Ny rekord for økonomisk kørsel i elbil
Som jeg skrev om i vinters begyndte min Tesla Roadster pludselig at bruge meget meget mere strøm pr. kørt kilometer. Det lykkedes aldrig rigtigt at finde ud af, hvorfor det skete, men pludselig begyndte det at gå bedre med den og her forleden dag slog jeg så min egen all-time rekord! Det skete på en tur til København, hvor jeg skulle ind og prøve en helt ny version af Tesla Roadster, som min gode ven Carl Nielsen har købt – og ved samme lejlighed snakke lidt mere om elbil taxaer, elbilprolitik og iPhone apps til Tesla. Se min video fra dagen nedenfor …
Lad mig sige det med det samme – Carls nye sorte Tesla Roadster er absolut den lækreste version jeg til dato har set! Knaldsort og med cremefarvet læderindtræk. Virkelig eksklusivt look – i modsætning til min, som er sådan lidt mere drengerøvs-agtig i farverne. Begge dele er fedt, men Carls nye sorte version virker altså noget mere eksklusiv.
Udover at den nye version ser bedre ud, så var der også nogle markante forbedringer på den. Først og fremmest havde de fået isoleret den, så den larmer meget mindre invendigt. Det er fedt. Og så har de gjort noget ved dørene, så de ikke længere lyder som en 2CV når man smækker dem. Nu lyder de meget dyrere. Det er helt sikkert ikke tilfældigt. Og så har de gjort noget ved batteriet – eller i hvert fald strømforbruget, for den kan køre længere på en enkelt opladning end min Tesla Roadster. Og det er jo godt.
Og når vi snakker om rækkevidde, så¨må jeg jo hellere afsløre, hvor økonomisk det lykkedes mig at køre på denne tur til København …
119 wh pr. km!
Ja, du hørte rigtigt. På turen ind til København endte jeg på bare 119 wh pr. km – det er en hel del bedre end mine tidligere rekorder på en sådan tur, som jo mest består af motorvej. Jeg var virkelig overrasket. Positivt overrasket. Hvordan det kan være aner jeg ikke. Men godt er det jo.
Det der så er mindre godt er naturligvis ustabiliteten. Hvorfor den kørte økonomisk sidste år, så pludselig ikke gjorde det, og så nu gør det i endnu højere grad end før kan jeg ikke forklare – og Tesla i Danmark har heller ikke kunne forklare det. Det er ikke så godt. Og det er bestemt noget vi som elbilkunder bør forholde os til når vi skal købe elbiler. Jeg ved ikke om det er praktisk muligt, men jeg synes faktisk at det ville være rimeligt, at forlange en eller anden form for garanti fra elbil-leverandørerne på det forbrug som de opgiver at bilerne har. En så høj grad af ustabilitet som jeg har oplevet synes jeg ikke er acceptabel.
Og nu hvor vi snakker om strøm, så talte jeg lidt med Carl Nielsen om en ny og spændende teknologi, som er på vej i USA – opladning via induktion! Det er virkelig interessant. Med induktiv opladning er det slut med kabler. Så kan man bare køre hen over en induktionsplade i vejen, og så oplade helt trådløst. Det er altså smart. Jeg håber virkelig at denne teknologi bliver udbredt. Det er lidt irreterende at køre rundt med alle de kabler i bilen.
En anden meget spændende ting, som Carl vise mig, er en ny iPhone applikation til Tesla Roiadster. Med denne kan man overvåge sin bil, hvor den er, hvordan den oplader, forbrug osv. Det er ret fedt. Desværre er denne app ikke lavet af Tesla selv og de er ikke så vilde med den modifikation af bilen, der skal til for, at få den til at virke. Men Carl har monteret den alligevel og det kan jeg godt forstå. For den er helt sikker rigtig lækker.
Hvis du vil høre mere om alt det elbilnørderi vi fik snakket om, så se nedenstående video …