Efterårstur i elbil – med Tesla til Årstiderne
Som tidligere nævnt kører jeg ikke helt så meget i min Tesla Roadster nu, hvor det er blevet efterår og på vej til at blive vinter, som da det var sommer. Dette skyldes to ting: For det første er det ikke lige så sjovt at køre i en sportsvogn (el eler ej) om vinteren som om sommeren, og for det andet har jeg et begrænset antal kilometer til min rådighed.
Jeg har helt bevidst valgt, at bruge de fleste kilometer i de varmere perioder. Men lidt skal der også køres her i efteråret og vinteren. Dels fordi jeg ikke kan undvære den store nydelsen jeg stadig har ved at køre i bilen og dels fordi jeg jo skal teste, hvordan det er, at køre i en elbil hele året.
I sidste uge var jeg inviteret til et måde hos virksomheden Årstiderne, som du sikkert kender. Det er dem der er kendt for at levere lækre kasser med økologiske madvarer lige til døren. Vejret var dejligt så det var en oplagt mulighed for, at køre en tur i Tesla’en. På turen optog jeg nedenstående video, hvor jeg fortæller lidt om mine erfaringer med at køre på denne tid af året.
Det går faktisk rigtig godt med at køre i elbil, nu hvor det er blevet lidt koldere. Der er ikke nogle specielle problemer med det. Naturligvis har jeg brug for at sætte lidt varme på bilen, men det bruger faktisk ikke så meget ekstra strøm, som jeg havde frygtet. Men det er måske ikke så underligt, når man lige regner efter …
Prøv at tænke på en almindelige varmeblæser, af den slags man bruger derhjemme. En varmeblæser på 1000 watt giver faktisk en hel del – selv i et stort rum. 1000 watt er 1 kw pr. time. Det er en brøkdel af den strøm der bruges på at drive bilen frem i en time. Hvor kraftig varmeblæseren er i bilen ved jeg faktisk ikke, men det er rigeligt kraftig til at varme det meget lille rum i bilen op.
Hvis jeg kører med et gennemsnit på 80 km i timen og et forbrug på 140 wh pr. km så bruger jeg godt 11 kwh på fremdrift. Selv hvis varmeblæseren bruger 1 kwh, hvilket jeg tvivler på den gør, så er det altså under 10%. Mit bedste gæt er, at den bruger under det halve.
Ud over varmeblæseren er der så også sædevarme i bilen. Det er rigtig dejligt. Og ifølge Tesla er det faktisk den mest økonomiske metode til opvarmning. Men som sagt kan jeg ikke mærke det store ekstra forbrug – selv når jeg kører med både sædevarme og blæser. Det havde jeg ellers troet – og det er også en af de myter, som jeg kan se, at mange er hoppet på. Det kan være jeg skal få tilføjet den til min sektion med elbil myter …
En ting der dog trækker en del ekstra strøm på bilen er, når det blæser meget. Det er nok ikke et generelt elbil-rpoblem, men noget der særligt knytter sig til lige denne bil. Normalt, når jeg kører pænt, kan jeg køre med et forbrug på ca. 130-140 wh pr. km. Men når det blæser meget, som det gjorde på turen op til Årstiderne, ryger jeg hurtigt op på 160 wh pr. km. Det er små 20% mere.
En anden ting jeg har lagt mærke til, når jeg kører i denne lidt koldere og mere fugtige tid er, at der absolut ingen problemer er med at starte. Igen ved jeg ikke helt om det er noget der særligt knytter sig til en Tesla Roadster, men jeg mistænker, at det er en generel fordel ved elbiler. Der er jo ikke en motor der skal tænde – noget der skal brænde. En elmotor kører jo bare derudaf, hvis ellers den får strøm og ikke er brudt sammen. Prøv at tage dit piskeris med ud i vinterkulden – det kører sikkert også fint.
Jeg glæder mig til det bliver rigtig vinter, koldt og snevejr. Så skal jeg ud og køre lidt mere og se hvordan det går …