Tesla “Brick” – historien om en død elbil, eller en sur kunde?

I de sidste par dage har en historie cirkuleret på Nettet om, at Tesla skulle have et alvorligt problem med batterierne til deres elbiler. Problemet skulle være, at batteriet kan dø fuldstændigt, hvis det helt aflades. Sker dette skullæe batteriet blive til en “brick” – altså en “mursten” uden mulighed for at genoplive det igen. Prisen for at få et nbyt batteri skulle så være op til $40.000.

Det lyder jo meget alvorligt. Spørgsmålet er så bare hvor meget sandhed der faktisk er i historien. Det har jeg kigget lidt nærmere på …

Historien om “Tesla Brick” startede på bloggen Theuderstatement.com i tirsdags. Når man læser dette indlæg lyder det jo som en alvorlig og skræmmende sag. Hvis en Tesla kan dø helt ud på den måde så let og det er så dyrt at få vækket den til live igen, så er det jo en kæmpe risiko at investere i sådan en elbil – eller måske ligefrem en hvilken som helst elbil. Er det døden for alle elbiler?Slutter drømmen om en verden med flere elbiler her?

Nej, ikke helt. Bare rolig. For det viser sig, at historien ikke er helt så enkel, som fremgår af bloggen.

Efter ovenstående indlæg blev skrevet spredte historien sig. Selv Wired.com bragte den videre med en påstand om, at Tesla slet ikke ville kendes ved problemet. Ret hurtigt begyndte der dog, at dukke lidt flere nuancer op omkring historien, som tegnede et lidt andet billede …

Det viser sig, at forfatteren af “rapporten” om bricking er skrevet af en sur Tesla kundes gamle forretningspartner. Kunden var sur over, at hans batteri var gået dødt, efter at han havde efterladt bilen uden strøm i over 2 måneder – på trods af, at Tesla faktisk meget tydeligt gør opmærksom på, at det kan skade batteriet at gøre dette. Dette fremlægges elegant på Greencarreports.com. Han ville have Tesla til at betale for et nyt batteri og da de ikke ville det valgte han så, at forsøge at skade deres gode navne og rygte.

Så min konklussion på hele denne “brick” sag er:

1) Ja, batterier af den type som Tesla, og en del andre elbilsproducenter bruger, kan blive alvorligt skadet, hvis man aflader dem helt og lader bilen stå uden strøm på i flere måneder. Men dette er ikke anderledes end med en almindelig benzinbil. Hvis man ikke fylder olie på den, når den røde lampe lyser og bare kører videre, så kan moteren også brænde helt sammen. Og dette dækkes naturligvis heller ikke af producenten.

2) Tesla gør faktisk tydeligt opmærksom på, at man altid skal sætte sin bil til opladning, når man ikke bruger den – netop for at undgå, at batteriet bliver helt afladet. Om de kan gøre endnu mere opmærksom på det kan man så altid diskutere. Men at påstå, at de har holdt det hemmeligt, at man skal passe ordentligt på sin bil er direkte usandt.

3) Man kan ikke køre batteriet helt fladt. Af de 54 kwh som der er på et Tesla Roadster batteri er det kun de 51 kwh timer der kan bruges. Når de er brugt stopper bilen netop for at beskytte batteriet. Og Tesla gør meget tydeligt opmærksom på, at hvis det sker, skal man straks sætte den til opladning. Overholder man disse retningslinier, så dør batteriet ikke.

Så alt i alt må jeg sige at historien er en and – eller i hvert fald en alvorlig overdrivelse. Jeg ser i hvert fald ingen grund til at være mere nervøs for elbiler i dag end jeg var i sidste uge.



About Mikkel deMib Svendsen

Jeg er nok mest kendt som søgemaskine- og Internet-nørd. Til dagligt driver jeg søgemaskine-marketingbureauet deMib.com og er med til at drive bl.a. Min-Mave.dk, Pinq.dk og Redpitt.com.

Andre indlæg i samme kategori



Additional Resources

Comments

  1. Kim Petersen says:

    Så det vil sige hvis bilen altid står med strømstikket på bilen, og den er sat til at lade op en gang i døgnet, så vil den aldrig blive afladet. Nogle siger at man skal starte elbilen mindst hver 3-4 dag, og bare lige rulle nogle meter.

