Elbil Bloggen

Et år med verdens bedste elbil

elbillogo-star

  • Forside
  • Elbil dagbog
  • Stjerner i en elbil
  • Tesla Roadster
  • Elbil myter
  • Elbil historier
  • Video
  • Kontakt

Elbil med blød hat – min første prøvekørsel af en Renault Fluence Z.E.

november 6, 2011 Skrevet af Mikkel Svendsen

Ingen har stemt endnu, vær den første.

Denne blog handler mest af alt om det at have en hverdag med en elbil. Jeg er så heldig, at have det jeg stadig vil påstå er verdens p.t. fedeste af slagsen – en Tesla Roadster Signature. Men det er jo ikke en bil for alle og enhver. Det indrømmer jeg. En sportsvogn er upraktisk for de fleste og kun få har råd til sådan en. Men så er det jo godt, at der er andre, mere familievenlige og billigere biler på vej.

En af dem er Reanult Fluence Z.E. – en bil der til forveksling ligner lidt en Megane, men som kører på ren el. Jeg blev inviteret af Better Place ud og prøvekøre bilen og det takkede jeg naturligvis ja til. Jeg lavede en lille video fra prøveturen og min snak med Mikkel Linnet fra Better Place.

Udefra ligner en Renault Fluence Z.E. en helt almindelig bil. Der er ikke lige noget der signalerer “øko-bil”. Lidt kedeligt, hvis du spørger mig. Og en strategisk fejl.

Jeg tror nemlig, at mange af dem der køber elbiler i dag, og i årene frem, meget gerne vil signalere, at de er “grønne”.

Den effekt får man med en Tesla Roadster, men det synes jeg ikke man får med en Renault Fluence Z.E. – eller mange af de andre elbiler på markedet, eller som er på vej på markedet.

Når man kigger ned i motorrum og baggagerum ser man straks at det er en elbil. Som jeg tidligere har nævnt synes jeg Renault har brugt utroligt meget plads på elbil-delene. Hele motorrummet er fyldt op af elmotoren og diverse andre dimser. Det forstår jeg ikke helt, set i lyset af hvor lidt selve elmotoren fylder – og hvor lidt plads den optager i f.eks. min Tesla Roadster.

Næsten halvdelen af baggagerummet er fyldt op af batteriet, så jeg ved ikke helt hvor meget familiebil der er over den. Man kan i hvert fald ikke få plads til en barnevogn.

Renault Fluence Z.E kører fornuftig

Oplevelsen af at køre i bilen var faktisk udmærket. Det virker som så mange andre mellemklassebiler. God styrring, godt overblik, behagelige sæder og en rolig kørsel, der er kendetegnet for alle elbiler.

Accelerationen er dog ikke noget at skrive hjem om. Og det er ikke bare sammenlignet med min Tesla Roadster, der naturligvis er usædvanlig rap, men også sammenlignet med andre biler virker den lidt “blød hat” i det. Den minder mest af alt om en dieselbil med en lille motor – som f.eks. den Mercedes A160 jeg selv har. Ja, jeg vil faktisk næsten tro, at min Mercedes kan løbe fra Renaulten.

Topfarten er begrænset til 135 kmt. Det er i princippet godt nok, da vi jo alligevel ikke må køre mere end 130 nogle steder. Mange af os kan dog godt lide lige at have lidt ekstra. Men det får man altså ikke med en Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E. er dyr at køre i

Det største problem med Renault Fluence Z.E. er sådan set ikke selve bilen – det er den måde den sælges på og de omkostninger der følger.

Bilen sælges nemlig uden batteri, som man så lejer af Better Place som en del af en abonnementsaftale med dem. Resultatet bliver, at det (ifølge FDM’s beregninger) koster ca. dobbelt så meget pr. km at køre i en Renault Fluence Z.E. som i en tilsvarende dieselbil. Man skal altså være usædvanligt grøn i roen, for at være villig til at betale så meget mere. Ville du gøre det? Jeg ville ikke.

Kategori(er): Elbil dagbog, Video

Ingen har stemt endnu, vær den første.

Elbil Bloggen – Et år med elbil

Elbil Bloggen er rammen om et spændende eksperiment. I et helt år vil jeg køre rund i verdens bedste elbil - en Tesla Roadster, for at indsamle praktiske erfaring med, hvordan det er, at leve et liv med elbil frem for en traditionel benzin- eller dieselbil. Læs mere om Elbil Bloggen her ...

Følg med i Elbil Bloggen på …

Nyeste indlæg

  • Fars Dag på Teknisk Museum – mød mig og elbiler fra de sidste 100 år der
  • Better Place konkurs kan ende med at gavne elbil-markedet
  • Better Place er gået konkurs
  • Batteriskifte er en død sild
  • Elbil kommer i retten
  • Ny rekord for økonomisk kørsel i elbil
  • Myter om elbiler: Elbiler er alt for dyre
  • Tvind-møllen, Poul Jørgensen og elbiler
  • På elbil-tur med Miljøminister Ida Auken
  • Min Tesla Roadster kører igen økonomisk!

Kategorier

  • Elbil dagbog (64)
  • Elbil historier (33)
  • Myter om elbiler (14)
  • Stjerner i en elbil (7)
  • Tesla Roadster (9)
  • Video (21)

Seneste kommentarer

  • Kim Sørensen til Opsætning af CEE 400 Volt 32 Amp ladestik til opladning af min nye elbil
  • Benjamin til Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning
  • Benjamin til Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning
  • Lone Brand til Fars Dag på Teknisk Museum – mød mig og elbiler fra de sidste 100 år der
  • Mikkel deMib Svendsen til Gratis ladestandere hos Q-Park optages af blinde bilister med deres benzinbiler

Månedsoversigt

  • juni 2013 (1)
  • maj 2013 (2)
  • januar 2013 (2)
  • juni 2012 (1)
  • maj 2012 (3)
  • april 2012 (6)
  • marts 2012 (5)
  • februar 2012 (7)
  • januar 2012 (6)
  • december 2011 (2)
  • november 2011 (7)
  • oktober 2011 (9)
  • september 2011 (8)
  • august 2011 (16)
  • juli 2011 (17)
  • juni 2011 (15)
  • maj 2011 (1)

Links

  • Waimea Digital - Mit SEO bureau
  • Lease-a-Star - Elbil Bloggens sponsor
  • P. Christensen - Lease-a-Star moderselskab
  • Tesla Motors (USA)
  • Dansk Elbil Komite
  • deMib.dk - min blog om SEO
  • deMib.com - mit SEO-bureau

Abonner på nyheder

Abonner på indlæg
Abonner på kommentarer

Andre links

  • Gratis SEO Guide
  • Gratis Webshop Guide
  • Flyhjælp
  • Erstatning for flyforsinkelse

© Mikkel deMib Svendsen