Prøvekørsel af Nissan Leaf elbil
I december måned inviterede Carl Nielsen, fra ClearDrive og Grønne-Delebiler.dk mig ud at prøvekøre, den første dansk solgte Nissan Leaf.
Det er meningen at denne elbil skal indgå i Grønne Delebilers arsenal af miljørigte delebiler.
Tdiligere på året var jeg ude at prøvekøre en Renault Fleunce C.E., som nok er den bil Nissan Leaf elbilen mest skal konkurere med. Spørgsmålet er så hvilken en af de to biler der er bedst … Læs om min oplevelse af Nissan Leaf og se videoen fra min prøvetur nederst på siden.
Det første indtryk af Nissan Leaf
Mit første indtryk af Nissan Leaf er en bil, der ser væsentligt bedre ud end Renaults Fleunce Z.E. Det virker lidt mere veldeisgnet, sporty og frisk, hvor Renault’en fremstår lidt mere som en gammel mand med blød hat. Men det er naturligvis en smagssag.
Stikket til opladning af Nissan Leaf har de meget smart “skjult” foran under en klap. Det er en meget elegant løsning. Det skæmmer bilen minimalt.
Bilen virker udvendigt en anelse mindre end en Renault Fluence Z.E. men når man kommer ind i den virker den faktisk nogenlunde ligeså stor. De to forsæder er brede og gode, og der er fint plads til tre personer på bagsæderne.
Større baggagerum og længere rækkevidde, tak!
Baggagerummet i Nissan Leaf virker klart større og mere veldesignet end på Renault’en – men det er fortsat ikke særlig stort, af en familiebil, at være. Det må dem der producerer familie-elbiler altså se at få gjort noget ved!
Hverken Nissan Leaf eller Renault Fluence Z.E. kan rumme en barnevogn og det som følger med, når en familie med to mindre børn skal på tur! På den anden side kan ingen af de to biler køre ret langt på en enkelt opladning, så det er måske slet ikke meningen de skal bruges til andet end lokalkørsel og at pendle på arbejde – hvis man altså ikke arbejde så langt væk.
Og netop det, at de to, ellers fine, elbiler ikke kan køre så langt på en opladning er det, som jeg synes er mest kritisabelt. Det er OK, at lave bilerne med de små batterier, som de gør nu, men jeg fatter ikke hvorfor de ikke også tilbyder bilerne med større batterier.
Den nye Tesla Model S er den eneste familie-elbil, der er på vej på markedet, som har et rigtigt anvendeligt baggagerum – og en god rækkevidde. Ja, faktisk har den hele to baggagerum – et foran og et bagved, da alle batterierne smart nok er placeret under bilen. Og med den største batteripakke kan man køre knap 500 km på en enkelt opladning – i modsætning til Nissan Leaf og Renault Fluence Z.E. som ikke engang kan snige sig op på 200! Det kunne de andre elbil-producenter virkelig godt tage ved lære af.
Et kig ned i motorrummet på Nissal Leaf
I lighed med Renault’en har Nissan valgt at designe et motorrum, der til forveksling ligner det man ser i en benzinbil. Det forstår jeg ikke helt.
Hvorfor skal det fylde så meget? Fidusen ved en elbil er jo ellers, at der er langt færre dele i sådan en fætter, men når man løfter kølerhjelmen på de to biler, får man ikke det indtryk. Også på det punkt kunne de lære meget af Tesla!
Prøvekørsel af Nissan Leaf
Efter at have kigget bilen igennem udefra var det tid til en prøvetur i vilddyret. Først kørte Carl lidt – vi skulle lige sætte en af hans kollegaer af først, og så overtog jeg roret.
Kørselsoplevelsen var generelt god. Ikke så meget anderledes end med Renault’en. Den kører fint, der er et godt overblik og den er behagelig at sidde i. Men det er bestemt ikke nogen racerbil. På den anden side, så er det jo heller ikke det den sælges som, så det er OK. Den er ikke sløvere end så mange andre mindre benzin- eller dieselbiler.
Nedenfor kan du se den video jeg optog under min prøvekørsel. Det var desværre ved at blive lidt mørkt da vi kørte, så billedkvaliteten er ikke helt så god, som på de fleste andre af mine videoer, men jeg håber du kan leve med det.
Videoen blev lidt lang, men hvis du interesserer dig for elbiler er det faktisk en rigtig god samtale jeg havde med Carl. Så læn dig tilbage, slap lidt af og nyd en hyggelig snak mellem to elbil-nørder …