Thomas de Oliveira på Tesla tur – i forlængelse af Iværk & Vækst og Aminitastic 2011
For et par uger siden stod weekenden i iværksætternes tegn – der var både Iværksættermessen Iværk og Vækst 2011 og Aminotastic – den årlige fest for brugerne af iværksætterdebatten Amino.dk, som min gode ven Martin Thorborg har startet for en del år siden.
På Iværksættermessen i Forum var jeg ude for at holde et foredrag om søgemaskineoptimering og på Aminotastic var jeg denne gang programsat som konfrancier. Begge dele gik rigtig godt og var naturligvis en god lejlighed til at føre mig lidt frem med min Tesla Roadster, snakke en masse om elbiler med de mange iværksættere … og så blev der også tid til at køre en lille tur med en af de helt unge iværksættere: Thomas de Oliveira.
Jeg har klippet et par videoer sammen fra min tur …
Jeg har lagt mærke til, når jeg bevæger mig rundt i iværksættermiljøet, at de er mere positive overfor elbiler end gennemsnittet af befolkningen. Mange kunne godt tænke sig en elbil – enten i form af kassevogn eller personbil. Og det er jo godt!
Problemet er bare, at de biler de gerne vil have ikke helt findes på markedet endnu og at de biler der snart kommer stadig er lidt for dyre og de skattemæssige konsekvenser for høje.
Der er nok nogle danskere, som vil kunne bruge de “små” elbiler som er på markedet, eller er på vej – elbiler med forholkdsvis små batterier og en kort rækkevidde. Men til de fleste iværksættere og andre erhvervsvirksomheder er det ikke godt nok. Bilerne skal værre større og kunne køre længere på en enkelt opladning.
Det kan f.eks. den kommende Tesla Model S. Med den store batteripakke kan den på papiret køre 480 km. Kører man så lidt økonomisk kan man så nok komme op over 550 km eller mere. Prisen er så bare lidt i overkanten for de fleste. Den ender nok omkring 500-700.000 kr. Dyrt synes jeg ikke det er for en bil i Audi 7 / BMW 5 klassen. Men det er mange penge for de fleste.
Og som tidligere nævnt er det værste så, at man skattemæssigt straffes hvis man køber den som firmabil frem for en tilsvarende benzin- eller dieselbil. Det må og skal laves om!
Det er min oplevelse at biler generelt skiftes hurtigere ud i virksomheder end hos private. Vi vil derfor hurtigere kunne få flere elbiler på markedet, hvis vi gør det lidt mere attraktivt for virksomheder at skifte. Det er jo også noget der tæller positivt i virksomhedernes CSR-regnskaber. Så hvis bare det stimuleres økonomisk lidt mere, så kan det godt gå hurtigt.