Elbil økonomi: Kør 48 km pr. liter i en elbil

Som lovet er jeg begyndt, at lave nogle forskellige beregninger, der kan være med til at belyse, hvordan økonomien i en elbil fasktisk ser ud.

Den første beregning jeg vil præsentere i dag har fokus på, hvor “langt på literen” en elbil kan køre på  – det vil sige, hvis man omregner strømforbruget til det, som det ville svare til i liter pr. km i en elmindelig benzinbil.

Jeg blev selv lidt overraksket, da jeg tastede de faktiske data ind i mit regneark og så reseultatet: 48 km pr. liter ved almindelig blandet kørsel. Det er satme godt – ikke mindst set i lyset af, at det jo faktisk er en sportsvogn!

Beregning af kilometer pr. liter benzin i en elbil

Der er 3 faktorer i udregningen af, hvor langt en elbil kører på literen – hvis man skal omregne fra strømforbrug i elbilen til det, som det ville svare til af benzinforbrug i en almindelig benzinbil.

  1. Prisen på benzin
  2. Prisen på strøm
  3. Elforbrug i elbilen pr. kørt kilometer

Prisen på benzin har jeg sat til 12,50 kr. Det er lidt i underkanten af hvad det faktisk koster de fleste dage for tiden, men nok ikke et helt urealistisk gennemsnit for mange – i disse tider.

Prisen for strøm har jeg sat til 2 kr. Nogle kan få det lidt billigere, andre betaler en anelse mere. Hvis man selv har solcelleanlæg eller vindmølle kan man få strømmen endnu billigere.

Elforbruget pr. kilometer er nok den sværeste parameter at sætte “rigtigt”, for det afhænger dels af den elbil man kører i og i endnu højere grad, hvordan man kører. Kører man hurtigt og vildt bruger man naturligvis meget mere strøm, end hvis man kører langsomt og roligt. Det er det samme som med en benzinbil.

Baseret på mine erfaringer med Tesla Roadster’en kan jeg se, at man sagtens kan køre med et forbrug på ca. 130 w/t pr. km. – eller 0,13o kw/t. Det er hvis man kører sådan helt normalt med en blanding af by, landevej og motorvej.

Hvis vi tager udgangsounkt i ovenstående tal ender vi med følgende regnestykke:

Så med en helt almindelig blandet kørsel i en Tesla Roadster kan man således opnå en “benzinøkonomi”, der svarer til en benzinbil der kører ca. 48 km pr. liter. Det får man altså ike ud af en Porsche, Ferrari eller Lamborghini, som en Tesla Roadster med rette bør sammenliugnes med!

Selv hvis man sammenligner Tesla Roadster’en med en af de helt små økonomi-benzin-biler er 48 km pr. liter virkelig godt. Det bedste benzinbiler kører i underkanten af 30 km/l.

Hvor meget og hvor lidt kan man køre i elbil pr. liter benzin?

Nu er det jo så ikke sikert at du kører “helt almindeligt” – det er jo trods alt en sportsvogn. Så måske har du lyst til at trykke den af ind imellem. Lad os se på hvordan beregningen så ser ud.

Jeg var ude at køre en lang tur en dag. Som en del af turen kørte jeg dels godt til på motorvejen, gav baghjul til et par motorcykler og var ude og vise hvad bilen kan i “performance mode” med min ven Holger Lagerfeldt. Da jeg kom hjem kunne jeg konstatere, at det samlede forbrug lå på lige omkring 150 w/t pr. km – altså ca. 20 w/t mere end når jeg kører lidt mere stille og roligt. regnestykket baseret på dette bliver så:

Godt og vel 41 km pr. liter er stadig en helt vild god “benzinøkonomi” – og her snakker vi altså en sportsvogn, kørt som mange nok vil køre sådan et vilddyr. Jeg er i sandhed imponeret!