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Det anbefales, af Tesla at man altid har bilen sat til et strømstik, når man ikke bruger den, men de skriver også at man sagtens kan lade den stå i nogle dage, eller få uger, uden strøm.

      Det som det ser ud til at “den sure kunde” har gjort var, at stille bilen fra sig, med et kun kvart opladet batteri, og uden strøm i over 2 måneder. Og det er nok ikke så godt.

      Tesla skriver ikke noget om, at man skal køre i bilen mindst hver 3-4 dag. Det skulle ikke være nødvendigt.

  2. Dan Frederiksen says:

    jeg vil sige det er en sand and. for artiklen er vist korrekt at det kan ske, det er sket og det koster kassen når det sker. men det lyder mere problematisk end det måske er fordi man relativt let kan undgå det.

    når det så er dæmpet lidt så er der en alvorlig kerne deri fordi et batteri aflader ikke sig selv så hurtigt. tesla motors har ganske enkelt været for sløsede med parasitbelastningerne i deres elektronik. der står antageligt i manualerne at den kan aflade sig selv med op til 7% det første døgn. det er vanvittigt for det er 150watt i snit døgnet rundt. når man kan få LED pærer på 3 watt der lyser som 60 watt glødepærer så er 150 watt en del. og det er defor det går så relativt hurtigt med at dø og derfor historien har reelle tænder. det er ganske enkelt dårligt design for batterierne i sig selv kan stå 10 år uden at køre tør.

    de har forbedret det noget med model S men selv den kan også åbenbart og det kan skade deres rygte kritisk. de siger 12 måneder hvis man efterlader den på 50%. 12 måneder lyder ok men hvad med 10%, er det så kun 2 måneder? det er en træls bekymring at have hængende vil jeg tro når nu det ikke var nødvendigt.

    din er roadster 2.0 ? har du holdt øje med hvor meget den drikker på elregningen ved bare at stå?

  3. Mikkel deMib Svendsen says:

    En elbil skal være tilsluttet strøm når den ikke bruges. En benzinbil skal have olie på motoren. Og sådan er der krav til alle biler. Hvis ikke disse krav overholdes kan det føre til alvorlige skader på maskineriet. Den slags undgår vi nok aldrig. Fejlbetjening giver skader.

    Batteriet aflader ikke sig selv i Tesla, men der bruges batteri på, at computeren med jævne mellemrum starter op og passer på netop batteriet. Det kræver naturligvis strøm. Alternativet, at der ingen overvågning af bateriet er, har såvidt jeg kan forstå givet dårligere resultater.

    I den konkrete sag har bilen stået i over 2 måneder med kun 25% opladet batteri. Det er utroligt dumt, når nu Tesla flere steder i deres manual skriver at man ikke må gøre det. Selv hvis vi går ud fra, at der er tale om 25% af en fuld range opladning (de fulde 54 kwh), så er der kun forbrugt 225 watt i døgnet på computer og batteriovervågning. Det svarer sådan ca. til 13-14 kroner om måneden. Det synes jeg godt man kan leve med i parkeret vedligeholdelse på en bil til 1 million :)

    • Dan Frederiksen says:

      så vidt jeg kunne læse mig til så skifter den strømforbrug når den kommer under 50% så det går meget langsommere mod døden. 7% først dage, derefter 5% indtil 50% er smidt væk.

      det med at checke batterierne er faktisk kun nødvendigt når man kører og lader og evt lige efter man har kørt.
      selv hvis det var nødvendigt at løbende holde øje med batterierne så kan det gøres med super lavt strømforbrug. tænk casio ur der holder 5 år på det mindste batteri.
      velkonstrueret elektronik kunne holde øje med de batterier i millioner af år for den mængde strøm der er i en tesla pakke. 50kWh er ikke småting.
      og det var hvis det var nødvendigt at holde øje med dem når den er slukket og det er det ikke..

      prøv at checke hvor meget den drikker når den er fuldt ladet op og hvis det er store værdier så skriv gerne en blog om det.
      jeg ved fra Martin Eberhard at de var meget svinske med strømspild i starten. da han langt om længe fik sin bil efter Elon havde smidt ham ud, var de designet til at køre non stop med 100 watt vandkølepumpen til batterierne. den kørte bare døgnet rundt selvom bilen var slukket. det blev dog vist ændret men det siger en del om sløsetheden i designet.

