Gratis parkering for elbiler er godt – men ofte spærres pladserne af ikke-elbiler!
Jeg er glad for at se, at bl.a. Københavns Kommune afsætter flere og flere parkeringspladser til elbiler. Og endnu bedre er det naturligvis, at disse elbil-parkeringspladser indtil videre er helt gratis at benytte. Hvis man altså har en elbil.
Desværre oplever jeg oftere og oftere, at andre bilister og private firmaer ikke respektere disse pladser! Det er for at sige det lige ud røv irreterende. Nogle gange parkerer benzin- og dieselbilerne på pladserne og nogle gange spærre de bare for dem. Jeg har taget et par billeder af nogle af de situationer jeg har oplevet …
Første gang jeg oplevede at ikke-elbiler spærrede for nogle dedikerede elbil-parkeringspladser var første gang jeg skulle parkere hos Q-Park. Det så således ud:
Skiltningen er der ellers ikke noget galt med!
For nyligt skulle jeg ind på Rigshospitalet og så til min store glæde, at de også der har fået dedikeret elbil-parkeringspladser. Desværre var der så bare en stor lastbil, som havde valgt at parkere på tværs, så alle pladserne var utilgængelige. Og det var ikke bare en kort parkering. Han holdt der også da jeg kom tilbage næsten en time efter. Og chaufføren var der ikke.
I sidste uge var den så gal igen. Denne gang var det i Borgergade i København, hvor der også er afsat en del dedikerede elbil-parkeringspladser. Om det er fordi det lokale (betalings-) parkeringshus ikke kan lide den slags “konkurrence” eller om det bare er fordi de er nogle ignorante idioter ved jeg ikke, men i alle fald havde de parkeret en lille reklamebil på tværs af 2 af de 3 sidste ledige elbil-parkeringspladser. Jeg fik virkelig lyst til bare at vælte den der lille latterlige parodi på en bil.
Hvis elbil-parkeringspladserne skal give nogen mening er det vigtigt, at der slås hårdt ned overfor disse blokeringer af pladserne. Q-Park har gjort noget ved det, efter jeg skrev om problemet første gang, men tilsyneladende har parkeringsvagterne i Københavns Kommune fortsat ikke gjort noget effektivt ved det i resten af byen. Begge ovenstående eksempler var jo ikke midlertidige parkeringer – men langvarrige.
Ud over at de biler der spærre naturligvis bør have en ordentlig bøde, så bør deres biler også slæbes væk, så vi der kommer i elbiler ind til byen – og dermed bidrager til en renere by, kan komme til. Hvis vi alt for ofte oplever at vi ikke kan få adgang til de elbil-parkeringspladser der er afsat, så ryger en del af fidusen ved at tage elbilen ind jo. Det fjerner det incitament, som det ellers var meningen der skulle være.
Hvis du har andre gode eksempler på dette problem – eller måske ligefrem billeder af det, så smid en kommentar nedenfor, eller send biledet til mig. Så tilføjer jeg det til galleriet her …