Elbil Bloggen

Et år med verdens bedste elbil

elbillogo-star

  • Forside
  • Elbil dagbog
  • Stjerner i en elbil
  • Tesla Roadster
  • Elbil myter
  • Elbil historier
  • Video
  • Kontakt

Efterårstur i elbil – med Tesla til Årstiderne

november 20, 2011 Skrevet af Mikkel Svendsen

Ingen har stemt endnu, vær den første.

Som tidligere nævnt kører jeg ikke helt så meget i min Tesla Roadster nu, hvor det er blevet efterår og på vej til at blive vinter, som da det var sommer. Dette skyldes to ting: For det første er det ikke lige så sjovt at køre i en sportsvogn (el eler ej) om vinteren som om sommeren, og for det andet har jeg et begrænset antal kilometer til min rådighed.

Jeg har helt bevidst valgt, at bruge de fleste kilometer i de varmere perioder. Men lidt skal der også køres her i efteråret og vinteren. Dels fordi jeg ikke kan undvære den store nydelsen jeg stadig har ved at køre i bilen og dels fordi jeg jo skal teste, hvordan det er, at køre i en elbil hele året.

I sidste uge var jeg inviteret til et måde hos virksomheden Årstiderne, som du sikkert kender. Det er dem der er kendt for at levere lækre kasser med økologiske madvarer lige til døren. Vejret var dejligt så det var en oplagt mulighed for, at køre en tur i Tesla’en. På turen optog jeg nedenstående video, hvor jeg fortæller lidt om mine erfaringer med at køre på denne tid af året.

Det går faktisk rigtig godt med at køre i elbil, nu hvor det er blevet lidt koldere. Der er ikke nogle specielle problemer med det. Naturligvis har jeg brug for at sætte lidt varme på bilen, men det bruger faktisk ikke så meget ekstra strøm, som jeg havde frygtet. Men det er måske ikke så underligt, når man lige regner efter …

Prøv at tænke på en almindelige varmeblæser, af den slags man bruger derhjemme. En varmeblæser på 1000 watt giver faktisk en hel del – selv i et stort rum. 1000 watt er 1 kw pr. time. Det er en brøkdel af den strøm der bruges på at drive bilen frem i en time. Hvor kraftig varmeblæseren er i bilen ved jeg faktisk ikke, men det er rigeligt kraftig til at varme det meget lille rum i bilen op.

Hvis jeg kører med et gennemsnit på 80 km i timen og et forbrug på 140 wh pr. km så bruger jeg godt 11 kwh på fremdrift. Selv hvis varmeblæseren bruger 1 kwh, hvilket jeg tvivler på den gør, så er det altså under 10%. Mit bedste gæt er, at den bruger under det halve.

Ud over varmeblæseren er der så også sædevarme i bilen. Det er rigtig dejligt. Og ifølge Tesla er det faktisk den mest økonomiske metode til opvarmning. Men som sagt kan jeg ikke mærke det store ekstra forbrug – selv når jeg kører med både sædevarme og blæser. Det havde jeg ellers troet – og det er også en af de myter, som jeg kan se, at mange er hoppet på. Det kan være jeg skal få tilføjet den til min sektion med elbil myter …

En ting der dog trækker en del ekstra strøm på bilen er, når det blæser meget. Det er nok ikke et generelt elbil-rpoblem, men noget der særligt knytter sig til lige denne bil. Normalt, når jeg kører pænt, kan jeg køre med et forbrug på ca. 130-140 wh pr. km. Men når det blæser meget, som det gjorde på turen op til Årstiderne, ryger jeg hurtigt op på 160 wh pr. km. Det er små 20% mere.

En anden ting jeg har lagt mærke til, når jeg kører i denne lidt koldere og mere fugtige tid er, at der absolut ingen problemer er med at starte. Igen ved jeg ikke helt om det er noget der særligt knytter sig til en Tesla Roadster, men jeg mistænker, at det er en generel fordel ved elbiler. Der er jo ikke en motor der skal tænde – noget der skal brænde. En elmotor kører jo bare derudaf, hvis ellers den får strøm og ikke er brudt sammen. Prøv at tage dit piskeris med ud i vinterkulden – det kører sikkert også fint.

Jeg glæder mig til det bliver rigtig vinter, koldt og snevejr. Så skal jeg ud og køre lidt mere og se hvordan det går …

Kategori(er): Elbil dagbog, Video Keyword(s): Aarstiderne, Efteraar, Tesla Roadster

Ingen har stemt endnu, vær den første.

Elbil Bloggen – Et år med elbil

Elbil Bloggen er rammen om et spændende eksperiment. I et helt år vil jeg køre rund i verdens bedste elbil - en Tesla Roadster, for at indsamle praktiske erfaring med, hvordan det er, at leve et liv med elbil frem for en traditionel benzin- eller dieselbil. Læs mere om Elbil Bloggen her ...

Følg med i Elbil Bloggen på …

Nyeste indlæg

  • Fars Dag på Teknisk Museum – mød mig og elbiler fra de sidste 100 år der
  • Better Place konkurs kan ende med at gavne elbil-markedet
  • Better Place er gået konkurs
  • Batteriskifte er en død sild
  • Elbil kommer i retten
  • Ny rekord for økonomisk kørsel i elbil
  • Myter om elbiler: Elbiler er alt for dyre
  • Tvind-møllen, Poul Jørgensen og elbiler
  • På elbil-tur med Miljøminister Ida Auken
  • Min Tesla Roadster kører igen økonomisk!

Kategorier

  • Elbil dagbog (64)
  • Elbil historier (33)
  • Myter om elbiler (14)
  • Stjerner i en elbil (7)
  • Tesla Roadster (9)
  • Video (21)

Seneste kommentarer

  • Kim Sørensen til Opsætning af CEE 400 Volt 32 Amp ladestik til opladning af min nye elbil
  • Benjamin til Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning
  • Benjamin til Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning
  • Lone Brand til Fars Dag på Teknisk Museum – mød mig og elbiler fra de sidste 100 år der
  • Mikkel deMib Svendsen til Gratis ladestandere hos Q-Park optages af blinde bilister med deres benzinbiler

Månedsoversigt

  • juni 2013 (1)
  • maj 2013 (2)
  • januar 2013 (2)
  • juni 2012 (1)
  • maj 2012 (3)
  • april 2012 (6)
  • marts 2012 (5)
  • februar 2012 (7)
  • januar 2012 (6)
  • december 2011 (2)
  • november 2011 (7)
  • oktober 2011 (9)
  • september 2011 (8)
  • august 2011 (16)
  • juli 2011 (17)
  • juni 2011 (15)
  • maj 2011 (1)

Links

  • Waimea Digital - Mit SEO bureau
  • Lease-a-Star - Elbil Bloggens sponsor
  • P. Christensen - Lease-a-Star moderselskab
  • Tesla Motors (USA)
  • Dansk Elbil Komite
  • deMib.dk - min blog om SEO
  • deMib.com - mit SEO-bureau

Abonner på nyheder

Abonner på indlæg
Abonner på kommentarer

Andre links

  • Gratis SEO Guide
  • Gratis Webshop Guide
  • Flyhjælp
  • Erstatning for flyforsinkelse

© Mikkel deMib Svendsen