      • Mikkel deMib Svendsen says:

        Det er ikke korrekt, at det kun er nødvendigt at tjekke batterierne når man kører. Det er jo netop en af de styker der er ved en Tesla, frem for så mange andre, at de gør det hele tiden. Det er altså ike for sjovt skyld, at computeren vågner op med jævne mellemrum og tjekker batteriet. Det er i høj gra det der gør, at det holder så længe.

        Det er ikke så let lige at tjekke hvor meget bilen bruger når den holder stille. Det ville kræve at jeg afbrød alt andet der bruger strøm i huset og det kan jeg af gode grunde ikke. Men mit generelle strømforbrug er så lavt, at det i hvert fald ikke er noget synligt problem. De par småøre der ryger på det er en absolut bagatel – særligt set i relation til bilens pris. Helt ærligt, jeg gider virkelig ikke gå op i om en bil til en million skulle bruge nogle få kroner om måneden på strøm, der er med til at sikre, at den holder mere stabilt.

        • Dan Frederiksen says:

          nu eh… ligger det sådan at eh.. jeg ved en lille smule om det. ik os : )
          specifikt de laptop batterier der bruges i teslaen og også hvordan lifepo batterier opfører sig.
          jeg ved nok om elbilselektronik til at kunne designe elektronikken i en tesla.
          så det er ganske korrekt når jeg siger der ikke er behov for at holde øje med batterierne når den er slukket. hvis den er langtidsslukket så ville jeg måske checke dem en gang om ugen i tilfælde af at nogle af dem helt usædvanligvis var blevet defekte.
          et BMS’ primære funktion er at balancere batterierne der ellers kan ødelægge batterierne når bilen bruger strøm eller de lades op (hvis de er skævt ladet så er der nogen af dem der går i bund før de andre og så dør de lave. tilsvarende i den anden ende). dette gøres passende når der køres og lades eller evt lige efter den har kørt.
          således er det.
          og det er specielt ikke rigtigt i teslas tilfælde at deres system forøger levetiden fordi den dræner så meget hvilket både ‘cyckler’ pakken unødigt når den står uden strøm og derudover apropos risikerer at dræbe batterierne pga det spilddræn.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Det er da imponerende, at du ved meget mere om dette end Tesla gør. Hvorfor laver du ikke elbiler? hehe

            Nej du, med al respekt så vælger jeg altså at stole lidt mere på dem der faktisk har frembragt verdens fedeste elbil frem for dig. Det er naturligvis ikke uden grund, at de har valgt, at computeren skal starte op mindst en gang om dagen. Så at påstå det modsatte er altså lidt pjattet.

          • Dan Frederiksen says:

            Tesla motors ved godt at et batteri ikke behøver tilsyn når det ikke er i brug. det er ikke derfor problemet opstår men fordi de valgte at have konstante belastninger på batteriet, hvad end de må være.
            og det var en dårlig beslutning, specielt i det enorme omfang det åbenbart er.

            det er ikke et spørgsmål om at tro på mig fremfor tesla. du sidestiller din opfattelse af teknikken med teslas og det er ikke begrundet. det er din opfattelse jeg korrigerer, ikke deres. du finder nok ikke en udtalelse fra tesla hvor der står at batteriet har brug for observation når det ikke er i brug.

            der er ligeledes ikke tale om at de ‘starter computeren op en gang om dagen’. hvis de blot gjorde det så ville den bruge meget lidt strøm og den kunne stå i 100 år. det forbrug vi taler om svarer til at have 5-10 laptops tændt døgnet rundt. og det er derfor at de så relativt hurtigt kan slå sig selv ihjel.

