Mit møde med Better Place
I forlængelse af en god diskussion her på bloggen om Better Place, deres ladestander infrastruktur, Better Place batteriskifte og deres generelle forretningsmodel inviterede Mikkel Linnet fra Better Place mig ud til et møde. Better Place ville gerne fortælle mig, og andre interesserede her fra Elbil Bloggen, lidt mere om deres løsninger og hvorfor de har valgt dem.
Det takkede jeg naturligvis ja til. Selvom jeg på mange grundlæggende punkter er uenig med Better Place i den model de har valgt, så vil jeg selvfølgelig meget gerne snakke med dem. Jeg har ikke noget “religiøst” imod dem, og jeg er da også sikker på, at de fleste der arbejder hos Better Place er nogle flinke mennesker. Og sådan nogle snakker jeg altid gerne med – uanset om jeg så er lidt uenige med dem.
Der er jo også det faktum, at et langt stykke hen ad vejen er Better Place og jeg helt enige: Begge parter vil gerne have mange flere elbiler ud på de danske veje. Vi er bare lidt uenige om hvordan og ikke mindst hvilke servicemodeller der vil gavne forbrugerne.
I dette indlæg vil jeg fortælle lidt mere om, hvordan mit møde i fredags med Better Place gik. Med på mødet var, udover Mikkel Linnet, også Better Place’s produktchef Michael Christiansen samt Michael Milo Schultz, som har været aktiv her på bloggen.
Mødet varede i flere timer, så vi fik snakket om rigtig mange ting. Men hovedemnerne var følgende:
- Standarder for ladestandere
- Ladestander roaming aftaler
- Ladestander infrastruktur – offentlig eller privat
- Omkostninger til strøm og batterier – og gennemsigtighed i prissætningen
- Renault Fluence Z.E. – den eneste bil på (vej på) markedet med Better Place batteriskifte
- Hvad sker der hvis Better Place lukker?
Standarder for ladestandere
Et af Better Place’s argumenter for at det er deres ladestandere der skal sættes op hjemme hos folk privat og på offentlige pladser er, at ladestanderne indeholder et system til at prioritere strømforbruget, så der ikke trækkes mere end der er kapacitet til i det område hvor ladestanderne står. Better Place benytter en såkaldt “mode 3” ladning og et Meneke stik. Better place argumentere også for, at deres metode giver større sikkerhed.
Jeg har på den anden side argumenteret for, at der allerede findes glimrende standarder for stik – som f.eks. det CEE 400 Volt 32 amp stik jeg fik sat op derhjemme. Og så synes jeg lidt de opfinder et sikkerhedsproblem, som der slet ikke er der. CEE stik anvendes jo på både offentlige ladestandere, i alle danske havne, byggepladser osv og jeg har altså aldrig hørt om sikkerhedsproblemer med det. Better Place havde heller ingen konkrete eksempler på det.
Better Place konkurrenten ChooseEV, der også anvender Mode 3 og Meneke stik, har da også tilføjet almindelige CEE stik i forbindelse med de ladestandere de har opsat i bl.a. Q-Parks parkeringskældre. Så de har åbenbart vurderet at det var sikkert nok.
Nu og her er det ikke noget problem i at lade med et stik som mit. Det fungerer fint. Men jeg kan da godt se, at der på et tidspunkt kan blive problemer, hvis alle mine naboer får elbiler også og på de offentlige pladser hvor der sættes mange ladestandere op. Der er jo en grænse for, hvor meget strøm der kan trækkes i et område, uanset at der måtte være høj kapacitet hos hver ejer.
Jeg mener så bare ikke, at det er noget der skal løses på ladestander-nivau eller at omkostningerne til dette skal dækkes af den enkelte. Det er en samfundsmæssig udfordring! Hvis vi, som samfund ønsker, at en større del af vores energiforbrug skal ske via strøm fra bl.a. alternativ energi, så er det også et samfundsmæssigt ansvar, at sikre at det faktisk kan lade sig gøre.
Politikerne bliver (også) på dette punkt nødt til at sætte handling bag deres ord. På kort sigt er det naturligvis fristende for politikerne, der kæmper med lavvande i kasserne, at overlade dette til den enkelte og outsource opgaven til firmaer som Better Place, men på lang sigt er det en forbandet dårlig løsning. Det bliver dyrere, regningen og ansvaret bliver ikke rimeligt fordelt og værst af alt – udbredelsen af elbiler kommer til at gå alt for langsomt.
