Myter om Elbiler: Statsstøtte til elbiler har ingen effekt på hvor mange elbiler der sælges
I forlængelse af en analyse af det britiske konsulentfirma JATA Dynamics, er flere danske medier begtyndt at skrive sig ind i historien med en helt ny myte: At statsstøtten til elbiler, og prisen på elbiler, ikke skulle have nogen betydning for hvor mange biler der bliver solgt.
Man skal vist ikke have studeret hverken økonomi eller samfundsvidenskab på udvidet niveau for, at gennemskue at dette naturligvis er noget vrøvl. Selvfølgelig betyder prisen på en så stor investering som en bil utroligt meget for, hvor mange der bliver solgt.
I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på de forhold der ligger til grund for denne dugfriske myte om elbiler.
Analysen fra JATA Dynamics er tilsyneladende opbygget på en en lidt uheldig måde, som har været med til at danne grundlag for myten i de danske medier om, at prisen på elbiler ikke skulle betyde noget for udbredelsen af dem.
I analysen er der nemlig opgjort hvor meget støtte der gives til elbiler i de forskellige lande ud fra hvad de ellers ville koste i landet under normale forhold. I Danmark har vi, som bekendt, verdens højeste registreringsafgift på nye biler, og da der ingen registreringsafgift er på elbiler bliver “støttebeløbet” således også blandt de højeste i verden.
Når denne “høje støtte” så ikke har forplantet sig til flere salg af elbiler i Danmark end det har, så konkluderes der således at statsstøtte, og prisen på elbilerne, således ikke har nogen betydning for hvor mange der sælges.
Problemet med den måde at opgøre det på er bare, at der ikke ses på den absolutte pris for bilerne – og det er i sidste ende det som betyder noget.
Ing.dk beskrev i går at elbiler i Danmark i gennemsnit koster ca. 50.000 kr. mere end i andre EU lande – og det er når der er taget forbehold for moms og importtold. Når den danske moms så lægges oveni bliver de endnu dyrere.
I Norge har regeringen ikke alene fjernet afgiften på elbiler, de har også fjernet momsen og nedsat beskatningsgrundlaget for firma elbiler til 40%. Resultatet er meget tydeligt: I Norge er der solgt ca. 7.500 elbiler mod kun 500 i Danmark. Det sidste halve år er der solgt 280 elbiler i Danmark mod 850 i Norge.
Aviserne kalder det en fiasko, men skriver samtidig, at salget af elbiler i Europa er steget fra 500 i første halvår sidste år til 5.220 i dette halvår. Hvordan en fremgang på ca. 930% kan beskrives som en fiasko forstår jeg ikke helt. Det totale tal er naturligvis stadig lille, men fremgangen er da enorm!
Så, lad mig til at slutte med gøre det helt klart: Prisen på elbiler betyder naturligvis en masse for hvor mange der bliver solgt og hvor hurtigt udbredelsen af elbiler kommer!
Hvis politikerne mener det alvorligt, når de siger at de meget gerne vil have flere elbiler på gaderne, til fordel for de olieslugende, forurenende og larmende benzin- og dieselbiler, så bliver de nødt til at øge støtten. I hvert fald i en periode.
Mit forslag er, at de gør lidt ligesom i Norge, og laver et mere ambitiøst støtteprogram for de første 100.000 solgte elbiler. Derfra kan det så nedtrappes. Det vil skabe det momentum der skal til for, at endnu flere tør kaste sig ud i at købe en elbil.