Better Place: Batterier er ikke en del af en elbil. SKAT: Batterier hører med til en elbil
I et bindende svar fra Skatterådet d. 24. januar i år slås det fast, at bateriet til en elbil skal betragtes som en del af en elbil, når den skattemæssige værdi af fri bil skal beregnes. Af svaret fremgår det ikke direkte hvem det er som har spurgt, men det er ikke svært at se, at det drejer sig om Better Place.
Skatterådet bekræfter således det jeg hele tiden har sagt, omend med et skattemæssigt udgangspunkt i stedet for et forbrugermæssigt, at batteriet til en elbil naturligvis er en del af bilen – ligesom moteren i en benzinbil er det. Man kan ikke pille bateriet ud af en elbil og stadig påstå det er en bil!
Det bindende svar fra Skatterådet vi, såvidt jeg kan vurdere, få nogle alvorlige konsekvenser for hele den model som Better Place bygger på. Hidtil har de jo ikke ønsket at fortælle hvor meget man betaler for batteriet og hvor meget man betaler for strømmen, men solgt begge dele som en samlet srvicepakke. Nu bliver de i praksis tvunget til at opgive denne strategi, hvis de vil servicere elbiler der købes som firmabiler.
Det bindende svar fra Skatterådet, og ikke mindst argumentation fra Better Place, er meget langt og indeholder også stillingtagen til et par andre spørgsmål. Du kan læse det samlede dokument her – hvis du orker.
Kort fortalt forsøger Better Place i sit spørgsmål, at få Skatterådet til at acceptere, at batteriet i en elbil ikke skal regnes med når den skattemæssige værdi af bilen opgøres. Jeg synes Better Place skal have point for kreativitet i deres argumenter, men jeg forstår godt, at Skatterådet ikke køber dem.
Hele Better Place’s model bygger på, at folk køber en elbil uden batteri og så efterfølgende indgår en serviceaftale med Better Place som inkluderer både batteri, strøm, muligheden for batteriskifte og adgang til ladestandere.
I spørgsmålet fra Better Place skriver de, at køberne af elbiler uden batteri ikke er bundet til Better Place men erkender dog, at der p.t. kun er en leverandør på markedet. De påstår så, at der nok med tiden vil komme andre som man kan indgå tilsvarende aftaler med om leje af batteri. Det tvivler jeg meget på.
Ved mit første møde, sidste år, med Better Place var jeg meget kritisk overfor Better Place model. Grundlæggende set synes jeg det er underligt, at købe en elbil uden batteri. Det er altså en meget vigtig del af bilen. Som moteren i en benzinbil. Og så bryder jeg mig ikke om, at jeg ikke kan få at vide, hvor meget jeg betaler for de forskellige dele af den ydelse jeg får. Hvad koster batteriet og hvad koster strømmen?
Better Place argumenterede på mødet for, at det er lettere for forbrugerne bare at få en “total cost of ownership” pris. Jeg vil påstå, at den valgte model faktisk underminerer gennemsigtigheden – og dermed i praksis gør det meget sværere at sammenligne prisen for en elbil med en Better Place aftale med andre løsningsmodeller. Og måske er det endda formålet.
Med afgørelsen fra Skatterådet bliver det spøndende at se, hvad Better Place nu vil gøre.
Når man får stillet fri bil til rådighed – som en firmabil, så beskattes man af værdien af bilen, med 25% af de første 300.00 kr. og 20% derover. Alle drifts- og vedligeholdelsesudgifter betales så af arbejdsgiveren.
Med Better Place’s model er det et problem – set i lyset af det bindende svar fra Skatterådet. For nu kan serviceaftalen med Better Place ikke skattemæssigt anses for en ren driftsomkostning, som modtageren af den fri bil ikike skal beskattes af, med derimod delvist som en del af den skattemæssige værdi af bilen.
Better Place har derfor, såvidt jeg kan se, kun to muligheder: Enten må de acceptere, at folk beskattes af hele prisen for serviceaftalen med batteri og strøm – hvilket vil gøre en elbil med en Better Place aftale meget dyrere en alternativer fra konkurrenter, eller de må opsplitte aftalen i to: En med leje af batteri og en med salg af strøm (driftsmidler). Og dermed opnås så den gennemsigtighed jeg ønsker.
Men spørgsmålet er, om de vil acceptere den sidste løsning. For den underminerer jo hele deres koncept. Jeg tvivler på, at de vil kunne slippe afsted med at låse de to aftaler til hinanden. Men hvis man kun lejer batteriet af dem, hvad så med batteriskifte? Her får man jo et batteri med strøm på.
Jeg vil gætte på, at de sidder og klør sig alvoligt i hovedet hos Better Place i disse dage. Deres forretningsmodel er alvorligt udfordret. Som forbruger kan jeg kun være tilfred med det, for jeg mener som sagt at den grundlæggende set er meget problematisk.
Hvad der så kommer til at ske, må tiden vise. Hvad tror du?