Den rød-grønne regering nedprioriterer elbiler!
I dokumentarfilmen Who Killed The Electric Car beskriver instruktøren Chris Paine, hvordan det første store forsøg, i slut 80’erne, på udbredelse af elbiler blev slået ihjel af industriens mangel på vilje til, at kæmpe oprigtigt for sagen.
Siden dengang er bilproducenterne heldigvis blevet meget mere tændt på ideen om, at vi i den nære fremtid skal til at køre elbiler. I dag er de fleste store bilmærker på vej med nye elbiler.
Et momentum er på vej. Der er en optimisme omkring elbiler nu, som aldrig før. Flere og flere tror på det og teknologien er for alvor ved at være klar.
Men det er ikke nok. Desværre. Hvis det skal lykkes, at få en tilstrækkelig del af forbrugerne til at skifte til elbiler kræver det en god portion fødselshjælp nogle år endnu. Det kræver politisk vilje til at handle. Og den er tilsyneladende ikke til stede. I hvert fald ikke lige nu og det er nu der skal handles, ellers dør drømmen om, at få mange flere elbiler ud på de danske veje igen.
Efter at have fulgt med i den politiske udvikling herhjemme fra før valgtet, under valget, efter valget og gennem en langvarrig regeringsdannelse og en ny finanslov synes jeg, at det står skræmmende klart, at den nye “rød/grønne” regering ikke har tænkt sig at satse på elbiler.
Det er trist. Meget trist! Og det er dybt paradoksalt set i lyset af, at denne regering jo netop ellers gerne vil være så utroligt grønne. Men elbiler er åbenbart ikke en del af deres grønne plan.
Før valget snakkede de nye regeringspartier meget om elbiler. Jeg var glad for at høre. Men efter valget er snakken gået næsten helt i stå, og der er så godt som ingen praktiske handlinger i sigte.
I dag afholdt Dansk Elbil Alliance et møde hvor bl.a. Klima-, energi og bygningsminister Martin Lidegaard (R) og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) deltog. Ifølge rapporteringer fra mødet var deres svar fra elbilbranchen meget nedslående. Der er helt tydeligt ikke politisk vilje til at sætte handling og budgetter bag ved de mange fine ord om flere elbiler på de danske veje.
Ministrene sagde på mødet, at de meget gerne så flere elbiler på markedet, men sagde samtidig, at de ikke vil give elbiler særstatus, eller direkte støtte udviklingen. Det hænger ganske enkelt ikke sammen. Jeg synes det er uærligt overfor vælgerne og forbrugerne, at bilde dem ind, at det nok kommer af sig selv. Det gør det ikke.
De fleste af landene omkring os har da også indset dette. De støtter udbredelsen af elbiler i langt højere grad end vi gør i Danmark – gennem bedre skatteregler, støtte til ladestander infrastruktur osv. Danmark halterbagefter, som det land der gør absolut mindst.
Ministrene sagde også, at de ikke ville stå i en situation, hvor der skulle vælges mellem afgiftsfritagelse af elbiler eller hjemmehjælp. Det er første gang jeg har hørt en minister så direkte indrømme, at afgiften på biler bruges til at financiere det sociale område. Det er lidt skræmmende, men dog alligevel rart med lidt ærlighed der. Desværre synes jeg, at det er det eneste punkt, i forhold til elbiler, hvor regeringen er ærlige.
Jeg synes det er uærligt, at påstå, at regeringen ønsker flere elbiler på vejene, og samtidig ikke gør noget som helst af det, som faktisk skal til for at det sker. Der er mange ting de kunne gøre, men de gør i praksis intet. Det eneste de p.t. har gjort, og planlagt at gøre er, at forlænge afgiftsfritagelsen af elbiler til 2015. Men nu siger de så, at den måske ikke fortsætter. Det vil naturligvis gøre alle de private aktører meget bange for at lave langsigtede investeringer i det danske marked. De vil nok søge til andre lande, hvor regeringerne har lovgivet om et mere sikkert grundlag. Investorer er jo ikke dumme.
Jeg synes også det er meget uærligt, at påstå, at ladestander infrastrukturen kan klares af private udbydere. Faktum er, at hvis det overlades til private infrastruktur firmaer som Better Place og ChooseEV, så bliver strømmen meget dyr. FDM har estimeret, at det med Better Place vil koste ca. det dobbhelt pr. km at køre elbil i forhold til en tilsvarende dieselbil. Andre jeg har snakket med mener at den rå strøm med disse leverandører vil blive op til 3-4 gange dyrere end det man normalt betaler for strøm.
Der findes en meget udbredt økonomisk tommelfingerregel, der handler om, at når prisen stiger, falder eftersprøgslen. Det princip hylder regeringen beviseligt allerede – det er jo derfor5 de har sat afgifterne op på fedt, sukker og cigaretter. Det er fordi de gerne vil have, at vi skal købe, og indtage, mindre af det.
Så når prisen på strøm til elbiler i praksis bliver dyrere ved at overlade infrastrukturinvesteringerne til private udbydere, så må det jo stå lysende klart – også for regeringen, at det vil betyde, at langt flere køber elbiler. En højere pris er jo en direkte besked til forbrugerne om at lade være.
Et andet punkt hvor os der “er så dumme” at købe elbiler straffes er, hvis vi køber en elbil som firmabil.
Så, det er altså virkelig uærligt, når regeringen påstår, at de gerne vil have flere elbiler på gaden, samtidig med, at de ikke alene undlader at yde den nødvende støtte og fødselshjælp, men at de direkte straffer de forbrugere der ønsker at skifte.
Må jeg bede om lidt ærlighed, tak!
Politikerne må altså melde klart flag nu: Enten ønsker de flere elbiler på gaden, og så må der handling og økonomi bag ved de fine ord – eller også øænsker de det ikke. Deres ord og handlinger lige nu er hykleriske!