Ladestander roaming aftaler
Som jeg skrev om forleden dag er der ved at komme en standard for, hvordan strøm kan “roames” på tværs af ladestandere fra forskellige udbydere. Det er sådan set godt, at en sådan standard er på vej.
Problemet er så bare, at der ikke endnu findes standarder og regler for, hvordan der skal afregnes for roamingen og hvor meget forbrugere kan afkræves for dette.
Nogle politikere i EU har på det seneste argumenteret for, at roaming afgifter for mobiltelefoner og det mobile datanet helt skulle forbydes. Det kan jeg godt se fornuften i. Vi betaler som mobilkunder stadig alt for meget for det mobile net hvis vi går på tværs af grænserne. Den fri konkurrence har ikke bragt det tilstrækkeligt ned.
På samme måde kunne jeg godt tænke mig, at det blev forbudt at opkræve særlige roamingafgifter for ladestandere. Det lød dog ikke somom Better Place var så vilde med den ide. Det er måske ikke så underligt. Men det er så også et af de punkter, hvor det bliver tydeligt, at vi som forbrugere ikke altid har samme interesser som udbyderne i markedet.
Men heldigvis er det jo os – flertallet i befolkningen, repræsenteret ved de folkevalgte, der bestemmer love og regler. Og så længe reglerne levner mulighed for at tjene penge i markedet, så skal der også nok være udbydere der gerne vil tjene de penge. Dem der så ikke kan lide reglerne, ja de må jo så bare lade være.
Så igen er dette et af de punkter, hvor politikerne må på banen. Det er naivt at tro, at udbyderne på markedet selv finder du af det her. Det vhar de ikke været i stand til på mobilområdet, så jeg har ingen forventning om at det vil ske på elbil og ladestander-området. At vente med at lave passende love og regler vil blot forsinke udbredelsen af elbiler.
Ladestander infrastruktur – privat eller offentlig
Jeg mener, at den bedste løsning på en ladestander infrastruktur er en løsning, hvor det offentlige går ind og opsætter det nødvendige antal ladestandere. På samme måde, som det offentlige – det vil sige os alle i fællesskab, også har finansieret det offentlige vejnet.
Ovenpå denne infrastruktur kunne der så etableres et roaming system, som f.eks. Edison, som de kommerciele udbydere der vil sælge strøm så kan koble sig ind på. På samme måde som med f.eks. tele-kobbernettet. Alle skal kunne købe sig ind på lige vilkår og priser. Det mener jeg vil give det bedste grundlag for en fri og fair konkurrence.
Better Place overraskede mig lidt ved at sige, at det synes de faktisk også ville være den bedste ide. Det var jeg glad for at høre. Men deres oplevelse var så bare, at politikerne ikke ville bruge de midler der skal til, at få etableret ladestander infrastrukturen. Det tror jeg er rigtigt nok, når vi taler om den gamle regering. Men med den nye regering tror jeg faktisk godt det kunne ændre sig.
Lakmus testen på, om better Place så også mener det de sagde til mig bliver, at se deres reaktion på, hvis politikerne i den nye regering foreslår en offentlig ladestander infrastruktur. Hvis de ikke støtter dette helhjertet – eller måske ligefrem vælger at kæmpe imod den, så er deres fine ord ved mit møde naturligvis tomme. Men det må tiden vise.
Omkostninger til strøm og batterier – og gennemsigtighed i prissætningen
Vi havde en længere diskussion om de samlede omkostninger ved at køre elbil – og ikke mindst gennemsigtigheden i det.
Better Place har valgt en model, hvor man køber en bil uden batteri, og så tegner et abonnement hos dem der inkluderer både leje af batteri og den strøm der skal bruges for at køre. Deres priser er knyttet til det antal kilometer deres køres og ikke hvor meget strøm man bruger. Den løsning er jeg bestemt ikke vild med!
På mødet argumenterede Better Place for, at deres løsning både er gennemsigtig og billig. Det er absolut ikke sådan jeg ser det.
Med udgangspunkt i bl.a. mit regnestykke, som jeg bragte her på bloggen, der viser at pendlere kan spare over 6.000 kr. pr. måned ved at skifte til elbil, kan jeg fastslå, at man kan spare noget der ligner 50%. Better Place siger man kan spare 20% ved at skifte til dem. Groft sagt æder de således over halvdelen af den besparelse der er at hente. Det synes jeg er for meget, og der er ingen tvivl om, at det vil gøre at langt færre vil skifte til elbil. Særligt når de andre risici regnes med (afskrivning, risiko for lukning osv).
