Elbiler æder mere strøm end de bruger
Allerede kort tid efter jeg fik min elbil blev jeg opmærksom på en lidt underlig ting – det krævede tilsyneladende mere strøm, at oplade bilen, end det som den brugte, når jeg kørte. Efter en køretur hvor jeg f.eks. brugte 10 kw krævede det 11, 12 eller 13 kw at lade den op igen. Hvor blev den ekstra strøm af? Hvor i systemet var det der var noget galt? For noget måtte jo være et eller andet galt – enten i målingen af strømforbruget eller i målingen af opladningen.
Det skulle vise sig meget svært, at komme til bunds i denne problematik, og jeg vil ikke påstå at jeg helt er nået i mål endnu, men jeg er trods alt kommet lidt tættere på nogle forklaringer, der kan være med til at belyse problemet. Og jeg er i hvert fald nået frem til en vigtig konklusion: Vi mangler en standard for, hvor meget “tab” af strøm der er i en elbil, så vi som forbrugere kan sammenligne elbilers effektivitet på dette (meget vigtige) punkt!
Hvor meget strøm bruger en elbil?
Elbiler er som bekendt meget mere energieffektive end biler med forbrændingsmotor. Normalt omsættes over 90% af strømmen til fremdrift i en elbil – i en benzin- eller dieselbil er det sjældent over 30%. Det betyder, at man kan køre meget længere på den samme energi i en elbil. I min Tesla Roadster har jeg tidligere beregnet, at den kører hvad der svarer til næsten 50 km pr. liter benzin, hvis man omregner med de nuværende energipriser.
Denne, og tilsvarende beregninger er dog lavet ud fra de målinger af strømforbruget, som man kan se i elbilen. I alle elbiler kan man løbende se, hvor meget strøm man bruger – både pr. km og alt i alt på køreturen. Jeg har dog ikke kunne få et helt klart svar fra Tesla på, om det tal jeg ser inkluderer det samlede forbrug – altså inklusiv radio, air condition, varme osv. og fratrukket den regenerative opladning (bremseenergi), eller om det alene er forbruget af strøm til elmotoren. Min egen erfaring siger mig dog, at det er det samlede netto-forbrug.
Jeg synes det ser ud til, at Tesla gør det, som jo også må være mest enkelt, at computeren løbende måler hvor meget strøm der er tilbage på batteriet, og så bruger det i udlæsningen af, hvor meget strøm der bruges pr. kørt kilometer. Det stemmer i hvert fald meget godt overens med mine oplevelser, når jeg har kørt meget lange ture, hvor det meste af batteriets kapacitet bruges. Hvis det kun var strøm til motoren, der blev målt, så ville der jo ikke være så meget kapacitet tilbage på batteriet, som der faktisk er, når jeg har kørt f.eks. de 300 km som turen op til mit sommerhus i Sverige er.
Så langt så godt. Problemet er så når jeg oplader. En Tesla Roadster har, som jeg også mener de fleste andre elbiler har, en måler der viser, hvor meget strøm der oplades. I Tesla Roadsteren heder det “charge history”. Her kan du se hvor meget strøm du har brugt på de forskellige opladninger og hvor lang tid det tog. Det er meget praktisk når du f.eks. oplader hos andre, hvor du skal betale for strømmen.
Men da jeg så begyndte, at holde lidt mere nøjagtigt øje med forholdet mellem det som bilens instrumenter siger, at der bruges på kørslen og så det som Charge History viser der bruges ved opladning opdagede jeg en difference, som nogle gange var meget stor.
Hvor meget strøm “spilder” en elbil?
Lad mig give dig et eksempel på en tur jeg kørte til Roskilde og retur igen (her til Ugerløse, hvor jeg bor)
- Distance: 86,4 km
- Energi forbrugt: 12,5 kwh
- Økonomi: 145 wh/km
- Charge history efter opladning: 16 kwh
Dette er en difference på ca. 28% mellem det som bilen skulle have brugt, og det som der skulle være opladet. Det synes jeg er en meget stor difference!