            jeg gætter på at du har ingen ingeniørmæssig uddannelse så du skal måske ikke kalde det pjattet når jeg har viden nok til at kunne bygge sådanne systemer selv. viden på niveau med J.B. Straubel som er CTO for tesla motors.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Så¨din påstand er, at Tesla har bugget deres biler helt i modstrid med hvad de godt selv ved er bedst. Sorry, men den må du altså længere ud på landet med :)

            Jeg må jo bare konstatere, at Teslas biler, på trods af det du siger, fungerer bedre end alle andre elbiler jeg har kendskab til. Og jeg må konstatere, at det kæmpe passive energiforbrug du taler om ikke eksisterer. Og samtidig må jeg slå fast, at hvis man gør som der foreskrives i Teslas manual, så ødelægges batterierne altså ikke. Det gør de kun, hvis man skider på de retningslinier Tesla angiver – og så er vi tilbage ved min indlæg, for det er nøjagtigt det samme som med alle andre biler. Hvis man ikke vedligeholder dem og passer på dem som foreskrevet, så kan de tage alvorlig skade. Det skal man altså ikke være ingeniør for at regne ud.

            En enkelt sur kunde, der ikke har gjort som manualen forskriver, kan ikke ændre på dette

          • Dan Frederiksen says:

            suk
            de har ikke designet bilen i modstrid med egen viden, de har ‘bare’ været ligeglade med hvor meget strøm den spilder på at lave ingenting. og ikke nok med et stort spild, de stopper ikke for drænet selv når batterierne er kritisk tæt på nul. det er et ganske uheldigt design og det hænger sammen med at de kun er mennesker og havde travlt med så meget andet. på det tidspunkt var det ‘godt nok’ efter deres mening og havde du spurgt dem om det betød at det ville ødelægge batteriet hvis den stod så ville de svare ja.
            prøv at dæmpe din entusiasme for logiske fejl så jeg ikke behøver at svine dig til. det er lidt frustrerende når du hånende tager fejl. en ting er at du ikke har forståelse for de tekniske nuancer men at håne mig der har er ganske uimponerende.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Hvis du føler behov for at svine mig til, så må jeg bede dig om at finde et andet sted at gøre det.

            Du har en teori om hvorfor Tesla har designet deres bil som de har og mener det er en fejl. Som forbruger må jeg sige, at det absolut ikke er oplevelsen. Og dine antagelser om hvor meget bilen skulle bruge af strøm når den står stille er altså ikke i overensstemmelse med virkeligheden. Jeg er ret ligeglad med teori – jeg har som forburger alene brug for praksis.

            Faktum er, at hvis man behandler bilen som foreskrevet så er der ingen af de problemer, som den sure forbruger og du mener der er. Og det er som sagt nøjagtigt det samme som med alle andre biler – ja, alle andre maqskiner, for den sags skyld. Behandler man dem forkert går de i stykker.

            Du kan godt have den teori, at maskiner aldrig burde kunne gå i stykker, men det er og bliver en ret teoretisk tilgang til virkeligheden, som ikke har ret meget at gøre med, hvordan maskiner faktisk fungerer. Du har som forbruger af maskinjer altid et ansvar, og det hjælper ikke at løbe fra det.

          • Dan Frederiksen says:

            du laver oceaner af fejl i dit malplacerede forsøg på at beskytte din fejlfortolkning af situationen.
            en af de mange er at du forveksler mig med folk der tankeløst kritiserer elbiler. jeg er den største fortaler for elbiler i verden. mit navn er verdenskendt og hadet af mange oliesvin. jeg er blot begavet nok til at indrømme et problem med en given elbil. at problemet kan undgås er ikke det samme som at det ikke findes.
            ligeledes gør du en stor fejl i at forkaste teori som om det ingen relevans har for virkeligheden. det er et ganske ubegavet synspunkt og typisk for folk uden naturvidenskabelig indsigt. idioters teori er ikke det samme som min.

            og jeg har stadig ikke antaget hvor meget din version spilder. derfor jeg igen opfordrer dig til at måle dens forbrug når den står fuldt opladt og tilkoblet hvor den ikke burde bruge noget. og når jeg siger burde så er det på baggrund af super intelligent indsigt i modsætning til din naive tiltro.

            mål det!

