Elbil Bloggen

Et år med verdens bedste elbil

elbillogo-star

  • Forside
  • Elbil dagbog
  • Stjerner i en elbil
  • Tesla Roadster
  • Elbil myter
  • Elbil historier
  • Video
  • Kontakt

Ny rekord for økonomisk kørsel i elbil

juni 4, 2012 Skrevet af Mikkel Svendsen

Ingen har stemt endnu, vær den første.

Som jeg skrev om i vinters begyndte min Tesla Roadster pludselig at bruge meget meget mere strøm pr. kørt kilometer. Det lykkedes aldrig rigtigt at finde ud af, hvorfor det skete, men pludselig begyndte det at gå bedre med den og her forleden dag slog jeg så min egen all-time rekord! Det skete på en tur til København, hvor jeg skulle ind og prøve en helt ny version af Tesla Roadster, som min gode ven Carl Nielsen har købt – og ved samme lejlighed snakke lidt mere om elbil taxaer, elbilprolitik og iPhone apps til Tesla. Se min video fra dagen nedenfor …

Lad mig sige det med det samme – Carls nye sorte Tesla Roadster er absolut den lækreste version jeg til dato har set! Knaldsort og med cremefarvet læderindtræk. Virkelig eksklusivt look – i modsætning til min, som er sådan lidt mere drengerøvs-agtig i farverne. Begge dele er fedt, men Carls nye sorte version virker altså noget mere eksklusiv.

Udover at den nye version ser bedre ud, så var der også nogle markante forbedringer på den. Først og fremmest havde de fået isoleret den, så den larmer meget mindre invendigt. Det er fedt. Og så har de gjort noget ved dørene, så de ikke længere lyder som en 2CV når man smækker dem. Nu lyder de meget dyrere. Det er helt sikkert ikke tilfældigt. Og så har de gjort noget ved batteriet – eller i hvert fald strømforbruget, for den kan køre længere på en enkelt opladning end min Tesla Roadster. Og det er jo godt.

Og når vi snakker om rækkevidde, så¨må jeg jo hellere afsløre, hvor økonomisk det lykkedes mig at køre på denne tur til København …

119 wh pr. km!

Ja, du hørte rigtigt. På turen ind til København endte jeg på bare 119 wh pr. km – det er en hel del bedre end mine tidligere rekorder på en sådan tur, som jo mest består af motorvej. Jeg var virkelig overrasket. Positivt overrasket. Hvordan det kan være aner jeg ikke. Men godt er det jo.

Det der så er mindre godt er naturligvis ustabiliteten. Hvorfor den kørte økonomisk sidste år, så pludselig ikke gjorde det, og så nu gør det i endnu højere grad end før kan jeg ikke forklare – og Tesla i Danmark har heller ikke kunne forklare det. Det er ikke så godt. Og det er bestemt noget vi som elbilkunder bør forholde os til når vi skal købe elbiler. Jeg ved ikke om det er praktisk muligt, men jeg synes faktisk at det ville være rimeligt, at forlange en eller anden form for garanti fra elbil-leverandørerne på det forbrug som de opgiver at bilerne har. En så høj grad af ustabilitet som jeg har oplevet synes jeg ikke er acceptabel.

Og nu hvor vi snakker om strøm, så talte jeg lidt med Carl Nielsen om en ny og spændende teknologi, som er på vej i USA – opladning via induktion!  Det er virkelig interessant. Med induktiv opladning er det slut med kabler. Så kan man bare køre hen over en induktionsplade i vejen, og så oplade helt trådløst. Det er altså smart. Jeg håber virkelig at denne teknologi bliver udbredt. Det er lidt irreterende at køre rundt med alle de kabler i bilen.

En anden meget spændende ting, som Carl vise mig, er en ny iPhone applikation til Tesla Roiadster. Med denne kan man overvåge sin bil, hvor den er, hvordan den oplader, forbrug osv. Det er ret fedt. Desværre er denne app ikke lavet af Tesla selv og de er ikke så vilde med den modifikation af bilen, der skal til for, at få den til at virke. Men Carl har monteret den alligevel og det kan jeg godt forstå. For den er helt sikker rigtig lækker.

Hvis du vil høre mere om alt det elbilnørderi vi fik snakket om, så se nedenstående video …

Kategori(er): Elbil dagbog, Video Keyword(s): Driftsoekonomi, Elbil oekonomi, iPhone, Tesla Roadster

Ingen har stemt endnu, vær den første.

Elbil Bloggen – Et år med elbil

Elbil Bloggen er rammen om et spændende eksperiment. I et helt år vil jeg køre rund i verdens bedste elbil - en Tesla Roadster, for at indsamle praktiske erfaring med, hvordan det er, at leve et liv med elbil frem for en traditionel benzin- eller dieselbil. Læs mere om Elbil Bloggen her ...

Følg med i Elbil Bloggen på …

Nyeste indlæg

  • Fars Dag på Teknisk Museum – mød mig og elbiler fra de sidste 100 år der
  • Better Place konkurs kan ende med at gavne elbil-markedet
  • Better Place er gået konkurs
  • Batteriskifte er en død sild
  • Elbil kommer i retten
  • Ny rekord for økonomisk kørsel i elbil
  • Myter om elbiler: Elbiler er alt for dyre
  • Tvind-møllen, Poul Jørgensen og elbiler
  • På elbil-tur med Miljøminister Ida Auken
  • Min Tesla Roadster kører igen økonomisk!

Kategorier

  • Elbil dagbog (64)
  • Elbil historier (33)
  • Myter om elbiler (14)
  • Stjerner i en elbil (7)
  • Tesla Roadster (9)
  • Video (21)

Seneste kommentarer

  • Kim Sørensen til Opsætning af CEE 400 Volt 32 Amp ladestik til opladning af min nye elbil
  • Benjamin til Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning
  • Benjamin til Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning
  • Lone Brand til Fars Dag på Teknisk Museum – mød mig og elbiler fra de sidste 100 år der
  • Mikkel deMib Svendsen til Gratis ladestandere hos Q-Park optages af blinde bilister med deres benzinbiler

Månedsoversigt

  • juni 2013 (1)
  • maj 2013 (2)
  • januar 2013 (2)
  • juni 2012 (1)
  • maj 2012 (3)
  • april 2012 (6)
  • marts 2012 (5)
  • februar 2012 (7)
  • januar 2012 (6)
  • december 2011 (2)
  • november 2011 (7)
  • oktober 2011 (9)
  • september 2011 (8)
  • august 2011 (16)
  • juli 2011 (17)
  • juni 2011 (15)
  • maj 2011 (1)

Links

  • Waimea Digital - Mit SEO bureau
  • Lease-a-Star - Elbil Bloggens sponsor
  • P. Christensen - Lease-a-Star moderselskab
  • Tesla Motors (USA)
  • Dansk Elbil Komite
  • deMib.dk - min blog om SEO
  • deMib.com - mit SEO-bureau

Abonner på nyheder

Abonner på indlæg
Abonner på kommentarer

Andre links

  • Gratis SEO Guide
  • Gratis Webshop Guide
  • Flyhjælp
  • Erstatning for flyforsinkelse

© Mikkel deMib Svendsen