Ladestandere til elbiler på offentlige parkeringspladser skal være åbne for alle!
Better Place har tilsyneladende fået overbevist mange danske lokalpolitikere om, at det vil gavne udbredelsen af elbiler, hvis de får lov til at opstille deres ladestandere på offentlige pladser, og får reserveret parkeringspladser til elbiler. Andre selskaber er muligvis på vej med lignende løsninger. Jeg frygter, at resultatet vil blive det direkte modsatte!
Jeg synes det er meget farligt at overlade udbygningen af ladestander-infrastrukturen for elbiler til private selskaber, der øjensynligt ikke ønsker et åbent og konkurrencedygtigt netværk, men tværtimod en monopolisering. Det vil skade udbredelsen af elbiler.
Så vidt jeg kan gennemskue, kan Better Place ladestandere kun benyttes af Better Place kunder, eller kunder hos andre selskaber, som Better Place indgår aftaler med. Der er således i praksis tale om, at kommunerne er ved at forære det offentlige rum væk, til et privat selskab, der ikke ser ud til at ønske en bred udbredelse af elbiler, men som tværtimod satser på, at blokere for at andre, og bedre elbiler og producenter, kan komme til.
Det er en monopolicering af elbilernes plads i det offentlige rum og det vil, hvis mine antagelser er korrekte, få katastrofale følger for udbredelsen af elbiler.
Det er på tide, at få de danske politikere råbt op og få sat en stopper for denne udvikling!
Infrastruktur bør generelt set være åbent for alle. Ovenpå denne infrastruktur kan kommercielle selskaber så tjene deres penge.
Forestil dig hvis hele Internettets infrastruktur var ejet af f.eks. Microsoft, og at man kun måtte bruge det hvis man brugte en Windows maskine. Eller hvis vejnettet var ejet af Renault, så man kun måtte køre på vejene i dette franske bilmærke. Ja, det er naturligvis en helt absurd tanke, men det er så vidt jeg kan se det der er ved at ske i forhold til udbygningen af infrastrukturen for elbil-ladestandere.
Better Place sætter deres ladestandere og batteriskiftestationer op mange steder. Batteriskiftestationerne sættes, så vidt jeg forstår, op på private grunde. Kommunerne rolle er alene at give tilladelser til dette. Det har jeg intet imod. Hvad folk stiller op på deres egne grunde er op til dem selv. Det samme gælder de ladestandere, som Better Place opstiller hjemme hos folk eller på virksomheders private grund.
Det jeg har et problem med, er når Better Place ladestandere stilles op på offentlig plads. Hvis ladestanderne skal opstilles på vores alle sammens offentlige parkeringspladser, så må og skal det være et krav, at alle kan bruge dem, og at den strøm der forbruges afregnes til almindelige elpriser. Der må ikke være krav om, at der indgås abonnementer med bestemte firmaer for, at bruge den del af ladestander-infrastrukturen, som placeres på offentlig vej og grunde.
Better Place påstår ganske vidst i deres salgsmateriale, at de arbejder for en åben struktur, som alle elbilister kan bruge. Men de har øjensynligt valgt ikke at benytte sig at de standarder der allerede findes for strømstik, og de forventer, at alle dem der skal bruge deres ladestandere har en abonnementsaftale med dem eller en partner. Det er i mine øjne absolut ikke et åbent netværk.
Min Tesla Roadster kan oplades med alle formaer for standard strømstik. Mange steder kan jeg i dag oplade helt gratis, men jeg betaler naturligvis gerne for den strøm jeg bruger. Jeg vil bare ikke bindes i abonnementer med bestemt selskaber – jeg vil heller ikke bindes til kun at kunne købe benzin fra f.eks. Shell. Og jeg vil kræve, at den strøm jeg køber ikke koster mere via en ladestander end det jeg betaler hjemme i min private stikkontakt.
Jeg har tidligere skrevet om Better Place forretningsmodel her på bloggen. Jeg bryder mig ikke om den, og vil naturligvis anbefale alle folk der overvejer at købe en elbil, at tænke sig meget grundigt om inden de hopper med på den vogn.
Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en bil uden motor – og det er i realiteten, det der sker, når man køber en elbil uden batteri, som så skal lejes af Better Place. Spørgsmålet er også, om der overhovedet er nogle finansieringsselskaber der vil yde lån til en bil uden motor. Og hvad sker der når man en dag vil sælge den?
Det absurde er, at denne model ikke tillades på nogle andre områder. Der er lavet lovgivning som forhindre telefonselskaberne i, at binde folk til mere end 6 måneder. Herefter skal de frit kunne tage deres telefon med over i et andet selskab.
Tidligere forsøgte bilproducenter også at binde folk til kun at bruge deres værksteder til service og reperation af deres biler – ellers ville garantien bortfalde, sagde de. Men det er heldigvis slået fast, at de ikke kan kræve dette mere.
Men på elbilsområdet er der foreløbigt ingen love, der forhimndrer Better Place i at lave en tilsvarende binding. Det synes jeg er underligt. En mobiltelefon koster en brøkdel af en bil og her mener politikerne at det er nødvenigt med lovgivning. Hvorfor så ikke yde samme beskyttelse af forbrugerne, når det handler om elbiler?
Når det så er sagt, står det naturligvis Better Place frit for, at kæmpe for deres forretningsmodel. Det hverken kan eller vil jeg forhindre dem i. Men jeg vil naturligvis gøre mit til, at folk der overvejer at købe en elbil gør det på et så oplyst grundlag som muligt.
Til gengæld vil jeg kæmpe stærkt imod, at den danske ladestander-infrastruktur monopoliseres af private selskaber – uanset om det som nu er Better Place, der forsøger, eller andre. Og jeg vil kæmpe for, at forbrugere ikke lokkes ind i urimelige bindinger.