En gave til politikerne fra Elbil Bloggen: Et katalog over tiltag der kan sætte gang i udbredelsen af elbiler
De fleste politikere og partier bryster sig i dag af en grøn profil. Det er jo blevet så moderne. Ja, det er vel nærmest blevet politisk selvmord at sige det modsatte – altså, at man er ligeglad med det der miljø-pis. Så det gør næsten ingen.
En af de ting som de fleste af alle de nye og gamle miljøbevidste politikere ønsker er, at der kommer mange flere elbiler på gaderne. Det er også afgørende nødvendigt, hvis vi i Danmark skal kunne leve op til de miljømål og reduktion i CO2 udledning, som vi har lovet omverden. Og så er de jo i øvrigt også meget sjovere at køre i.
Men en ting er snak om et bedre miljø og flere elbiler – noget andet er, hvad der skal gøres for at det sker. Indtil videre er der desværre ikke sket ret meget. Det eneste som det offentlige har gjort er stort set at tilbyde en midlertidig afgiftsfritagelse for elbiler. Det er såmænd godt, at den er der. Det er bare langt fra godt nok.
I Norge har politikerne gennemført en omfattende stimuleringsplan for elbiler og resultatet taler sit tydelige sprog. Der er nu solgt over 7.500 elbiler i Norge – i Danmark har vi kun lige rundet 500.
I dette indlæg vil jeg give politikerne en gave – et samlet katalog over de tiltag, som jeg synes de skal gennemføre, hvis de virkelig mener det seriøst, at de ønsker mange flere elbiler på gaderne. Og de siger de jo at de gør.
Det er klart, at en så omfattende stimulerende pakke som jeg lægger op til nedenfor, ikke kan gennemføres som en permanent ordning. Samfundet får i dag næsten 50 milliarder ind alene på registreringsafgifter., De penge kan vi naturligvis ikke undvære i samfundsøkonomien.
Jeg vil derfor foreslå, at politikerne i Danmark gør som de har gjort i Norge og lader denne elbil-pakke gælde for de første 100.000 solgte elbiler. Herefter skal den så nedtrappes, så markedet normaliseres.
Men lad os se på mine forslag til en samlet elbil-stimulerende pakke …
1) Forlængelse af afgiftsfritagelsen
Det første der skal gøres er, at forlænge fritagelsen for afgifter på elbiler til minimum 2015. Det er katastrofalt for viljen til private investeringer i elbils-området, at denne forlængelse – som den nuværende regering ellers har lovet, stadig ikke er gennemført. Få det gjort nu!
2) Fjernelse af moms på elbiler
I Norge har de, udover fritagelse af registreringsafgift, også fjernet momsen på elbiler. Det er en god ide. Elbiler er fortsat, selv uden registreringsafgift, lidt i den dyre ende. Hvis momsen også forsvinder, så nærmer de sig et rimeligt niveau.
For min Tesla Roadsters vedkommende ville prisen falde fra de 850.000 kr., som den starter på, til lige knap 700.000 kr. – som den også koster i Norge. Resultatet i Norge er tydeligt – nogle måneder har de solgt flere Tesla Roadster end der totalt set er solgt i Danmark.
3) Gratis parkering for elbiler i hele Danmark
En stor omkostning for alle os, der kører meget i byerne er parkering. Det vil derfor virke meget stimulerende, hvis al parkering med elbiler i alle byer blev gjort helt gratis. Og da det netop er i byerne vi aller helst vil af med de støjende og forurenende benzin- og dieselbiler giver dette forslag meget god mening.
Ved samme lejlighed bør der så indføres et centralt register, så man som elbil ejer kun skal registrere bilen et sted for at kunne parkere gratis med sin elbil.
Du kan læse lidt mere her om de nuværende udfordringer med at få lov til at parkere gratis med sin elbil i dag i de byer der tilbyder det.
4) Nedsættelse af beskatningsgrundlaget for firma-elbiler
Jeg har tidligere i detaljer redegjort for det faktum, at man i dag direkte straffes økonomisk, hvis man vælger at købe en firma-elbil, frem for en benzin- eller dieselbil.
Jeg vil foreslå, at man gør som i Norge og nedsætter beskatningsgrundlagt til 40% af elbilens pris. På den måde kompenseres for de åbenlyse urimeligheder der er i firmal-bil beskatningen i dag, hvis man vælger en elbil – og lidt til, som en ekstra stimulerende effekt.
Jeg har snakket med mange iværksætter-kollegaer, som meget gerne ville gå over til firma-elbil, men de gider ikke blive straffet for det, som vil blive i dag. Jeg tror der er basis for en meget stor vækst i elbil-salget alene med denne ordning.
5) Tillad elbil-kørsel i bus- og taxabanerne
I Norge har de også tilladt at elbiler kan køre i bus- og taxabanerne i de store byer. Dette er naturligvis en lille ting i det store regnskab. Men jeg tror alligevel, at det kan være med til at stimulere endnu flere i byerne til at skifte til elbil. Man kommer trods alt temmelig meget hurtigere frem i byen, hvis man må bruge bus- og taxabanerne.