Jeg vil som forbruger gerne vide hvad min bil koster, inkl. batteri, hvad det koster at vedligeholde den, og hvor meget den energi jeg putter i den koster. Den gennemsigtighed får jeg ikke hos Better Place. De mente så på den anden side, at jeg ikke har brug for at vide dette. Det er jeg uenig i.
Det virker somom, som det også blev sagt på mødet, at Better Place udelukende fokuserer på at konvertere traditionelle bilister til elbils bilister. Men for os der allerede er solgt på ideen om en elbil – eller måske ellerede har en, vil vi gerne vide hvilken løsning der er bedst og billigst for os: At købe en totalløsning, som den hos Better Place, eller selv at købe batteri og strøm. Den sammenligning bidrager Better Place ikke til at man kan lave. Som forbruger må jeg derfor udelukke Better Place af en sådan sammenligning. Det synes jeg er dumt af dem. For indtil de ændre denne strategi, så vil de stå for skud for den kritik jeg og andre bringer frem om prissætningen.
Better Place argumenterede så med, at jeg ikke havde regnet prisen på bilen med og sammenlignede min Tesla Roadster til over 800.000 kr. med deres Renault Fluenze til godt 200.00 kr. (uden batteri). Men det er jo at sammenligne æbler opg pærer. Det er som at sammenligne en Porsche med en Citroen C1. Det er ikke samme biltype. Hvis min Tesla Roadster skal sammenlignes med en benzin- eller dieselbil, så skal den sammenlignes med en anden super sportsvogn, og så bliver mit regnestykke faktisk meget bedre.
At Tesla Roadster p.t. er den eneste elbil med en ordentlig batteripakke skyldes ikke at andre ikke kan lave det. Men de andre producenter vil åbenbart hellere sælge dyre abonnementsløsninger oveni deres biler. Det er også skide smart. Bare ikke for os som forbrugere. Som forbrugere må vi derfor fastholde et krav om, at producenterne begynder at lave nogle bedre elbiler, med muligheden for at få store batteripakker.
En ting jeg heller ikke kan lide ved Better Place model, hvor der afregnes på kilometer i stedet for strømforbrug er, at det på ingen måde stimulerer deres kunder til at køre økonomisk. Tværtimod. Så dem der kører mest økonomisk betaler goldet for dem der gør det modsatte. Den model kan jeg ikke lide. Jeg kører selv meget økonomisk – mere end 30% bedre end dem der gør det værst, og dem gider jeg altså ike betale for.
Renault Fluence Z.E. – den eneste bil på (vej på) markedet med Better Place batteriskifte
Better Place satser lige nu og her hele deres strategi på en enkelt bil – den franske Renault Fluence Z.E. Det synes jeg godt nok er en risikabel strategi!
Reault Fluence Z.E. er foreløbigt den eneste bil, som er på vej på markedet, som har mulighed for batteriskifte, som er et vigtigt grundlag for Better Place’s model. Faktisk har Better Place p.t. kun en slags abonnementer og de inkluderer alle leje af batteri.
Hvis hele ideen med batteriskifte skulle virke, så mener jeg det kræver en åben og fri standard, som mange bilproducenter ville støtte op om. Men en sådan standard findes ikke, og den standard Better Place har valgt har ingen producenter udover Renault valgt at støtte op omkring. Ikke engang Reanaults søster selskab Nissan har valgt at gå med på den. Det tegner ikke godt.
Better Place’s forklaring på at heller ikke Nissan er gået med er, at Nissan mest sælges i USA, hvor der ikke satses på batteriskiftestationer. Det er meget muligt det er rigtigt, men resultatet er stadig det samme: Hvis man vil hoppe på Better Place’s løsning har man kun valget mellem en bil – en fransk Reanult. Det begrænser altså udbredelsen rigtig meget.
Selve bilen har jeg ikke selv prøvet endnu. Den er sikkert helt fin, som en mellemklassebil. Min største kritik af den er, at den virker unødigt kompliceret opbygget, den har en alt for kort rækkevidde grundet det meget lille batteri, og så er der altså ikke ret meget plads i baggagerummet. At kalde det en familiebil er nok lidt optimistisk. Det skal i hvert fald ikke være en familie med barnevogn.
