Gratis ladestandere hos Q-Park optages af blinde bilister med deres benzinbiler
I dag skulle jeg på min første tur til København med min Tesla Roadster. Jeg har i mange år parkeret i Q-Park parkeringskælderen på Isreaels Plads, der drives af Q-Park. Det er jeg godt tilfreds med. På vejen ind til København overvejede jeg, om jeg skulle vælge en af de gratis parkeringspladser på Nørrevoldgade til elbiler, med gratis ladestander, men dels er jeg ikke helt tryg ved at efterlade så dyr en bil på gaden, og dels havde jeg læst, at Q-Park nu tilbyder gratis ladestandere også. Så det ville jeg da prøve.
Det gik nu ikke så godt, som jeg havde håbet på. En flink mand hos Q-Park viste mig ellers vej til deres ladestandere, men på de to pladser de har holdt der to tumper med benzinbiler, som åbenbart ikke kan læse et skilt. Den flinke Q-Park man var naturligvis godt sure på dem, og sagde de ville få en påtale. Jeg synes de skulle uddele parkeringsbøder til den slags fjolser!
UPDATE: Alex Pedersen fra Q-Park Danmark A/S ringede til mig torsdag d. 23.6 og undskyldte meget min uheldige oplevelse i Q-Parks anlæg på Nørreport. Det var pænt af ham. Han forsikrede mig at de dels har iværksat tiltag, der skal sikre at elbil-pladserne ikke optages af andre biler, samt at ladestanderne kommer til at virke. Som et plaster på såret sendte han mig to gratis parkeringbilletter. Det er god og seriøs kundeservice. Så tak til Q-Park og Alex for det 🙂
Nedenfor kan du se dem – og ja, jeg har ikke skjult hverken firmanavn på varevognen eller nummerpladerne. Jeg håber Per Andersen A/S ser dette og skammer sig.
Heldigvis havde jeg lige været ude og købe et langt forlængerkabel, så jeg fandt en plads omme bagved, hvor mit kabel kunne nå. Så var alting jo fint nok, tænkte jeg. Men suk! Jeg var åbenbart forfulgt af uheld i dag, for det viste sig, at der ikke var strøm i nogle af de 4 stik, som ChoseEV havde sat op hos Q-Park. Jeg prøvede dem alle.
Så måtte jeg have fat i den flinke mand fra Q-Park igen. Han undskyldte mange gange og gjorde virkelig en stor indsats for at få liv i ladestanderne. Men som han sagde, det er ikke dem selv der har opsat dem og driver dem, så han måtte desværre til sidst opgive. Han prøvede ellers at ringe til flere forskellige, tjekkede sikringsskabe osv, men uden held. Sur røv.
Nå, men problemet var i praksis ikke så stort, for der er jo masser af batteri på sådan en Tesla Roadster til både, at køre til København og hjem igen – og lidt til.
Turen ind til København er på godt 70 km, men jeg skulle lige en tur forbi Holbæk først, så den samlede længde endte på 85,1 km.
Jeg kørte sådan helt almindeligt – ikke langsomt, men heller ikke med speederen i bund og vilde accelerationer. Sådan helt almindeligt. Alligevel var jeg overrasket over, hvor lidt energi jeg faktisk havde brugt.
Som du kan se på billedet ved siden af endte jeg med et gennemsnit på blot 131 watt timer pr. km. Det svarer til 7,63 km pr. kw/t, som koster ca. 2 kroner (hvis man altså ikke lader gratis). Det svarer til ca. 26 øre pr. kilometer – eller 15,26 kroner for hele turen fra Ugerløse over Holbæk til København!
Det synes jeg er imponerende! Det er da også lidt bedre end det som Tesla’en beregner som “ideal range” – jeg kørte altså lidt pænere end det de bruger til beregning af den forventede rækkevidde.
Hvis du undrer dig over køretiden på 1:45 minutter, så skyldes det over ½ times køkørsel i det indre København. Det kan man godt blive rigtig træt af. Til gengæld kan man så, i en elbil, glæde sig over, at den næsten ingen energi bruger i kø-kørsel, da moteren jo ikke forbruger noget energi, når den står stille og fordi al bremseenergien opsamles og sendes tilbage i batteriet.
Turen hjem gik også godt, men den vil jeg fortælle lidt mere om i mine næste par indlæg …