Better Place’s udskiftning af batterier til elbiler er en dyr og dårlig løsning
I dag slog Better Place dørene op for den første robotstyrede station til udskiftning af batterier i elbiler. Miljøminister Lykke Friis var ude og klippe snoren over. Flot.
Foreløbigt er der bare ingen biler til salg på det danske marked, som understøtter den enlige batteri-skifte-station. Men det gør ikke så meget, for hele modellen med udskiftning af batterier er både dyr og dårlig.
Better Place’s batteri-abonnement er dyrt
I forbindelse med åbningen af den første Better Place batteri-skifte-station i Herlev har pressen rapporteret, at det vil koste 1.500 kroner om måneden for et abonnement hos Better Place, så man kan få udskiftet sine batterier – vel og mærke hvis man kører under 10.000 km om året!
Så hvis man udnytter abonnementet fuldt ud vil det således koste ca. 1,80 kr. pr. km at leje batteriet af Better Place. Det synes jeg godt nok er en ekstremt høj pris! Hvad det så koster hvis man, som jeg, kører 20-30.000 km om året melder historien intet om, men jeg har hørt priser på over 3.000 kr. om måneden nævnt.
I min Tesla Roadster koster strømmen alene ca. 25-30 øre pr. km. Batteriet er garanteret til at holde mindst 100.000 miles/160.000 km. Jeg læste lige et indlæg på Tesla-debatten om en der havde rundet 100.000 miles med sin Tesla Roadster. Han sagde han næsten ikke kunne mærke slidet. Så I praksis kan det åbenbart holde meget mere. Men lad os for regnestykkets skyld bare sige at det kun kan holde 160.000 km. Det er der i hvert fald garanti på. Det svarer så til en udgift på ca. 63 øre pr. km. Hvis vi ligger de 25-30 øre for strømmen oveni giver det en total pris pr. km på 88-93 kr. pr. km – og det er som sagt højt sat!
Better Place’s batteri-skifte løsning koster altså over det dobbelte af Tesla’s løsning. Det er helt ude i hampen!
Better Place’s batteri-skifte-løsning er dårlig
Mit andet argument imod Better Place’s batteri-skifte løsning er, at den er dårlig. Lige nu er der kun en batteri-skifte-station – og foreløbigt ingen biler på markedet der understøtter den. Men de kommer snart. 2 af dem. 2 biler, som er langt fra den type som jeg ønsker. Så jeg, og de mange andre der hverken vil have franske eller små lortebiler kan således ikke være med.
Better Place siger, at de vil opsætte 16 batteri-skifte-stationer i Danmark, og lover at der ikke vil være mere end 65 km til den nærmeste station for alle Danskere … på et tidspunkt. Helt præcist hvornår, ved vi ikke. Lad os bare sige at det kommer til at holde. Så vil det altså betyde, at jeg risikerer at skulle køre 130 km hver gang jeg skal “tanke op” på min elbil. Set i lyset af, at mange af disse små elbiler kun kan køre 150 km på en opladning giver det ikke meget plads til brug af bilen.
Det er jo en håbløs løsning – alene af den grund. Hvem kan leve med at der er 130 km til tankstationen med en bil der kun kan køre 150 km?
Dertil skal så fratrækkes en anden del af Better Place’s koncept – og en af de vigtige grunde til at Dong er gået med i det, tro jeg. De vil nemlig have lov til at tappe den strøm der puttes på batterierne om natten – med overskudsstrømmen fra vindmøllerne, om dagen, hvor der er mere brug for den. Hvor meget af de 20 kilometers rækkevidde der er tilbage på elbilen de vil tappe, efter man har kørt de 130 km efter strøm, melder historien ikke noget om, men jeg kan da hurtigt regne ud, at der ikke bliver meget energi tilbage til at køre på arbejde, handle ind, hente børn osv.
Alt i alt virker det som et ret håbløst projekt.
Er der noget jeg har overset?