beitrag/video/1360798/F21-Dokumentation:-Die-leise-Revolution

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Det er så ikke hele sandheden. F.eks. har Mercedes investeret temmelig meget i Tesla, netop med henblik på at bruge deres teknologi i deres kommende elbiler. De har bare været lidt sløve i optrækket – men jeg tror selv Mercedes i dag indser, at de ikke længere kan holde elbils-udviklingen tilbage.

      Og netop Mercedes har haft tradition for at sælge dyre biler og forholdsvis billige reservedele. Så jeg deler ikke helt den konspirationsteori i forhold til dem – og andre med samme strategi.

  6. Michael Milo Schultz says

    Du har givetvis ret.
    Jeg tror bestemt ikke den dokumentar er den endegyldige sandhed. Men det er nu et udemærket bud på en mulig grund, nu de har sat sig for at undersøge, hvorfor tysk bilindustri ikke sidder forest i el-bil-bussen.
    Men igen… vi skal være glade for at Tesla har givet hele den traditionelle bilindustri et ordentligt los bagi.
    :-)

  7. Hej Mikkel,
    Jeg har netop læst kommentarerne igennem og mener der er behov for et noget mere nyanceret syn på elbiler. Tesla er et fantastisk produkt og gennemslagskraften for elbilen udeblev ikke pga. Tesla, tværtimod. Til gengæld, så er elbilerne fra de store automobil producenter over én kam ikke “lortebiler” blot fordi de ikke kører over 120-150 km førend de skal lades op – uanset om de er i markedet allerede eller på vej. Hvis du fastholder det synspunkt er enhver debat herefter ligegyldig. Det kan jeg ikke forestille mig er dit formål med elbil bloggen, du så fint har startet på baggrund af din tid bag en Tesla Roadster. Jeg har selv kørt en Smart ED fra Mercedes-Benz siden begyndelsen af November. Den dækker alle mine transport behov i det daglige, den kørte igennem meterhøje snedriver og minus 15 uden et eneste problem af nogen art tilbage i december. Varmeblæseren virker som en hårtørrer (den kører jo på el…) så der var varme med det samme hver morgen. Her i sommervarmen kører jeg med AC, der som forventet i en ny bil, virker upåklageligt. Min range med AC rykker ikke ved de 120-130 km jeg kører i snit på hver opladning. Jeg kører Helsingør motorvejen hver dag i øvrigt med topfart. Jeg afleverede min aldrende Moder i Norge i går til lidt sommerferie og kørte derop og tilbage i en benzinbil, jeg har ved siden af. Den vil jeg bruge igen i næste uge, når jeg henter hende, men derudover har jeg intet brug for min benzin bil i det daglige. Ja, 2 biler er der mange, der har i Danmark, trods alt. Alt er en overgang. Elbilen vil ikke være allemandseje eller eneste bil i husholdningen lige med det første, men det kan sagtens lade sig gøre – uden at skulle køre 3-400 km mellem opladningerne. Det videre forløb med elbiler, opladning, opladningsmuligheder, teknologier, stik, osv., det er en anden debat, men vær forvisset om at rigtige elbiler fra de etablerede automobil producenter har, og vil have, sit marked uden at skulle kunne køre fra Kbh til Bloksbjerg på samme opladning :-)

    • Mikkel deMib Svendsen says

      Jeg vil fastholde, at en elbil der kun kan køre 150 km på en opladning er noget skidt og at den har et meget lille potentiale. Men betegnelsen lortebil dækker også over de mange andre mangler de fleste af disse mindre elbiler har. Jeg ved godt, at der er nogle få elbiler og lidt flere på vej som har fået bugt med flere af de andre problemer, og det kan jeg da kun glædes over. Men jeg vil fortsat fastholde, at en bil der ikke klan køre mere end 150 km før den skal lades op kun kan bruges af meget få og hovedsagelig er brugbar for dem der er så velhavende, at de har råd til 2 biler.

      At blive nødt til at have 2 biler er iøvrigt rigtig skidt for det samlede miljøregnskab, og så ryger en del af pointen med en elbil altså :)

      Den store udbredelse af elbiler tror jeg først vil komme, når der kommer flere elbiler, der kan køre mere på en opladning – gerne op omkring 4-500 km. Indtil da vil det forblive en alt for lille andel.

      • Alt begyndelse er sværd. Sådan har det været med alt teknologi. De første der købte fladskærme til 20.000 – 30.000 var da også kun de rige og velhavende – nu findes der stort set ikke et hjem uden en fladskærm, og de ligger på mellem 3.000 – 8.000 de billigste.

        Vi skal bare lige have ordentlig gang i teknologien, og folkene bag elbilerne, skal lige finde sig til rette i markedet, så udviklingen og priserne kan blive bedre.

        150 km er da fint nok nu for dem der synes det kunne være sjovt at have en elbil, men det er rigtigt at det ikke rykker i forhold til den brede befolkning, men det har det jo aldrig gjort. Vi skal jo lige tænke på at det er først nu er de masseproducerede elbiler dukker op. Så i princippet er vi stadig i vores spæde begyndelse, trods at ellerten kom for 20 – 30 år siden (kan ikke huske hvornår).

        Tror at vi om 15 år ser elbiler der kan kører mere 1000 km på en opladning, og at opladning tager 10 – 20 min. og batteriskiftestationer ligger over det hele lige som med tankstationer med forskellige operatør, samt priserne er de samme som vores benzinbiler i dag.

        At din Tesla kan så og så meget er ikke ensbetydende med at alle biler vil kunne det nu – ser mest Tesla som testbiler i forhold til deres priser – og den nye de kommer med er også i en pris til folk der tjener noget mere end gennemsnittet.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.