Kommentar til elbiler: Jaaahh, men der jo lige det der med rækkevidden
Jeg har som sagt lige været til Copenhagen Historic Grand Prix i går, hvor der var mange Tesla biler samlet, og mange interesserede besøgende.
Både der, og mange andre steder synes folk at bilerne er rigtig spændende, de står og savler lidt over dem, og kan bestemt godt se fidusen ved en elbil.
Men så er det den der kommentar falder. Den falder næsten ordret fuldkommen ens fra alle. Jeg hørte den næsten 100 gange på showet og har hørt den mange gange tidligere – og den lyder:
Jaaahh, men der er jo lige det der med rækkevidden …
Men nej, der er jo ikke “lige det der med rækkevidden”!
Jeg har nu kørt næsten 3.000 km i min Tesla Roadster i løbet af de sidste 2 måneder. Jeg har kørt på arbejde, og hjem igen, jeg har kørt på ferie og besøgt venner og familie rundt omkring i landet. Jeg har kørt testture med folk og fyret den lidt (ok, meget) af. Og ikke en eneste gang har jeg været bare tæt på at løbe tør for strøm. Jeg har absolut ingen problemer haft med rækkevidden.
I en diskussion med en repræsentant for Better Place her på Bloggen skrev han “Du kender selv problemet med at skulle oplade på de lange ture.”, men nej, det gør jeg ikke. For jeg har en god elbil med en rigtig god rækkevidde. Jeg kan uden problemer køre 400 km – og længere hvis jeg gør mig rigtig umage. Jeg har stort set aldrig behov for mere.
Hvis jeg skulle få behov for at køre væsentligt længere – f.eks. hvis vi i familien beslutter os for, at tage på bilferie i Sydeuropa, så lejer vi bare en bil. Det gør mange andre bilejere iøvrigt også, for at spare på deres egen bil, eller fordi de leaser med begrænset antal fri kilometer. Vi har iøvrigt aldrig været på bilferie, men det kunne da godt ske, det indrømmer jeg.
Man skal købe bil til det man har brug for i det daglige. Vi køber jo heller ikke en lastbil fordi vi en gang imellem skal flytte. Så lejer vi bare en, når vi skal bruge sådan en særlig bil til lige det formål. De biler vi selv køber, skal bruges den øvrige 99,99% af tiden, med de kørselsbehov vi faktisk har til dagligt.
Vi har diskutteret det med rækkevidden flere gange her på bloggen. Nogle mener at en elbil med en rækkevidde på 150 km er nok. Jeg indrømmer, at der nok er nogle der kan nøjes med dette. Folk der har meget kort til arbejde, ingen venner eller familie i fjernere egne af landet har og som ikke har sommerhus et par hundrede kilometer væk. Fair nok. Men jeg tror at den målgruppe er væsentligt mindre end alle os, der har brug for lidt mere.
Personligt mener jeg, at alle elbiler bør kunne leveres med en rækkevidde på 4-500 km og mulighed for hurtigopladning. Tesla Roadster kan som sagt klare 400 km, eller lidt mere. Men den kan ikke håndtere de standarder der p.t. findes for hurtigopladning. Men det kan de nye Model S – som iøvrigt også kommer til at kunne klare 3-faset strøm. Så det går i den rigtige retning.
Behovet for hurtigopladning har dog ikke været aktuelt for mig i de første 2 måneder og jeg tror heller ikke jeg sådan lige får behovet. For når jeg har kørt en lang tur på 3-400 km, så er det f.eks. fordi jeg er kørt over og besøge min mor i Tarm eller i sommerhuset i Sverige, og så skal jeg jo ikke ud og køre igen lige med det samme. Så er der tid nok til at lade op igen stille og roligt, til når jeg skal hjem, igen nogle dage efter.
Så igen, nej, der ER ikke lige det der med rækkevidden. I hvert fald ikke, hvis man vælger en elbil der er født med en god rækkevidde, der dækker alle de daglige løbende behov man har. Og det sådanne elbiler vi som forbrugere skal stille krav om at producenterne levere til os – i stedet for, at levere elbiler, der kører alt for kort, og så ovenpå dette prøver at binde os til dyre abonnementsløsninger, batteriskifte og andre tvivlsomme fremtidsdrømme.