Better Place fortalte mig på mødet, at deres batteriskiftestationer forholdsvist let kan omstilles til andre standarder for batteriskifte, hvis de måtte dukke op. Og det er da godt. Så er de ikke helt låst i den nuværende standard.
Hvad sker der hvis Better Place lukker?
På mit spørgsmål om, hvad køberne af en elbil uden batteri, som er afhængig af en service-aftale med Better Place for at få den til at køre skal gøre, hvis Better Place lukker blev de ellers flinke folk fra Better Place lidt mopsede. Det var tydeligt, at de troede betingelsesløst på Better Place. De forklarede ophidset om alle de store virksomheder og banker som støtter dem og hvor mange penge de havde. Ja ja, sagde jeg – ligesom med Lehman Brothers, right? Det kunne de vist ikke lige se det morsomme i.
Faktum er dog, at alle virksomheder kan gå nedenom og hjem. Nogle gange hurtigere og mere pludseligt end nogen som helst havde forestillet sig. Og næsten altid mere pludseligt end loyale medarbejdere havde troet på.
Al ære og respekt for Better Place’s medarbejderes loyalitet. Men som forbruger kan jeg bare ikke bruge det til så meget. Jeg har behov for sikkerhed. En bilinvestering på flere hundredetusinde er for vigtig for både min, og de fleste andres, økonomi til at jeg tør gamble med den.
Svaret fra Better Place var så, at hvis man var nervøs skulle man bare lease bilen. Det løser naturligvis problemet med, at afsætte elbilen igen, hvis der ikke længere findes den nødvendige servicesudbyder, der kan levere det nødvendige batteri, men det løser bare ikke problemet med, at jeg som forbruger fortsat skal betale leasing på bilen indtil leasingaftalen udløber – uanset om jeg kan køre i den eller ej. Og hvad gør jeg så i den tid? De færreste har råd til at købe en ekstra bil, mens den gamle bare står stille.
Dette er et problem, som jeg absolut mener Better Place bør løse. Jeg ved ikke om de kan indbygge en forsikringsordning, der f.eks. garanterer tilbagekøb af bilerne med det samme, hvis deres batteriservice stopper, eller om der kan tilbydes en anden form for garanti. Men en garanti er der absolut brug for. Jeg ville i hvert fald ikke selv turde bære risikoen alene.
Næste skridt med Better Place
Vi fik desværre ikke tid til at køre i elbiler i fredags. Det var ellers planen, at jeg skulle have været ude og prøve deres Reault Fluence Z.E. – og jeg havde taget min Tesla Roadster med som de så skulle prøve en tur i. Jeg har nemlig ikke selv prøvet Reault’en endnu – og Mikel Linnet og Michael Christiansen fra Better Place har aldrig prøvet en Tesla Roadster. Men som sagt, nåede vi det ikke i fredags, så vi aftalte at gøre det ved en anden lejlighed snarest.
En anden ting vi aftale var, at se lidt nærmere på hvordan vi sammen kan gå ud og markere nogle af de ting vi er enige om. For som sagt i indledningen er der på trods af mange uenigheder på det praktiske og forretningsmæssige plan også en del ting som Better Place og jeg sagtens kan blive enige om – herunder:
- Vi vil gerne have, at mange flere begynder at køre elbiler
- Vi vil gerne have, at de stimulerende love og regler som politikerne kan vedtage for at fremme udbredelsen af elbiler bliver bedre
- Vi vil gerne have, at det offentlige går ind og tager et større økonomisk og praktisk ansvar og en mere aktiv rolle i forhold til de politiske visioner for flere elbiler
Jeg tror det vil virke mere overbevisende på politikerne, hvis vi i samlet flok – leverandører og forbrugere, kan gå ud og sige de her ting. Særligt i forhold til den nye røde regering. Specielt SF og Enhedslisten, som jo officielt set støtter alternativ energi og elbiler mere helhjertet end de fleste andre partier, kan jo godt have et lidt svært forhold til kommercielle virksomheder. Jeg tror det vil hjælpe, hvis jeg som en slags uofficiel repræsentant for elbils-forbrugerne kan støtte op om de ting som jeg kan blive enig med Better Place om.
P.S. Billedet til dette indlæg er en lille USB stick udformet som Better Place’s ladestandere. Cute. Jeg fik en til mødet. Billedet er taget på bagsmækken af min Tesla Roadster. Lidt ironisk, set i lyset af, et en Tesla Roadster p.t. slet ikke kan oplades på Better Place ladestandere 🙂