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Jeg er sådan set ligeglad med hvem du er, eller hvem der er bange for dig. Jeg er ikke. Og hvis du ikke skruer lidt ned for retorikken, så må du som sagt finde et andet sted at skrive end her.

            Du skriver at jeg skal regne med at der spildes for 130 kr. strøm om måneden. Det svarer til godt 60 kwh/2 kwh om dagen – eller det dobbelte, hvis det kommer fra egne solceller (hvilket snart bliver tilfældet for mig). Og til dette må jeg så bare konstatere, at din teori ikke holder vand i forhold til virkeligheden. Min Tesla suger på ingen måde 2-4 kwh om dagen når den holder stille.

            Jeg forkaster ikke teori – kun den teori, som ikke har praktisk betydning. Og det har det ikke i dette tilfælde. Hvis man bare gør som manualen foreskriver, og som alle elbilister normalt vil gøre, så sker der intet. problemet er teori og opstår kun når man sjusker med sin bil. Og som sagt, der kan opstå tilsvarende alvorlige skader på alle andre maskiner, hvis man på tilsvarende måde sjusker med at passe på dem.

          • Dan Frederiksen says:

            hvorfor ikke måle hvor meget den bruger? nu du har så stor respekt for praksis

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Jeg har svarede på det lidt højere oppe i tråden, men jeg gentager gerne :)

            Det er ikke rigtig praktisk muligt at isolere min elbil på den elmåler som den trækker på, for resten af husholdingen går jo ind over den samme måler.

            Men jeg har dog en rimelig fornemmelse af det set i forhopld til hvad jeg brugte før jeg fik elbil, og det er overhovedet ikke mærkbart.

            Men klart, det ville da være fedt hvis jeg havde elbilen sat til en el-konto, som der ikke var sat andet til, for det ville da bestemt give mere indsigt :)

          • Dan Frederiksen says:

            den kan vel kobles på et 220V stik? så kan du måle den med et sparometer.
            ikke sikkert den opfører sig på samme måde som med dens egen installation hvis du har sådan en men det gør den nok

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Da jeg bruger bilen løbende er jeg ikke så vild med at skifte til 220 voilt/10 amp fra 400/32 nu jeg har det – og så skulle bruge 3 gange så lang tid på at ladde :)

            Og hvis testen skal kunne bruges så skal jeg jo nok også køre den over en periode og ikke bare en enkelt dag.

            Nå, men jeg må jo overveje det. Lige nu er det dog ikke godt at gøre det, for som jeg har skrevet om, så har Tesla lige skiftet PEM’en i bilen, og den reperation har medført nogle ligt underlige ting, som jeg helst vil have rettet først – så jeg tester på noget der faktisk virker, som det skal og normalt også gør :)

          • Dan Frederiksen says:

            du behøver ikke lade dem op på 220V. bare vedligeholdelsesstrømmen.
            du kan lade den helt op og så skifte til 220V kortvarigt. det kan være det er klart med det samme eller indenfor et par timer

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Nahh, det dur ikke rigtigt for det er jo periodisk at computeren starter op, og kølesystemet starter. Så hvis jeg tester når det ikke kører bruger den jo nærmest ingen strøm, og omvendt hvis jeg tester lige der hvor den gør, så bruger den mere. Det er jo ikke peaks der er så interessant, men det samlede forbrug over en periode – hvor meget ekstra “passiv” strøm jeg som forbruger skal betale for i løbet af et måned og et år.

            Det er iøvrigt min fornemmelse, at kølesystemet kørter lidt mindre i de perioder, hvor det har været ekstremt koldt. Og det hænger jo meget godt sammen med det Tesla skriver om hvad det gør. Så hvis jeg skal have et tal for hvor meget der bruges i løbet af et år, skal der både testes i det vejr vi har nu, når det er koldere og når det er varmere.

            Det ideelle – også til andre strømtests, ville naturligvis være, hvis bilen sad på en seperart måler – og ikke bare en måler jeg selv sætter op, men den måler, som jeg skal afregne strøm efter (elselskabet). For det er jo i praksis ret ligegyldigt hvad JEG kan måle – jeg skal jo betale det som elselskabets måler registrerer, så det er det jeg som forbruger gerne vil se.