6) Laver strømpriser ved opladning af elbiler om natten
I Danamark producerer vi mere og mere vindenergi. Det er godt. Problemet er bare, at meget af vindenergien produceres om natten, hvor der ikke er brug for den. Og da problemet er det samme i vores nabolande kan den ikke sælges til andre.
De fleste af os kører bil om dagen og sover om natten. Det er derfor helt oplagt, at elbiler kan fungere som et decentralt lager for den overskydende vindmøllestrøm. Alle de elbiler jeg kender til er i forvejen udstyret med en timer, så det er ikke noget problem, at sætte den til at lade f.eks. mellem 21 og 06 – eller hvornår det nu lige passer bedst.
Den bedste måde at stimulere os elbilsejere til at gøre det på er, at sænke prisen for el, til opladning af elbiler, om natten. Og det vil ikke koste spor at gøre det – for der er som sagt masser af overskydende vindmøllestrøm om natten allerede. Strøm som hverken elselskaber eller skat får nogle penge for. Så enhver pris vil være en ekstra indtægt.
Jeg vil foreslå, at prisen for el om natten, til opladning af elbiler, nedsættes til det halve. Det vil virke tilstrækkeligt stimulerende til, at jeg tror langt de fleste vil vælge denne mulighed. Prisnedsættelsen skal naturligvis gælde for den samlede elpris – strøm, afgifter, abonnementer osv.
Mange steder, som her hjemme hos mig, er der allerede sat elektroniske elmålere op, så teknologien til at gennemføre det er der allerede. Det er bare at lave loven.
7) Udbygning af offentlig ladestander infrastruktur
Selvom min personlige oplevelse er, at offentlige ladestandere faktisk slet ikke er så afgørende for, om man kan få en hverdag til at fungere i en ordentlig elbil (altså en elbil med et stort nok batteri – i modsætning til de mange lorte-elbiler, der kun leveres med ganske små batterier), så tror jeg alligevel at det har en meget stor psykologisk effekt, at folk ved at de altid lige kan lade lidt op på bilen.
Socialdemokratiet og SF har ved flere lejligheder, mens de har været i opposition, anbefalet at det offentlige bruger 2-400 millioner på at opstille 8-10.000 ladestandere. Det synes jeg er en rigtig god ide. Hvis de efter valget får regeringsmagten vil jeg naturligvis holde dem op på det. Det er jo let nok at stile den slags forslag, når man ikke har magten til at gennemføre det. Nu må vi se om de holder ord, hvis de får magten.
2-400 millioner kan naturligvis lyde af mange penge. Det er det også for dig og mig. Men det er det ikke når vi snakker infrastruktur. Herude hvor jeg bor har de lige afsat over 2 milliarder til at udvide et stykke af motorvejen lidt. I den sammenhæng er 2-400 millioner altså peanuts.
Som jeg tidligere har skrevet om her på bloggen, synes jeg det er en meget dprlig ide, at overlade infrastrukturen til private selskaber som Better Place og ChoseEV. Infrastrukturen skal, ligesom med vores vejnet, være ejet af os alle sammen i fællesskab, så det sikres at alle kan bruge det og at prisen holdes nede.
8) Bedre regler for opsætning af solceller
Solceller har naturligvis ikke noget direkte med elbiler at gøre – og så alligevel. For det er oplagt for alle os, der bor hvor det kan lade sig gøre at købe en kombination af elbil og solceller. Og så bliver kørslen lige pludselig ekstrem grøn – og med absolut ingen CO2 udledning til følge!
Problemet med solceller i dag er bare to ting – dels er de stadig lidt for dyre, og dels er den tilbageløbsordning der i dag findes alt for begrænset. Lad os se på det sidste først.
Tilbageløbsordningen fungerer på den måde, at din elmåler løber baglæns når der produceres for meget solcellestrøm – og forlæns når der produceres for lidt. På den måde sikres man i praksis samme pris for den strøm man laver, som den man køber – eller man kunne sige, at man bruger det fælles elnet som en strømbank.
Det er i princippet en god ordning. Problemet er bare, at den er begrænset til 6 kw anlæg og at ordningen ikke gælder for erhverv. De 6kw er ok i forhold til hvad de fleste husholdninger bruger, men hvis der kommer en elbil eller to oveni er det langt fra nok. Dertil kommer så det faktum, at mange – særligt herude på landet, bruger deres hus til både privat og erhverv.
Tilbageløbsordningen bør således udvides til at dække både privat og erhverv og dertil bør begrænsningen på de 6kw helt fjernes, eller i hvert fald hæves væsentligt – f.eks. til 20 kw.
Jeg tror at dette alene er nok til at mange flere vil vælge at sætte solcelleanlæg op. Ønsker politikerne at det skal gå endnu stærkere kunne de udover dette indføre et skattefradrag for investering i solcelleanlæg på private bygninger. Det kunne f.eks. være en ordning, hvor man kunne afskrive anlægget over en årrække på sin selvangivelse.
Hvis ovenstående forslag gennemføres er jeg helt sikker på, at der nok skal komme meget mere gang i salget af elbiler. Hvis det udvandes for meget falder effekten. Så jeg håber på, at vi får et nyt folketing, med nogle handlekraftige politikere, der ikke bare snakker om bedre miljø og flere elbiler, men som faktisk også er villige til at gøre noget ved det.