“Spild af strøm” i en elbil er en kompliceret beregning
Jeg konfronterede Teslas flinke teknikere i Danmark med disse tal. De forklarede differencen med flere ting – herunder, at Charge History medregner forbrug til air condition (køling) under opladning, kølervæske pumper osv. – energi, der i sagens natur ikke lagres i batteriet. Der er også et naturligt tab af energi i form af varme. Dertil kommer, at beregningerne i Charge History er lavet ud fra gennemsnitsberegninger, samt at præcision og opløsning ikke nødvendigvis er helt nøjagtige.
Som forbruger er det naturligvis en masse nørderi, som ret beset ikke er så vigtig for mig. Jeg vil bare gerne vide, hvor meget strøm jeg skal betale for hver kilometer jeg kører i min elbil – al “tab” og forbrug inklusiv. Uanset alle de gode argumenter for, hvorfor målingerne i bilen – både til forbrug og opladning, måske ikke er så præcise, så er det jeg skal betale jo det som mit elselskab siger jeg har brugt. Jeg kan ikke få rabat på min elregning fordi jeg siger, at min elbil viser, at jeg har brugt mindre strøm. Naturligvis ikke.
Vi har brug for en standard for “spild af strøm”!
Jeg pressede derfor Tesla yderligere og foreslog at de, måske sammen med de andre elbilsproducenter, kunne finde frem til en standard for “tab af strøm” (i mangel af bedre udtryk), som vi som elbils-forbrugere kan forholde os til – så vi på en enkel måde kan sammenligne “effektiviteten” i de forskellige elbiler på markedet.
Det er jo, med al respekt, temmelig ligegyldigt, hvor meget eller lidt strøm en given elbil bruger pr. km, hvis den “spilder” dobbelt så meget strøm på opladningsafhængige forhold. Jeg har brug for at vide, hvor meget strøm bilen alt i alt bruger og hvor meget det så netto giver pr. kørt kilometer.
En elbil bruger også strøm når den holder stille
Der er også en anden kilde til “spild af strøm” – det er når bilen holder stiller. I en Tesla Roadster sidder der en avanceret computer, som hele tiden holder øje med batteriet og sørger for, at det har det godt. Det er med til at sikre, at batteriet holder længe, så det er jo godt. Men det, og det faktum at batteriet også taber lidt strøm når det ikke bruges, gør naturligvis at bilen også har et vis forbrug – selv når den slet ikke er ude at køre.
Det kan jeg som forbruger godt leve med. Men jeg bryder mig bare ikke om, at jeg ikke har en ordentlig indsigt i, hvor meget strøm der bruges på dette. Det oplyser Tesla ikke. Og jeg har heller ikke hørt om nogle andre elbilsproducenter, som gør det.
“Spild af strøm” er et vigtig konkurrenceparameter!
Jeg er ikke i tvivl om, at “spild af strøm” kan gå hen og blive et meget vigtigt konkurrenceparameter i fremtidens kamp på elbilmarkedet. Og jeg er også helt sikker på, at det er en faktor der kan optimeres. Det kan alting jo. Men det kræver naturligvis, at vi som forbrugere er opmærksomme på det og at vi presser producenterne til at fokusere på dette punkt. Ingeniørerne skal nok finde ud af det, hvis de ellers bare får at vide, at det skal arbejde med det.
Men Tesla var ikke så vilde med min ide. De kom igen med en masse lange forklaringer om, hvorfor det ikke lige er så let, at finde frem til sådan en standard. Det har de sikkert ret i – jeg er ikke ingeniør, så det ved jeg dybest set ikke nok om. Men jeg ved noget om forbrugere og markeder – og jeg ved, at hvis ikke elbilsproducenterne selv kan blive enige om en standard, så er der nogle andre som, på et tidspunkt gør det. Måske kunne FDM udvikle en sådan standard.
Jeg er så bare ikke sikker på, at det bliver til elbilsproducenternes fordel, at det er andre der fastlægger en standard for “spild af strøm”. Det må da være i deres egen interesse, at de er med til at fastlægge en sådan standard.
Jeg vil anbefale, at du som elbils-interesseret forbruger lægger pres på forhandlere og producenter af de elbiler du overvejer at købe og kræver, at de oplyser hvor meget strøm der “spildes” på opladning og når bilen ikke bruges. Vi har krav på at vide hvad netto-økonomien i en elbil faktisk er. Det er ikke nok at vi ved, hvor meget strøm den bruger på fremdrift – det er det samlede energiregnskab der er vigtigt for os!