Kører man meget agressivt over en kortere strækning, hvor der så ikke blandes med mere almindelig kørsel kan man naturligvis godt komme op på over 150 w/t pr. km. Jeg har over sådanne kortere strækninger kommet op på ca. 200 w/t pr. km. Omvendt kan man også komme meget længere ned, hvis man kører meget roligt – f.eks. i et bebygget område. jeg har været helt nede på under 60 w/t pr. km over kortere strækninger. Og så ser regnestykkerne således ud:

Ved mere hidsig kørsel:

Det er altså virkelig imponerende. En sporstvogn kørt med godt tryk på, der stadig kan levere over 30 km/l. Så kan man altså godt tillade sig at blære sig lidt og stadig have en grøn samvittighed 🙂

Ved  meget rolig kørsel (over en kortere strækning):

Over 100 km/l er jo fuldkommen absurd! Det skal så også siges, at man ikke kan køre med det forbrug ret langt ad gangen. Det er som sagt, over en kortere strækning, at jeg har oplevet dette.

Tror du ikke på at det kan lade sig gøre? Så forstpår jeg dig godt. jeg ville heller aldrig have gættet på, at det kunne lade sig gøre. Jeg blev derfor nødt til lige at tage et billede med min iPhone af det på displayet.

Biledet er ikke så godt, men som du kan se er den god nok – 58 w/t pr. km – over en strækning på godt og vel en kilometer!

8 Kommentarer

Jeg har læst om en standard for angivelse af elbilers “brændstof forbrug” – kaldet MPGe (Miles Per Gallon equivalent). Denne standard tager udgangspunkt i, at 1 gallon benzin svarer til 33.7 kWh. Da en gallon er ca. 3.8 liter, svarer en liter benzin til ca. 8.9 kWh.

Tesla’en er rated til 120 MPGe, hvilket svarer til ca. 50.5 km/l ved blandet kørsel. Det svarer jo meget godt til dine erfaringer, ved normal kørsel (plus den sædvanlige overdrivelse fra bilfabrikkerne).

Mvh Carsten

Svar

Hvordan ser miljø regnskabet ud hvis man også medregner afskaffelsen af de miljøskadelige batterier?

Svar

Jeg er ikke kvalificeret til at lave den slags beregninger, men de batterier Tesla benytter er faktisk meget miljøvenlige. Ifølge de Amerikanske regler kan batterierne faktisk smides direkte på lodsepladsen, hvis man måtte ønske det. I praksis tror jeg dog nok, at de fleste af dem genanvendes.

Men hvis den slags miljøsammenligninger skal laves, er det vigtigt at de sammenlignes med tilsvarende vugge-til grav beregninger på forbrændingsmotor-biler. En af de ting der tynger rigtig tungt i den regnskab er de mange liter olier der hvert år skal udskiftes i sådan en bil – for slet ikke at snakke om det enorme energi og vandforbrug det kræver at bygge en kompliceret forbrændingsmotor – i forhold til en meget simpel elmotor.

Svar

Hvis du vil have et “miljøregnskab” kan du ikke se isoleret på batterier der skal bortskaffes. Der er som sagt en masse olie til smøring o.l. på en eksplosionsmotor.
Desuden kan man også se på hvor stor miljøbelastningen er på at skabe elektriciteten, og på at bore, raffinere og transportere benzinen. Regnestykket bliver hurtigt komplekst.

Svar

Jeg har en lidt mere omhyggelig gennemgang her: http://www.elbilbloggen.dk/myter-elbiler/elbiler-forurener-co2.html

Svar

Jeg forstår ikke dine udregninger. Prisen på benzin divideret med prisen på en kWh bliver til kr. pr. km.?
Hvordan kan du bruge forholdet mellem prisen på 1 liter benzin og 1 kWh elektrisk energi til at beregne at en elbil kører 48 km/l?

Svar

Formålet med beregningen er jo, at få et sammenligningsgrundlag for, hvor langt man kan køre for de samme kroner, når man ser på det rene erngiforbrug, i forskellige typer biler. Og til det formål er denne beregningsmetode den helt rigtige.

Det er iøvrigt ikke en metode jeg har opfundet – det er den som er standarden, i de lande hvor man har sådan en standard. Det har Danmark ikke (endnu), men i f.eks. USA bruges den også. Den giver et troværdigt sammenligningsgrundlag og det er fint, synes jeg 🙂

Svar

Så steg benzinprisen lige til 13,20 kr. per liter, så nu kører du over 50 km per liter.
For pokker jeg skal altså snart anskaffe mig en elbil

Svar

Skriv kommentar