            Jeg har tidligere skrevet her på bloggen om, at der naturligvis er en difference imellem den strøm som bilen bruger på at køre, og så den strøm der bruges til opladning – grunden tab, kølesystem osv. Det ville også være rart at kunne teste, og jeg har snakket meget med Teslas folk om en god måde at gøre det på, men igen er jeg nået frem til, at jeg simpelt hen ikke kan få god nok data med mindre jeg over en længere periode kan isolere bilen på en enkelt af elselskabets målere – og det er desværre ikke praktisk muligt for mig.

            Men som sagt, udover at der lige p.t. er nogle fejl på bilen, så har jeg ikke oplevet de store udsving i mit strømforbrug og når jeg ser på mit samlede energiforbrug (og omkostninger) til kørsel i elbil ligger det fortsat MILEVIDT fra omkostningerne på min dieselbil. Og det bliver jo så bare endnu bedre, når jeg får solceller op :)

            Så uanset at der er mindre “tab” ved ladning og parkering, så er der stadig en forbandet god økonomi i at køre elbil. Det er i hvert fald helt sikkert. Energispild i biler vil der nok altid være, men spildet, og netto-økonomien i min elbil, er i alle fald ekstremt meget lavere end i min dieselbil. Og som sagt, er det vel egenbtligt det, som er vigtigst for mig som forbruger.

            Dermed ikke være sagt, at der naturligvis hele tiden bør – og også bliver, arbejdes på at forbedre al teknologi. Selvfølgelig skal der det. Men Selv det vi har nu – i de meget tidligere elbils-generationer, må jeg sige er temmelig godt, sammenlignet med alt andet :)

          • Dan Frederiksen says:

            du bruger meget tid på undskyldninger istedet for bare at gøre det.
            et køleskab kører heller ikke hele tiden, det får ikke folk til at kaste med armene i panik og give up på forhånd.

            hvis den nu viser 50watt selv når kølesystemet ikke kører så har du lært noget allerede det første sekund.
            just do it

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Jeg laver de tests som jeg finder jeg kan bruge. Og jeg kan ikke bruge en test af strømforhold under de forhold jeg har mulighed for nu. Jeg har meget andet og bedre at bruge tiden på.

  4. Kim Petersen says:

    Hvad er problemet.
    Hav altid din elbil ladet helt op, og hav altid strømstikket i din elbil.
    Om det så bruger 13 kr. eller 130 kr. om måneden på at starte elbilens computer op og tjekke batteri og det hele, det syntes jeg er bagateller.
    Det er småpenge i forhold til sådan en dyr bil.
    Selv når den står stille i garagen, så koster den penge i afskrivning, så det er få kroner for at sikre et batteri til 100.000 kr.

    • Dan Frederiksen says:

      det virker klart at man kan undgå bricking ved blot at aldrig efterlade den uden strøm i længere tid.
      men det er ligeledes klart at det burde ikke være et krav. at man kan kompensere for dårligt design og være ligeglad med omkostningerne ved dårligt design gør det ikke til godt design.
      ham der fjernparkerede bilen i 6 uger mens huset blev ombygget burde have fundet en fungerende bil efter de 6 uger for det er ganske let at designe systemer så den ikke dræner batteriet med sådan en hast. og nissans leaf lider heller ikke at dette problem og det vil ingen elbiler gøre i fremtiden. der er tale om en ret så sløset spildbelastning på batteriet.
      og hvis vi siger det koster 130kr ekstra i strøm om måneden så er det 1500 om året eller 30000kr i bilens levetid som en helt unødvendig udgift.

      • Mikkel deMib Svendsen says:

        Det er på ingen måde min oplevelse, at bilen bruger over 2 kwh om dagen når den står stille. Så din antagelse har ikke hold i virkeligheden. I den konkrete sag var der kun 25% tilbage på batteriet, og bilen stod uden opladning i over 2 måneder – muligvis længere. Det giver så kun 225 wh pr. dag – eller 12-13 kroner om måneden. Det er en fuldkommen ligegyldig bagatel.

        Iøvrigt er det direkte idiotisk af rent praktiske årsager ikke at have sin elbil sat til en stikkontakt når man ikke bruger den, for man ønsker jo altid en fuldt opladet bil når man sætter sig ud i den.

