Elbil med blød hat – min første prøvekørsel af en Renault Fluence Z.E.
Denne blog handler mest af alt om det at have en hverdag med en elbil. Jeg er så heldig, at have det jeg stadig vil påstå er verdens p.t. fedeste af slagsen – en Tesla Roadster Signature. Men det er jo ikke en bil for alle og enhver. Det indrømmer jeg. En sportsvogn er upraktisk for de fleste og kun få har råd til sådan en. Men så er det jo godt, at der er andre, mere familievenlige og billigere biler på vej.
En af dem er Reanult Fluence Z.E. – en bil der til forveksling ligner lidt en Megane, men som kører på ren el. Jeg blev inviteret af Better Place ud og prøvekøre bilen og det takkede jeg naturligvis ja til. Jeg lavede en lille video fra prøveturen og min snak med Mikkel Linnet fra Better Place.
Udefra ligner en Renault Fluence Z.E. en helt almindelig bil. Der er ikke lige noget der signalerer “øko-bil”. Lidt kedeligt, hvis du spørger mig. Og en strategisk fejl.
Jeg tror nemlig, at mange af dem der køber elbiler i dag, og i årene frem, meget gerne vil signalere, at de er “grønne”.
Den effekt får man med en Tesla Roadster, men det synes jeg ikke man får med en Renault Fluence Z.E. – eller mange af de andre elbiler på markedet, eller som er på vej på markedet.
Når man kigger ned i motorrum og baggagerum ser man straks at det er en elbil. Som jeg tidligere har nævnt synes jeg Renault har brugt utroligt meget plads på elbil-delene. Hele motorrummet er fyldt op af elmotoren og diverse andre dimser. Det forstår jeg ikke helt, set i lyset af hvor lidt selve elmotoren fylder – og hvor lidt plads den optager i f.eks. min Tesla Roadster.
Næsten halvdelen af baggagerummet er fyldt op af batteriet, så jeg ved ikke helt hvor meget familiebil der er over den. Man kan i hvert fald ikke få plads til en barnevogn.
Renault Fluence Z.E kører fornuftig
Oplevelsen af at køre i bilen var faktisk udmærket. Det virker som så mange andre mellemklassebiler. God styrring, godt overblik, behagelige sæder og en rolig kørsel, der er kendetegnet for alle elbiler.
Accelerationen er dog ikke noget at skrive hjem om. Og det er ikke bare sammenlignet med min Tesla Roadster, der naturligvis er usædvanlig rap, men også sammenlignet med andre biler virker den lidt “blød hat” i det. Den minder mest af alt om en dieselbil med en lille motor – som f.eks. den Mercedes A160 jeg selv har. Ja, jeg vil faktisk næsten tro, at min Mercedes kan løbe fra Renaulten.
Topfarten er begrænset til 135 kmt. Det er i princippet godt nok, da vi jo alligevel ikke må køre mere end 130 nogle steder. Mange af os kan dog godt lide lige at have lidt ekstra. Men det får man altså ikke med en Renault Fluence Z.E.
Renault Fluence Z.E. er dyr at køre i
Det største problem med Renault Fluence Z.E. er sådan set ikke selve bilen – det er den måde den sælges på og de omkostninger der følger.
Bilen sælges nemlig uden batteri, som man så lejer af Better Place som en del af en abonnementsaftale med dem. Resultatet bliver, at det (ifølge FDM’s beregninger) koster ca. dobbelt så meget pr. km at køre i en Renault Fluence Z.E. som i en tilsvarende dieselbil. Man skal altså være usædvanligt grøn i roen, for at være villig til at betale så meget mere. Ville du gøre det? Jeg ville ikke.