Myter om elbiler: Lydløse elbiler er farlige
En af de myter om elbiler, som i den seneste tid har fået fornyet omtale er den, at lydløse elbiler skulle være farlige i trafikken.
Mytens ordlyd i sig selv, understreger faktisk meget godt, at det netop er en myte.
For hvorfor skulle det kun være lydløse elbiler, der er farlige? Hvorfor er alle lydløse biler ikke farlige? Hvis altså lydløse biler overhovedet er så farlige, som nogle vil have os til at tro …
Det er rigtig nok at elbiler ikke siger ret meget. Motoren er så godt som lydløs og derudover er der kun lyden fra dæk og vind. Og når bilen kører helt langsomt, så er der ikke meget lyd fra disse kilder. Og ja, så bliver bilen næsten helt lydløs.
Men det gælder ikke bare for elbiler. Jeg ved godt, at der er nogle (nok mest drengerøve) med ekstreme mængder benzin i blodet, som foretrækker biler med store motorer, der larmer helt vildt. Al respekt for det. Men det er nu engang et mindretal. Langt de fleste af os vil faktisk hellere have en bil der er så støjsvag som muligt. Ja, det er faktisk noget der tilstræbes i en sådan grad, at jo dyrere biler man køber, jo mindre larmer de (når vi lige ser bort fra de ganske få super cars og ekstreme sportsvogne der sælges).
Nogle af de dyreste personbiler man kan købe er nok Rolls Royce og Bentley. De siger så godt som ingenting – særligt når de kører helt langsomt. Men også væsentligt “billigere” biler som Mercedes, BMW og Audi siuger næsten ingenting – hverken udvendig eller enden i. De fleste vil oplevelse det som en stor fornøjelse, at køre i en sådan lydfri limousine.
Skal der lyd på elbiler?
Mange har gennem tiden krævet, eller stillet foreslag om, at elbiler skulle udstyres med en lyd. Enkelte elbilproducenter har vist også lavet det og der har været forskere igang med at finde ud af, hvilken lyd det så skulle være. Spild af tid, siger jeg!
For det er kun når elbilerne kører meget langsomt – typisk under 20-30 kmt, at den lyd som nogle ønsker skulle være der. Og der er som sagt masser af andre biler, som heller ikke siger noget ved så lave hastigheder. Skal de så også tvinges tvinges til at have påført en elektronisk skralde? Nej tak, siger jeg bare!
Først og fremmest er det da en fornøjelse med biler der ikke siger noget. Biler der larmer lyd-forurener vores byer. Lad os da endeligt få mange flere biler, der ikke siger en lyd.
Dernæst er det vigtigt at forstå, hvordan vi navigerer i trafikken – eller i hvert fald bør, og hvem der har ansvaret for hvad. Hvis vi udelukkende “ser os for” med vores hørelse, så mener jeg vi begår en alvorlig fejl. Man skal ikke køre rundt i trafikken med lukkede øjne!
Det er først og fremmest bilisternes ansvar, at de ikke kører ind i noget eller nogen, når de kører ved lave hastigheder. Når de drejer eller manovrerer rundt på en parkeringsplads er det 100% deres ansvar at se sig rigtig godt for – uanset om krydsende fodgængere, cyklister eller andre bilister ser eller hører dem.
Ved højere hastigheder har bilisterne naturligvis også et ansvar – men det har de svage trafikanter, så sandelig også. Man skal ikke træde ud på en landevej bare fordi man ikke lige hører noget. Man skal se sig rigtig godt for inden man krydser vejen, svinger ud, eller til venstre.
Min lillebror er døv, fra fødslen. Han og hans døve venner kan derfor ikke høre nogen som helst biler – heller ikke dem der larmer mest. Alligevel er der ikke flere døve, som bliver kørt ned i trafikken. Nu vil du måske så invende at de døve jo har vennet sig til ikke at høre noget. Og ja, det har de, men måske skulle vi andre også venne os til at se os bedre for, at passe lidt bedre på hvor vi kører, i stedet for at bevæge os halvblinde rundt i trafikken. Så ville der måske være færre ulykker. Det er i hvert fald en langt bedre løsning end, at tvinge moderne lydløse biler til at bidrage til mere lyd-forurening.