        I modsætning til mange andre elbiler klarer Tesla’en sig så rigtig godt uanset om det er varmt eller koldt, og den kan oplade med det samme, selv efter en varm køretur. Disse features betaler jeg meget gerne en lille bitte smule strøm for. For mig som forbruger er det den praktiske anvendelse af bilen der er vigtig og her vinder Tesla altså fortsat.

        • Dan Frederiksen says:

          den ligegyldige bagatel kostede 40k$
          og som jeg har fortalt dig så skifter den forbrug når den kommer under 50% så du kan ikke regne med 13kr.
          derudover er ‘din’ en nyere revision så det kan være anderledes, derfor jeg foreslog du kunne måle det, jeg antog IKKE.
          og en yderligere fejltagelse du gør er at bagatellisere 25% ladestand som jo for en roadster er en 80-100km rækkevidde.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Nej, det som kostede kostede denne forbruger $40k var ene og alene at han sked på de anvisninger der var til bilen. Flere steder gør Tesla meget omhyggeligt opmærksom på at man SKAL sætte den til opladning når man efterlader den i længere tid. Og det var DET som han ikke gjorde. Det var dumt og nu forsøger han så, at gøre andre ansvarlig for hans egne fejl. Det er altså for sølle. Man må tage ansvaret for egne handlinger og fejl.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Hvis du selv kørte elbil ville du vide, at man ikke tanker op på den måde som du antager. Man sætter altid sin bil til strøm, når man ikke kører, så man altid har en fuld tank at køre på når man sætter sig ud i den.

          • Dan Frederiksen says:

            suk som du gang på gang naivt tror at du ved mere end jeg. jeg er fuldt ud klar over at man typisk vil sætte den til at lade hver gang man kommer hjem. jeg ved dog også at det er ikke alle der gør det når de har vænnet sig til at den faktisk kan køre langt nok til at række hele ugen. desuden er det ikke alle steder hvor man kommer frem at man kan sætte den til at lade op. som f.eks i den situation hvor det gik galt. at han måske burde have vist at det må man ikke er ingen undskyldning for at have designet bilen så dårligt.

            det er ganske enkelt dårligt design af tesla motors at den spilddræner batteriet så hurtigt. der er intet i vejen for at designe en elbil således at man kan sætte den væk uden strøm til hver en tid uden bekymring for at den dræner sig selv det mindste og da slet ikke til døde. prøv at forstå dette ganske simple faktum.
            Nissan Leaf har ikke dette problem og den har da heller ikke problemer med at fungere om vinteren som du antydede.

          • Mikkel deMib Svendsen says:

            Jeg ved øjensyligt mere om hvordan det i praksis er at køre elbil, og det er det som jeg fokuserer på her. Dette er ikike en blog for elbilsudviklere, men for forbrugere og det er derfor den praktiske oplevelse som er i centrum. Teoretiske diskussioner om problemer der måske, eller måske ikke, kan opstå hører til i et mere teknisk forum end her.

      • Mikkel deMib Svendsen says:

        Denne blog – og mit elbil projekt, er netop startet for at få bugt med de mange skrøner der opstår hos folk der kun har en teoretisk eller overfladisk tilgang til elbiler. Som forbruger er jeg alngt mere interesseret i de faktiske og praktyiske oplevelser med elbil, og de er altså langt bedre end de få skeptikere der findes vil have andre til at tro.

        Virkeligheden er for mig mere vigtig end teori og usikre historier fra sure kunder :)

  5. Jesper wolff says:

    Så drenge!! Slap så lige lidt af, ellers må i over knæet!
    Lige netop det problem i næsten er ved at komme op og slås om, er det problem jeg ikke gider at tænke på her i elbilens spæde barndom… Derfor har jeg, selv om jeg ikke har brug for det, købt en Renault Fluence med Betterplace abonnement, for jeg blev bombarderet med samme spørgsmål fra min omgangskreds om batteriet nu kan holde til sjatladnig osv. Og til det kan jeg svare: rager mig ikke! Det er ikke mit batteri!

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.