Roaming af strøm fra ladestandere bør reguleres ved lov!
Ing.dk skrev i går om lanceringen af det første danske roamingsystem til ladestandere med navnet Edison. I praksis betyder det, at abonnenter hos f.eks. Better Place også vil kunne oplade på ChoseEV eller Siemens ladestandere og stadig kun modtage en regning, fra deres eget selskab.
Roaming kendes også fra bl.a. mobilbranchen. Og netop når vi ser på mobilbranchen, står det også meget klart, at roaming kan gå hen og blive meget, meget dyrt for forbrugerne, hvis det ikke regulereres ved lov. Og selv da, kan det forekomme alt for dyrt.
I princippet er roaming af strøm på ladestandere sådan set en god nok ide. Problemet er bare, at det dels bygger på en model der i forvejen er for dyr og dels, at jeg er bange for at roamingen derudover vil gøre det endnu dyrere for forbrugerne og svært at gennemskue. Det er i hvert fald den tendens vi har set på mobilmarkedet.
For få år siden kunne du risikere at betale over 100 kr. pr. mb data på din mobiltelefon når du var i udlandet. Så trådte lovgiverne til, og satte en øvre grænse på og nogle begrænsinger for, hvor meget hver kunde kunne pålægges pr. måned – med mindre de direkte godkendte mere. Det fik priserne ned til en brøkdel.
Men vi er mange der fortsat mener roaming på mobilmarkedet er alt for dyrt. Nogle mener endda, at roamingafgifter skulle forbydes ved lov.
Der findes p.t. ingen regulering af, hvor meget selskaber som Better Place, Siemens og ChoseEV må tage i roamingafgifter for brug af konkurrenternes ladestandere. Jeg frygter, at prisen derfor bliver meget høj.
Det er derfor vigtigt at lovgiverne hurtigst muligt får set på dette område og sat nogle rimelige grænser for, hvor meget selskaberne må tage og hvilken grad af forbrugerbeskyttelse og gennemsigtighed i priserne der skal være.
Endnu bedre ville det dog være, hvis det offentlige investerede i en åben ladestander infrastrukturen, og indførte et nationalt roaming system ovenpå dette, som de enkelte selskaber så kunne udbyde deres strøm på. Lidt på samme måde som det gælder for vores vejnet. Det har vi betalt i fællesskab over skatten. Ovenpå vejnettet kan konkurrerende transportfirmaer så tilbyde deres services.
Det ville give en langt bedre og mere fri konkurrence i markedet. Hvis nogle så vil tilbyde abonnementsbaserede services – som nogle transportfirmaer jo også gør det, så er det fint med mig, så kan andre tilbyde services der ikke tvinger folk til abonnementer i konkurrence med dette.
At låse hele ladestander infrastrukturen i dyre faste abonnementer er dybt skadeligt for udbredelsen af elbiler. Så de politikere der ønsker denne udbredelse bør få afsat de nødvendige midler hurtigst muligt til etablering af en offentlig ladestander infrastruktur!
Du kan læse omtalen af Edison ladestander roaming systemet her.